З початку року Рада з держпідтримки кінематографії провела вже три засідання: про результати першого я розповідала отут, а про ще два (26 січня і 10 лютого) поговоримо сьогодні. І розпочнемо з нових експертів профільних комісій, котрих набирали додатково, щоб доповнити зазначені категорії.
У категорії «Ігрові повнометражні фільми та телевізійні фільми для широкої глядацької аудиторії» найбільшу кількість голосів отримали Ірина Заря та Катерина Третякова.
У категорії «Ігрові/неігрові, документальні, телевізійні серіали для широкої глядацької аудиторії» - Андрій Рай, Денис Калюжний та Анатолій Максим'юк.
«Неігрові документальні повнометражні фільми» - Вікторія Водка та Дмитро Суханов.
«Авторські ігрові/неігрові фільми, фільми дебюти, короткометражні фільми» - Юлія Ковтун, Андрій Рай та Вікторія Водка.
«Анімаційні фільми, телевізійні серіали, телевізійні фільми» - Олександр Шпилюк, Дмитро Суханов та Ганна Галицька.
«Фільми, що створюються в міжнародній копродукції» - Андрій Рай, Катерина Третякова та Ірина Заря.
Переходимо до цікавих кейсів. Стрічка «Останній найманець», котра створювалася для платформи Netflix і мала стати першим фільмом, що отримає в Україні кеш-рібейт, досі блукає бюрократичними інстанціями, хоча прем'єра відбулася ще влітку 2021-го. Однією з умов одержання грошей (25% коштів, витрачених знімальною командою в Києві) є проходження культурного тесту, і за попередніми висновками щодо його проходження до Ради звернулася компанія Forecast pictures (французький виробник), котру представляла гендиректор Star Media Ольга Пантелеймонова. Втім, отримати бажане не вдалося: за словами юриста Ради з держпідтримки Миколи Чиханцова, закон передбачає можливість надання регулятором згоди на проходження попереднього культурного тесту тільки для тих фільмів, що знімаються або готуються до виробництва. А стрічка «Останній найманець» вже завершена і доступна глядачам на Netflix. Заступниця глави Держкіно Юлія Шевчук додала, що до документів, поданих виробником, є низка дрібних зауважень.
Ольга Пантелеймонова нагадала, що подання документів на проходження культурного тесту відбулося до завершення виробництва фільму, як того вимагає закон. І запропонувала перенести розгляд питання на наступне засідання, аби краще проаналізувати всі юридичні аспекти. Тоді Артем Колюбаєв назвав речі своїми іменами: «Фільм було знято, продемонстровано і викладено на платформі до того часу, як в Україні в нормальному вигляді запрацював закон про рібейти». Тож Рада не надала стрічці можливості пройти культурний тест, і наразі невідомо, чи отримає «Останній найманець» повернення коштів за зйомки в Україні. Я продовжую стежити за ситуацією, але перспектив, на жаль, дедалі менше.
Усі запити, пов'язані з популяризацією українського кіно в країні (перед національними прем'єрами) та за кордоном, члени Ради задовольнили - втім, зважаючи на обмежений бюджет, були змущені дещо зрізати кошторис претендентів. ТОВ «Ессе Продакшн Хаус» отримало підтримку прем'єрних показів стрічки «Стоп-Земля» в розмірі 300 тис. грн (максимальна сума, що її можна виділити на такі витрати), хоча компанія запитувала 360 тис. грн. На підтримку прем'єрних показів комедії «Найкращі вихідні» ТОВ «Твій найкращий фестиваль» також одержало 300 тис. грн (при запиті 450 тис.), як і ТОВ «Край Кінема», що запитувало 350 тис. грн на підтримку виходу фільму Олега Сенцова «Носоріг», а отримало 300 тис. Прем'єра кримінальної драми відбудеться 15 лютого, і я обов'язково розповім вам про неї, а поки наполегливо рекомендую велике інтерв'ю з режисером, яке зробили мої колеги з MBR.
Крім того, компанія Malanka Studios отримала 68,5 тис. грн на популяризацію фільму «Дача», прем'єрні покази котрого відбудуться з 15 лютого по 15 березня 2022-го. За словами продюсера і сценаристки Ольги Гібелінди, всі кошти, що будуть одержані з прокату, підуть на потреби центру для онкохворих дітей, про який розповідає документальна стрічка. Прем'єрні покази комедії «Сусідка» (ТОВ «Еф Філмз»), що заплановані у лютому-березні, підтримано на 300 тис. грн, а компанія Solar Media Entertainment отримала 300 тис. грн на промо фільму Egregor, який стартує в прокаті 10 березня.
Що ж до промо за кордоном, то на засіданнях йшлося про два фільми, які представлятимуть Україну на Берлінале (триває з 10 по 20 лютого). На участь у кінофестивалі фільму «Клондайк», відібраного до конкурсної секції Panorama, ТОВ «Кедр фільм» попросило 515 тис. грн. Як пояснив співпродюсер та оператор стрічки Святослав Булаковський, більшість коштів має піти на публіцистику в Європі, адже фільм розповідає про катастрофу літака МН-17, і творцям важливо донести цю тему до якнайбільшої кількості людей. На це члени Ради заперечили, що не можна везти на фестиваль таку велику групу (зокрема, п'ять акторів, кастинг-директор і художник з гриму) за державний рахунок, і проголосували за виділення рівно половини суми - 250 тис. грн.
На участь у Berlinale Documentary Award документального фільму «Терикони» ТОВ «ІнсайтМедіа» попросило 152 тис. грн - Рада погодила виділення 130 тис. грн.
А от запит ТОВ «Артхаус Трафік» про виділення 180 тис. грн на підтримку українських фільмів в межах фестивалю Bridges. East of West Film Days в Брюсселі Рада не підтримала, хоча до показів були відібрані найуспішніші стрічки минулого року - «Цей дощ ніколи не скінчиться» Аліни Горлової, «Носоріг» Олега Сенцова та «Стоп-Земля» Катерини Горностай. Члени Ради одностайно проголосували проти без жодного пояснення.
Переходимо до фінансової підтримки пов'язаних із кіно заходів. ТОВ «Український кінофестиваль» отримало 64 тис. грн на організацію Зимового кіноринку, що відбудеться 22-24 лютого 2022 року (і про який я також розповім вам згодом).
ГО «Міжнародний дитячий кінофестиваль «Кідсмувіфест» отримала 192 тис. 250 грн на проект «Кіношкола» (Inclusive Cinema School), який у документах чомусь назвали конкурсом. За словами організатора Світлани Погасій, школа триватиме чотири місяці (з 14 лютого по 31 травня), за які має навчити дві групи підлітків - із порушенням слуху та із соціально незахищених родин - знімати кіно. Світлана наголосила, що головна мета - надати підліткам професію фільммейкера, аби в майбутньому вони могли цим заробляти.
А от благодійний фонд «Двері», що запитував 300 тис. грн на проведення Днів українського кіно в Гватемалі, залишився без підтримки через сумнівний ККД такого заходу.
Стисло про інші питання:
- виробництво стрічки «Сашенька» (ТОВ «Сінемастудіо») продовжили до 18 квітня 2022 року через хворобу режисера монтажу, а також погодили використання іноземних мов обсягом 1,68%;
- здавання мультфільму «Сад переїхав» (ТОВ «Ютопія») дозволили перенести до 10 листопада 2022-го;
- фільму «Тривала втеча» (ТОВ «Фреш Продакшн Ю Ей») - до 22 липня 2022-го;
- фільмів «Чорнобиль» (ТОВ «ММД Про») та «7 бажань» (ТОВ «Кінохіт Ю Ей») - до 31 жовтня 2022-го;
- фільму «Киснева Станція» (ПП «Цифрова Платформа») - до 15 серпня 2022-го (хоча виробники просили відтермінувати на рік - до 31 січня 2023 року);
- анімації «Конституція для всіх: і великих і малих» (ФОП Коваленко Євгеній Анатолійович) - до 12 серпня 2022-го;
- фільму «Будинок зі скалок» (ТОВ «Мун мен») - до 1 травня 2022-го;
- фільму «І кожна річка» (ФОП «Моргунець-Ісаєнко») - до 16 березня 2022-го;
- хронометраж фільму «Будинок зі скалок» (ТОВ «Мун Мен») дозволили збільшити з 86 до 87 хвилин;
- серіалу «Скажені сусіди» (ТОВ «Прототип Продакшн») - із 600 до 605 хвилин. А також Рада погодила використання інших мов обсягом 1,45%;
- фільму «Найкращі вихідні» (ТОВ «Твій найкращий фестиваль») - з 90 до 95 хвилин, погодивши використання іноземних мов обсягом 9,84%.
- фільму «На природу» (ТОВ «Фільм Ю Ей Продакшн») - з 90 до 96 хвилин;
- фільму «Згасаюче світло» (ФОП Омельянов Олександр Ігорович) - з 20 хвилин до 20 хвилин 54 секунд. Але член Ради Анатолій Матешко, запропонував продюсеру вирізати останній кадр, що «має штучний вигляд і перекреслює всі емоції» - завдяки цьому можна було б уникнути збільшення хронометражу.
Наостанок - трошки про кошториси, що цього разу зменшувалися. Вартість виробництва фільму «Коли нам було 15» (ТОВ «Діджитал Реліджн») скоротилась із 17,4 млн грн до 14,9 млн грн коштом компаніі-виробника. Таку ситуацію продюсер Наталія Лібет пояснила тим, що литовський копродюсер не зміг отримати фінансування від місцевого кіноцентру, а залучити партнерів із Латвії та Польщі не вийшло. Тому український виробник був змушений структурувати кошторис стрічки, взявши на себе закриття 20% бюджету - тобто майже 3 млн грн.
ФОП Коваленко Євгеній Анатолійович отримав згоду на зменшення кошторисної вартості фільму «Один білборд біля цвинтаря» з 1,68 млн грн до 1,49 млн грн коштом Держкіно. Виявилося, що 3 млн грн на прем'єрні покази були від початку закладені в бюджет, а тепер, оскільки презентації короткометражної стрічки відбуваються онлайн, ці гроші не знадобились.
Виходить, знадобилося лише десять років існування конкурсів Держкіно, щоб українські продюсери всіх рівнів навчилися думати не лише про виробництво. Втім, поки не розвиватиму цієї теми - аби не наврочити.