Поки стратегія розвитку українського кінематографа до 2027 року, яку розробило Державне агентство України з питань кіно, перебуває на розгляді у Кабміні, агентство звітувало про роботу за три квартали року (точніше, з 1 січня по 16 жовтня). З повним документом можна ознайомитися тут, ми ж пропонуємо подивитися на роботу в динаміці, адже головне завдання, про яке говорять у Держкіно з початку повномасштабного вторгнення, – забезпечити безперервність циклу розвитку українського кіно.
Підтримка фільмів
Станом на жовтень було завершено 13 проектів, створених за підтримки Держкіно. До стрічок, вказаних у звіті за І квартал, додалися три повні метри:
– історична драма «ШТТЛ» спільного виробництва України та Франції (ТОВ «Український продюсерський хаб», частка Держкіно – 49 млн 382,904 тис., бюджет – 13 млн 357,59 тис.);
– психологічна драма Олександра Жовни «Сашенька» (ПП «СІНЕМАСТУДІО», бюджет – 9 млн 926,47 тис. грн, 100% фінансування Держкіно);
– фільм Антоніни Ноябрьової «Ти мене любиш?» (ТОВ «Фемілі Продакшн Студіо», частка Держкіно – 23 млн 577,05 тис. грн, бюджет – 29 млн 471,311 тис. грн).
А також короткометражна стрічка «Виховання висотою», профінансована Держкіно повністю (реж. Антон Чистяков, бюджет – 1 млн 497,3 тис. грн).
Також у переліку дві прийдешні премʼєри: «Уроки толерантності» Аркадія Непиталюка (ТОВ «Солар Медіа Інтернейнмент», частка Держкіно – 3 млн 434,048 тис. грн, бюджет – 4 млн 292,560 тис. грн) і «Смак свободи» Олександра Березаня (ТОВ «Ганзафільм», частка Держкіно – майже 25 млн грн, бюджет – 31 млн 248,64 тис. грн).
У частині про підписані договори йдеться про наступні фільми: «Люксембург, Люксембург», «Край ріки», «Мирний-21», «Бачення метелика», «Я, Ніна» (Lucky Girl), «Ти мене любиш?», «Уроки толерантності», «Смак свободи», «ШТТЛ» – договори про сплату частини прибутків; «Герой мого часу» – договір про безоплатне передавання прав; «Мавка», «Донбас», «Зелена кофта», «Істальгія», «Герой мого часу», «Цензорка», «Мій карпатський дідусь», «Серце Всесвіту», альманах «Україно, Good-Bye!» – ліцензійні договори; «Небо Парасолька» – договір на створення похідного твору.
Державна премія України імені Олександра Довженка
12 квітня 2023 року на сайті й офіційних сторінках Держкіно було оголошено про приймання документів на конкурс на здобуття Державної премії України ім. Олександра Довженка – 2023.
У результаті номінантами на її отримання стали режисер Володимир Мула (за фільм «ЮКІ»), автори фільму «Мати Апостолів» Заза Буадзе (режисер-постановник), Олександр Земляний (оператор-постановник), Інга Житня (художниця-постановниця), Роман Григорів (композитор), Ілля Разумейко (композитор); автори фільму «Обмін» Костянтин Лінартович (співавтор сценарію), В'ячеслав Довженко (виконавець головної ролі), Володимир Харченко-Куліковський (режисер-постановник), Сергій Борденюк (оператор-постановник), Владислав Дудко (художник-постановник), режисер, сценарист та актор Володимир Савельєв (за особистий творчий внесок у розвиток українського кіномистецтва.
Щоправда, оскільки відповідно до Положення «Про Державну премію України імені Олександра Довженка» для присудження премії твір має набрати не менш як 3/4 голосів членів Комітету (принаймні 8), а під час голосування жоден твір не набрав потрібної кількості голосів, 2023 року пропозиції Президенту України про присудження премії Комітет не вносив.
Цьогоріч, як і минулого року, претендентами на одержання грантів Президента України для створення та реалізації творчих проектів у галузі кінематографії стали три режисери, загальна сума грантової підтримки становить 3 млн 121 тис. грн.
Що ж до конкурсів Держкіно, то наступного року, як і говорила голова агентства Марина Кудерчук під час Kyiv Media Week, пітчинг може бути оголошений за умови наявності бюджетного фінансування.
Робота над наповненням Державного реєстру виробників, розповсюджувачів і демонстраторів фільмів також триває: станом на 16 жовтня були внесені 23 субʼєкти за напрямом «Виробництво» та 15 за напрямом «Розповсюдження» (тобто плюс 14 виробників і 8 дистрибуторів).
Через законодавчу колізію Держкіно видавало державні посвідчення на право розповсюдження та демонстрування фільмів аж до 11 жовтня, хоча за задумом мало припинити робити це 31 березня, коли набув чинності «Закон про медіа».
А тепер те, що краще один раз побачити: національний бокс-офіс фільмів, створених за підтримки Держкіно.
А ось що за підтримки Держкіно поки лише виробляється:
Утім, варто памʼятати, що Держкіно наводить дані, починаючи з Десятого конкурсу, які потребують уточнення. Наприклад, стрічка «Легенди Чарівнолісся» значиться як ігрова, хоча проект трансформувався в анімаційний, а документальний фільм «Іван і Марта» був готовий ще на початку року (стрічка давно розпочала фестивальне життя, хоча перед виходом у прокат, який мав стартувати минулого тижня, виявилося, що деякі документи не готові, тож реліз довелося відкласти).
Фільми ж у цьому переліку точно перебувають у роботі
Стрічкам, що були представлені на міжнародних кінофестивалях та отримали нагороди, а також індустріальним заходам, в яких узяли участь українські кінематографісти, у звіті відведено 13 слайдів. Тож спробую коротко перелічити головне:
– у шортліст премії «Оскар» потрапив документальний фільм Сімона Леренга Вільмонта «Будинок зі скалок» (копродукція Данії, Швеції, Фінляндії та України);
– у конкурсах Берлінале було представлено документальну стрічку Романа Любого «Залізні метелики» й ігрову драму Тоні Ноябрьової «Ти мене любиш?» (конкурсна секція Panorama); документальний фільм Аліси Коваленко «Ми не згаснемо» було представлено в конкурсній секції Berlinale Generation. Стрічка також стала номінантом премій Berlinale Documentary Award та Amnesty International Film Award;
– в програмі Cannes ACID Каннського міжнародного кінофестивалю було представлено документальний фільм «Звідки куди» Мачека Хамели (надано державну підтримку на популяризацію стрічки);
– на Міжнародному кінофестивалі у Локарно фільм Марини Вроди «Степне» отримав нагороду «Пардо»;
– на Міжнародному кінофестивалі у Карлових Варах було продемонстровано стрічки Романа Любого «Залізні метелики» й Антоніо Лукіча «Люксембург, Люксембург» (позаконкурсна програма «Горизонти»);
– на Венеційському міжнародному кінофестивалі в конкурсній програмі Orizzonti Extra відбулася світова премʼєра фільму Анни Бурячкової «Назавжди-Назавжди»;
– до конкурсної програми Zabaltegi-Tabakalera Міжнародного кінофестивалю у Сан-Себастьяні потрапив іронічний детектив Філіпа Сотниченка «Ля Палісіада»;
– на Варшавському міжнародному кінофестивалі у конкурсі Competition 1–2 відбулися світові премʼєри фільмів «Дім за склом» Тараса Дроня та «БожеВільні» Дениса Тарасова (останній здобув спеціальну відзнаку). Також до конкурсу документальних фільмів було дібрано стрічку «Залізні метелики».
Нагороди на інших міжнародних фестивалях (понад 10) отримали вісім фільмів, створених за підтримки Держкіно: «Ля Палісіада», «Бачення метелика», «Ми не згаснемо», «Люксембург, Люксембург», «Памфір» Дмитра Сухолиткого-Собчука, «Клондайк» Марини Ер Горбач, «Я і Фелікс» Ірини Цілик, «Тривала втеча» Андреа Маньяні (копродукція України й Італії). Крім того, анімаційна стрічка Дмитра Лісенбарта «Непотрібні речі» здобула Prague Film Awards у категорії «Найкращий анімаційний фільм». Ще десяток фільмів, створених за підтримки Держкіно, було дібрано до конкурсних програм понад десяти міжнародних фестивалів.
Також фільми, створені за підтримки Держкіно, брали участь в індустріальних секціях і платформах. Зокрема, науково-фантастична комедія Павла Острікова «Ти – космос» потрапила до програми кіноринку Каннського кінофестивалю у секції Frontieres (тут варто нагадати, що на Marché du Film працював національний стенд, проводилися панельні дискусії та презентації українських стрічок, що перебувають у пошуку копродюсерів), а стрічку Дарʼї Онищенко «Малевич» було представлено на копродукційному форумі When East Meets West (WEMW) у межах Trieste Film Festival.
Крім того, ще 9 фільмів отримали державну підтримку на участь у міжнародних кінофестивалях
А ще Держкіно працює над налагодженням міжнародної співпраці: зокрема, підзвітного періоду були укладені Меморандуми зі Словацьким інститутом кінематографії та Люксембурзько-українською торговою палатою.
Співпраця з міжнародними партнерами
У вересні минулого року Держкіно України приєдналося до Європейської кіноасоціації EFAD (European Film Agency Directors association), члени якої вже цьогоріч започаткували ініціативу Європейський фонд солідарності з українськими фільмами (European Solidarity Fund For Ukrainian Films; ESFUF). ESFUF надаватиме підтримку кінематографічним роботам українських режисерів на стадії розроблення або на фінальній стадії виробництва. Бюджет на 2023 рік становить €1 млн 051 тис. Результати першого етапу були оголошені ще у травні, другого – стануть відомі на початку грудня.
У липні за ініціативи Держкіно відбувся освітній семінар «Eurimages: можливості для української кіноіндустрії», покликаний розповісти про поточні результати членства України в Eurimages, презентувати актуальні програми фонду та надати вітчизняним продюсерам рекомендації щодо подання проектів на отримання фінансування.
Національний тур «Кіно заради Перемоги!» на підтримку військових і переселенців
Держкіно спільно з Асоціацією «Сприяння розвитку кінематографа в Україні – дивись українське!» та благодійним фондом «МХП Громаді» продовжує працювати над кіномистецьким проектом «Кіно заради Перемоги!». У межах туру із 6 серпня 2022-го до 18 жовтня 2023 року відбулося 1494 кінопокази 49 українських повнометражних стрічок у 330 населених пунктах і військових частинах 21 області України.
Робота з законодавством
З метою забезпечення формування державної політики у сфері кінематографії Держкіно розробило чотири проекти нормативно-правових актів (зокрема, «Про затвердження Порядку утворення та роботи експертних комісій при Раді з державної підтримки кінематографії, а також умови їхньої діяльності»), які наразі погоджуються з центральними органами виконавчої влади. Подані на розгляд Кабміну три нормативно-правові акти (зокрема, «Про схвалення Стратегії розвитку кіно в Україні до 2027 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації»), ухвалено пʼять нормативно-правових актів, розроблених Держкіно. Наказом від 15.03.2023 затверджено Порядок ухвалення рішення Радою з державної підтримки кінематографії та Порядок проведення творчого конкурсу (пітчингу).
Претензійно-позовна робота
Не обійшлося в роботі Держкіно й без відновлення порушених прав. Зокрема, агентство склало та спрямувало субʼєктам кінематографії три претензії щодо невиконання умов укладених договорів стосовно виробництва фільмів «Свіжина», «Моргенштерн Діви Марії» та «Степне», а також три претензії щодо невиконання державним підприємством «Національний центр Олександра Довженка» умов укладених ліцензійних договорів.
За участі Держкіно було забезпечено повернення у власність держави нерухомого майна, яке перебуває на балансі ДП «Національна кінематека України» та ДП «Українська студія хронікально-документальних фільмів».
Тепер лишилося дізнатись, яке рішення ухвалить Кабмін щодо наданої Держкіно стратегії розвитку українського кінематографа. Ну і, звісно, чекаємо на фінальний держбюджет, від якого напряму залежить, що відбуватиметься у галузі наступного року.