Весна 2022 року для України й українців виявилася по-справжньому трагічною. На цьому тлі, здається, недоречно говорити про проблеми стримінг-сервісу Netflix, але вони є. Причому такого масштабу, що здатні змінити глобальну стратегію компанії у подальшому, тож звернути на них увагу буде незайвим. До того ж днями видання The Hollywood Reporter випустило інсайдерський матеріал, що демонструє, до яких саме змін планують вдатися у керівництві Netflix, аби втримати позиції на світовому VoD-ринку. І позаяк українська індустрія останнім часом звертає мало уваги на те, що коїться в світі, ми переказуємо основні моменти, котрі дозволять зрозуміти, куди тепер прямує стримінг-гігант та які в нього плани на найближче майбутнє.
Трішки передісторії
Аби якнайкраще зрозуміти, чому в керівництві Netflix узагалі замислилися про якісь зміни, необхідно повернутись у кінець квітня, коли компанія опублікувала фінансовий звіт за перший квартал 2022 року. З нього стало зрозуміло, що у сервісу намітилися проблеми з кількістю передплатників: уперше за десять років вона не збільшилась, а, навпаки, знизилась. У принципі, падіння виявилося не таким уже й масштабним – лише на 200 тис. (цифра 221,84 млн із минулого звіту змінилася на 221,64 млн), але цього виявилося достатньо, щоб загальна вартість компанії впала на 44%. До того ж у керівництві висловили доволі невтішний прогноз: у другому кварталі, за їхніми очікуваннями, від сервісу відпишуться ще майже 2 млн людей у всьому світові. Це певною мірою пов'язано з тим, що у перші ж дні російського вторгнення в Україну Netflix заявив про повне припинення роботи у росії. Але не тільки. Основні причини відтоку передплатників у компанії бачать у тому, що в січні 2022-го сервіс уперше за два роки підняв вартість щомісячної передплати на території Північної Америки – з $13,99 до $15,49, а ще проблем завдають користувачі, котрі діляться своїми акаунтами з іншими. Власне, з ними у компанії планують боротись: у деяких країнах Netflix уже почав тестувати субакаунти, які можна підключати до основних передплат за $3 на місяць.
Кількість проектів зменшиться, але їхня якість зросте
Та все ж найцікавіші плани компанії вдалося дізнатись не зі звіту, а в інсайдерів. Це, як пише THR, і безпосередні керівники Netflix, і продюсери й агенти, пов'язані зі стримінг-гігантом, але всі висловились анонімно. Втім, цього виявилося достатньо, аби намалювати приблизну картину майбутнього компанії, що не лише переживає, певно, найтяжчі для себе часи, а й стикається з жорсткою конкуренцією на глобальному ринку – наприклад, через активний розвиток інших сервісів на кшталт Disney Plus та HBO Max.
Аби втримати лідерство в таких умовах, у Netflix мають намір змінити підхід до виробництва контенту, передусім повнометражних стрічок. Насамперед ідеться про те, що фільмів стане менше саме за кількістю, а от на їхній якості не економитимуть. Чудове формулювання, але, що конкретно за ним стоїть, в компанії поки сказати не можуть. Наразі є лише приблизні обриси майбутньої стратегії.
Наприклад, за словами одного з керівників Netflix Теда Сарандоса, у пріоритеті стримінг-сервісу залишаться блокбастери на кшталт майбутньої стрічки від братів Руссо «Сіра людина» та сиквелу «Ножі наголо» з Деніелом Крейгом. Це доволі логічно: саме такі проекти залучають чимало нових передплатників, тому відмовлятися від них не варто.
Доказ цього – показники схожих стрічок, що вже вийшли на Netflix. За даними Nielsen, перша трійка фільмів, які набрали найбільше переглядів на платформі у період із серпня 2020-го по квітень 2022-го, має такий вигляд: «Червоне повідомлення» (5,57 млрд хвилин), «Проект «Адам» (4,8 млрд хвилин) та «Не дивіться вгору» (4,24 млрд хвилин).
А от скромніших, так званих середньобюджетних проектів, рятівником яких останніми роками виступав Netflix, поменшає. Це не означає, що вони зникнуть, але, за словами одного з джерел, відтепер їхній відбір буде жорсткішим, аби готові фільми точніше відповідали своїм нішам та краще задовольняли смаки хоч і невеликої, але пристрасної аудиторії. Як кажуть інсайдери, віднині стримінг-сервіс надаватиме перевагу підходу, що передбачає не виробництво двох проектів із бюджетом $10 млн кожен, а одного на $20 млн: «Мета полягає в тому, аби зробити кращу версію замість того, щоб здешевлювати заради кількості». Власне, такий підхід уже працює: на кіноринку в Каннах Netflix за $50 млн придбав права на стрічку Pain Hustlers з Емілі Блант у головній ролі.
На цьому етапі керівництво Netflix не планує змінювати нинішній підхід до релізів стрічок, що передбачає випуск нових фільмів щотижня. Втім, у майбутньому зміни не виключені: найближчими тижнями у компанії збираються провести серію перемовин із режисерами та продюсерами щодо нового виробничого графіку.
Натомість усі джерела THR одноголосно підтверджують, що задорогих проектів на кшталт «Ірландця» Мартіна Скорсезе (з бюджетом $175 млн) у сервіса поменшає. «Тенденція робити все, аби залучити до роботи конкретних кінематографістів, а потім давати їм карт-бланш, зійде нанівець», – кажуть інсайдери. Звісно, виключення з цього правила можливі, але загалом підхід буде зваженішим, а дисципліна – суворішою.
Серіали скасовують, а до анімації ставитимуться пильніше
Про серіали інсайдери кажуть небагато, але можна зрозуміти, що до них застосовуватимуть той самий підхід, що й до повного метру: проектів стане менше, а їхню якість намагатимуться покращити.
Уявлення про стратегію найближчого майбутнього в цьому напрямі можна скласти з окремих повідомлень: наприклад, за останні кілька місяців стримінг-гігант скасував майже десять проектів, серед яких серіали «Архів 81» та «Ключі Локків». Це стало несподіванкою, адже обидва шоу регулярно потрапляли на перші щаблі переліку найпопулярніших серіалів майданчика. Продюсерів, які співпрацюють із Netflix, такий підхід дещо бентежить, але жодних пояснень від керівництва компанії вони не дістають. Єдина наразі відповідь: стримінг-гігант і надалі оптимізуватиме витрати та пильніше стежитиме за тим, на що витрачаються кошти.
Виданню Wall Street Journal удалося з'ясувати: щодо серіалів у керівництва Netflix зараз у фаворитах проекти на кшталт «Гри в кальмара». Це шоу не задороге у виробництві, але зуміло привабити дуже широку аудиторію. В майбутньому сервіс шукатиме схожі проекти, а ще приділятиме більше уваги документалкам – вони теж непогано відбивають витрати. А от показники ток-шоу та мюзиклів керівництво Netflix не задовільнили, тому інвестиції в ці жанри припинили взагалі.
Ще один напрям у компанії, на який чекають суттєві зміни, – анімація. Власне, саме цей відділ реструктурували найпершим, скоротивши майже 70 посад та звільнивши навіть директора з розвитку оригінального анімаційного контенту Філа Ринду. Пізніше стало відомо, що сервіс скасував кілька багатообіцяючих проектів – наприклад, серіал Ави Дюверней Wings of Fire, адаптацію коміксу Bone та шоу для дошкільнят Antiracist Baby.
Тепер основна мета керівництва – випускати якнайбільше хітів, котрі були б схожі на франшизу «Бебі бос». Вона, кажуть у Netflix, гарний приклад того, як анімаційний контент стабільно привертає увагу глядачів.
Від звільнення не застрахований ніхто
Найболючішим для працівників Netflix у цьому процесі є те, що під час реструктуризації звільнити можуть будь-кого, включно з топменеджментом. Наразі крім анімаційного відділу чистки відбулися в команді, котра відповідає за інді-фільми з бюджетом до $30 млн, а в майбутньому, за словами інсайдерів, звільнити можуть навіть Скотта Стубера, який керує всім кіновиробництвом компанії. Поки це лише чутки, але джерела стверджують, що у керівництві Netflix дійшли висновку, що наразі в компанії працює більше менеджерів різних рівнів, ніж це потрібно для якісного зростання.
Загальний висновок такий: віднині у Netflix робитимуть ставку на дисципліну в усіх її виявах, від структури самої компанії до виробництва контенту. А от питання, чи приведе це до бажаних результатів, поки залишається відкритим.