3 вересня Україна ратифікувала Угоду про спільне виробництво аудіовізуальних творів із Канадою. Отож, незабаром - після ратифікації Канадою - ми доєднаємося до 56 країн, які вже мають аналогічні угоди, з усіх без винятку регіонів світу: Європа (Великобританія, Франція, Німеччина, Ірландія, Італія, Іспанія), Австралазія (Австралія, Нова Зеландія), Латинська Америка (Бразилія, Чилі), Азія (Китай, Індія) та Африка (Марокко та ПАР). Але чому Канада - такий популярний копродюсер? Чому її обрали стільки країн? Аби відповісти, ми підготували невеликий FAQ.
Що саме дає угода?
Угода цього типу автоматично дає українським продюсерам можливість отримати фінансову допомогу асоціації Telefilm Canada, претендувати на податковий кредит і знижки з боку канадського дистрибутора.
Цікаво, що Канада доволі часто стає локацією для зйомок американських проектів, оскільки розташована поруч зі США. Проте угоди про спільне виробництво з Америкою немає, й американські продюсери не можуть виступати виконавчими продюсерами офіційних копродукцій. Українці ж матимуть на це повне право.
Які головні умови?
Передусім має бути офіційна угода про співпрацю із канадським продакшеном, котрий не пізніше ніж за 30 днів до старту зйомок подає до Telefilm Canada заявку, а також підписаний договір про копродукцію з розбивкою витрат кожної країни. Telefilm Canada розглядає заявку та дає попередню рекомендацію. За рік подається ще одна заявка, аби продемонструвати перебіг виробничого процесу, з підсумковими звітами щодо всіх витрат (включно із грошима на DVD-реліз, якщо такий є). Рекомендації залежатимуть від взаємної згоди між Telefilm Canada й партнерами.
До загальних договірних вимог включені: мінімальний внесок, пропорційність витрат, національна приналежність компаній-продюсерів (партнери, які мають право на участь), творчий і технічний внесок, перелік прав і розподіл доходів, дистрибуція, місце виробництва.
А щодо кваліфікованих витрат, знімальної команди та касту?
Очевидно, офіційна копродукція вимагає підбирати акторів і знімальну команду з місцевих спеціалістів у певній кількості. Та витратити певну суму грошей у Канаді. Витрати розподіляються пропорційно: тобто коли Канада інвестує в еквіваленті 20 млн грн, то Україна мусить витратити 20 млн грн на послуги на території Канади.
Водночас частина команди й акторів - з боку України. І ми отримуємо більше шансів зняти дорогий - за вітчизняними мірками - фільм, навіть якщо Україна вкладе у нього лише 10 млн грн.
Чи можна брати у команду людей з інших країн?
Якщо це двостороння копродукція, то люди мають бути лише з України та Канади. Або також і з іншої країни-копродюсера, якщо копродюсерів більше двох. Продакшен і постпродакшен так само мають бути поділені між країнами-копродюсерами.
Скільки Україна може отримати як копродюсер?
Фактично обсяг підтримки не обмежений у грошах, але Канада може фінансувати не менше 15% і не більше 50% бюджету в разі двосторонньої копродукції. Тобто якщо Україна, наприклад, планує спільний фільм із бюджетом 30 млн грн, то Канада може надати гроші в еквіваленті від 4,5 млн грн до 15 млн грн.
Виходить, що більше інвестує Україна, то більше може вкласти Канада?
Саме так. І навпаки.
Скільки сторін можуть брати участь у копродукції?
І три, і чотири, і більше. У такому разі мінімальна частка участі України становитиме не 15%, а 10%. Інакше кажучи, Україна та Канада спільно мають фінансувати принаймні 20% бюджету, а решту - 80% - може й інша країна. Для України це однаково буде національна копродукція.
Канадські продюсери стверджують, що підписані останніми роками угоди - як-от з Ірландією, Новою Зеландією чи Україною - дають більше свободи і гнучкості. Те, що угоди зобов'язують до меншої, аніж раніше, участі країн-підписантів - один із великих плюсів.
Як бути, якщо Україна шукає третього копросюдера в ЄС?
Однією з важливих переваг Канади є те, що вона - перша у світі неєвропейська країна, котра стала членом фонду Eurimages, тому значно легше домовитися про тристоронню копродукцію, а також отримати фінансову допомогу.
Від моменту приєднання до програми 13 канадських фільмів заручились підтримкою Eurimages, що забезпечило понад $6 млн іноземних інвестицій (про це повідомили під час Canada-Ukraine CoProduction Meetings у лютому 2020 року).
Якою мовою має бути копродукція України та Канади?
Англійська і французька - основні мови Канади. Тож, аби відповідати умовам угоди, фільм мусить мати аудіодоріжку однією з цих мов. Але варто зауважити: це аж ніяк не означає, що не може бути другої аудіодоріжки - українською.
Яка потенційна аудиторія копродукції?
За останніми даними (найсвіжіше офіційне дослідження з боку Франції - Observatoire de la Langue Française від 2018 року), французькою спілкуються 300 млн людей, що, погодьтесь, відкриває гарні перспективи для українських копродукцій із Канадою в сегменті світової дистрибуції. З англійською взагалі питань немає - це відкриває прямий шлях до США та англомовних країн у всьому світі. За даними SIL International, англійською спілкуються 1,268 млрд людей.
До того ж безпосередньо у Канаді проживає велика українська діаспора: це необов’язково українська мова, але близькість культури та духовності. Тобто знайти цікавий і зрозумілий двом країнам сюжет простіше.
Чи може Канада підтримувати не кіно, а телевізійний контент?
Так, може. Минулого року (дані Telefilm Canada) іноземні інвестиції у виробництво теле- і кіноконтенту Канади сягнули $5,69 млрд, що на $268 млн більше за показник 2018 року (тут і надалі вказано канадські долари). Надаючи локації та послуги продакшен- і постпродакшен-компаній, країна взяла участь у створенні 164 іноземних фільмів, запланованих для кінотеатрального прокату, а також 208 телесеріалів, 93 телефільмів та шоу, загальною сумою витрат $4,86 млрд.
Окрім серіалів це можуть бути й мінісеріали, вебсеріали, VR і кросплатформні проекти.
Із ким домовлятись Україні, аби збільшити шанси на копродукцію з Канадою?
Найактивнішими копродакшен-партнерами протягом останніх десяти років були Великобританія і Франція, причому Великобританія посіла перше місце з погляду телекопродукції, а Франція - копродукційних кінофільмів.
Рейтинг країн-копродюсерів теле- і кіноконтенту з Канадою 2009-2019 рр.
Країна |
Кількість проектів |
Загальний бюджет, $ млн* |
Частка Канади |
|
$ |
% |
|||
Великобританія |
164 |
841 |
463 |
55 |
Франція |
157 |
1242 |
611 |
49 |
Німеччина |
38 |
640 |
348 |
54 |
Ірландія |
27 |
783 |
212 |
27 |
Австралія |
20 |
122 |
72 |
59 |
ПАР |
14 |
74 |
37 |
50 |
Ізраїль |
14 |
15 |
8 |
50 |
Бельгія |
13 |
87 |
42 |
49 |
Бразилія |
10 |
54 |
29 |
53 |
Іспанія |
8 |
98 |
43 |
44 |
Сінгапур |
8 |
46 |
28 |
61 |
Швейцарія |
8 |
16 |
7 |
40 |
Інші двосторонні копродукції |
74 |
384 |
201 |
52 |
Три та більше копродюсерів |
36 |
357 |
101 |
28 |
Разом |
591 |
4758 |
2202 |
46% |
*канадських доларів. Джерело: Telefilm Canada
Скільки в середньому Канада інвестує у копродукції?
Оскільки загальна частка минулого сезону (2018-2019 роки) становила 46%, то в середньому країна виділяла до 1,7 млн канадських доларів або $1,28 млн на стрічку. Середній бюджет телевізійних проектів був навіть більший:
Середній бюджет копродукцій Канади та інших країн світу, $ млн*
|
2009/2010 |
2010/2011 |
2011/2012 |
2012/2013 |
2013/2014 |
2014/2015 |
2015/2016 |
2016/2017 |
2017/2018 |
2018/2019 |
Кінофільми |
3,1 |
2,8 |
3 |
1,9 |
2,8 |
2 |
1,6 |
1,7 |
1,3 |
2,7 |
Телепроекти |
5,8 |
3,6 |
4,6 |
4,9 |
10,2 |
5,7 |
5,1 |
6,4 |
3,8 |
3,8 |
Усі проекти |
3,5 |
3,5 |
3,4 |
2,6 |
3,8 |
2,6 |
3,5 |
3,3 |
1,8 |
3,7 |
*канадських доларів. Джерело: Telefilm Canada
Чи є в Канаді податкові пільги на кіно- і телевиробництво?
Наразі в Канаді існують дві програми податкових пільг: Canadian Film or Video Production Tax Credit (CPTC) та Film or Video Production Services Tax Credit (PSTC). CPTC діє з лютого 1995 року і передбачає компенсацію у розмірі 25% від кваліфікованих витрат на території країни. PSTC стартувала 1997 року і пропонує компенсацію 16% витрат, пов'язаних безпосередньо з процесом продакшену. Обидві програми контролюють Канадський офіс аудіовізуальної сертифікації (CAVCO) та Канадське податкове агентство (Canada Revenue Agency). А вони, своєю чергою, користуються рекомендаціями щодо підтримки того чи іншого проекту від вищезазначеної Telefilm Canada.
Окрім загальнонаціональних податкових пільг у кожній провінції є власні програми підтримки іноземних продюсерів. Всього їх 17, вони включають підтримку усіх видів контенту, від ігрового повного метру до короткометражної анімації.
Чи зручно знімати у Канаді?
У Канаді розташовуються популярні Pinewood та Revival 629, а також Vancouver Film Studios, найбільша студія Північної Америки після майданчиків у Лос-Анджелесі. Додайте хмарочоси у густозаселених сучасних містах та віддалені маленькі містечка, національні парки із незайманою природою та Ніагарський водоспад… Географічне положення країни дозволяє знімати всі чотири пори року, від сонячних пейзажів до засніжених гір. Водночас не забувайте про локальні програми підтримки іноземних продюсерів та значну кількість продакшен- та постпродакшен-компаній. Рівень місцевих спеціалістів дуже високий, адже Канада активно конкурує зі США. Але знімати й отримувати продакшен- та постпродакшен-послуги тут дешевше, ніж в Америці.
Матеріал створений за підтримки посольства Канади в Україні.