Другий рік поспіль міжнародний медіафорум KYIV MEDIA WEEK залишається острівцем стабільності в охопленому пандемією світі українських індустріальних заходів, не змінюючи ані дати свого проведення, ані загального вектору. Рівно за тиждень - 14 вересня - KMW відчинить свої двері водинадцяте, і цьогоріч відвідати дводенний захід зможуть як глядачі онлайн-трансляції, що вестиметься на нашому сайті, так і обмежена кількість офлайн-гостей.
Чи готові український і світовий ринки до постковідного перезавантаження, чи не страшно виходити в офлайн на тлі чуток про майбутній карантин та як це - за два місяці повністю перепридумати головний медіафорум країни, раптово залишившись без фінансування, ми поговорили з Катериною Удут, директором компанії Media Resources Management, що традиційно організовує KMW.
- KYIV MEDIA WEEK 2021 проводиться зі слоганом «Медіабізнес. Перезавантаження». Що означає «перезавантаження» - необхідність, яка назріла, чи констатація вже доконаного?
- Мені здається, цей слоган органічно вкладається в реалії медіабізнесу, адже всі його сектори так чи інакше вже перезапустилися й адаптувалися до нового режиму роботи. Ніхто не стоїть на місці, нові проекти знаходять свого глядача, продаються в світ, виникають нові колаборації тощо. І в межах цього KMW ми хочемо поговорити про нашу нову реальність, new normal, до якої всі так чи інакше пристосувалися - впевнена, нам є чим ділитися, розповідати і слухати одне одного. За цей час всі наростили броню, отримали неабиякий досвід, вміють більше і знають більше.
- Цьогоріч ви могли б провести форум лише в офлайні, не заморочуючись із онлайн-трансляцією, або ж зосередитися на онлайні, не ризикуючи з «живим» форматом. Чому з усіх сценаріїв вибрали найскладніший - гібридний?
- Вочевидь, після минулого року KMW змінився. Провівши дводенний безкоштовний івент із широкою аудиторією, ми зрозуміли, що маємо величезну неохоплену аудиторію - у прямому розумінні тисячі людей, які через ті чи інші обставини не контактували з форумом раніше. Три тисячі реєстрацій показали, що цікавість є, і вона доволі стійка. Напередодні KMW 2020 ми створили телеграм-чат, у котрому розміщували інформацію для учасників, і протягом року бачили, як люди продовжують у ньому спілкуватися між собою, цікавляться, коли наступний KMW.
Це не стовідсотково, але нова аудиторія. І звісно, ми хочемо продовжувати з нею дружити. Тому мусили зробити онлайн-трансляцію: не всі можуть приїхати до Києва та бути фізично на заході, для багатьох онлайн-формат залишається зручним і економним. З погляду грошей KMW завжди був статусним заходом, не всі мали фінансову змогу потрапити на форум. Але якщо раніше ми не хотіли ділитися суперексклюзивним контентом із широкою аудиторією, то цього року завдяки онлайну свідомо відкриваємо KYIV MEDIA WEEK у буквальному розумінні для всіх: ділимося експертизою, знаннями, всіма ноу-хау і трендами, про які говоримо в межах форуму, фактично з усіма, адже ми зацікавлені, щоб усі були з нами на одній хвилі.
- Хто ці нові люди?
- Молоді креатори, творці контенту, порівняно нові продакшени. На KMW зазвичай приходили «мастодонти» - люди, за плечами яких багатий досвід, великі компанії. Але ми за останні роки завдяки додатковим освітнім проектам MRM, включно з конкурсами PITCH UA, наростили аудиторію з нової генерації - і це також стало поштовхом відкрити KMW для цих учасників ринку.
Другий момент, повертаючись до гібридного формату. Поки в Україні відносне затишшя ковіду, ми не могли не скористатися можливістю, адже розуміємо, як люди скучили за живим спілкуванням. Суперяскравими показниками цього були нещодавні церемонії у колег - «Золота Дзиґа», ОМКФ, велика частина тусовки з'їхалася на презентацію сезону каналу «Україна». Видно, наскільки люди на фізичному рівні, на рівні ДНК скучили за живим спілкуванням із колегами: банально обійнятися, постояти за келихом, поговорити про справи наживо, а не за допомогою імейлів чи зумів. Отже, не ризикнути і не спробувати зробити щось офлайн ми не могли. Хоча дійсно сильно ризикуємо, бо є завжди шанс, що післязавтра нам скажуть: усе - карантин.
- А якщо і справді скажуть?
- Тоді в нас не буде живої аудиторії, але все за програмою - ми щодо цього підстраховані. Тобто в плані контентної якості KMW не втратить в будь-якому разі. До речі, тому ми й обмежуємо кількість людей: цьогоріч буде лише один зал (у паралелі тільки одна лінійка заходів). Загалом у нас 18 івентів, хоча KMW за стандартних умов - це 50+. І звісно, немає ринку - через те що немає змоги зараз запросити учасників і провести його так, як було до пандемії.
- Тобто ситуація щодо ринку з минулого року не змінилася?
- Так. Його основа - це іноземні стенди, міжнародні дистрибутори, продакшени, сейлз-хауси, і більшість із них наразі не подорожують з очевидних причин. Проте цього року плануємо в конференц-залі Hyatt Regency Kyiv розмістити майже 250-300 гостей, всі спікери за бажанням можуть виступати наживо. Декілька іноземних спікерів за власною ініціативою і власним коштом приїжджають до Києва, бо KMW для них цінний як захід і платформа для комунікації.
- Назвеш цих спікерів?
- Попередньо, розуміючи нестабільність ситуації, скажу, що точно хочуть приїхати Девід Чіарамелла з K7 Media та Сімеон Мірзаянц із Glance - Mediametrie. Інші спікери ще розглядають цей варіант, а коли не приїдуть - спілкуватимуться з українськими колегами в гібридному форматі: хтось сидить на сцені, а хтось - на величезному екрані поряд, як ми всі звикли (посміхається). Більшість українських спікерів, звісно, виступатимуть наживо на сцені.
- Який протокол безпеки передбачено для офлайн-учасників?
- Наразі, як ми знаємо, немає жодних обмежень щодо кількості учасників і формату офлайн-івентів. Але наші гості обов'язково мають бути вакцинованими або пройти тестування. Для цього у нас є партнер «Сінево»: учасники KMW зможуть безкоштовно зробити тест напередодні та прийти вже з результатом або зробити експрес-тест на місці перед івентом і отримати бейдж учасника. Якщо, не дай боже, тест виявиться позитивним - ми без питань повернемо гроші.
- Давай краще про приємне: які заходи чекають на офлайн-гостей?
- Ми запланували декілька неформальних заходів - зокрема, вечірку в перший день KYIV MEDIA WEEK, куди запрошуємо всіх офлайн-учасників. Форум має власну, дуже дружню атмосферу, за цим вайбом до нас завжди їхали. Ба більше, люди, що працюють у Києві, заздалегідь планують зустрічі на KMW: сніданки, обіди, вечері одне з одним. Це реально френдлі-платформа для них. І це відчуття дуже хочеться відновити.
Ще один івент - скринінг трендових шоу, який всі учасники KMW знають і люблять, - цього разу проводитиметься тільки для офлайн-аудиторії. Він відбудеться 14 вересня. А 15 вересня в паралелі з основною програмою відбудеться закритий івент за підтримки Держкіно для українських кінокомісій. Втім, захід відкритий для аудиторії KMW, яка фізично присутня, - хто захоче, зможе прийти, а також для преси. Фактично це буде круглий стіл за участі представників усіх українських кінокомісій.
- Скільки їх зараз?
- Понад 20, і вже зареєстрована Асоціація кінокомісій. До дискусії будуть запрошені голова асоціації та представники кінокомісій, що вже мають цікаві робочі кейси (всі решта, звісно, з доступом до мікрофону). За стіл також плануємо посадити локейшен-менеджерів, які насправді часто виконують функції кінокомісій в регіонах і знають, що відбувається в полях. Також продюсерів, представників Української кіноасоціації та Асоціації кіноіндустрії України, котрі на практиці стикаються із ситуацією в регіонах. І само собою, представників Держкіно, яке хоче, щоб усе це працювало злагоджено, прозоро, зрозуміло і щоб кінокомісії виконували функції, які на них покладені, - розвивали регіони та кіновиробництво в них. Крім того, до дискусії запрошені представники регіональної влади, що мають більше зануритися в тему та дізнатися, наскільки важлива їхня колаборація з кінокомісіями для розвитку регіону. І ще до великої тригодинної дискусії (з перервами) хочемо включити Александру Люткенс (Alexandra Luetkens) - представницю Гамбурзької кінокомисії, також залучену до діяльності Європейської мережі кінокомісій (EUFCN), котра покаже на цифрах і кейсах, як така система працює в інших країнах, поділиться досвідом і відповість на запитання.
- Скринінг, про який ти кажеш, називається «Трендові шоу - 2021». І минулий рік, і поточний були складні щодо контенту: його вироблялося набагато менше, дешевше, з обмеженнями. Як складно вам було зібрати формати для скринінгу?
- Насправді дуже складно, твоя правда. Якщо зазвичай формати просто валилися потоком і нам доводилося ретельно фільтрувати, що показувати, то цьогоріч проекти доводилось відшукувати. Багато шоу так чи інакше повторюються, перегукуються, являють собою певний мікс уже існуючих. Так, це нове шоу, але досвідченого телевізійника, а тим паче закупівельника цим узагалі не здивуєш. Другий момент, що сильно впадає в очі: навіть найбільші телеканалі не запускають нічого експериментального - всі сидять на своїх перевірених конячках. А третій момент - розвиваються шоу виробництва стримерів, там багато цікавого, і дещо ми покажемо. Ще декілька років тому їхнім основним продуктом були серіали, а шоу виходили радше як експеримент або щось дуже камерне та специфічне. Зараз платформи вийшли на інший рівень виробництва, мабуть, розуміючи, що їхня аудиторія вже перекриє такі затратні пректи. Але я не впевнена - можливо, вони створюються в колабораціях із телеканалами. У будь-якому разі стримери вийшли на ринок нон-скріптед форматів як гравці, на котрих варто зважати.
- Чи будуть у добірці так звані ковідні шоу?
- Само собою, пандемія вплинула на індустрію і в цьому розумінні, повиходило багато дешевих проектів у zoom-форматі, від якого вже усі змучились, але ми не хотіли концентруватися на ковідних шоу - це було б актуально радше минулого року. Тепер же ми хочемо показати зміни, як індустрія адаптувалася, що нового з'явилося. А глибше про глобальні тренди на KMW розкажуть K7 Media - вони зосередяться не тільки на шоу, а й на тому, хто який контент робить узагалі та де гроші.
- У вас заявлено майже 30 спікерів - наскільки складно було їх зібрати?
- Для них KMW - це також бізнес, це продуктивно. А складність для нас цього року була лише в тому, що підготовку до заходу було розпочато дуже пізно. Ми стикнулися з великою невизначеністю (водночас питання, бути чи не бути, не ставилося взагалі - хай як було складно, ми розуміли, що KMW відбудеться) через те, що певної миті Український культурний фонд відмовив нам у фінансуванні. Довелося повністю переграти програму, оскільки ми розраховували на це партнерство, і програма була складена з огляду на правильне наповнення форуму та водночас на цілі фонду. Останньої миті, тобто на початку літа, форум залишився абсолютно без грошей (але я тут не жаліюся - це був неабиякий челендж), ми повністю переписали KMW, із нуля. І сьогодні хочу сказати величезне дякую всім нашим партнерам і спонсорам - саме завдяки їм ми можемо зробити KYIV MEDIA WEEK таким, який він є.
Це наші фінансові партнери: Держкіно, Представництво Європейського Союзу в Україні, телеканал «Україна», програма TCA (USAID), посольство Канади в Україні. А також наші давні друзі й партнери, що допомагають забезпечити контентну частину - аналітичні компанії Glance - Mediametrie та K7 Media, які без питань погодились і готові вкладатися в KMW своєю експертизою і присутністю, що також дуже цінно. Їх не треба вмовляти, а це взаємовигідна співпраця.
Повертаючись до спікерів: через те що до останнього було не зрозуміло, в якому форматі ми можемо працювати, наскільки масштабувати програму, ми взялися за конкретну програму та її пакетування за півтора місяця до самого івенту. А в активну фазу, відкривши сайт і оголосивши реєстрацію, увійшли менш ніж за місяць. Ось найбільший челендж, але всі дуже круто відреагували, багато класних європейських спікерів залюбки погодилися з нами працювати, а хтось узагалі звернувся з ініціативою самостійно.
- Наприклад?
- Наприклад, Тім Кресценті, котрий сам вийшов на зв'язок із пропозицією панелі. Він закриватиме KMW секцією, в якій зібрав мастодонтів західної телевізійної індустрії, форматників, представників телеканалів, що мають поговорити про суперуспішні шоу і формати. Тобто руку на пульсі по форматах ми також тримаємо завдяки їхній участі. Для них це також бесіда у форматі зустрічі друзів - не знаю, чи будуть вони з келихами, але має бути дуже весело.
- На яких темах і трендах буде зроблений акцент у програмі цього року?
- Один з акцентів - на кіновиробництво в Україні. І вже в першій секції, яка буде і відкриттям KMW, і пресконференцією, ми багато поговоримо про кіно з представниками профільних органів влади - і виконавчої, і законодавчої. Другий масштабний блок - це серіали. Їм присвячені чотири івенти, три з яких відбудуться завдяки підтримці каналу «Україна».
- Чому так багато серіальних панелей, коли в Україні за останній рік не вийшло жодного серіалу-події. Про що говорити?
- Серіали - це найбільш ходовий продукт у світі. І коли йдеться про контент-індустрію, від виробництва до дистрибуції, всі так чи інакше повертаються до серіалів. Якщо ми говоримо про копродакшен - сьогодні це розмова передусім про серіали (коли йдеться про бізнес-формат співпраці, не про фестивалі). Серіали всюди (посміхається). Є запит від ринку, який хоче проговорити різні аспекти теми - від виробництва в Україні до ситуації у Східній Европі та світі.
Цьогоріч ми на KMW вперше робимо великий акцент на стримерах, у нас ніколи не було такого великого блоку, присвяченого VoD. Про міжнародний ринок - загалом по трендах великих стримерів нам розповість Glance у форматі аналітичної доповіді. А під час дискусії вони зроблять акцент на дрібних європейських стримерах, що розвиваються: що вони роблять, куди рухаються, як виборюють свою частку на ринку у Netflix, Amazon та інших гігантів. І вони хочуть до дискусії запросити представників двох-трьох європейських локальних стримерів. Тобто переходитимуть від глобального до локальнішого, європейського. Про українських стримерів та про виробництво originals ми вперше - і на KMW, і на ринку взагалі - говоримо в панелі «Український ринок VoD: динаміка, тенденції, готовність до виробництва original контенту», де керівники найбільших вітчизняних платформ зустрінуться з виробниками контенту. А щоб надати нашій аудиторії максимально повну картину, дискусії передувало однойменне експертне дослідження MBR, котре надасть актуальну інформацію щодо поточного стану галузі та разом з іншими дослідженнями, які були проведені виданням Media Business Reports для форуму, буде згодом опубліковано у KYIV MEDIA WEEK White Paper. Третій івент цього блоку - виступ Рендала Бромана про те, як змінюється світовий ринок дистрибуції в еру стримінг-гігантів. Він починав кар'єру на Fox, працював на телебаченні, а наразі очолює власну компанію у Франції, що є одним із найбільших дистрибуторів, - тобто чудово знає ринок світової дистрибуції та може пояснити, що зараз відбувається, як великі VoD-платформи на нього впливають.
Само собою, багато говоритимемо про міжнародну копродукцію - це ж наша new normal. Нові моделі фінансування, колаборації - копродукція завжди в топі з погляду оптимізації бюджетів, монетизації тощо. І ми дуже раді, що цього року на KMW і паралельно на Міжнародному кінофестивалі в Торонто буде запущено другу конференцію з копродукції між Україною і Канадою - на підтримку Угоди про спільне виробництво аудіовізуального контенту нашими країнами, що набула чинності з 1 січня.
- Я знаю, що розмовами цьогоріч справа не обмежується - можеш розказати докладніше?
- Наразі можу дати тизер: ми зробимо вступну панельну дискусію, де детальніше розповімо механіку проекту, що готується за підтримки Посольства Канади в Україні й у партнерстві з Українською кіноасоціацією. По суті, після KMW стартуватиме прийом заявок на конференцію-пітчинг із копродукції між Україною та Канадою, до участі в якій запрошені і наші, і канадські продюсери. Про це ми офіційно оголосимо на KMW 14 вересня, а до того, 10 вересня, ця панель транлюватиметься на Toronto International Film Festival у межах офіційної індустріальної програми. Критерії відбору, умови й інші деталі будуть оголошені згодом, а активна фаза - пітчинги, зустрічі тощо - запланована на другу половину жовтня. Також про спільне виробництво говоритимемо в секції «Нові моделі копродукції та дистрибуції контенту», яка відбудеться в партнерстві з C21 Media.
- І формат цього партнерства також безпрецедентний.
- В партнерстві з C21 Media ми зробили три секції на KMW. Своєю чергою, ці секції є частиною програми Content Ukraine on Demand - великого проекту, що стартує буквально за тиждень до KYIV MEDIA WEEK. Протягом одного тижня на C21 Media виходитимуть ексклюзивні матеріали, присвячені власне Україні й створені за участі представників української медіаіндустрії, які комплексно розповідають про наш ринок і його міжнародний потенціал. Доступ до цього контенту мають лише власники передплати Pro на C21 Media - не так багато компаній, оскільки це дуже шанований, професійний і, відповідно, дорогий ресурс. В Україні так точно передплату мають лише найбільші. Тому, оскільки компанія MRM виступала організатором цього проекту з українського боку, ми домовилися, що нам на ексклюзивних правах дають змогу показати українській аудиторії у відкритому доступі три секції: «Українські мовники», «Нова ера українських серіалів» та «Нові моделі копродукції та дистрибуції контенту в Україні». Ба більше, завдяки цій колаборації ми на три місяці вікриємо офлайн-учасникам KMW доступ до всього контенту Pro на порталі C21 Media. Ось у цьому фішка. В межах програми форуму ми показуємо секції в запису, але це ексклюзивний контент, зроблений спеціально для міжнародних компаній, що є передплатниками C21 Media.
- Зростання і вплив стримінгів, нові моделі дистрибуції... Які ще світові тренди знайшли своє місце в програмі KMW цього року?
- Розворот у бік соціально вагомого контенту, що відбувся не сьогодні, але посилився завдяки пандемії, адже вона змінила наші цінності. Я говорю про це не тому, що у нас є конкурс PITCH UA: судячи з того, який контент виходить на каналах абсолютно без участі спеціальних програм, всі до цього так чи інакше вже доросли, і це круто. Люди прагнуть вкладати в контент щось більше і бути соціально відповідальними не тільки з погляду продукту, а й цілісно, як бізнес-одиниці. Наприклад, цьогоріч до нас поступали заявки від великих компаній, котрі хотіли поговорити про зміни HR-політики за часів пандемії: як вибудовується фокус на людей, як компанії надають психологічну підтримку, адже розуміють, у яких умовах живуть працівники, як усе це впливає на їхнє ментальне здоров'я і в результаті - на продуктивність на роботі. Про такі речі хочеться говорити більше, але цього року кількість секцій програми KMW зі зрозумілих причин обмежена, тому ми не мали змоги організувати захід про HR. Але про соціально вагомий контент традиційно говоритиммо за підтримки USAID. З Девідом Левіним, що працював зі світовими хітами - від «Світу Дикого Заходу» та «Гри престолів» до «Справжнього детективу» та «13 причин чому», - поговоримо, як інтегрувати в серіали важливі меседжі, щоб контент залишався «гарячим», затребуваним і водночас говорив із глядачами на правильні теми правильною мовою. Друга секція - це панельна дискусія на вічнозелену тему: популярність, прибутковість і реальна ефективність соціально вагомого контенту. Як цю ефективність оцінити та порахувати.
Ще один тренд - інновації, котрому присвячена реально крута панель, яку ми робимо з Представництвом ЄС в Україні - «Інформаційні технології в роботі європейських мовників: переваги та ризики». Традиційний вектор наших івентів у цьому партнерстві - інтеграція європейських ноу-хау, цінностей, бізнес-моделей тощо в Україні. Цього року ми розкажемо, як у європейських мовників (котрі, звісно, мають значно більше грошей, ніж українські) працюють департаменти досліджень та інновацій. Ми кинули клич по європейських компаніях, і досить швидко відгукнулися France Télévisions, Deutsche Welle та «Шведське радіо». Суть у чому: багато хто придивляється до штучного інтелекту, machine learning та інших технологій, але ніхто до пуття не знає, як їх використовувати. І робота цих департементів полягає у вивченні, як усе це імплементувати в роботу мовників: наприклад, як за їхньою допомогою можна боротися з фейковими новинами або адаптувати новинний контент до різних платформ. Також говоритимемо про інструменти моніторингу та перевірки інформації, персоналізацію даних, аналіз із метою визначення топових тем для тих чи інших платформ, аналіз аудиторії тощо. Має бути дуже цікаво.
Що ж, явки й паролі ви знаєте: 14-15 вересня, Hyatt Regency Kyiv або головна сторінка MBR (для тих, хто дивитиметься онлайн на безкоштовних засадах), зареєструватися можна тут.