Під час Берлінського міжнародного кінофестивалю, про результати якого ми з вами ще поговоримо докладніше, відбулася важлива для української індустрії подія - конференція з копродукції Canada-Ukraine CoProduction Meetings. Її в межах European Film Market спільно провели Українська кіноасоціація (УКА) та Посольство Канади в Україні. Захід також підтримало Державне агентство України з питань кіно. Представники обох країн презентували присутнім (здебільшого продюсерам) можливості і переваги партнерства. Крім того, виділили час на індивідуальні зустрічі канадських та українських продюсерів.
Вступне слово та модерування зустрічі взяла на себе радниця з питань розвитку бізнесу Посольства Канади в Україні Дар’я Лисак. А першим спікером заходу стала виконавчий продюсер/головний виконавчий директор Radioaktive Film, Голова Асоціації кіноіндустрії України Євгенія Яцута.
Вона розповіла присутнім про досвід партнерства з НВО на прикладі кейса серіалу «Чорнобиль». 2018 року українська компанія Radioaktive Film була задіяна у 30% зйомок серіалу, для якого побудували понад 150 знімальних майданчиків. Зйомки відбувалися у Великобританії, Литві та Україні, другий блок знімали у зоні відчуження в Чорнобилі.
Серед учасників багато знайомих облич, хоч від камери вони і відвернулись
У цифрах цей кейс мав такий вигляд: понад 1000 членів команди, 20 знімальних днів, близько 2000 людей проходили кастинг.
Radioaktive Film також займалася пошуком реквізиту для серіалу - до Литви доправили більш ніж 2000 одиниць гардеробу та історичного реквізиту, 46 ретроавто, 17 автобусів ЛАЗ, 12 «швидких» радянських часів та 9 одиниць військової техніки, зокрема військові вертольоти.
Під час зйомок серіалу в Україні на шести центральних вулицях повністю перекривали рух та переробляли їх під естетику 1980-х років.
У підсумку серіал одержав 10 статуеток «Еммі» (з 19 номінацій), два «Золоті глобуси» й одну перемогу на Grammy.
Загалом подія була чітко регламентована: кожний спікер мав близько 10 хвилин на виступ. Тож естафету від Джейн Яцути перейняла віцепрезидент із корпоративних та міжнародних справ Canadian Media Producers Association (CMPA) Сусанна Васс (Susanne Vass).
Сусанна керує розширенням міжнародних продажів і копродукцією в CMPA, фінансуванням виробництва та сертифікацією державного контенту і є куратором Національної програми наставництва в Асоціації. Під час заходу вона доповідала про індустрію виробництва та дистрибуції теле- й кіноконтенту Канади. А можливі шляхи партнерства з Канадою окреслила директор із міжнародного просування компанії Telefilm Canada Маріель Поуплін (Marielle Poupelin).
З-поміж сильних сторін канадської індустрії вона виділила наявність чималого пулу професіоналів, визнаних у світі, багатство культурних впливів і можливість працювати з двома офіційними мовами - французькою та англійською. Крім того, Маріель розповіла про конкретні можливості від Eurimages (Канада є першою і єдиною неєвропейською країною-членом цієї організації), а також про державне фінансування, федеральні та провінційні податкові кредити.
13 канадських фільмів одержали підтримку з моменту приєднання країни до Eurimages, що забезпечило понад $6 млн іноземних інвестицій.
За словами Поуплін, Telefilm Canada - дуже впливова компанія, адже відповідає за оцінку та рекомендацію проектів для затвердження Департаментом спадщини Канади. Канадський офіс аудіовізуальної сертифікації (CAVCO), який здійснює адміністрування федеральних податкових пільг, також отримує рекомендації Telefilm.
Telefilm Canada адмініструє програми фінансування Canada Media Fund, що у 2018-2019 фінансових роках становив $346,9 млн.
Офіційні копродукції можуть отримати доступ до тих самих національних джерел фінансування, що й канадські проекти. Розроблений двоетапний процес розгляду заяв на фінансування. Це попередня рекомендація (поглиблений аналіз), тобто заявка від канадського виробника, зроблена не менше ніж за 30 днів до старту зйомок, та підписана угода про копродукцію з розбивкою витрат по країні. І заключна рекомендація (заявка, подана приблизно через рік) із будь-якими подальшими пунктами на етапі попередньої рекомендації, підсумковими звітами про витрати та DVD. Усі рекомендації залежать від взаємної згоди між Telefilm і його партнерами.
До загальних договірних вимог включені: мінімальний внесок, пропорційність витрат, національність (партнери, котрі мають право на участь), творчий та технічний внесок, перелік прав і розподіл доходів, дистрибуція, місце виробництва.
Підтримку отримують усі види проектів: кіно, серіали, мінісеріали і вебсеріали, VR і кросплатформна продукція.
А що ж розповіла українська сторона?
Народний депутат Павло Сушко - голова підкомітету у сфері кінематографу та реклами Комітету Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики - розпочав огляд українського аудіовізуального сектору і стимулів для міжнародного співробітництва з презентації системи кеш-рібейтів 25+5%.
Деталі цієї системи також роз'яснював канадським партнерам представник Держкіно Артем Голосов.
Далі презентацію продовжила керівник Департаменту міжнародних проектів Української кіноасоціації Алла Преловська.
Окрім змістовних слайдів було й багато друкованої промопродукції з описом можливостей української індустрії.
Спікерів уважно слухали близько сімдесятьох продюсерів з обох країн.
Важливою частиною івенту стали індивідуальні зустрічі продюсерів, під час яких канадським колегам були представлені 33 українські проекти з копродукційним потенціалом.
Павло Сушко намагався відповісти на всі можливі запитання іноземних продюсерів
Генеральний директор кінокомпанії «Артхаус Трафік» Денис Іванов теж, мабуть, устиг поспілкуватися зі всіма колегами
До речі, вже є й перші здобутки цього заходу. Новиною у фейсбуці поділилась команда проекту «Фотографи» (Photographers) - режисер Хельга Ландауер (Helga Landauer) і продюсер Регіна Мар'янівська-Давидзон: «Після п'яти зустрічей B2B із канадськими виробниками під час CoProduction Meetings, організованих Media Resources Management на європейському кіноринку EFM, наш проект «Фотографи» (Photographers) був обраний для участі на платформі Talents Nest у 2020 році. Місце зустрічі - Вільнюс».
«Фотографи» - повнометражний художній фільм, який планують зняти трьома мовами: українською, російською та англійською. Події стрічки відбуваються останнього дня радянської епохи. Виробництвом займатиметься продакшен Real Pictures.
Продюсер Анна Паленчук під час зустрічі B2B
Продюсер Андрій Суярко, вочевидь, мав тему для роздумів
Продюсер Максим Асадчий - уважний, але трохи скептичний погляд
Єгор Олесов, певно, колись читав Карнегі, тож віддзеркалює жести співрозмовників
Продюсер Ольга Журженко налаштована оптимістично
Запитання рясно сипалися на Артема Голосова з усіх боків
Несподівано серйозні обличчя - режисер Віктор Андрієнко та продюсер Артем Колюбаєв
Режисер і продюсер Дмитро Лінсенбарт вміє бути переконливим
Загалом івент є прецедентом для української індустрії аудіовізуального контенту і, сподіваюсь, перетвориться на регулярний захід, що допоможе у реалізації нових успішних копродукційних проектів.