На українському ринку працює багато кіно- та телепродакшенів, та лише одиниці з них на прохання розповісти про новинки власного виробництва відповідають запрошенням у гості, а заразом розповідають купу цінної та цікавої інформації.
Компанія Mamas Film Production, якою беззмінно керують Алла Липовецька та Марина Квасова, - саме із таких. Нещодавно мені пощастило провести в їхній компанії цілу годину, і за цей час я здобула для вас подробиці нових проектів, що випускає продакшен, цікаві нюанси про сьогоднішнє телевиробництво і ще багато чого, що безперечно варте уваги. Тож не гаятимемо часу та просто зараз поговоримо про все вищеперелічене.
Головним напрямком для продакшена було і залишається виробництво серіалів, утім почати нашу розмову я вирішила з повнометражного кіно. Якщо пам'ятаєте, на Десятий пітчинг Держкіно Mamas Film Production подавав проект байопіку про Володимира Івасюка, проте фінансування йому виграти не вдалося. Я ж закономірно поцікавилася, чи не намагалися Алла з Мариною пошукати щастя на Одинадцятому пітчингу.
«Поки ми поставили проект на паузу, адже зрозуміли - це в принципі один із найскладніших жанрів. Не тому, що його складніше знімати, а тому, що кількість людей, які бажають дати тобі поради, просто зашкалює. Словом, ми зрозуміли: щоби зняти ідеальний фільм, потрібен дуже тривалий підготовчий період. А просто зараз ми не можемо собі цього дозволити, позаяк змушені заробляти гроші», - пояснили продюсери.
Втім, як з'ясувалося, не Івасюком єдиним. На Одинадцятий конкурс компанія відправила інший проект повного метра - романтичну комедію про дівчину, котра хоче стати зіркою. «На жаль, набрати потрібної кількості балів вона не змогла. Чому - складно сказати, ми вважаємо, що це хороша стрічка. Мабуть, ніхто не відчув у ній якогось патріотичного звучання або чогось у цьому дусі», - каже Липовецька.
При цьому після невдачі на пітчингу проект не відправили в стіл. За словами продюсерів, зараз вони шукають спосіб зняти фільм без держпідтримки: «Сценарій готовий, і ми впевнені, що історія буде приваблива для рекламодавців та спонсорів. Перші напрацювання в цьому напрямку вже є, вони дуже обнадіюють. Ми віримо в касовий потенціал проекту та, сподіваємося, зможемо вселити таку саму віру в потенційних партнерів».
Якихось подробиць майбутньої стрічки в Mamas Film Production наразі розкривати не хочуть - мовляв, час іще не настав. Але дещо з'ясувати мені все ж вдалося: головну роль зіграє одна дуже відома та популярна дівчина, під котру ця історія і була створена. Заінтриговані? Особисто я - дуже!
Варто зазначити, що лише на спонсорів продакшен не уповає: половину бюджету Липовецька та Квасова мають намір забезпечити силами своєї компанії. «Коли ми подавалися на пітчинг Держкіно, то розраховували на держфінансування й інвестиції від рекламодавців, а тепер розраховуємо на продакт-плейсмент і на себе», - пояснюють вони економіку проекту. А от на копродукцію у цьому разі розраховувати не доводиться: за їхніми словами, історія - стовідсотково українська і нею навряд чи зацікавляться за кордоном. Утім, варіант продажу формату стрічки продюсери не виключають, але це, певна річ, буде можливе лише після створення оригіналу.
З повним метром ми розібралися, тому розмова передбачувано завернула у бік телебачення. Для початку Липовецька з Квасовою розповіли мені про нові проекти, що їхній продакшен виробив для українських телеканалів поточного осіннього сезону.
«У нас є два дуже цікаві нові детективні серіали, в кожному з яких по вісім епізодів. Один із них називається «Швабра», його ми робимо для каналу СТБ, а другий - «Суддя» для каналу «Україна». Перший уже вийшов в ефір, прем'єра другого відбудеться найближчим часом. Обидві історії дуже цікаві й якісні, а їхні бюджети вищі, ніж зазвичай у нас буває. Ми в них дуже віримо, тому були готові до таких витрат», - каже Алла.
«Швабра» - математичний детектив, рушійна сила якого - метод розслідування злочинів. Липовецька та Квасова впевнені, що в цьому проекті їм вдалося знайти «фішку»: якщо в «Обмани мене» головний герой розкривав справи за допомогою фізіогноміки, а в «Нюхачі» - із застосуванням загостреного нюху, то тут героїня використовує власний талант до математики
Продюсери кажуть, що настільки занурюватися в точні науки нікому зі знімальної групи не доводилося зі шкільних часів. Але глядачі можуть не переживати: попри складні формули та точні підрахунки, в сюжеті все подається так просто, що без великих зусиль зрозуміють і гуманітарії
А от серіал «Суддя» Алла та Марина описують вкрай обережно, аби ненароком чогось не заспойлерити. За їхніми словами, це історія про пошук вищої справедливості, й наразі такого опису буде достатньо
Іще одна новинка - серіал «Спадкоємці», який Mamas Film Production виробляє для каналу «Україна». Його продюсери описують як мелодраму «в найпрекраснішому класичному розумінні»: коли в одній великій (і дуже багатій) сім'ї відбувається поділ спадщини, в результаті чого із шаф раз у раз вивалюються скелети
Режисером цього проекту виступає Дмитро Матов, а головні ролі виконують Едуард Флеров, Андрій Аверков, Анастасія Іванова, Наталя Доля, Владислав Никитюк, Катерина Варченко та інші
Драму «Німа» тандем Липовецької та Квасової теж виробляє для «України». Рушійною силою сюжету тут будуть стосунки між батьком і дочкою, а фоном знову виступить закручена детективна історія
Проект складається з чотирьох епізодів, постановкою яких займається Тарас Дудар, а ролі виконують Прохор Дубравін, Анна Іванова, Анна Кузіна та Людмила Загорська
Втомилися від детективів та мелодрам? Тоді запам'ятайте назву «Підкидьок»: це добра романтична чотирисерійна історія
Одну з головних ролей тут, до речі, виконує шестирічна актриса Фрося Мельник, яку Липовецька та Квасова в один голос називають «великою українською зіркою», оскільки до сьогодні дівчинка знялася у величезній кількості проектів і навіть попрацювала ведучою «1+1»
Крім того, продакшен розробляє 24-серійний комедійний детектив під назвою «Поліцейський з ДВРЗ». Його дія, як видно з назви, розвивається в одному з культових районів столиці, а головний герой - місцевий дільничний. «Це народний та дуже іронічний проект. Зараз ми дивимося на готовий матеріал і розуміємо, що це більше, ніж іронічний детектив, тож поки думаємо, як найкраще його подати глядачеві», - зізнається Алла.
Одним із факторів успіху серіалу в продакшені називають незвичайне місце дії. «Ми покажемо не лише прекрасного В'ячеслава Довженка в головній ролі, а й естетику, якої дуже давно не було в кадрі. Так склалося, що телевізійники весь час прагнуть прикрасити наш побут: якщо, наприклад, героїня - шкільна вчителька, то вона мешкає у просторому лофті. Ми ж покажемо ДВРЗ у всій красі промзони та з великою любов'ю», - каже щодо цього Липовецька.
До речі, такий підхід вже дав свої плоди - коли інформацію про проект уперше опублікували в соцмережах, кількість перепостів зашкалила. Виявилося, вся річ у фейсбучній спільноті ДВРЗ, і її члени зацікавилися серіалом вже тому, що знімається він в їхніх рідних місцях. Тож, продюсери, беріть метод на замітку.
Як бачите, продакшен активно співпрацює з двома медіагрупами: МГУ та StarLightMedia. А в останній, якщо пам'ятаєте, нещодавно пройшла масштабна трансформація, тому я поцікавилася, як ці процеси вплинули на компанію Липовецької та Квасової.
«Поки ніяк не вплинули, адже ті проекти, над котрими ми працюємо зараз, запускалися за часів, коли трансформація була на якихось початкових стадіях. Загалом зараз для них ми робимо всього два проекти: вже згадані «Швабру» та «Поліцейського з ДВРЗ», - кажуть вони.
Згадавши слова Липовецької про те, що продакшену є що запропонувати «Плюсам», я поцікавилася, чи не з'явилися в них розробки для цього мовника. «Ми, як і раніше, готові виробляти контент і для них, але річ у тому, що зараз, наскільки мені відомо, у «Плюсів» змінюються брифи. У нас багато ідей, але готових сценаріїв немає. А приходити лише з ідеєю туди досить складно, позаяк на «1+1» потужний власний продакшен. Відповідно, проникаючи в таке конкурентне середовище, ми маємо показувати щось більше за заявку проекту», - пояснила Алла.
Утім, інхаус-виробництво, до котрого сьогодні тяжіють українські медіагрупи, засновниць Mamas Film Production не лякає. За їхніми словами, навіть якщо у продакшенів всередині холдингів вийде стати такими потужними, щоб задовольняти всі потреби в контенті, рано чи пізно почнеться боротьба продукції: зробити проект може багато хто, однак питання його якості при цьому залишається відкритим.
Очевидно, що для того, аби виробляти таку кількість проектів одночасно, потрібні люди. «Наша команда складається зі «своїх» людей - це фрілансери, які переходять із проекту в проект. У нас є пул улюблених режисерів, операторів, художників і представників інших професій, і коло регулярно розширюється», - пояснюють продюсери.
Проте і складнощів за такого підходу вистачає. Приміром, через те, що останнім часом українське кіно- та телевиробництво помітно активізувалося, відчувається дефіцит не лише тих, хто за кадром, але й акторів. «Здавалося б, у нас їх чимало, однак обсяги виробництва сьогодні такі та стільки проектів знімається одночасно, що доводиться ставати в чергу за зірками. Крім того, на ринок дуже впливає поява проектів, які фінансуються Держкіно», - нарікають продюсери.
Остання обставина спричинила не лише брак акторів: «Усе помітно подорожчало. Взагалі сьогодні склалася складна ситуація - ціни на виробництво дуже виросли, а телеканали нарешті вирішили стати бізнес-проектами, тому до бюджетів ставляться набагато ретельніше, ніж раніше. Власне, у цьому полягає головний конфлікт: тобі хочеться краще, більше та яскравіше, і ти вже знаєш, як це зробити, а грошей стало менше. Вихід - шукати додаткові можливості: продавати продукт не лише на один канал, працювати не лише на нашому ринку, але й відкривати для себе інші. Крім того, зросла потреба в якіснішому рісьорчі контенту - потрібна потужна ідея, хороший сценарій тощо».
Якщо вже зайшлося про додаткові можливості, я вирішила торкнутися ще двох тем: роботи над адаптаціями зарубіжних форматів та планів на дистрибуцію власних проектів - як уже готових, так і у вигляді тих самих форматів.
Колись Липовецька називала досвід адаптації корейського серіалу дуже важким і навіть кривавим. Відповідно, мене цікавило, чи візьметься продакшен повторити цю історію. «Якщо нам скажуть, що треба, то ми, звісно, зробимо. Та досвід справді був дуже важкий: закінчивши працювати над адаптацією, ми зрозуміли, що набагато простіше було б написати самостійно і з нуля. Фактично ти береш чужу фабулу та на її основі розповідаєш свою історію. А оскільки всі лінії в оригіналі неабияк переплетені, але ментально це ніяк не сходиться з тим, що тобі потрібно адаптувати, виходить, ти робиш подвійну роботу. Потрібно зрозуміти, що не так у них, адаптувати у нас: грубо кажучи, якщо героїня - дочка корейського імператора, то ким вона може бути в Україні?» - каже Алла.
Утім якби продюсерам дали право обирати, вони б із радістю взялися до адаптації якогось ізраїльського формату. «По-перше, ізраїльські серіальні формати помірно бюджетні, по-друге, вони вкрай драматичні - це якісна драматургія, котра не залишає байдужих», - зізнаються Квасова з Липовецькою. А остання ще й додає: «Можливо, це тому, що вони мені дуже подобаються».
Щодо дистрибуції, то тут усе ще складніше. «Ми б із радістю, але ми - невелика компанія, а для того, щоб серйозно займатися рісьорчем, пошуком контактів та іншими необхідними речами, потрібен окремий часовий і людський ресурс, котрого в нас немає. Періодично ми співпрацюємо з компаніями-дистрибуторами, однак це не постійна історія. Важливо створювати контент, у міжнародному успіху якого в тебе немає жодних сумнівів. Зараз, наприклад, у нас доволі напружений період: у роботі дуже багато проектів, і у частини з них є непоганий потенціал для міжнародної дистрибуції. Крім того, їх можна продавати не лише як ready made, а й як формат. Працюватимемо над цим», - пояснюють продюсери.
На уточнення, чи не розглядають вони як майданчики для своїх проектів онлайн-сервіси, що набирають дедалі більшої популярності, Липовецька з Квасовою теж відповідають неоднозначно: «Складно сказати, чи могли б ми зацікавити всіма своїми проектами якийсь стримінг-сервіс. З одного боку, наша «Швабра» зацікавила низку стримінгових платформ і ми натхненні. З іншого - таких проектів у нас небагато. Але хай там що, ми працюємо у даному напрямку. Сподіваємося, це дасть результат у найближчому майбутньому».
А от зі створенням телешоу (на кшталт «Особливостей національного роботи», яке Mamas Film Production виробляла для ICTV) компанія вирішила покінчити. «Грошей на цьому не заробиш, а головного болю - величезна кількість», - чесно зізнаються продюсери.
Коли ж питання з виробництва контенту в мене вичерпалися, я вирішила з'ясувати в Алли Липовецької подробиці іншої її діяльності. Якщо пам'ятаєте, трохи більше року тому вона стала головою Гільдії продюсерів Української телеакадемії. І якщо вже мені випала така нагода, я поцікавилася, чому цього року «Телетріумф» не відбувся, коли чекати церемонії та як ідуть справи всередині очолюваної нею Гільдії.
«Щодо «Телетріумфу»: проблема розбіжностей із системи оцінювання та пропорцій голосування створила привід його відкласти. Зараз іде пошук нової схеми для справедливого голосування, який влаштує всіх учасників ринку. Звісно, я вважаю, що затягування з черговою церемонією працює проти індустрії. І думаю як глава Гільдії продюсерів запропонувати всім членам нашої Гільдії організувати свою нагороду й щорічно вручати її в межах або поза межами «Телетріумфу». Потрібно мотивувати професіоналів та відзначати їхню працю, це дасть натхнення і мотив розвиватися далі».
Тож, любі читачі, запасайтесь терпінням, якщо чекаєте «Телетріумфу», а якщо хочете подивитися якийсь цікавий серіал від дуету Квасової та Липовецької - стежте за програмами телеканалів, і буде вам щастя.