Цього тижня - з 1 по 3 вересня - Держкіно проведе другий тур Сімнадцятого конкурсного відбору кінопроектів, участь у якому візьмуть повнометражні ігрові, неігрові й анімаційні фільми. А напередодні керівниця Ukrainian Film School Альона Тимошенко підбиває підсумки панельної дискусії, що відбулася в межах ОМКФ і була присвячена саме тонкощам пітчингів Держкіно.
***
Сьогодні українська кіноіндустрія потребує особливої уваги. Ще десять років тому ми були платформою з виготовлення контенту для інших держав, а цьогоріч три вітчизняні стрічки («Відблиск» Валентина Васяновича, «Носоріг» Олега Сенцова та «Цензорка» Петера Керекеша. - MBR) потрапили до програм Венеційського кінофестивалю. Це міжнародне підтвердження якості проектів і водночас мотиваційний ключ до того, що українське кіно може здобувати прихильників у всьому світі. Нині фінансування роботи українських кіномитців державне, і лише невелика кількість креативних команд своїми силами намагається залучити спонсорські кошти до виробництва власних стрічок.
Оскільки Ukrainian Film School готує фахівців, які реалізують проекти на всеукраїнському та міжнародному рівні, нам важливо взаємодіяти з усіма членами кінопроцесу, що залучені до підтримки, розвитку та популяризації вітчизняного кіно. Тому ми разом із командою ініціювали public talk на тему «Як успішно пройти пітчинг», що відбулася в межах XII Одеського міжнародного кінофестивалю. Наша мета - була і є - налагодити діалог між представниками Держкіно та кіноіндустрією, учасниками минулих і майбутніх пітчингів.
До відкритого обговорення ми залучали голову Державного агентства України з питань кіно Марину Кудерчук та представників Ради з державної підтримки кінематографії: главу установи і продюсера Артема Колюбаєва, членкиню Ради й експертку з кіномаркетингу Поліну Толмачову й актора і члена держустанови Олексія Тритенка. У межах професійної секції ОМКФ Film Industry Office спікери обговорили критерії відбору проектів та обов'язкові складові пітчингу, а також розповіли про потенціал вітчизняної і міжнародної дистрибуції.
Нижче - короткі тези з відкритого обговорення, щоб якнайбільше зацікавлених осіб змогло ознайомитися з рекомендаціями та якісно підготувати власний проект до пітчингу.
На що потрібно звернути увагу
1. Не варто маніпулювати темами. Особливо це стосується неймінгу, коли у назвах використовуються абревіатури чи слова, що можуть мати емоційний політичний підтекст. Не потрібно спекулювати на темах тимчасово окупованих територій, АТО, Криму тощо.
2. Дайте відповідь на запитання: «Навіщо ми це робимо? Яка наша мотивація? Яку користь може принести проект?» Недостатньо просто впевненості, що ваша ідея геніальна. Крім того, варто знати відповідь на запитання «Для кого цей фільм?». Звісно, не кожна робота має орієнтуватися на широкого глядача, але кожна робота повинна мати свою цільову аудиторію.
3. Сценарій має бути правильно оформлений. Його завдання - знайомити з історією, а не демонструвати режисерські рішення. Інколи трапляються структурні й драматургічні помилки. Наприклад, коли є гарна сцена, але вона ніяк не стосується загальної сюжетної лінії, яку й так важко знайти. Або коли лінії персонажів не розкриті чи зовсім погано пов'язані. У таких випадках робота потребує скрипт-докторінгу, а для експертів це відразу означає додаткові ризики.
4. Готуйтесь до запитань. Одна з помилок на другому етапі конкурсу - допустити мандраж, почати сперечатися чи взагалі не мати відповіді на запитання експертів. Але саме Q&A допомагають експертам краще зрозуміти проект та ухвалити рішення.
Що робити, коли проект не пройшов пітчингу
1. Якщо ви не перемогли - це не означає, що ваш проект не вартий уваги!
2. Команда може спробувати ще раз. Але існує «традиція» без жодних змін у конкурсному PDF-файлі подавати проект упродовж декількох років або переподавати роботу з однієї категорії до іншої. Одна річ - дослухатись рекомендацій, інша - залишати все без змін. Тож візьміть до уваги всі коментарі, внесіть виправлення та спробуйте ще раз.
3. Пам'ятайте: команді комфортніше працювати на всіх етапах, якщо учасники знімального процесу чітко розуміють свої права й обов'язки. А питання на кшталт «Що буде у разі провалу?» або «Які подальші дії, коли проект матиме успіх?» краще проговорити з командою ще на початку своєї взаємодії.
У тих, хто лише готується до свого першого пітчингу або планує зйомки власного фільму, є можливість доєднатися до Ukrainian Film School. Набір на професійні річні програми у кіношколі - акторський, операторський, режисерський, сценарний та продюсерський курси - триває до 5 вересня.