«Питати, хто 2022-го виграв гру стримерів – це те саме, що питати, хто виграв битву за касові збори постраждалого від пандемії 2020 року. Ніхто не виграв. Ба більше, з огляду на труднощі, з якими досі стикається бізнес, у 2023-му звання «переможця» 2022-го є в кращому разі швидкоплинною перемогою. Цього року, безсумнівно, спостерігатиметься продовження турбулентності в світі стримерів, оскільки головні гравці намагаються адаптуватись до постійних макровикликів і нової ворожості ринку до бізнесу за моделлю direct-to-consumer», – пише Variety в одному з низки своїх матеріалів, присвячених підсумкам року провідних стримінг-платформ. Докладно вивчивши ці тексти, ми зібрали для вас ключові тези та цифри, що дозволять краще зрозуміти актуальний глобальний контекст і тенденції цього індустріального сегменту.
Отже, торік у грі стримерів ніхто не виграв, але Netflix – попри всі свої негаразди – у ній не програв. Variety акцентує: хоча з багатьох поглядів 2022-й був для Netflix дуже поганим роком, який виявив багато проблем, із котрими доведеться зіткнутися в майбутньому, платформа все ще лишається лідером, і численні переваги Netflix над конкурентами поки не знищені.
По-перше, Netflix продовжує системно випускати хіти – і їх багато. Перший квартал 2022 року відзначився прем'єрою мінісеріалу Шонди Раймс «Вигадана Анна», а також новими сезонами «Озарка» та «Бріджертонів»; у другому кварталі – «Дивні дива – 4», беззаперечний суперхіт, який місяцями домінував у топ-10 глядацьких симпатій. Третій квартал нарешті виправдав гігантську зарплату шоуранера Раяна Мерфі, коли на стримінгу вийшов створений ним «Монстр: Історія Джеффрі Дамера», що став третім найуспішнішим шоу Netflix після «Гри в кальмара» та четвертого сезону «Дивних див». Ну а четвертий квартал – це, звісно, «Венздей» Тіма Бертона. І майже всі ці серіали входять до переліку найпопулярніших англомовних телесезонів в історії Netflix.
Загалом 2022-й став рекордним щодо кількості originals, створених платформами. Так, аналітики Luminate Film & TV нарахували 996 оригінальних шоу, що вийшли торік на 16 провідних американських стримінг-платформах.
2022-й – дванадцятий поспіль рік зростання виробництва originals. Зараз складно це уявити, але 2012 року на SVOD-сервісах було лише дев'ять оригінальних шоу – сім на Hulu та по одному на Netflix і Prime Video. Відтак загальний темп зростання виробництва originals за десять років становив неймовірні 10 967%!
Різкий стрибок на цьому графіку пояснюється запуском у 2020–2021 роках нових потужних стримерів – HBO Max, Peacock та Discovery+, а також нішевих SVOD BET+, SundanceNow, Shudder, ALLBLK та AMC+
Variety зазначає, що пік домінування Netflix у контексті originals мав місце 2019 року, коли на долю сервісу припадало майже 70% усіх оригінальних шоу платформ. Та навіть із запуском кількох потужних конкурентів торік саме Netflix усе ще міг похвалитися показником у 40%. В абсолютних цифрах це 439 ексклюзивних originals, що значно більше, ніж у найближчого конкурента – 80 шоу на Discovery+. Серед інших сервісів, які 2022 року випустили понад 50 originals, – Prime Video, HBO Max, Peacock, Hulu, Apple TV Plus та Disney Plus.
Однак, на жаль, великої кількості originals – і хітових originals! – виявилося недостатньо, щоб зупинити відтік передплатників Netflix протягом першої половини минулого року (хоча цей відтік однаково лишається найнижчим серед американських SVOD-сервісів – за винятком пакетної пропозиції Disney Bundle, що містить Disney Plus, Hulu та ESPN+, кожен з яких має вищі індивідуальні показники відтоку).
Окрім того, виробництво Netflix є дуже затратним: так, наприклад, четвертий сезон «Дивних див» став одним із найдорожчих серіалів, що будь-коли створювався: $30 млн за епізод. А успіх «Дамера» та «Наглядача» – ще одного успішного шоу Раяна Мерфі, випущеного Netflix минулого року, – не може збалансувати витрати за масштабну загальну угоду платформи з продюсером (нагадаємо, 2018-го стример підписав із ним п'ятирічний контракт на $300 млн, що зробило Мерфі одним із найдорожчих продюсерів в історії телебачення). Втім, попри все, Netflix загалом досі утримує аудиторію та може похвалитися найкращими в галузі зарплатами, хоча й активно шукає альтернативних шляхів монетизації: зокрема, це запровадження підписки з рекламою – тренд, до якого активно долучаються й інші стримери.
За даними Nielsen, протягом усього року Netflix домінував за переглядами в США, значно випереджаючи як SVoD-, так і AVoD-конкурентів. Більш-менш на рівних конкурувати з Netflix із позицій часу, витраченого глядачами на перегляд, наразі здатен лише YouTube
Netflix досі може похвалитися найбільшою базою передплатників серед усіх стримінг-сервісів і, що важливіше, найвищим середнім доходом на користувача як у внутрішній, так і в міжнародній сферах.
Загалом фінансові справи Netflix залишаються в набагато кращому стані, ніж у конкурентів. Це єдиний потужний стримінг-сервіс, чий баланс видатків та доходів торік був позитивним.
Стисло кажучи, Netflix усе ще перевершує конкурентів за всіма ключовими показниками, що використовуються для вимірювання успіху стримінгів, й відтак зрозуміло, чому ціна акцій компанії, хоч і впала на 50% від початку 2022 року, досі залишається найвищою серед потокових сервісів.
Утім, як уже було сказано на самому початку, це перемога у грі без переможців. Радше у грі на виживання. Грі, що сьогодні, на жаль, особливо добре знайома українським стримінг-сервісам, один з яких, OLL.TV, попри всі нещодавні амбітні плани, до кінця 2022-го просто не дожив – як і вся «Медіа Група Україна».
Variety наголошує, що з гри стримерів уже невдовзі, вірогідно, вийде не один потужний гравець, оскільки конкуренція ставатиме ще напруженішою через те, що Волл-стріт тепер вимагає від стримерів прибутковості. Відтак конкуренти Netflix усіляко намагаються вдосконалити свої контент- і бізнес-моделі у різний спосіб. Наприклад – через утримання уваги глядачів за допомогою повернення стратегії не одномоментного, а щотижневого випуску епізодів серіалів. А також через пошук додаткових можливостей для отримання прибутку, як зараз агресивно робить Warner Bros. Discovery (зокрема, компанія анонсувала запуск улітку 2023-го нового онлайн-кінотеатру на базі HBO Max та Discovery Plus, заради чого обидва майданчики припиняють своє існування у звичному вигляді, та запровадження трьох варіантів передплати: найдорожчий без реклами, середній з мінімумом реклами та безкоштовний, але з великою кількістю реклами).