У жовтні на українському ринку кінопрокату з'явилася нова незалежна дистрибуторська компанія Adastra Cinema, перший реліз якої – документальна стрічка «Нація футболу» режисера Володимира Мули – має вийти у кінотеатрах уже 27 жовтня. Ми поговорили з директором нової кінопрокатної структури Денисом Софроновим про створення компанії, надцікаві нюанси процесу укладання прямих договорів із міжнародними ліцензіарами та стан українського кінопрокатного ринку після 24 лютого.
– Денисе, почнімо з незручного, проте логічного питання: на ринку появу Adastra Cinema сприйняли як відродження у новому вигляді компанії VLG.Film, що входила до холдингу VLG, котрий продовжує працювати на російському ринку. Та як насправді?
– Adastra Cinema – це компанія, створена співробітниками VLG.Film Ukraine у процесі процедури management buyout під час виходу з міжнародного холдингу VLG.
– В який саме спосіб відбувся вихід?
– З початку повномасштабного вторгнення росії український офіс та холдинг VLG вирішили не випускати нових стрічок спільно. Після цього настав складний період простою, який ми, співробітники компанії, зустріли у різних місцях як в Україні, так і за її межами. У цей час команду покинули директорка та голова відділу продажів. І вже після цього команда зважилася на buyout за підтримки партнерів із країн Балтії. Наш кінцевий бенефіціар – канадська компанія Goodeye Pictures, заснована членом нашої команди, і це відкрита інформація, яку можна побачити у відкритих джерелах (наразі у реєстрі кінцевим бенефіціаром зазначена Олександра Кривасова – замість попереднього бенефіціара, власника холдингу VLG Сергія Єршова. – MBR).
Загалом збереження нашого невеликого, але напрочуд талановитого колективу було вкрай важливим завданням, що я особисто ставив перед собою, починаючи цю складну історію. До того ж це бізнес, який ми любимо, в який віримо та який хочемо змінювати на краще діями, а не на словах. У кожного з нас – роки досвіду в кінодистрибуції, і це саме та сфера, у котрій ми себе бачимо.
Гадаю, оцінювати досвід цієї команди легше, коли пригадати, що разом ми випустили понад 250 релізів, серед яких фільми Гая Річі «Джентльмени» та «Гнів людський», дилогія «Пригоди Паддінгтона», непересічні хіти «Смерть Сталіна», «Влада», «Аферистка», «Дуже погані матусі», молодіжні франшизи «Голодні ігри» та «Після», анімаційні блокбастери «Королівський коргі», «Балерина», «Пончари», українські стрічки «Чужа молитва», «Віддана», «Бурштинові копи», «Любов і блогери» та багато інших.
– Чи змогли ви зберегти права на ці проекти?
– У цьому складність процедури поділу компаній, де основа бізнесу – інтелектуальна власність, саме тому не вдалося вийти на ринок іще раніше. Перемовини не були легкими, бо ми та інша сторона по-різному оцінювали комерційний потенціал фільмів. Але так, наша команда та колишній холдинг досягли прийнятних для сторін умов і щодо бібліотеки, і щодо заздалегідь закуплених релізів. Права на ці стрічки в нас. Саме права завжди були головним наріжним каменем перемовин. І щойно було досягнуто домовленості – ми відразу ж поквапилися повернутись на ринок.
– Чи вірно ми розумємо, що Adastra буде прямим дистрибутором?
– Зрозуміло, що всіх цікавить питання: як отримати права на фільми для України? Як переконати компанії-ліцензіари перейти на прямі договори з українськими незалежними компаніями на постійній основі? Саме в цих процесах ми беремо активну участь і саме це хочемо змінити. Адже в нас немає виключно короткострокового планування: ось ми розлучилися з холдингом, забрали права на найближчий час, а далі – як карта ляже, раптом бібліотека нас прогодує... Ні, ми наполегливо працюємо просто зараз над розширенням лайнапу, придбанням прав напряму, ми братимемо участь у всіх світових кіноринках, адже у нас величезна експертиза щодо пошуку й оцінки релізів. Ми вже маємо такі кейси та фіналізуємо прямі угоди.
Ключове завдання команди Adastra – повсякчас шукати нові зарубіжні та вітчизняні релізи, що підпадають під нашу філософію дистрибуції. Насамперед нас цікавить артмейнстрім, незалежні фільми, котрі можуть стати франшизами або мають неабиякий бокс-офісний потенціал, окремі фестивальні хіти, сімейний контент. А загалом плани компанії величезні, адже серед іншого ми працюємо над запуском спільного кінодистрибуторського бренду з партнерами з країн ЄС. Сподіваюся, що під час наступної нашої бесіди зможу розповісти цікаві новини.
– Ви підкреслили особливість положення незалежного контенту, але, за винятком кількох прикладів рівня «Джентльменів», основний прибуток кінотеатрів – саме в студійних тентполах, хіба ні?
– Без тентполів обсяги ринку зовсім інші – це, безумовно, правда. Але й без незалежних проектів повноцінного прокату не може бути. Різноманітність репертуарного плану – найважливіший барометр здоров'я ринку загалом.
Я вважаю, що не можна дозволити втратити для України ринок незалежних релізів, тому для нас така важлива підтримка кінотеатрів: щоб у необхідний час уже ми змогли підтримати їх. Що краще нас підтримають кінотеатри – то більше якісних незалежних стрічок ми зможемо придбати. Що краще розпишеться незалежне кіно протягом найближчого року-двох – то охочіше ліцензіари переглядатимуть свої звички «пристібати» українські права до інших територій.
Незалежне кіно допомагало кінотеатрам пережити ковід, допомагає проходити складні вікенди з браком студійного контенту. До кінця передбачити, в який бік подує вітер студійного бізнесу, не можна: то зі сторінок Variety та Forbes пророкують епоху кінця кінотеатрів й абсолютного панування стримінгів, то всіх осяює, що це якась антиутопія, а фільмам важливо окупатись, а не лише працювати на зростання акцій корпорацій у короткому часовому проміжку. Скільки розмов про студійні злиття було у світовій пресі за останні місяці? І якесь із них – чи навіть кілька – виявляться правдою. А за цим завжди йде те саме: зменшення кількості студійних релізів на великих екранах, принаймні на певних етапах. І що тоді?
Тому відмовлятися від незалежного прокату – геть нереальна річ. Навпаки: настав час індустрії активно підтримувати цю нішу.
– Першим фільмом, який готує до випуску Adastra Cinema, стане українська стрічка – новий проект Володимира Мули «Нація футболу». Чому вирішили розпочати з неї?
– Так, уже 27 жовтня стартує безпрецедентний за своєю важливістю та масштабністю документальний проект «Нація футболу» (попередня назва – «Національна команда». – MBR) від Володимира Мули, чий фільм «ЮКІ» 2020 року запам'ятався кіноманам та шанувальникам захоплюючих спортивних історій. Цього разу автор досліджує історію становлення національної збірної з футболу, а футбол, поза сумнівами, найпопулярніший вид спорту в Україні. Я сам затятий вболівальник і вважав, що знаю все про вітчизняний футбол – але відкрив для себе безліч усього нового. Радив би цей фільм і якби не опікувався його прокатом.
До датування ми ставимося дуже уважно, це ключовий аспект прокату: вивчається можливе оточення, оцінюються різноманітні ризики. 27 жовтня ми обирали для «Нації футболу» разом із режисером та продюсером Володимиром Мулою просто як якісну дату релізу. Не очікували, що саме це буде перший фільм Adastra Cinema у кінотеатрах, бо трошки недооцінили бюрократичну тяганину з засвідченням та передаванням документів із Канади до України.
– Як розписали стрічку з огляду на те, що кінотеатри сьогодні не дуже охоче беруть українське кіно, а документалки загалом у нас не мають особливого успіху?
– Фільм демонструватиметься орієнтовно в 60 кінотеатрах у всій Україні.
Кінотеатри загалом налаштовані підтримувати українське кіно, хоча працювати з документальним фільмом, звісно, завжди складніше. Але ми певні, що за своєю видовищністю «Нація футболу» не поступається ігровим стрічкам. Загалом же хочу підкреслити, що ми налаштовані активно випускати українські фільми та підключатися до їхнього просування навіть на ранньому етапі виробництва.
Герої стрічки: Андрій Шевченко, Олег Блохін, Йожеф Сабо, Олександр Зінченко, Руслан Ротань, Олександр Шовковський та інші футбольні зірки
– Розкажіть докладніше, які ще релізи Adastra з'являться в українських кінотеатрах найближчим часом.
– За «Нацією футболу» ми випустимо четверту частину популярної молодіжної франшизи «Після» – «Після. Довго і щасливо» (After Ever Happy), а фінал історії – After Everything – вийде вже 2023 року. У першому кварталі 23-го ми також плануємо випустити новий молодіжний романтичний фільм «Моє прекрасне нещастя» (Beautiful Disaster) від творців «Після».
Серед найближчих релізів хочеться виділити два неймовірно яскраві проекти: фентезі «Три тисячі років бажань» (Three Thousand Years of Longing) з Ідрісом Ельбою та Тільдою Свінтон від володаря «Оскара» Джорджа Міллера, автора франшизи «Шалений Макс», а також один із головних фільмів року – фантастику «Все завжди і водночас» (Everything Everywhere All at Once) з Мішель Єо та Джеймі Лі Кертіс від студії А24, спродюсовану братами Руссо. Цей фільм точно чекає «оскарівське золото». Готуємося також випустити елегантний зірковий французький трилер «Маскарад» (Mascarade) та романтичну комедію «До чого тут кохання?» (What's Love Got to Do with It) від творців «Бріджит Джонс».
Прем'єра фентезі «Три тисячі років бажань» в українських кінотеатрах запланована на 24 листопада
У нашому пакеті багато й висококласної анімації: «Кролецип та Хом'як Темряви» (Chickenhare and the Hamster of Darkness) від авторів «Королівського коргі» та «Сімейки Бігфутів», а також «Лапи гніву: Легенда про самурая» (Paws of Fury: The Legend of Hank) від режисера культового мультфільму «Король Лев»; «Дивовижний Моріс» за бестселером Террі Пратчетта, котрий адаптував автор франшиз «Шрек» і «Пірати Карибського моря».
І головна новина: The Inseparables – анімація від nWave – вже придбана Adastra для України та Балтії перед American Film Market. Загалом ми плануємо бути дуже активними на цьогорічному AFM.
– Ви згадували, що Adastra Cinema має власну «філософію дистрибуції» – у чому вона полягає?
– За роки роботи на ринку наша команда сформувала якісний підхід до оцінки й експертизи, ми підходимо до кожного фільму індивідуально.
Особливість незалежної дистрибуції в тому, що з великою кількістю проектів ви живете дуже довго, іноді – з моменту написання сценарію. Ви несете за цей фільм величезну відповідальність, розробляєте повноцінну стратегію просування, адже у вас немає такої опори, як студія-мейджор, навіть якщо проект набагато конкурентоспроможніший на вашому ринку. Це формує у команди нетривіальний підхід до маркетингу та презентації кіно. Ми у свої проекти по-справжньому закохуємося.
Adastra прагне стати «дистрибутором повного циклу» – тобто активно підтримувати життя наших релізів на ринку video-on-demand та телебаченні. Та все ж наш пріоритет і наші головні партнери – це кінотеатри. Тож завдання компанії – знаходити фільми, що створювалися авторами саме для великого екрану. А знайшовши ці неогранені алмази – перетворювати їх на діаманти, які отримають свого глядача саме в українських кінотеатрах.
Світова прем'єра французької стрічки «Маскарад» відбулася на цьогорічному Каннському кінофестивалі
Щодо розуміння філософії показовою є навіть назва компанії. Нам сподобалась ідея наголосити: наша команда прагне до зірок (ad astra з латині – «до зірок». – MBR). Зірок режисури, сценарного мистецтва, акторства, концепту тієї чи іншої стрічки. Кожен член нашої команди – адепт кінотеатрального перегляду. Я певен, що магія кіно, власне той самий cinematic experience, розкривається повною мірою лише на справді великому екрані. Безумовно, ніхто не заперечуватиме зручності стримінг-сервісів для глядачів. Але кінотеатри з нами і в нашій культурі якщо не назавжди, то дуже надовго. На наше з вами життя точно вистачить (посміхається). І здається, що стримінг-гіганти це також відчувають, тому я певен, що дедалі частіше свої найбільші та найважливіші стрічки вони спочатку віддаватимуть на кінодистрибуцію.
– Як ви оцінюєте поточний стан українського ринку кінодистрибуції?
– Увесь цей час ми продовжували уважно стежили за ситуацією на ринку, який, звісно, дуже постраждав. Частина кінотеатрів опинилася на тимчасово окупованій території, частина з прифронтової зони не відкрилася, частина – знищена або сильно пошкоджена від обстрілів. Також індустрія міцно прив'язана до іноземної валюти, це стосується як купівлі прав на фільми, так і обладнання для кінотеатрів. Навіть якщо брати відносні цифри бокс-офісів у гривні – падіння кожного вікенду в середньому становить відсотків 60–70% проти аналогічних показників 2021 року.
Ці цифри падіння залежать від багатьох факторів: і від ситуації на фронті та кількості повітряних тривог, і від контенту в кінотеатрах, і від зменшення кількості сеансів через комендантську годину, і від зрозумілого страху глядачів відвідувати громадські місця, і від падіння рівня життя загалом – продовжувати можна довго. Коли в covid-пандемію було розуміння, що ринок відновиться, щойно з'явиться більше блокбастерів у кінотеатрах та сформується імунітет у глядачів, то нині кількість і масштабність релізів – не ключова проблема індустрії, хоча вони й продовжують відігравати важливу роль.
– Чому було вирішено створювати компанію саме зараз – у розпал повномасштабної війни, коли кінотеатри, як ви самі зазначаєте, не можуть працювати на повну потужність?
– Звісно, часи складні для будь-якого бізнесу. Але це наша улюблена робота, тому щойно ми змогли вийти на ринок із пакетом цікавих фільмів – ми це зробили.
Якщо ви запитаєте мене особисто, то оригінальним теж не буду: я вірю в перемогу України, вірю в ЗСУ та вірю в блискучі перспективи країни в майбутньому, за які ми платимо страшну ціну. Проте всі ми працюємо, щоб максимально підтримувати одне одного, зберігати робочі місця та сплачувати податки до бюджету. Кінотеатри працюють просто зараз, і якщо ми можемо додати свій вклад у цю індустрію – то як можна цього не зробити?
– Бажання допомагати країні своєю роботою зрозуміле, але ж тут має бути й економіка: наскільки запуск у такий складний час виправданий з погляду бізнесу?
– Ми всі усвідомлюємо, що Adastra – стартап із найвищими ризиками. Але віримо в те, що ринок й економіка загалом відродяться та зростатимуть швидше, ніж вважають усі ці міжнародні експерти, котрі вже якось пророкували падіння Києва «за три доби». Тож, коли говорити у перспективі найближчих років, я бачу наш бізнес і нашу країну переможцями, що не тільки відновлюються, а й зростають. В Adastra Cinema я бачу більше співробітників, більше релізів, більше планів щодо того, як підкорювати кінопрокат. І на моє особисте щастя, це бачення поділяє вся наша команда.