Зимовий кіноринок Одеського міжнародного кінофестивалю 2022 року так і не завершився: день його закриття припав на 24 лютого, початок повномасштабного вторгнення. 2023-го Зимовий кіноринок не проводили. І от наприкінці січня 2024 року довгоочікувана індустріальна подія повернулася: цьогорічний кіноринок ознаменувався контроверсійними обговореннями та великими планами на майбутнє.
Власне, планами з виходу українських стрічок у прокат поділились українські дистрибутори першого дня кіноринку. Так склалося, що найбільше фільмів 2024 року планує випустити FILM.UA Distribution (частину – разом із «Кіноманією»). Якщо говорити точніше, то 15, за попередніми планами. Утім, кількість іще може змінитися. Про українські фільми, які готуються до виходу та були презентовані у перший день кіноринку, ми й розповімо детальніше.
Презентації дистрибуторів і виробників призначені насамперед для демонстраторів, тож представники кінотеатрів не пропустили жодної – зокрема, директорка кінотеатру «Жовтень» Юлія Антипова,
СЕО мережі кінотеатрів «Планета Кіно» Наталія Байдан, яка до початку заходу встигла перекинутися кількома словами з керівницею кінотеатральної дистрибуції FILM.UA Distribution Надією Коротушкою,
директорка чернівецього КМЦ ім. І. Миколайчука та кінофестивалю «Миколайчук OPEN» Тетяна Дʼяченко,
ну і, звісно, Вікторія Добровольська – директорка мережі кінотеатрів «Оскар», один з яких і став майданчиком заходу
Подивитися презентації українських стрічок прийшла і голова Держкіно Марина Кудерчук
Цього дня гендиректорка ОМКФ Анна Мачух не модерувала панелей, тож мала змогу спокійно говорити з журналістами про прийдешній фестиваль, який цьогоріч відбудеться в Києві
Співзасновник FILM.UA Group Сергій Созановський, продюсерки Mamas Film Production Алла Ліповецька та Марина Квасова, а також продюсерка FILM.UA Ірина Костюк обговорювали майбутні проекти, зокрема й спільний, який був у програмі презентацій цього дня
Директор Adastra Cinema Денис Софронов та голова маркетинг-відділу компанії Ольга Артюшина також готувалися презентувати на Зимовому кіноринку дві українські стрічки, прокатом яких опікується їхня компанія
Перед початком презентації FILM.UA на всіх гостей чекали невеликі подарунки
А відкрила захід директорка кіноринку ОМКФ Катерина Звєздіна, яка передала слово керівниці напряму кінотеатральної дистрибуції FILM.UA Distribution Надії Коротушці
«Я дуже добре пам'ятаю 22 лютого 2022 року, коли ми презентували наші проекти. Була тривожна, але доволі сімейна атмосфера. Ця сімейність і зараз відчувається, – поділилась Коротушка. – Я дуже втішена, що ми нарешті збираємося в межах кіноринку. Сподіваюся, це триватиме традиційно, що пів року».
Та перед презентацією планів на 2024 рік Надія підбила підсумки 2023-го. Нагадаємо, торік частка українських фільмів у загальнонаціональному бокс-офісі становила рекордні 14,71% (тут із залу пролунали оплески, адже це велике досягнення для індустрії, особливо з огляду на повномасштабну війну, обстріли, відключення електрики й інші негаразди).
Щодо FILM.UA Distribution, то минулого року компанія випустила на великий екран девʼять повнометражних фільмів, на які було куплено 2 млн квитків. А частка проектів, якими опікувалася компанія, становила 84% від загальної каси всіх українських фільмів.
Звісно ж, окремо Надія Коротушка виділила успіх «Мавки», унікальний для всієї індустрії кейс. Внесок «Мавки» у бокс-офіс українських фільмів торік становив 48%. «Особисто я вперше в житті відчула себе мейджором, позаяк щовікенду прокату відкривала розклад кінотеатрів – і нічого не робила. Розпис був ідеальний, – поділилася спікерка. – Це привело до того, що вдячні глядачі 42 тижні ходили на нашу «Мавку». Вдумайтесь, українське кіно в прокаті 42 тижні – це майже рік!»
Ще один кейс 2023 року, який Коротушка виділила окремо, – фільм «Довбуш», що приніс 21% бокс-офісу українських фільмів минулого року. «Це колосальний результат. Понад 60 млн грн для українського проекту нам здавалося недосяжною висотою. Але ми всі разом це зробили: за допомогою партнерів, брендів, промопартнерів, за допомогою спонсора «Львівське», який забезпечував левову частку промокомпанії», – зазначила Надія, додавши, що 2023 року FILM.UA обʼєднувалася з іншими виробниками та навіть конкурентами для досягнення найкращого результату. На її думку, в цьому напрямі треба рухатись і далі, аби разом просувати українське кіно.
Розповідь про прийдешні проекти керівниця кінотеатральної дистрибуції FILM.UA Distribution розпочала з українсько-польської копродукції «Дві сестри», яку студія зняла у перші пів року повномасштабного вторгнення: «Це роудмуві, історія про двох сестер, двох полячок, які приїжджають до України на машині, щоб урятувати свого батька. Їхній батько – волонтер, возить гуманітарну допомогу з Польщі в Україну. Він тяжко поранений і перебуває десь ближче до лінії фронту. Дорогою їм допомагають українці. Дуже тепле та душевне кіно. Наразі ми на фінальному етапі постпродакшену».
Глядачам було показано кілька робочих сцен, і Коротушка висловила сподівання, що фільм вийде у прокат 2024 року
Ще один проект, над яким FILM.UA працювала торік, – горор «Конотопська відьма», перший проект із запланованої лінійки горорів. Глядачам було продемонстровано вже знайомий тизер фільму:
А детальніше про проект розповіла його продюсерка Ірина Костюк: «Відьму» ми знімали у листопаді та грудні. Крайній знімальний день припав на 29 грудня, коли були масовані ракетні обстріли. Тож в останню зміну в нас було тільки пів зміни. Там були дуже важливі сцени, і ми їх зняли. Зараз триває активний постпродакшен».
Коли «Конотопська відьма» вийде у прокат, Ірина Костюк пообіцяла розповісти на Літньому кіноринку ОМКФ
«Це той кейс, коли проект можна описати кількома словами: фільм, де конотопська відьма мочить русню», – напівжартома зазначила Костюк. Жарти жартами, а після оголошення такого логлайну до студії прийшло пʼять приватних інвесторів, готових вкласти свої гроші у стрічку. Тож «Конотопська відьма» – це не лише перший горор у лінійці FILM.UA, а ще й перший фільм, пів бюджету якого складається з приватних інвестицій. Причому майже всі інвестори, крім одного, непрофільні.
Після цього глядачам показали кілька ексклюзивних кадрів:
Виробники «Конотопської відьми» обіцяють по-справжньому криваві сцени
Запланована лінійка горорів складатиметься з трьох, чотирьох або навіть пʼяти фільмів, і FILM.UA сподівається на широку дистрибуцію цих проектів світом.
Далі Надія Коротушка перейшла до планів FILM.UA Distribution на першу половину 2024 року. Два з запланованих проектів уже стартували в прокаті – це «Ля Палісіада» та «Ґолда».
А загалом їх щонайменше девʼять – як українських, так і закордонних
Вже 14 лютого у прокат має вийти стрічка Аркадія Непиталюка «Уроки толерантності», яку Надія назвала українським Sex Education. Це комедія про звичайну сімʼю, що бере участь у програмі толерантності до ЛГБТ-спільноти, тому якийсь час має жити з геєм у своїй власній квартирі.
Глядачам показали трейлер фільму, а на другий день кіноринку відбувся його скринінг: глядачі в залі голосно сміялися.
7 березня FILM.UA Distribution планує випустити у прокат стрічку Олександра Березаня «Смак свободи», що розповідатиме історію про те, як прогресивна кулінарна книжка Ольги Франко, написана на початку ХХ століття, впливає на сучасність.
«FILM.UA Distribution традиційно розпочинає весну теплими, сімейними, романтичними історіями. «Смак свободи» – це романтична комедія про те, що мріяти ніколи не пізно. Для мене це нагадування того, якою Україна була до війни та якою я хочу, щоб вона стала найближчим часом», – зізналася Коротушка.
До глядачів вийшли продюсер стрічки Артем Денисов і виконавиця головної ролі Ірина Кудашова.
Денисов зазначив, що стрічка «Смак свободи» була завершена ще до повномасштабного вторгнення, але меседжі, що закладені у фільм, залишаються важливими і зараз
«Саме з відкриття кулінарної книжки пані Ольги Франко народилась ідея створення романтичної комедії, яка, певен, збере біля великих екранів українські сім'ї, дасть нам змогу розповісти про українські кулінарні традиції та власне познайомити з пані Ольгою Франко, котра в нашому фільмі втілена у досить незвичному вигляді. Ми дуже щасливі, що Ольгу Франко зіграла неперевершена Ірма Вітовська», – поділився продюсер «Смаку свободи».
Ірина Кудашова також розповіла, як сприймає стрічку: «Особисто для мене «Смак свободи» – це історія про те, як важливо мріяти, як важливо досягати мрій і йти до них попри все. Як на мене, ця історія зараз дуже важлива для українців, оскільки у важкі часи нам усім дуже потрібна віра у світле майбутнє, яке обов'язково в нас буде. Ми всі дуже щасливі нарешті представити цю легку класну історію».
Присутнім у залі показали трейлер стрічки:
28 березня в український прокат має вийти фільм «Лишайся онлайн» – перший український проект, знятий у форматі screenlife. Детальніше розповісти про стрічку запросили сценариста фільму Антона Скрипця та продюсерку Аллу Липовецьку.
Липовецька зазначила, що сценарій фільму Скрипець почав писати ще у березні 2022-го, а знімали стрічку з березня по вересень того самого року
«Я автор ідеї, співценарист і продюсер цього фільму, – розпочав презентацію Антон. – І хотів би повідомити маленький факт про себе: я не фанат артхаусного, надмірного авторського кіно, де треба напрягти всю свою голову, щоб розгадати кросворди автора. Я обожнюю глядацьке кіно, де ти приходиш, відключаєш голову та включаєш емоцію, співпереживаєш героям, які ухвалюють складні рішення, стежиш за історією, що насичена твістами...»
Саме цієї миті пролунав сигнал повітряної тривоги, та всі присутні вирішили залишитися в залі, тож Скрипець продовжив, пояснивши, що таке screenlife. Screenlife – це формат, де глядач, по суті, стежить за десктопом головного героя. За словами автора, на заході такі фільми дуже популярні: наприклад, є кейси, коли стрічка з бюджетом $1 млн збирала в прокаті $60–70 млн.
Скрипець висловив сподівання, що їм вдалося зняти глядацьке кіно про героїчних українців, про період початку вторгнення, коли всі сиділи в онлайні 24/7 і коли в онлайні буквально вирішувалися долі та життя. Далі глядачам показали ексклюзивний уривок із фільму «Лишайся онлайн» – і це справді викликає емоції та співпереживання.
25 квітня на екрани вийде сімейна комедія «Крашанка» – великоднє кіно, головні ролі в якому виконують Станіслав Боклан, Олеся Жураківська, Дар'я Легейда та Володимир Гладкий.
Про стрічку розповідала Алла Липовецька, що продюсує цей фільм також. Виробляли спільно Mamas Production та FILM.UA.
У центрі історії – пенсіонер Іван Забіяка, який колись працював на залізниці. В часи, коли Україна мала ядерну зброю, у країні функціонував потяг номер 0, призначений для старту ядерної ракети, і головний герой працював у ремонтному цеху цього потягу. Після підписання Будапештського меморандуму потяг розібрали, але лишився пульт. І от пан Іван вирішив побудувату ракету, щоб вдарити нею по Москві. Події у фільмі відбуваються рівно тиждень – від понеділка до Великодньої неділі.
Алла Липовецька зізналася, що всі, хто працював над фільмом, закохались у сценарій «Крашанки» ще на стадії препродакшена
«Аби не розповідати всього, скажу, що дід хотів ударити по Москві та йому це вдалося, а наш режисер постпродакшену сказав, що сцену, як горить Москва, він викреслює з гонорару та робить безкоштовно», – поділилася продюсерка.
Присутнім у залі також показали кілька сцен фільму.
16 травня у прокаті стартує фільм Тоні Ноябрьової «Ти мене любиш?» – стрічка про 17-річну Кіру, що виходить із підліткового віку в доросле життя у той самий час, коли Україна виходить із радянського рабства.
Режисерка, яка представляла фільм, наголосила, що зараз багато хто знімає про 90-ті, але її стрічка оминає жорстокість тих часів. «Це кіно – тло історії. Це добігання кінця Радянського Союзу. У нас нема тих 90-х, про які зараз дуже модно говорити: немає чорнухи, пацанчиків тощо. Історія про головну героїню – світла, ніжна, про початок усвідомлення жінки, що вона є жінкою. Коли дівчина перетворюється на жінку, цей ніжний та емоційний процес ми зафільмували», – розповіла Тоня Ноябрьова.
Ноябрьова вкотре зізналася, що фільм «Ти мене любиш?» – це частково її власна історія дорослішання та відокремлення від батьків
Гостям Зимового кіноринку також показали тизер і кілька сцен із фільму.
Далі Надія Коротушка розповіла про проект, який має стартувати в українських кінотеатрах 20 червня. Це польсько-сербсько-литовсько-український фільм «Кріпачка» (він же «Селяни») – анімоване кіно, що вже має успішну фестивальну історію та висувалося на «Оскар» від Польщі.
«Кріпачка» – це екранізація роману «Селяни» польського лауреата Нобелівської премії Владислава Реймонта. Це історія нещасливого кохання бідної дівчини, яку видають заміж за багатого чоловіка, і водночас у неї є коханий чоловік, з яким героїня не може бути.
Коротушка зазначила, що в Україні фільм дублюватимуть актори, котрі знімались у серіалі «Кріпосна».
На другу половину року FILM.UA Distribution планує випустити у прокат принаймні шість стрічок: документальне кіно «Яремчук», ігрові фільми «Божевільні», «Назавжди-назавжди», «Конотопська відьма», «Буча» та комедію «Порно, я люблю тебе» (втім, наразі без конкретних дат).
Крім того, 2024-го FILM.UA продовжить знімати кіно. Компанія планує виробити щонайменше пʼять повнометражних стрічок, серед яких комедія «Песики», сімейна комедія «Потяг прямує у 31 грудня» та спіноф серіалу «Жіночий лікар» – фільм «Соколине гніздо».
Якими будуть ще два фільми, поки не розголошується
Наостанок Надія Коротушка закликала кіновиробників обʼєднуватись і співпрацювати, щоб 2024-й був успішним для всіх.
На кіноринку свої проекти також представила компанія ADASTRA Cinema, що запланувала на 2024 рік два українські фільми. Перший – «Як там Катя?», який вже йде в прокаті. Друга стрічка – «Інший Франко», масштабний байопік про життя Петра Франка, сина письменника Івана Франка. Головні ролі у фільмі зіграли В'ячеслав Довженко, Ахтем Сеітаблаєв, Ірина Кудашова та Роман Куліш.
Власне на сцену вийшли Вʼячеслав Довженко, Роман Куліш, Ірина Кудашова, а також продюсер Артем Денисов.
«Це справді інший Франко. І не легка історія, адже це геть невідомий герой для України. Дехто уривками знає, хто це такий. А по суті я сам мало знав, коли почав роботу над стрічкою. Наша війна триває століттями, століттями ми боронимо своє право на мистецтво, на мову, на існування нації. Тому українські фільми зараз потрібні. Наше завдання – показати героїв, яких так довго приховував наш східний сусід. Це наша спроба показати героя, друга, батька так, щоб потім зʼявилася потреба відкрити «Вікіпедію» та почитати, хто ж такий Петро Франко», – розповів Вʼячеслав Довженко, який зіграв Петра Франка зрілого віку.
Актор Роман Куліш, що зіграв молодого Франка, додав: «Це була просто фантастична подорож в історію. Сподіваюся, що глядач також зможе це відчути, переглядаючи стрічку».
На цьому презентація добігла кінця, але не завершується наша розповідь про події Зимового кіноринку, серед яких був івент, присвячений українським фільмам in progress. Тож не пропустіть.