«Раз на рік, починаючи від 2018-го, ми презентуємо наш Tracking the Giants report – найповніший гайд із найактуальніших світових форматів. Щороку ми звертаємося до дистрибуторів по всьому світу, збираючи дані, куди були продані несценарні формати. Та цьогоріч – через справжній бум сценарних форматів – ми вперше зробили огляд і за ними. Повністю цей огляд доступний лише нашим підписникам, та сьогодні я поділюся з вами деякими інсайтами з нього» – так на початку своєї доповіді в межах Content Budapest заінтригував присутніх Девід Чіарамелла (David Ciaramella), експерт із комунікацій міжнародної медіаконсалтингової компанії K7 Media.
У межах нового контент-маркету, організованого міжнародним брендом С21 Media з залученням української компанії Media Resources Management, Девід представив сценарні формати, які наразі найкраще подорожують світом (в огляді враховувалися проекти, запуски нових адаптацій яких відбулися з початку 2020-го до кінця 2022 року), також розповів, хто зараз є найбільшими баєрами та продавцями сценарних форматів. А бонусом додав невеличкий огляд несценарних форматів – з особливим акцентом на регіон СЕЕ (Центральну та Східну Європу).
Свій огляд Чіарамелла розпочав із девʼяти сценарних форматів, що мали за підзвітний період найбільше адаптацій. Власне, ось вони.
«Згідно з нашими даними число міжнародних сценарних адаптацій за останні три роки зросло більше ніж на половину. 2020 року ми мали 51 таку адаптацію, а за результатами 2022 року цей показник уже становив 77», – розповів Девід.
Він акцентував несподіваний позитивний вплив пандемій на сценарні формати як бізнес. Річ у тім, що втілити готовий сценарний проект з уже попередньо доведеною на практиці якістю – це означає зекономити на девелопменті та значно пришвидшити виробництво. «Так мовники, спраглі за серіалами, отримали змогу одразу забезпечити свою аудиторію адекватним контентом. Загалом зараз, у часи буму сценарного контенту та конкуренції між лінійним телебаченням і стримерами, саме час узяти історію, яка вже довела свою затребуваність у глядачів, – і адаптувати її для свого ринку», – резюмував Чіарамелла.
Та які саме історії наразі мають найбільший попит у міжнародної аудиторії? Відповідь на це питання – жанровий топ адаптацій сценарних форматів.
«Лідирує комедія – жанр, що загалом має репутацію складного для адаптації через культуральні особливості різних країн. Проте від 2020 року ми спостерігаємо дуже велике зростання кількості адаптацій комедій і драмеді. Відтоді комедії та ситкоми становлять 20% усіх скриптед-адаптацій, а драмеді – 8%», – розповів Чіарамелла.
На другому місці опинився вічнозелений жанр детективу – разом із «суміжними» трилерами: наразі частка детективів у загальній картині сценарних адаптацій становить 17%, а трилерів – 12%.
Експерти K7 Media згрупували всі жанри у три узагальнені напрями: комедія; детективи та трилери; сімʼя та стосунки. А далі – за кожним із трьох визначили проекти, що за підзвітний період мали у світі найбільше адаптацій.
Комедії
Call my agent! (Франція, 2015, дистрибутор France TV Distribution). Серіал про PR-агенцію, яка працює зі знаменитостями, за підзвітний період прийшов на пʼять нових територій – це Туреччина, Індія, Велика Британія, Південна Корея та Польща. «Цікавинка цього формату – можливість залучення special guest star: у локальні адаптації запрошують місцевих знаменитостей, і ці зіркові камео привертають багато додаткової уваги», – підкреслив Девід.
30 Somethings (Бельгія, 2017, дистрибутор WBITVP). На своїй батьківщині цей проект про групу друзів з університету, котрі переживають «кризу тридцятирічних», уже має пʼять сезонів. А за підзвітний період має дві нові адаптації.
No Activity (Австралія, 2015, дистрибутор WBITVP/ MassMedia). Від 2020-го саме цей комедійний сценарний формат – про поліцейських, що нудяться у нескінченному спостереженні та раптом опиняються посеред масштабної «заварухи» із наркоторгівцями, – продавався найкраще: його адаптували в Нідерландах, Бельгії, Німеччині, на Середньому Сході, в Японії та в Іспанії. «Дія тут переважно відбувається всередині поліцейської машини, тож знімати такий проект можна економно та швидко», – пояснив Чіарамелла одну з причин надзвичайної популярності формату.
Такою вісім років тому була заявка оригінального австралійського No Activity на теперішню несподівану форматну перемогу
Детективи та трилери
Your Honor (Ізраїль, 2017, дистрибутор yes Studios). З 2020 року цей формат мав сім адаптацій, зокрема у США, Індії, Франції та Німеччині. За сюжетом поважний суддя мусить зробити складний вибір через інцидент, що призводить до загибелі сина місцевої кримінальної родини і до якого причетний син самого судді. «Привабливість цього проекту для міжнародних баєрів можна сформулювати одним простим запитанням: «Наскільки далеко ви можете зайти, аби врятувати власну дитину?» – зазначив Чіарамелла.
HIP (High Intellectual Potential; Франція, 2021, дистрибутор Newen Connect). Цей проект розповідає про матір-одиначку, що працює прибиральницею у місцевій поліції та має екстраординарний IQ 160. Випадково її талант помічають – і пропонують спробувати попрацювати консультантом у розслідуванні заплутаних злочинів. Співпрацюючи з поліцією, вона починає розслідувати давно закриту справу про зникнення людини: це трапилося 15 років тому, а зниклий чоловік – її перше кохання. За підзвітний період ця кримінальна комедія була адаптована у Словаччині, Греції та Чехії, а нещодавно була замовлена адаптація для США.
Liar (Велика Британія, 2015, дистрибутор All3Media International). Від 2020 року кримінальний трилер отримав шість адаптацій, зокрема в Іспанії, Туреччині, Греції, Малайзії, Словаччині. Це історія про шкільну вчительку, котра йде на побачення з батьком одного зі своїх учнів, але наступного ранку те, що здавалося романтичною історією, перетворюється на напружену драму про можливе зґвалтування: до самого кінця незрозуміло, чи було воно насправді та хто з двох бреше.
«Ви могли помітити, що всі ці крайм-формати мають дещо спільне: дуже сильну лінію про сімʼю та стосунки в своїй основі. Тобто це проекти про речі, зрозумілі всім у будь-якій точці світу», – зауважив Чіарамелла. І логічно перейшов до форматів третьої групи: власне тих, що концентруються саме на сімʼї та стосунках, проте не мають кримінальної складової.
Сімʼя та стосунки
La Famiglia (Ізраїль, 2015, дистрибутор Armoza Formats). Це сімейна комедія, яка від 2020-го адаптована в Греції, Грузії, Австрії та Індії. Формат розповідає про членів однієї родини, які вирішують вдатися до сімейної терапії. Кожна сесія з терапевтом розкриває смішні та незручні сімейні питання.
Mother (Японія, 2010, дистрибутор Nippon TV). Створений ще 13 років тому Mother – найуспішніший японський сценарний формат, загалом проданий на понад 10 територій. Це історія вчительки молодших класів, яка формує емоційний звʼязок з ученицею, що зазнає булінгу. Вчителька намагається її вдочерити, стати дівчинці матірʼю, котрої та ніколи не мала. Проект поєднує сильний наратив материнства з темою жінки у бігах.
Dear Daddies (Аргентина, 2014, дистрибутор Paramount Global Distribution Group). «Хоча жанр теленовели передусім притаманний Латинській Америці, історично складалося так, що серед усіх римейків сценарних форматів у світі теленовели становили цілих 20%. Але від 2020 року цей показник упав до 7%», – навів цікаву статистику Девід. Утім, адаптації теленовел усе ж не остаточно відійшли у минуле. І найчастіше адаптованим від 2020 року став формат Dear Daddies: ба більше – цей проект, що загалом має вже десять римейків, увійшов до топ-10 найпродаваніших сценарних форматів усіх часів. Серіал – історія чотирьох чоловіків, які щодня забирають своїх дітей з дитсадка та поступово стають справжніми друзями. Спочатку формат подорожував Латинською Америкою: Чилі, Перу, Мексика. Та від 2020-го він захопив регіон СЕЕ (Центральна та Східна Європа): його придбали для адаптації Угорщина, Польща, Сербія, Болгарія та Словенія. «Тож можна дійти висновку, що СЕЕ – потенційно дуже перспективний ринок для такого штибу новел», – акцентував Чіарамелла.
Фіналізуючи першу частину свого огляду, експерт K7 Media навів перелік країн, які наразі продукують найбільше продаваних сценарних форматів
«Британські формати становлять 20% усіх нових запусків сценарних адаптацій за підзвітний період. І до речі, всі ці формати від ВВС Studio», – розповів Девід. На другому місці – Ізраїль, добре знаний як за сценарними, так і несценарними форматами. А на третьому – ще одна потужна в плані креативу країна: Південна Корея. «Загалом світ нещодавно захопився корейськими драмами, але вони вже давно й успішно продавалися в Китай та інші країни Південно-Східної Азії», – підкреслив Чіарамелла.
Несценарні формати
У другій частині доповіді експерт K7 Media сконцентрувався на несценарних форматах, окремо акцентувавши в цьому контексті специфіку регіону СЕЕ. Утім – насамперед зробив загальний огляд цього напряму та представив формати, що мали найбільше нових запусків минулого року.
«Звісно, безумовний лідер 2022-го – це Masked Singer: 9 геть нових версій за рік! І цей формат лідирує вже четвертий рік поспіль», – розповів Девід.
Утім, проект, що сьогодні найшвидше просувається світом, інший, а саме – The Traitors. «Лише за рік цей формат уже піднявся на другу сходинку списку. Оригінал вийшов у березні 2021 року в Нідерландах на каналі RTL 4. У грудні того самого року відбулася перша адаптація – в Бельгії. І сім нових запусків за минулий рік! Можливо, 2023 року The Traitors – із девʼятьма анонсованими адаптаціями – зможе перебити лідерство Masked Singer, але про це можна буде говорити лише за реальними результатами року», – заінтригував Чіарамелла.
Зірки, що сходять, – це формати Sort Your Life Out та The Bridge. Sort Your Life Out – формат про прибирання та позбавляння від зайвих речей – оригінально вийшов на ВВС 2021-го, а торік прийшов уже на шість нових ринків. Так само шість нових адаптацій за минулий рік має The Bridge (оригінал: Zeppelin TV, Іспанія, 2017) – формат, у якому учасники, що змагаються за грошовий приз, мають буквально побудувати до нього міст через велику річку.
Далі Чіарамелла навів розподіл найпопулярніших наразі несценарних форматів за жанрами
«Ми бачимо, що найпопулярніший у світі жанр – розважальні несценарні формати – також є найпопулярнішим і в регіоні СЕЕ, але його показники до того ж значно більші, ніж загалом по світу. Натомість документальні формати в СЕЕ не фіксуються взагалі», – підкреслив експерт K7 Media. І додав, що найпопулярніші розважальні формати в нашому регіоні – це сімейний квіз Family Feud і талант-шоу Got Talent, а серед реаліті й досі лідирує Survivor.
Ось розподіл за жанрами саме щодо регіону СЕЕ: раніше запущені адаптації, що тривають, проти адаптацій, запущених минулого року. Чіарамелла окремо підкреслив, що в регіоні набирає популярності жанр Factual Entertainment formats
Експерт K7 Media наголосив, що 2022 року наш регіон став другим за розміром ринком для адаптацій несценарних форматів, на який припадає 16% усіх адаптацій.
Такими є найпопулярніші несценарні формати в Центральній і Східній Європі
А ось – країни СЕЕ, що найактивніше адаптують формати: найбільші імпортери форматів у регіоні
І як бачимо, очевидний поточний лідер регіону з контент-виробництва загалом – Польща – також наразі є й найактивнішим гравцем СЕЕ на ринку адаптацій несценарних форматів.