Цієї осені міжнародний медіафорум KYIV MEDIA WEEK успішно провів шість спеціальних подій у співпраці з трьома європейськими індустріальними майданчиками за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). KYIV MEDIA WEEK 2022 Travel Edition розпочав свою подорож із Міжнародного фестивалю веб- і телесеріалів Serial Killer (20–25 вересня, Брно, Чехія). Екватором форуму став Міжнародний ринок аудіовізуальної індустрії MIA (11–15 жовтня, Рим, Італія). А завершив свою подорож KMW 2022 на найбільшому в Європі ринку контенту – 38-му Міжнародному контент-маркеті MIPCOM (17–20 жовтня, Канни, Франція). MBR на засадах партнерства з KMW представляє спецпроект KYIV MEDIA WEEK 2022 REVIEW – огляд ключових івентів цьогорічного KMW.
«Коли час розпочинати сторітелінг про війну в Україні? Я вважаю, що цей час – зараз», – чітко й однозначно сказав Андреас Барейсс (Andreas Bareiss), виконавчий віцепрезидент із питань бізнесу та операцій, голова берлінського офісу Gaumont (Німеччина) на панельній дискусії Stand up and coproduce. The Ukrainian Experience в межах секції KMW 2022 на контент-маркеті MIPCOM у Каннах. І ці слова вже підкріплені справою, адже Gaumont – найстаріша студія світу, що безперервно працює 130 років, – нещодавно зайшла в копродуційне партнерство з українською компанією Starlight Media в роботі над ігровим серіалом, прямо пов'язаним із подіями повномасштабної війни.
Докладно про цей та аналогічні кейси – в нашому конспекті дискусії. Крім Андреаса Барейсса участь у ній взяли CEO FILM.UA Group Вікторія Ярмощук (Україна); директор дивізіону «Мовлення» Starlight Media Дмитро Троїцький (Україна); Родріго Еррера Ібаргенгойтія (Rodrigo Herrera Ibarguengoytia), віцепрезидент із придбання та спільного виробництва сценарного контенту Red Arrow Studios International (Німеччина); Роман Лукін, креативний продюсер телеканалу ТЕТ (Україна) й Анна-Марія Меурман (Anna-Maria Meurman), виконавча продюсерка Yellow Film & TV (Фінляндія). Модерував дискусію експерт із комунікацій міжнародної медіаконсалтингової компанії K7 Media Девід Чіарамелла (David Ciaramella).
Насамперед Роман Лукін на прохання Девіда Чіарамелли розповів аудиторії, яким був український ринок до 24 лютого цього року, зазначивши: «Ці цифри демонструють, наскільки розвиненим і конкурентоспроможним був наш ринок до війни. Всередині була висока органічна конкуренція, що штовхала нас уперед і стимулювала до постійного розвитку».
«Криза такого масштабу й інтенсивності, що відбувається зараз, – це екстраординарний виклик. Але українська індустрія прийняла цей виклик – і добре дає йому раду», – продовжив Дмитро Троїцький, навівши дані, що наочно підтверджують його слова.
Дмитро підкреслив, що від початку повномасштабного вторгнення росії трансляція українських загальнонаціональних телеканалів, які об'єднали свої зусилля у виробництві безпрецедентного новинного телемарафону, не переривалась ані на мить
Також топменеджер Starlight Media наголосив, що вже на початку квітня в Україні поновилося виробництво контенту, а найбільші медіагрупи країни навесні створили ініціативу Ukrainian Content. Global Cooperation із метою комплексної підтримки діяльності індустрії та всебічного сприяння її якнайшвидшому відновленню.
Тезу Троїцького щодо об'єднання української індустрії продовжила Вікторія Ярмощук: «Дуже швидко після початку повномасштабної війни ми зрозуміли, що більше не конкуренти – тепер ми партнери. Що нам необхідно об'єднати наші сили та ресурси, аби пройти крізь цей складний період. Протягом останніх пів року ми, учасники ініціативи, представляємо Україну в міжнародному форматі – на найвпливовіших фестивалях, маркетах та інших івентах; розповідаємо про найкращі наразі можливості співпраці з Україною. Насправді ми не просимо про щось екстраординарне: ми просто прагнемо донести меседж про те, що Україна – це конкурентоздатний ринок, професійний, багатий на ідеї і такий, що, попри все, досі має ресурси, аби робити власний внесок у міжнародні партнерства та колаборації. Ми пишаємося, що KMW – найбільший медіафорум Східної Європи – також попри все триває, і ми безмежно вдячні Serial Killer, MIA та MIPCOM за надані нам для цього можливості. Завдяки допомозі цих партнерів ми можемо поділитися зі світом своїм досвідом – і принести провідний міжнародний досвід в Україну».
Вікторія стисло розповіла про діяльність FILM.UA Group, зауваживши, що цьогоріч компанія відзначає своє двадцятиріччя на ринку: «Ми – медіагрупа, котра комплексно робить усе, що стосується виробництва, дистрибуції та адаптації контенту. І нашою стратегією протягом усіх цих двадцяти років було залишати собі якнайбільше прав на контент, що ми виробляємо, – відтак маємо дуже солідну бібліотеку контенту. І ця бібліотека дала можливість запуску PayTV-каналів, яких наразі вже вісім. Ми виробляємо все: від дизайну та реклами до потужних драматичних серіалів, повнометражних ігрових фільмів і повнометражної анімації. А також надаємо сервіс-послуги локальному та міжнародному ринку. Протягом останніх пів року ми не зупиняли роботу. Деякі наші потужності були релоковані в безпечніші регіони України чи за кордон. Щодо виробництва, то у вересні ми закінчили зйомку української частини українсько-польської копродукції – повнометражного ігрового фільму. А у жовтні з нашими партнерами 1+1 media запустили виробництво другого сезону комедійного серіалу «Скажені сусіди». Тож, попри все, ми працюємо – згідно з місією компанії, що звучить так: наші історії роблять світ кращим».
Як наочний копродукційний кейс, що його FILM.UA Group запустила вже під час повномасштабного вторгнення, Ярмощук навела проект «Ті, хто залишилися» (Those Who Remain), партнером котрого стала компанії Red Arrow. «Коли росіяни вдерлися в Україну, вони передусім рушили на Київ. І майже кожен другий мешканець міста – переважно жінки та діти – залишив місто. Але багато хто – йдеться не про військових, а про цивільних – лишився. Або тому, що з якихось причин не міг виїхати, або тому, що просто так вирішив. І з їхніх історій народилась ідея цього серіалу-антології: драми, проте деколи й комедії. Кожен епізод розповідатиме окрему історію та триватиме 30 хвилин. У нас є шість прекрасних сценаристів, наша креативна команда тісно з ними співпрацює, й наразі ми на стадії активного девелопменту. Ідея в тому, щоб показати: тоді життя насправді не залишило Києва – воно тривало. І люди продовжували жити, любити, творити», – розповіла CEO FILM.UA Group.
«Ми відчули, що структура, тональність цього проекту ідеально впишуться в каталог наших тайтлів», – пояснив Родріго Еррера Ібаргенгойтія один з аспектів, чому Red Arrow Studios International вирішили долучитися до проекту. Також він додав, що вбачає одну з переваг проекту в тому, що кожен епізод має свою історію, і така структура дозволяє працювати з більшою креативною командою. А кожен із цих творців, відповідно, привносить власну перспективу, власну історію – і це дає всебічний погляд на ситуацію. «Навколо війни є великий політичний дискурс, але для нас було важливим не забути про особистості. Про конкретних людей, їхні ситуації та обставини. Тому фокус саме на особистому житті – на взаєминах героїв із сім'єю, дітьми, батьками, друзями; фокус на стосунках, які нікуди не зникли, – був для нас дуже важливим. Креативна команда знайшла багато дуже теплих і життєствердних історій – і ці історії мають бути розказані всьому світу», – резюмував Родріго.
Далі слово взяв Дмитро Троїцький. Він підкреслив, що для Starlight Media, однієї з найбільших бродкастинг- та продакшен-компаній в Україні, сторітелінг – головне. «Це важливо завжди, та у часи війни стає ще важливішим», – сказав Дмитро та розповів про проект «В її машині» (In Her Car) за ідеєю сценариста та шоуранера Євгена Туніка, котрий компанія почала розробляти від початку повномасштабної війни і що вже також має міжнародного партнера.
Від початку повномасштабного вторгнення в компанії розмірковували над питанням, коли ж буде доречно починати робити не лише документальні, а й ігрові проекти про війну. «Історія показує, що зазвичай найкращі фільми про війну з'являються вже через роки після її завершення. Та коли ми побачили пропозицію Євгена, то не мали сумнівів, чи братися до неї», – підкреслив топменеджер.
За словами Троїцького, в центрі історії – новий соціальний феномен, що з'явився в Україні. Йдеться про людей, які на початку повномасштабного вторгнення стали перевізниками – почали безкоштовно надавати послуги водія зі своєю машиною для тих, кому треба було мігрувати.
Головна героїня цієї історії – психотерапевтка Лідія, котра раптово стає такою перевізницею. Кожен епізод розповідає про те, як вона везе своїх пасажирів, а ті діляться з нею історіями свого життя, й під час цих подорожей відбуваються деякі події.
Певним референсом проекту, як зазначив Троїцький, можна вважати серіал HBO «Пацієнти» (In Treatment), що також базується на бесідах із психотерапевтом – хоча й за геть інших обставин
«Ми щасливі, що знайшли партнера, якому сподобався цей проект – німецьке представництво Gaumont. І наразі опікуємося девелопментом і шукаємо подальше фінансування», – резюмував топменеджер Starlight Media.
Своєю чергою Андреас Барейсс розповів, чим саме проект зацікавив Gaumont: «Наша компанія підтримувала пітчинг Берлінале. Я був у журі пітчингу і саме там познайомився з цим проектом. Тож чому ми погодилися? По-перше, компанія Starlight Media – професіонали найвищого класу. І я захотів із ними працювати – отак усе просто: як бізнесмен я хочу мати спільний проект із цією компанією. Друга причина – персональний рівень: особистість автора ідеї. Євген – дуже потужний творець. Його попередня робота – два сезони серіалу «Перші ластівки» (Early Swallows) – мала великий успіх в Україні, і це дуже сильний контент. Євген знає, як зробити потужну історію, котра чіпляє за живе. Третій рівень – власне контент та історія як така. Коли я вперше прочитав біблію проекту, то був дуже зворушений. Ти читаєш і думаєш: «Ці люди – такі самі, як я. На їхньому місці міг би бути я». Тобто це не лише історії про війну: люди діляться історіями про подружню зраду, про повсякденні проблеми, знайомі кожному. І нарешті, четверта причина – глобальний рівень: на нашу думку, європейська підтримка, кооперація має йти не лише на рівні урядів, а й на рівні індустрії, на рівні кожного з нас особисто».
Далі слово взяв Роман Лукін, що розповів про актуальну діяльність медіагрупи 1+1 media, до складу якої входить телеканал ТЕТ.
Зокрема, Лукін підкреслив, що, попри війну, медіагрупа активно розробляє нові перспективні формати
А також розповів про благодійні проекти групи в різних країнах, що допомогли зібрати понад 2,5 млн євро для України
«Міжнародні колаборації стали важливою ціллю для нашої компанії», – наголосив Роман і як приклад успішної колаборації навів кейс спеціального епізоду суперпопулярного фінського шоу Song of my life («Пісня мого життя»), створеного 1+1 media разом з Yellow Film & TV та FILM.UA Group. Це перший кейс такої телекопродукції: коли фіни спільно з українцями розробляють та знімають розважальне шоу, присвячене Україні та її культурі, що показують в обох країнах.
Докладно про те, як з'явилась ідея цієї копродукції, розповіла Анна-Марія Меурман: «У червні в Будапешті на NATPE ми мали коротку зустріч із Вікторією Ярмощук з інших питань, і наприкінці цієї зустрічі я запитала її про поточний стан телеіндустрії в Україні – чи взагалі щось показується, виробляється? Вікторія сказала: звісно, так. І тут мене осяяла думка – але ж ми маємо дуже класний формат! Кажу: «Маю безумну ідею. А що, як ви зберете п'ять зірок з України, привезете їх до Фінляндії у вересні – і ми зробимо з ними спеціальний епізод Song of my life?» Колеги почали мене смикати: ні-ні, ти не маєш права щось обіцяти! Я кажу: так, обіцяти не можу, але можу спробувати. Тож після зустрічі я зателефонувала своєму босу, розказала про все та почула у відповідь: «Люблю божевільні ідеї! Тож так – ми це зробимо». Ми виробляли наш четвертий сезон паралельно з цим спеціальним епізодом, усе було дуже швидко, але дуже ефективно. І до речі, будь-яка європейська країна, що захоче показати цей спеціальний епізод Song of my life, може зробити це безкоштовно – просто зверніться до мене».
Роман Лукін підкреслив, що, хоча виробництво такого масштабного проекту за умов воєнного стану в Україні, складної логістики та часових обмежень виявилося справжнім викликом, 1+1 media були цьому виклику раді – й гідно з ним упоралися. «Наша компанія, загалом весь український ринок спраглі за цікавою роботою, за проектами, де можна виявити власну креативність, – сказав він. – І це була прекрасна нагода показати всьому світові, що ми готові до копродукції, що можемо робити свій креативний внесок у проекти, надаючи їм щось нове».
Резюмуючи дискусію, Дмитро Троїцький акцентував: «Ми представили кілька геть різних проектів, які водночас мають дещо спільне: всі підтримані європейськими продюсерами, котрі дуже чітко артикулюють, чому вони це вирішили зробити». Родріго Еррера Ібаргенгойтія своєю чергою ще раз пояснив, чому іншим європейським продюсерам варто наслідувати приклад Red Arrow, Gaumont та Yellow Film & TV: «Наразі для України це єдиний спосіб виробляти проекти – фінансування має приходити ззовні, з міжнародного ринку. Але це не просто підтримка – це бізнес. Бо такі історії мають великий міжнародний потенціал».