Однією з вітчизняних медіасфер, що максимально оперативно відреагували на потреби воєнного часу, стали digital-майданчики: у перші ж дні війни вони запропонували низку контентно-технічних рішень для допомоги українцям, а згодом підключилися до безлічі волонтерських проектів – від допомоги біженцям до закупівель для армії та лікарень. Про роботу в умовах воєнного стану та вплив війни на поведінку глядачів ми поговорили з найбільшими українськими ОТТ-сервісами (MEGOGO, OLL.TV, SWEET.TV, «Київстар ТБ», Volia TV) та VoD-платформою Takflix, котра працює виключно з українським кіно.
Інформаційний фронт, освіта й антистресовий футбол
Вже 24 лютого, коли більшість українських телеканалів скасували свої звичні сітки, зосередившись на інформаційному мовленні, ОТТ-платформи почали відкривати вільний доступ до них, щоб українці могли дивитися новини з перевірених джерел без передплат і реєстрацій. У медіасервісу MEGOGO до переліку таких каналів входили ICTV, «1+1», «UA: Перший», «Україна 24», «5 канал», «24 канал», «Рада», «Інтер», УНІАН ТБ, а також міжнародний BBC World News; у платформи OLL.TV – понад 30 загальноукраїнських та регіональних телеканалів; у Volia TV – 22 українські канали; у SWEET.TV – загальнонаціональні «1+1», «Новий канал», ICTV, СТБ, «Україна» та «Україна 24»; у «Київстар ТБ» – новинні канали, а також на платформі з'явився розділ «Новини», що у ньому користувачі можуть знайти телевізійні сюжети про головні події та практичні поради на час війни.
З огляду на те, що однією з перших цілей обстрілів із боку росії стали телевежі, через що у деяких регіонах тимчасово зникало ефірне телемовлення, доступ до телеканалів на ОТТ-платформах (звісно, за наявності інтернету) став одним із дієвих інструментів інформаційної безпеки. Крім того, разом із Міністерством цифрової трансформації України медіасервіс MEGOGO створив «Дію TV» – розділ у застосунку державних послуг «Дія», що надає оперативні новини через інтернет навіть за відсутності ТБ-сигналу.
Не забули платформи і про те, що допомагає глядачам боротися зі стресом. Наприклад, MEGOGO та «Київстар ТБ» відкрили доступ до дитячого контенту (мультфільми, фільми, аудіоказки), OLL.TV – до дихальних вправ, медитацій та інших практик, що допомагають впоратися з панікою і накопичити сили. Ба більше: MEGOGO зробив безкоштовним увесь контент на власних каналах «MEGOGO Футбол» та разом із Volia TV транслює матчі Ліги чемпіонів у відкритому доступі. «Ми вважаємо, що під час війни всі фінансові чинники мають відходити на задній план, – коментують у Volia TV. – Рішення про відкритий доступ до трансляцій футболу було ухвалено спільно з MEGOGO. Ми керувалися тим, що навіть у такі часи людям потрібно якось відволікатися від новин про війну й отримувати хоч якусь порцію позитивних емоцій. Ці емоції може дати перегляд матчу улюбленої команди».
Усі ОТТ-сервіси разом з українськими телеканалами транслювали міжнародний благодійний телемарафон Save Ukraine – #StopWar, що обʼєднав майже весь світ, зібравши понад 50 учасників та понад 40 млн грн благодійних внесків
Усі п'ять ОТТ-сервісів доєдналися до ініційованого міністерствами освіти та культури освітнього проекту «Навчання без меж», у межах якого відбувається трансляція відеоуроків для школярів. MEGOGO разом з ЮНІСЕФ та Міністерством освіти і науки запустив дитячий онлайн-садок із розвивальними відеозаняттями для дітей 3–6 років. «Київстар ТБ» відкрив розділ «Освіта», що постійно оновлюється контентом із вивчення іноземних мов, IT, фінансової грамотності тощо. В онлайн-кінотеатрі Takflix до кіно також підійшли з освітньо-просвітницького погляду: «З початком війни ми зробили безкоштовним доступ до великої кількості контенту, – каже засновниця платформи Надія Парфан. – Насамперед це стосується фільмів про першу фазу російсько-української війни, котра розпочалася ще 2014 року. Ми суттєво поповнили свою бібліотеку, виклали багато просвітницьких стрічок, зокрема з розрахунком на іноземну аудиторію, щоб пояснювати контекст. Особливо це стосується якісного документального кіно, за допомогою якого можна протидіяти російській пропаганді й узагалі брати участь у війні на інформаційному, культурному та кінофронтах».
Відмова від російського контенту
З перших днів війни MEGOGO, «Київстар ТБ» та Volia TV видалили російський розважальний контент зі своїх бібліотек, а платформа OLL.TV припинила співробітництво з російськими сервісами Amediateka та IVI, що надавали доступ до міжнародного контенту, адаптованого російською. «Контент російського виробництва становив приблизно 10% загального обсягу, і дещо користувалося попитом, – розповіли нам у «Київстар ТБ», – але у топпозиціях на платформі за кількістю переглядів завжди був контент великих кіностудій (Paramount, FOX, Warner Bros., Columbia Pictures, Universal) та українського виробництва («Кріпосна», «Скажене весілля», «Свати» тощо)».
Утім, OLL.TV вдалося зберегти серіали HBO, CBS, Showtime та низки інших західних виробників у своїй бібліотеці
Крім того, компанія «Датагруп-Volia» відмовилася від програмного забезпечення російської компанії Dr.Web у роботі своїх сервісів, а MEGOGO вийшла з російського ринку, відкликавши свою франшизу: «Офіційно підтверджую, що MEGOGO як розробник програмно-апаратного комплексу припинив співробітництво з компанією, що надавала послуги під брендом MEGOGO в росії. Наразі медіасервіс там не працює», – каже Володимир Боровик, засновник і СЕO медіасервісу. Звісно, таке рішення компанії спричинило чималі фінансові втрати, тому на початку квітня MEGOGO оголосила про створення нового бізнес-юніту – MEGOGO Outsourcing. Компанія пропонує свої послуги зовнішнім клієнтам у сферах ІТ, live-трансляцій, виробництва контенту, маркетингу, боротьби з піратством тощо.
Український контент – у топі
Докладною аналітикою аудиторних змін ОТТ-платформи не діляться, адже війна триває, і будь-які висновки можуть бути передчасними. Втім, деякі зміни все ж відзначають. «У регіонах, де було пошкодження телевізійних веж, відбулося невелике збільшення аудиторії, адже можливість переглядати канали через інтернет-сигнал залишалася. Майже в усіх регіонах суттєво знизилася тривалість дивлення, – коментують ситуацію у MEGOGO. А у «Київстар ТБ» додають, що спостерігається перерозподіл пристроїв, з яких користувачі споживають контент. Усі сервіси зазначають, що фокус глядацької уваги змістився на перегляд новин, на другому місці за затребуваністю – мультфільми та дитячий контент. «На другому місці контент, що лідирував у мирний час, – дитячий. Війна війною, але якщо вдома діти, то їх треба чимось зайняти. І велетенська бібліотека мультфільмів, яка присутня на платформі, для цього ідеально підходить», – пояснюють у Volia TV.
Цікавими спостереженнями щодо аудиторії Takflix ділиться Надія Парфан: «Перегляди зросли, і це було досить несподівано. Переважно через те, що у перший тиждень вторгнення показники, навпаки, впали. А треба розуміти, що лютий – це такий час, коли кіно в онлайні дивляться добре. Втім, навіть 24 лютого були люди, які дивилися фільми, наприклад «Мої думки тихі», – мене це дуже здивувало. А потім ми суттєво змінили нашу комунікаційну стратегію: провели багато роботи з безкоштовним контентом, подбали про англомовну комунікацію та залучили інфопартнерів (зокрема, про нас двічі написали The Guardian). Це збільшило загальну кількість відвідувачів сайту, глядачів і покупців квитків – тобто всі показники зросли. Точних цифр я, на жаль, сказати не можу, але у березні проти лютого зростання було майже на рівні 40–50%.
Географія також змінилася. Раніше іноземна аудиторія становила приблизно 25–30%, а зараз – 50%. З одного боку, ми почали активніше працювати у цьому напрямі (ведемо комунікацію двома мовами, перекладаємо англійською всі пости у соцмережах, маємо команду native-спікерів, які нам із цим допомагають). З іншого боку, доступного для іноземців контенту стало більше. В нас і зараз лишаються фільми, що можна подивитися лише глядачам з України, але їхня меншість – це переважно найсвіжіші стрічки, які раніше іноземні користувачі або дивилися на інших майданчиках, або чекали. Тепер же маємо велику кількість безкоштовного та, головне, релевантного за темою контенту, тому частка іноземних користувачів збільшилася».
Для когось українська комедія «Мої думки тихі» стала рятівним контентом у перший день війни
У SWEET.TV також відзначають суттєве зростання показників переглядів українських фільмів у перші тижні війни. «Люди дивилися патріотичне кіно та заспокоювали дітей анімаційним контентом, – каже директор платформи Олександр Резунов. – Глядачі активно дивляться і нові українські фільми («Зірки за обміном», «Де гроші?»), і вже знайомі стрічки останніх років: «Мої думки тихі», «Кіборги», «Черкаси». Також збільшилася кількість переглядів освітнього контенту, що доступний у розділі «Навчання»: курси з вивчення мов, інформаційної гігієни, контент про культуру та історію України тощо».
20 квітня на платформах Takflix, OLL.TV, MEGOGO, «Київстар ТБ» та 1+1 video відбулася онлайн-прем'єра фільму Катерини Горностай «Стоп-Земля», що має «Кришталевого ведмедя» Берлінале та Гран-прі ОМКФ
Якщо говорити про серіали, то тенденція тяжіння до национального контенту зберігається й тут. Про це, наприклад, свідчить перелік проектів, що мають найбільше переглядів, котрий надав сервіс «Київстар ТБ»: дев'ять із десяти серіалів у ньому – українського виробництва («Свати», «Ходячі мерці», «Кріпосна», «Козирне місце», «З ким поведешся», «Джек & Лондон», «Ангели», «Словʼяни», «Плут», «Моя улюблена Страшко»).
Для українців, що тимчасово виїхали за кордон, платформа «Київстар ТБ» прибрала геоблок та додала можливість авторизуватися за допомогою номера телефону будь-якого українського мобільного оператора. Абоненти SWEET.TV, котрі перемістилися до інших країн, зберегли свою передплату й отримують контент, що доступний у тарифі «Міжнародний». MEGOGO відкрила вільний доступ до майже двадцяти українських телеканалів для перегляду за кордоном, Volia TV – до дев'яти, OLL.TV – до новинного мовника «Україна 24» та суспільного каналу «Перший»
Авто для армії, кіно в Ісландії та інші волонтерські ініціативи
Звісно, національні платформи, як й інші українські бізнеси, підтримують армію та гуманітарні ініціативи. Наприклад, онлайн-кінотеатр Takflix переказує 100% коштів від перегляду стрічки Романа Любого «Зошит війни» у фонд «Повернись живим», а 50% від добірки фільмів «Маріуполь, я люблю тебе» – на допомогу маріупольцям. «Ми як онлайн-кінотеатр домовляємося з партнерами, і такого, щоб нам хтось відмовив, немає (іноді процес буває складнішим і забирає більше часу), – розповідає Надія Парфан про роботу з правовласниками. – Також є певний пакет контенту, де правовласником є особисто я як продюсерка або права належать дружнім компаніям, до котрих я причетна як співпродюсерка чи співзасновниця. В таких випадках ми можемо самостійно розв'язувати питання монетизації. Це, наприклад, добірка «Маріуполь, я люблю тебе», де я спродюсувала три з чотирьох стрічок, фільм «Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго», з продюсером якого в мене особисті стосунки (йдеться про Іллю Гладштейна, режисерка стрічки – Надія Парфан. – МВR), а також іще низка фільмів, до яких ми так чи інакше причетні».
Стрічка «Зошит війни» – не єдиний приклад допомоги. Під час перегляду безкоштовних фільмів на Takflix платформа пропонує глядачам зробити благодійний внесок у фонд «Повернись живим»
Ще один напрям роботи онлайн-кінотеатру з акумуляції ресурсів – благодійні кінопокази. «На рівні компанії у нас є дуже потужний, часо- та працеємний напрям благодійних кінопоказів, – каже засновниця Takflix. – Ми домовилися про можливість субліцензування (надаємо права на публічну демонстрацію і технічний файловий супровід), забезпечуємо фільмокопії та консультуємо організаторів щодо проведення заходів. За два місяці у такий спосіб провели величезну кількість благодійних показів у всьому світі – наприклад, були івенти у Південній Африці, Гані й Ісландії. 100% цієї роботи волонтерські, а зібрані кошти ми переказуємо на різні ініціативи (проміжний звіт можна подивитись тут). Намагаємося реагувати на точкові запити, що не покриваються великими фондами». Також платформа працює як сейлз-агент для українських фільмів, але про це ми розповімо трохи згодом у великому матеріалі про дистрибуцію.
ОТТ-пратформа SWEET.TV допомагає громадській організації «Союз ветеранів України» зібрати 404 645 євро на купівлю 19 броньованих авто та 60 супутникових телефонів для захисників України (з початку війни вже було придбано та передано 9 автомобілів і 15 телефонів), працює з лікарнями щодо здійснення термінових закупівель, надає цивільні автомобілі для потреб ТРО та ЗСУ, а також передає ЗСУ паливо для заправлення техніки.
Компанія «Датагруп-Volia», до якої входить платформа Volia TV, вдосконалила власну бонусну систему «Volia Бонус», щоб абоненти могли перераховувати накопичені бонуси на підтримку армії (тільки за перші тижні війни за цією системою було переказано понад 200 тис. грн на потреби ЗСУ); підключила до безкоштовного інтернету понад 350 цивільних бомбосховищ та декілька гуманітарних центрів; кредитує абонентів, у яких не має можливості сплачувати за послуги, а в перші дні внесла 50 млн грн авансового платежу податків для підтримки фінансової системи країни.
На головній сторінці MEGOGO розміщені реквізити фондів, що збирають кошти на потреби армії та допомогу дітям. Тим часом 766 співробітників компанії працюють, зокрема, із бомбосховищ, аби підтримувати життєдіяльність платформи та всіх її проектів
Волонтерською діяльністю опікуються окремі співробітники платформ – від збору коштів для допомоги біженцям до участі в IT-війську та пошиття плитоносок.