Ліс у Київській області, сніг, що осипається з гілок за кожним подувом вітру та поодинокі люди у формі російських військових, які гріються гарячим чаєм. Іще навіть не діставшись знімального майданчика хорору «Конотопська відьма» від FILM.UA Group, можна сповна відчути атмосферу майбутнього фільму, що у багатьох сенсах є новою сторінкою в історії компанії. По-перше, це дебютний для кіностудії хорор-проект. А по-друге, стрічка створюється за новою формулою фінансування: без держпідтримки, з залученням інвестицій самої FILM.UA та приватних інвесторів. Але про це трохи згодом.
Творці «Конотопської відьми» одразу наголошують, що фільм не має жодного стосунку до однойменного літературного твору Григорія Квітки-Основ'яненка. Це історія про прадавню відьму з Конотопа, яка, закохавшись у звичайного хлопця, давно зреклася своїх відьомських сил. Але після жорстокого вбивства свого коханого росіянами дівчина повертає магічні сили та вирішує помститися. На створення проекту автора сценарію Ярослава Войцешека надихнув образ відьми з давньоукраїнських легенд і відео з початку повномасштабного вторгнення, на якому конотопчанка погрожує російському солдатові: «В Конотопі кожна друга – відьма». Роль тієї самої відьми виконує Тетяна Малкова («Козаки. Абсолютно брехлива історія», «Моя улюблена Страшко»). Режисер проекту – Андрій Колесник, продюсерка – Ірина Костюк, яка раніше працювала з Войцешеком над повнометражною анімацією «Мавка. Лісова пісня», а з Колесником – над медичною драмою «Черговий лікар». Про деталі нової співпраці також згодом, а поки пропоную подивитись, яким був перший знімальний день на майданчику «Конотопської відьми».
Дорогою на локацію гостей зустрічає так званий хороший руський
І дороговказ, який інформує, що ми заходимо геть не на територію Київської області
На локації також можна зустріти «російських солдат». На щастя, це українські актори, перевдягнені у ворожу форму, та відчуття однаково неприємні
Продюсери обіцяють багато жорстокості до «орків», зокрема відірвані руки та ноги
А це реакція «російського солдата» на перспективу власних кінцівок
Попри страшний антураж, на майданчику панує дружня атмосфера. А головним героєм цього дня був песик, що виконує у фільмі роль Оззі
Навіть «конотопська відьма» Тетяна Малкова не могла встояти перед цими блакитними очами
Тарас Цимбалюк, який грає коханого відьми, також не відмовляв собі в задоволенні приголубити «Оззі» в перервах між дублями
Задля зйомок під Києвом спеціально збудовано лігво російських солдатів
На майданчику все максимально наближено до реальності, адже багато з тих, хто працює над стрічкою, служать у ЗСУ: Ярослав Войцешек, художниця з костюмів Ірина іSky та головний піротехнік Олег Швець
Для зйомок знайшли навіть трофейний російський БТР, сфотографуватися на тлі якого було чимало охочих. Співзасновник FILM.UA Group Сергій Созановський – один із них
Українським акторам працювати над цим проектом удвічі важче: крім того, що весь день треба провести в холодному лісі, вони ще й мусять носити справжню форму російських військових
Перед початком процесу замість традиційної розбитої тарілки тут були ляльки вуду російських солдатів. Проколювання їхніх тіл голкою означало старт зйомок
Ляльки «орків» виконані з особливою деталізацією та візуалізують побажання для всіх російських військових від присутніх на майданчику
Виконавча продюсерка Олександра Лозинська розкладає останні ляльки вуду для ритуалу «голку в орка»
Перші голки в тіла росіян устромляють Сергій Созановський
та Ярослав Войцешек
Навіть не сумнівайтеся – ритуал виконала вся знімальна команда
Зйомки «Конотопської відьми» офіційно розпочаті
У перший день знімали початок фільму: напад російських солдатів на конотопську відьму та її коханого
Звучали навіть постріли: хоч і з холостими набоями, та однаково дуже реалістично
А поки знімальна група проколювала тіла орків і репетирувала сцени екшену, мені вдалося розпитати продюсерку «Конотопської відьми» Ірину Костюк про незвичний жанр проекту, особливості фінансування та плани з розширення кіновсесвіту про відьму.
– Ірино, чому вирішили розробляти хорор-проект з огляду на те, що і для FILM.UA, і для авторів фільму це перша робота в такому жанрі?
– Ми намагаємося робити багатожанрове кіно, і жахів у FILM.UA ще не було. Тож вирішили урізноманітнити свою жанрову лінійку. До того ж це дуже популярний жанр, та й загалом відкрита ніша. Тому ми вирішили стартувати не з одного фільму, а з цілої лінійки. Всюди будуть елементи українських вірувань, міфології, образів із легенд, оскільки ми маємо цей досвід після роботи з «Мавкою».
– Якою буде ця лінійка фільмів? Чи перебуватимуть вони в одному всесвіті, чи будуть повʼязані між собою?
– В ідеалі так. Але це, мабуть, залежатиме від того, якою вийде пілотна стрічка «Конотопська відьма». Які будуть відгуки, фінансовий результат. Від цього будемо відштовхуватись. Ідей у нас навіть більше, ніж на три фільми, тому є з чого обирати.
– Спочатку режисером стрічки заявлявся автор сценарію Ярослав Войцешек. Тепер режисером виступає Андрій Колесник. Чому обрали саме його?
– Ярослав Войцешек пішов у ЗСУ, тому не може бути режисером повноцінно. Він справді автор ідеї та сценарію, шоуранер фільму та був режисером тизеру, презентованого раніше. Режисер Андрій Колесник радиться та багато погоджує із шоуранером. Це його дебют [у повному метрі], але Андрій має багато досвіду і в серіалах, і в короткій формі, у кліпах. У нього дуже добрий смак. Я давно знаю Андрія, давно з ним працювала й певна, що картинка та весь фільм будуть ідеальними.
– Як добирали акторку на головну роль? Чи довго тривав кастинг?
– Недовго – нам складніше було обрати акторів на ролі кацапів. Акторам важко їх грати, позаяк сприйняття цього кіно українцями вочевидь кардинально відрізнятиметься від сприйняття іншими націями, глядачами з інших країн, де ми показуватимемо фільм. Але каст, який ми зробили, я вважаю ідеальним. Наприклад, роль командира роти кацапів виконуватиме Павло Вишняков, що за весь час повномасштабної війни жодного разу не знімався. У нас узагалі все дуже трушне: художниця з костюмів, Ірина іSky, в ЗСУ служить, піротехніки служать, у нас справжній трофейний БТР, а також справжня трофейна форма орків. Тому найважче було знайти кацапів. Адже є ще акцент, якого нікуди не сховаєш (а ми намагалися відтворити кацапську мову якнайближче до оригіналу). Ну й багато людей просто фізично не можуть грати кацапів.
– Який бюджет «Конотопської відьми»?
– Хорор – це потенційно «комерційно здоровий» жанр: його можна зняти з дуже низьким бюджетом, але він має потенціал набути величезної популярності. Як це було з «Паранормальним явищем» та іншими малобюджетними стрічками. От ми туди й цілимося. На жаль, з образом відьми, який ми задумали, дуже важко вміститись у невеликий бюджет. Але ми стараємося.
– Це сума до $500 тис.?
– Так. Я намагаюся продюсувати «комерційно здорові» проекти, особливо в ці часи. Стрічка, що має окупитися на україномовному ринку, не може наразі коштувати понад $500 тис.
– Розкажіть детальніше про конфігурацію фінансування фільму.
– Це власні інвестиції FILM.UA Group, і ми також долучили кілька приватних інвесторів. У цьому унікальність нашої моделі: хочемо розробити цілий пакет фільмів, до яких наступного року залучатимемо приватні інвестиції.
– У фінансуванні фільму також бере участь одна зі стримінгових платформ. Це такий самий інвестор чи вона претендує на права?
– Ні, це саме той кейс, де про бізнес. Тобто інвестиція навіть не означає, що фільм вийде саме на цій платформі. У нас так було з комедією «Велика прогулянка», у котру свого часу інвестував канал «Україна», а покаже «1+1». Але то трохи інша історія. Загалом, коли інвестує канал або платформа, вони розуміють, що на перший план виходить комерційна вигода. Тож, коли якась інша платформа дає більше грошей, чому б ні.
– А яке співвідношення інвестицій FILM.UA та приватних інвесторів?
– Я б сказала, 50/50.
– Скільки заплановано знімальних днів? І чи відбуватимуться знімання ще десь, крім Київської області?
– Працюємо в Київській області, позаяк це малобюджетне кіно і нам треба все сконцентрувати в максимально стислому радіусі. Буде побудований табір кацапів, лігво відьми, але основні жахи, які відьма насилає на кацапів, відбуватимуться в лісі та хащах. Загалом заплановано 23 знімальні зміни.
– Чи залучені до виробництва іноземці?
– Усе самі робимо. У художниці з костюмів, наприклад, підхід sustainable fashion: одна із сорочок зроблена зі штори, фартушок – зі скатертини тощо (посміхається).
– Можливо, до дистрибуції буде залучена закордонна компанія?
– Фільм матиме професійний англомовний дубляж, буде переспіваний саундтрек. Але ми продаватимемо цей продукт на зарубіжні стримінгові платформи, навряд чи будемо віддавати у кінопрокат. Гадаю, через специфіку фільму кінопрокат буде релевантний тільки українській аудиторії. Дистрибуцією опікуватиметься наш FILM.UA Distribution, що блискуче дає раду продажам українських фільмів за кордон. Уперше ми представимо робочі матеріали фільму вже в лютому на European Film Market, який відбувається в межах Berlin Film Festival.
– Чи планується у проекті VFX? Чи задля економії будуть аналогові ефекти?
– Так, до роботи над спецефектами залучена наша компанія Postmodern. Вони займаються всім постпродакшеном, робитимуть 3D-графіку. Образ відьми передбачає динамічні перетворення. Її зовнішність – це взагалі ціла арка: з однієї стадії вона переходить в іншу, з кожним вбивством вона змінюється.
– На які стрічки ви орієнтуєтесь як референси: так звану нову хвилю хорорів студії Blumhouse чи класичніші жахи, як-от «Закляття», «Астрал» тощо?
– Це не слешер у класичному розумінні, адже там є й етніка. Але багато крові та багато мʼяса окупантів точно буде. Будемо рвати їм голови в кадрі, рубати руки... Всі муки орків за максимумом будуть на екрані – так, як ми цього й хочемо, тому й візуалізуємо. Але попри це, фільм однаково має посил, що, хай яка люта буде наша жага помсти, ми все одно воюємо та живемо на боці світла.
Що ж, чекаємо виходу «Конотопської відьми» в кіно. Зізнаюся щиро, мені вже кортить побачити обіцяне на великому екрані.