Завод, цех, знімальна група розсіює майданчиком штучний дим «для атмосфери». Зірка українського кіно Станіслав Боклан сидить над кресленням. Такий вигляд мають зйомки нової комедії «Крашанка» від Mamas Film Production та FILM.UA Group. Сюжет стрічки крутиться довкола сімʼї Забіяк, яка збирається разом відсвяткувати Великдень. Водночас батько родини (його власне грає Боклан) будує ракету (ту саму «Крашанку»), щоб ударити по Москві та завершити війну. Головні ролі у стрічці виконують Станіслав Боклан, Олеся Жураківська, Дар'я Легейда та Володимир Гладкий, також у касті Людмила Загорська, Артур Логай та Ігор Портянко. За режисуру відповідає Тарас Дудар.
«Крашанка» – одна з перших ластівок нового етапу українського кіновиробництва, коли на фінансову підтримку держави розраховувати не варто. Тому стрічка знімалась у максимально короткі терміни та зі скороченим бюджетом. Утім, про це трохи згодом. А поки пропоную подивитись, як минав один з останніх знімальних днів проекту.
Усі на місці. Камера, мотор!
Станіславу Боклану дуже до вподоби сценарій «Крашанки» (про це мені сказала продюсерка Алла Липовецька)
І бутербродики з ковбасою, мабуть, також були смачні. Але не ручаюся, бо гостям не давали куштувати
Режисера Тараса Дударя на знімальному майданчику було дуже легко впізнати — ніхто більше не мав такого яскраво-червоного костюмчика
Майже в центрі Києва знімальна команда знайшла просторий цех. Але де точно він розташовується, не скажу – це секрет
Звісно, не такий секретний, як креслення, з котрими в кадрі працює герой Станіслава Боклана
З цього всього має постати та сама ракета
Пусковий блок до «Крашанки»
І ось вона сама. Ексклюзивні кадри
А от чи долетить ця «Крашанка» до Москви, подивитесь у кіно
Попри сонячний день надворі, у вікно світять спеціальні прожектори – щоб у цеху також було сонце
Тарас Дудар прискіпливо стежив, аби все на знімальному майданчику стояло правильно (і щоб такі бродячі гості, як я, у кадр не потрапляли)
Напарником досвідченого Станіслава Боклана в кадрі був молодий Міша Пулянський – майбутня зірка серіалу «Окуповані». За словами продюсерки, його роль дуже велика, «практично головна»
Юний артист демонструє, як може вмить перевтілитися зі спокійного джентльмена
у розлюченого монстра (втім, здається, таке всім дітям властиво)
Бігати в кадрі Михайло міг скільки завгодно, однак особливої потреби в цьому не було, адже актор чудово впорався з роллю без додаткових дублівНу а поки група працювала на майданчику, я докладно розпитала одну з продюсерок «Крашанки» Аллу Липовецьку про цей проект та особливості роботи під час воєнного стану загалом.
– Ще на початку повномасштабної війни ми співпрацювали з дуже талановитими сценаристами Дмитром Григоренком та Юрієм Микуленком, робили документальний фільм про порятунок тварин. Вони – автори «Слуги народу» й інших відомих фільмів і серіалів. Одного разу хлопці показали сценарну заявку, вона називалася «Пекельна крашанка». Це була дуже талановита ідея, тому домовилися, що вони пишуть сценарій, а ми – шукаємо гроші, – розповідає Алла. – Ми зрозуміли, що розраховувати на держпідтримку не на часі, тож стрічка має стати бізнес-проектом, щоб залучити приватні кошти. А це означає, що треба зняти класний фільм, але геть недорого.
Нам повірив FILM.UA. Крім того, в нас є ще один приватний інвестор, який також дав нам грошей. Утім, необхідної суми поки немає: зараз ми завершимо процес виробництва та шукатимемо частину бюджету на постпродакшен. Ми подалися на грантову програму Netflix на фінансування постпродакшену. Стримінг дає не всю суму, а тільки 30%, та все ж ми сподіваємось отримати цю частину грошей (на момент розмови перелік учасників програми, до якого «Крашанка» не потрапила, ще не було оголошено. – МН). Також сподіваємося ще знайти інвестора, або у нас буде так званий pre-sale. Ми презентуємо проект телеканалам та ОТТ–платформам зараз, коли фільм відзнято, але він іще не готовий.
Отже, наше завдання – покрити недостатню частину бюджету на постпродакшен. І коли все буде геть погано, як каже моя партнерка Марина Квасова, доведеться продати чиюсь нирку (сміється).
– В якій пропорції розподілилося фінансування проекту зараз?
– Два партнери, Mamas Film Production та FILM.UA – це 70%, приватний інвестор – 30%. Але йдеться не про весь бюджет, а ту частину, з якою ми зайшли у виробництво.
Крім того, у нас буде багато української музики в стрічці. Сподіваюся, всі підуть нам назустріч і дадуть можливість використати їхні треки у фільмі.
– Як довго фільм перебуває у виробництві?
– З моменту, як у нас був готовий сценарій, до моменту, що ми вирішили знімати за свої гроші, минуло три тижні. А ще за місяць почали знімати, позаяк нам потрібна натура. У нас за сюжетом травень у кадрі, Великдень, потрібне зелене листя – тому все так швидко.
– На початку повномасштабного вторгнення було створене Об'єднання українських продюсерів (ОУП), до якого ви входите. Але «Крашанку» знімає Mamas. Чому?
– ОУП опікується документальними проектами. Щоправда, там був наш повний метр «Лишайся онлайн», який здобув головну нагороду в Канаді, на фестивалі «Фантазія», буде учасником КМКФ «Молодість» і вже має дату прокату – 28 березня 2024-го, FILM.UA Distribution взяла його в роботу. «Лишайся онлайн» – це був єдиний художній фільм, усе решта – документальні проекти. ОУП і його головне завдання – це розповідь про нашу війну глядачам усього світу.
– «Крашанка» знімається в Києві, чи є локації в інших містах?
– Тільки Київ і Київська область. Ми не можемо собі дозволити широку географію ані фізично, ані матеріально. Треба знімати максимально близько та комфортно для акторів: вони всі зараз працюють у театрах, знімаються в серіалах.
– Скільки знімальних змін маєте?
– Знімання триватиме десять днів. Звісно, цей фільм можна було знімати втричі довше, з більшим відпочинком для акторів. Тут багато сцен, де треба і горіти, і стрибати у воду. До речі, під час зйомок було холодно, вони в гідрокостюмах мерзли... Загалом у цьому проекті багато залежало від настрою команди: всі полюбили сценарій та працювали героїчно. Вийшла команда однодумців.
– Якби цей проект знімався до 24 лютого, скільки б днів треба було для зйомок?
– 20 днів принаймні. Актори могли б відпочити між дублями як нормальні люди. Але зараз усі все розуміють. У нас є зміни, що починаються о шостій ранку, позаяк короткий світловий день.
– Наскільки важко зараз проходити бюрократичні процедури з організації зйомок та отримання дозволів? Чи за 1,5 року система вже налагоджена?
– У нас є спеціально навчені люди, які настраждалися. Ми навіть мусили дістати дозволи на те, щоб стріляти в кадрі. Нам дозволяли залучати піротехніків лише до 20:00. І то тільки в спеціальних місцях. Зараз сильно обмежені зйомки дронами, якими ми дуже часто користувалися раніше. Тому зараз цього не використовуємо.
Бюрократія налагоджена, але заборон стає дедалі більше. Втім, ми розуміємо, який зараз час.
– Організуючи знімання з пострілами та вибухами, чи намагалися влаштувати все так, аби не тригерити місцевих мешканців?
– Історія в нас усе ж легка, добра. Військові в кадрі – це ТрОшники. Ми й знімали в локаціях, де ці ТрО стояли – між селами. Тож ми не могли нікому завдати психологічної травми. Навпаки, всюди в селах люди допомагали, пропонували свої хати, ікони, рушники. На кіношний «Великдень» усі місцеві приїхали до церкви. Коли люди бачать, що знімається кіно, мені здається, це додає їм надії. Кіно знімається – отже, ми переможемо.
Це буде народна комедія, і, я гадаю, всі її полюблять. Вона не шароварна, правдива, трошки щемка. І рівень гумору там класний.
– Наскільки складно знімати під час дії воєнного стану? Чи доводилося зупиняти знімальний процес через тривогу?
– Пройшли поміж крапельками: один раз зупинилися через ракетний обстріл. Півтори години ми стояли та чекали скасування тривоги. На щастя, нічого нікуди не прилетіло. Але ми закладали такі моменти в планування.
– А чи складно було зібрати команду?
– У нас стислий термін виробництва та класний продукт. Тому, в принципі, було легко в пошуках. Режисер-постановник Тарас Дудар, один із найкращих режисерів – тонка людина, що класно працює з гумором. Головне було дати почитати сценарій. Так ми вмовили нашого оператора Сергія Крутька. Він такий оператор, який завжди обирає сценарій – і він повірив. І ми зрозуміли: коли Крутько сказав «добре», отже, це точно класний сценарій. Насправді всю команду режисер під себе добирав. Я гадаю, що у нас найкращі з найкращих. Але ми платимо геть невеликі гроші. Як і на телебаченні: якщо порівняти з цінами до вторгнення, то вдвічі менше.
– Довелося когось вмовляти через це?
– Ми всім чесно сказали: «Люди добрі, в нас класний сценарій, і ми знімаємо за свої кошти. Можемо заплатити от стільки. До речі, ми ще не всю суму зібрали, але обіцяємо за знімальний період з усіма розрахуватись». І люди погодилися.
– Коли планується вихід стрічки на великий екран?
– Готуємо премʼєру на весну 2024 року, хочемо потішити глядача напередодні Великодня.
Отже, знімання «Крашанки» відбулося. Бажаю творцям стрічки так само вдало подолати період постпродакшену, знайти решту бюджету та видати продукт на великі екрани за планом.