Минулого тижня відбулося перше цьогоріч засідання Ради з держпідтримки кінематографії, в ході котрого було розпочато головні процеси галузі: затверджено графік проведення конкурсних відборів Державного агентства з питань кін, а також обсяг коштів, що виділяються впродовж 2022 року на державну підтримку кінематографії.
Отже, конкурси:
Документи на Вісімнадцятий можна подавати з 24 січня по 23 лютого 2022-го за напрямами:
- ігрові, неігрові та анімаційні повнометражні фільми-дебюти;
- короткометражні фільми (всі види);
- анімаційні короткометражні фільми за темою «300-річчя з дня народження Григорія Сковороди»;
- ігрові та неігрові телефільми.
Держпідтримка кінострічок та анімації може сягати 100% загальної кошторисної вартості виробництва, обсяг в категорях телефільмів складатиме до 50% кошторису.
Прийом документів на Дев'ятнадцятий конкурсний відбір триватиме з 25 лютого до 27 березня 2022-го. Напрями:
- ігрові повнометражні фільми спільного виробництва мажоритарна копродукція (розмір держпідтримки - до 80% загальної кошторисної вартості виробництва);
- ігрові повнометражні фільми спільного виробництва міноритарна копродукція (розмір підтримки обумовлено нормами Європейської конвенції про спільне кінематографічне виробництво та іншими міжнародними договорами, ратифікованими Україною);
- неігрові фільми міжнародна копродукція (до 80% кошторису);
- ігрові, неігрові, анімаційні телесеріали (до 50% кошторисної вартості виробництва).
Документи на Двадцятий конкурс прийматимуть з 25 березня до 24 квітня 2022 року. Напрями:
- ігрові повнометражні фільми художньої та культурної значущості (авторські);
- ігрові повнометражні для дитячої аудиторії;
- неігрові фільми;
- анімаційні повнометражні фільми (авторські).
В цих категоріях державна підтримка складатиме до 100% загальної кошторисної вартості виробництва.
- ігрові та анімаційні повнометражні фільми для широкої глядацької аудиторії (до 80% загального кошторису).
Також Рада з державної підтримки кінематографії рекомендувала учасникам конкурсів дотримуватися обмежень щодо розміру державної підтримки виробництва, затверджених минулого року:
- ігрові повнометражні фільми-дебюти - 12 млн грн;
- ігрові короткометражні фільми-дебюти - 1,5 млн грн;
- неігрові повнометражні фільми-дебюти - 1 млн грн;
- неігрові короткометражні фільми-дебюти - 500 тис. грн;
- неігрові фільми - 2 млн грн;
- неігрові фільми міжнародна копродукція - 2 млн грн;
- анімаційні повнометражні фільми-дебюти - 15 млн грн;
- анімаційні короткометражні фільми-дебюти - 1,5 млн грн;
- анімаційні повнометражні фільми (авторські) - 25 млн грн;
- анімаційні повнометражні фільми (для широкої глядацької аудиторії) - 30 млн грн;
- ігрові короткометражні фільми тематичні «30-річчя Незалежності України» - 2 млн грн;
- неігрові короткометражні фільми тематичні «30-річчя Незалежності України» - 800 тис. грн;
- анімаційні короткометражні фільми тематичні «30-річчя Незалежності України - мультфільми для дітей навчально-повчального характеру, міфи, казки, легенди, історії, розповіді про Україну» - 2 млн грн;
- ігрові телефільми - 1 млн грн за годину;
- неігрові телефільми - 1 млн грн/год.;
- ігрові телесеріали - 1 млн грн за серію;
- неігрові телесеріали - 1 млн грн за серію;
- анімаційні телесеріали - 1 млн грн за серію;
- ігрові повнометражні (національні та міжнародна копродукція) для широкої глядацької аудиторії - 25 млн грн;
- ігрові повнометражні фільми художньої та культурної значущості (авторські), національні та міжнародна копродукція - 20 млн грн;
- ігрові повнометражні для дитячої аудиторії - 20 млн грн;
Єдине виключення, про яке повідомив голова Ради з держпідтримки Артем Колюбаєв, стосується ігрових повнометражних фільмів-дебютів: максимальний розмір підтримки може становити 15 млн грн. Обмеження щодо хронометражу такі: неігрові повнометражні фільми - понад 70 хвилин; максимальна тривалість телесеріалу - 12 годин.
А поки ви підкреслюєте потрібні дати у календарі, Держкіно проводить додатковий набір експертів до складу експертних комісій. Подробиці - тут.
Ще один важливий пункт - затвердження бюджетної програми «Державна підтримка кінематографії». Обсяг програми склав 1 млрд 562 млн 896 тис. грн. А ось 10 основних пунктів, на які витрачатимуться гроші:
1. Виробництво та розповсюдження документальних, просвітницьких, анімаційних фільмів, фільмів для дитячої аудиторії, авторських фільмів та фільмів-дебютів з обсігом підтримки до 100% - 428 млн 195 тис. грн.
2. Виробництво та розповсюдження фільмів з обсягом підтримки до 80% (за умови підтвердження заявником наявності не менше 20% загального кошторису стрічки) - 298 млн 24 тис. грн.
3. Виробництво та розповсюдження телевізійних фільмів і телевізійних серіалів з обсягом підтримки не більше 50% (за умови підтвердження заявником наявності решти коштів) - 549 млн 129 тис. грн.
4. Повернення частини кваліфікованих витрат, здійснених іноземним суб'єктом кінематографії під час виробництва (створення) фільму - 100 млн грн.
5. Фінансування фундаментальних та прикладних досліджень, а також освітньої діяльності у сфері кінематографії, у тому числі виробництва (створення) фільмів студентами, навчання в Україні та за кордоном тощо - 10 млн грн.
6. Оплата заходів із збереження, відновлення, реставрації та популяризації національної кінематографічної спадщини, повернення її в Україну, якщо вона перебуває за кордоном, а також для оплати виготовлення архівних комплектів вихідних матеріалів національних фільмів, що відповідають сучасним технологічним вимогам щодо тривалого консерваційного зберігання в Державному фонді фільмів архівного комплекту вихідних матеріалів та фільмокопій усіх національних фільмів - 10 млн грн.
7. Відшкодування суб'єктам кінематографії процентів, сплачених за банківськими кредитами, що були одержані ними для будівництва та/або реконструкції будівель, споруд та інших об'єктів інфраструктури, що будуть задіяні у процесі виробництва фільмів, або для будівництва, реконструкції, технічного переоснащення кінотеатрів, розташованих у населених пунктах з населенням до 250 тис. жителів - 10 млн грн.
8. Проведення заходів кінокомісій, спрямованих на просування (промоцію) локацій України - 60 млн грн.
9. Розповсюдження та/або популяризацію національних фільмів шляхом повної або часткової оплати витрат на проведення презентацій, прем'єрних показів, рекламування (незалежно від використаних рекламних засобів) тощо - 87 млн 547 тис. грн.
10. Надання державної субсидії для закупівлі мобільних пересувних цифрових комплексів, транспортних засобів для забезпечення демонстрування національних фільмів у невеликих містах, селах з населенням не більше 250 тис. мешканців або комплексів електронного кіно, обсяг якої не може перевищувати 50% вартості відповідних комплексів - 10 млн грн.
Переходимо до звернень від продакшенів, три з котрих - корисні кейси для тих, хто любить порушувати правила. Але спочатку про приємне: ТОВ «Кедр фільм» отримало 132 тис. грн на участь фільму «Клондайк» у кінофестивалі Sundance, що відбудеться 17-23 січня 2022 року. За словами співпродюсера та оператора стрічки Святослава Булаковського, цього року всі заходи кінофестивалю відбудуться онлайн, тому гроші Держкіно творцям «Клондайку» потрібні лише на виготовлення фото, відеоматеріалів та підготовку студії, з котрої команда братиме участь у заходах. Решту фінансової підтримки надає українська діаспора в США.
Що ж до кейсів, то компанії «Стар Медіа Продюсерський хаб» не дозволили збільшити хронометраж фільму «ШТТЛ» з 80 хв. до 115 хв., попри аргументи, що режисер використовує ефект зйомки одним кадром, і обрізати до заявлених раніше 80-ти хвилин буде технічно складно. Як зазначив голова Ради, збільшення хронометражу фільму майже на 40% (до того ж, напередодні завершення виробництва) - це згубна тенденція, яку треба присікати. «Я бачив робочі матеріали, - додав Колюбаєв. - Було дуже важко подивитись 115 хвилин: складається враження, що все дуже затягнуто». Отже, «ШТТЛ» має тривати 80 хвилин. А відтермінування здачі фильму до 31 травня 2022-го (виробник не може надати аудит через затримку у роботі копродюсера Forecast Pictures) Рада погодила.
ТОВ «Маланка Студіоз» не надали 98,5 тис. грн на проведення прем'єрних показів короткометражного фільму «Небесні мотори», запланованих 21, 22, 28 та 29 січня. Каменем спотикання стала прем'єра в Запоріжжі - захід у великому залі, з концертом за участі місцевих колективів. Оскільки стрічка здебільшого розповідає про запорізьке підприємство «Мотор Січ», то й прем'єру в цьому місті, на думку членів Ради, має профінансувати ця компанія та місцева влада. Продюсер фільму Ольга Гібелінда повідомила, що «Мотор Січ» спонсорує частину заходу та пообіцяла провести перемовини ще й з місцевою владою. А потім - звернутися до Ради за меншою фінансовою допомогою.
ТОВ «Ессе Продакшн Хаус» не отримало держпідтримку прем'єрних показів фільму «Стоп-земля», адже документи було надано занадто пізно - буквально напередодні засідання. Питання просто зняли з порядку денного, а кінематографістів на майбутнє попросили подавати подібні заявки щонайменше за п'ять днів, оскільки опрацювати документи за один-два дні неможливо.
Втім, продюсер Наталія Лібет не розгубилась і запросила всіх членів Ради з держпідтримки кінематографії на прем'єру фільму. До речі, я теж там буду - і згодом розповім вам усі подробиці.