Минулого тижня у столиці відгримів міжнародний медіафорум KYIV MEDIA WEEK, організатори якого - компанія Media Resources Management - цьогоріч узяли на озброєння складний, але продуктивний гібридний формат. Про одну з найобговорюваніших панелей KMW я вам уже розповідала, але то були квіточки. А ягідки починаються приблизно зараз: пропоную поговорити про відкриття форуму, де представники влади, а також лідери індустрії традиційно обговорили всі труднощі, болі, радощі та сподівання галузі.
Хоч пандемія і триває, за гостей медіатижня можна не турбуватися: потрапити на івент можна було тільки за наявності сертифіката про вакцинацію або після тесту на COVID-19, який робили тут же - завдяки партнерству з компанією Synevo
Для KMW немає нічого неможливого - навіть виїзну лабораторію організувати
Після того як усі маніпуляції проведені, можна й заповітний браслет отримати. Так Євген Драчов і зробив
Олександр Богуцький і Олександр Ільяшенко вже з браслетами - отже, коронавірусу в них немає
Як і в Олексія Гладушевського, що насамперед зробив головне - підключився до Wi-Fi та вивчив програму форуму
Кожен перебуває час до початку як може: хтось дивиться з мобільного новинку каналу «Україна» - шоу «Співають всi!»,
хтось, як Сергій Созановський, роздає коментарі пресі,
а директор форуму Катерина Удут проводить останній чекап перед стартом
Організатори KMW - люди пунктуальні, тому рівно о 10:00 гостей запросили до залу, де ось-ось мала розпочатися пресконференція, що відкриває форум.
За лаштунками готовність номер один
А коли так, то й Катерині Удут час виходити на сцену, аби вперше за два роки вітати тих, хто дістався медіатижня наживо. Ну і глядачів онлайн-трансляції, певна річ, теж
Оголосивши KYIV MEDIA WEEK 2021 відкритим, Катерина повідомила тему пресконференції - «Медіабізнес. Перезавантаження». Вибрана вона була не випадково: за останні два роки медійний ландшафт у світі змінився так кардинально, що пережити це змогли не всі. А ті, хто все ж здолав кризу, до сьогодні змушені підлаштовуватись під нестабільні реалії. Інакше кажучи, відбулося повноцінне перезавантаження індустрії - звідси й назва дебютного заходу.
Традиція збирати на ньому лідерів ринку лишилась, але формат трохи змінився. Цього разу пресконференція складалась із двох блоків: перший присвятили державному сегменту, а другий - комерційному.
Набори спікерів, відповідно, теж були різні. Спершу на сцену піднялися голова правління НСТУ Микола Чернотицький, глава Держкіно Марина Кудерчук, голова Офісу Ради Європи Стен Ньорлов і міністр культури Олександр Ткаченко, який трохи запізнився. А модерувати все це випало Андрію Куликову.
Перший склад говорив здебільшого про здобутки, яких удалося досягти за минулий рік, а також про багатостраждальний законопроект про медіа, що досі не може стати повноцінним законом, хоча мав би
Чернотицький, наприклад, повідомив (що вже очевидно): документ забуксував. Тому необхідно його розділити та не намагатися розв'язати всі проблеми відразу - можливо, мовляв, так буде простіше. Також Микола оголосив, що Суспільне прагне стати повноцінним медіагравцем, виробляти конкурентоспроможний контент (це, власне, вже почалося - з документалки «Колапс: як українці зруйнували імперію зла») та співпрацювати з провідними українськими продакшенами. Для цього, щоправда, потрібно, аби фінансування структури було стабільне й повне, а ще, на думку Чернотицького, непогано б усім гравцям індустрії замислитися про створення загальнонаціональної ОТТ-платформи.
Ткаченко також зачепив здобутки (за словами міністра, це рібейти, що запрацювали, та бокс-офіси українських стрічок, які збільшилися), але зазначив: зупинятись на досягнутому в жодному разі не можна. Міністр закликав галузь консолідуватися та виробити спільну позицію з виробництва й дистрибуції контенту, де головним пунктом буде відмова від орієнтації на російський ринок. «Потрібно визначитися: або ми продовжуємо продавати продукцію росіянам, або ж інвестуємо бюджетні кошти у виробництво українських фільмів і поступово змінюємо цей алгоритм», - заявив він. Ткаченко певен: підмогою в цьому русі буде виробництво не лише україномовного, а й англомовного контенту, а також налагодження відносин із західними колегами.
Коли черга дійшла до Марини Кудерчук, вона з міністром погодилася: вже проведена велика робота, але попереду - ще більше. Минулого року, за словами глави Держкіно, завершилось виробництво 40 національних фільмів, а нові договори підписали з творцями ще 70 проектів. Що ж до законодавства, то тут усі проблеми розв'язуються у міру надходження - Кудерчук каже, що регулярно спілкується стосовно цього з міністром.
Ньорлов же торкнувся переважно юридичних питань. Так, зміни останніх років в Україні колосальні, але й зростати є куди. Наша країна нарешті стала членом «Єврімажу», а от без ухвалення закону про медіа їй не можна приєднатися до програми «Креативна Європа». Тож зробити це потрібно, і що швидше - то краще.
У залі спікерів слухали дуже уважно. Ще б пак: лише кілька років тому власник цієї прекрасної потилиці (спробуйте-но вгадати, хто це!) і сам був на їхньому місці
А ця компанія ось-ось має й сама піднятися на сцену
Потрібно лише дочекатися команди від Вікторії Ярмощук - саме вона була модератором другого блоку
Спікерами, як ви вже здогадалися, стали Сергій Созановський від FILM.UA, Ярослав Пахольчук від 1+1 media та Євген Бондаренко від «Медіа Групи Україна». Також до них приєдналися директор OLL.TV і Xtra TV Юлія Трибушна, CEO StarLightMedia Олександр Богуцький та CEO мережі Multiplex Роман Романчук
Вікторія запропонувала присутнім обговорити стан ринку на сьогодні, але почати з того, як змінився бізнес кожного з них за минулий рік.
Першому слово дали Пахольчуку, і той повідомив, що протягом останніх півтора року неухильно дотримувався настанови з футболки, яку йому подарували під час вступу на посаду глави «Плюсів» (а написано там «Ї...аш невпинно»). «У нас є купа ідей, безліч завдань, які потрібно реалізувати. Проблема тільки в тому, що в індустрії кожен працює сам за себе, іноді забуваючи про національний інтерес», - поділився Ярослав.
Созановський же зауважив, що для нього і його компанії минулий рік пройшов під знаком правил, які повсякчас змінюються, тому у FILM.UA не втомлювались шукати нових шляхів, випробовувати нові моделі та ризикувати. «Один із прикладів - ми спробували йти в ногу з голлівудськими студіями й випустили фільм «Пульс» одночасно і в кінотеатрах, і на стримінгу. Звісно, за одним релізом складно сказати, чи був досвід успішний, але ризикувати, безумовно, необхідно», - пояснив він.
Коли черга дійшла до Богуцького, той розпочав із жарту, але швиденько додав ложку дьогтю. «Пам'ятаєте анекдот, в якому обіцяли, що за комунізму все буде добре, проте ніхто не обіцяв, що дорогою до нього не буде кепсько? Зараз така сама ситуація. Держава, наприклад, повинна бути нашим партнером і не має добивати, коли й так усе погано», - висловив свою позицію Олександр, навівши як приклад нещодавню спробу заборонити рекламу фарми. «А це, між іншим, майже 40% ринку», - додав він.
Крім того, Богуцький торкнувся регулювання ринку - за його словами, нечесно взагалі нічим не обмежувати роботи стримінгів у той час, коли сегмент телебачення такий зарегульований. І якщо ви все ще не здогадалися, про якого молодого чоловіка говорив Созановський у панелі стримерів, то ось вона, відповідь. А ще Олександр закликав подумати, чи такі вже ефективні державні видатки на кіно: він уважає, щодо цього потрібно провести масштабне дослідження. Кваплюся потішити топ-менеджера: аналітики видання MBR це вже зробили, а результати зможуть побачити всі охочі в KMW White Paper.
Юлія Трибушна могла б посперечатися з Богуцьким щодо питання роботи стримінгів, але натомість поділилася фактами про їхню результативність. «За підсумками минулого року сегмент Pay TV випередив рекламний ринок. Загалом він зріс учетверо, причому основним драйвером зростання були ОТТ-платформи. Вони, своєю чергою, подвоїли кількість передплатників і нарешті досягли масштабів, коли змінюють ринок - зокрема, систему дистрибуції», - поділилася Трибушна. І додала, що настали часи, коли ОТТ-провайдери купують права не лише на показ лінійних каналів, а й на контент - і якщо раніше правовласники після монетизації в телеефірі йшли на YouTube, то нині йдуть до стримінг-сервісів. Ба більше, на сьогодні вже є приклади проектів, які спершу виходили в діджиталі й лише потім - на ТБ. А ще майданчики повільно, але починають самостійно замовляти ексклюзивний контент. Із прийдешніх прикладів - детективний серіал «Зломовчання», що вийде на OLL.TV, і комедійний «Скаженi сусiди», який став originals «Київстар ТБ».
Євген Бондаренко слова Юлії підтвердив - минулого року неефірні доходи МГУ навіть перевищили ефірні. Ця тенденція, вважає Євген, посилиться, як і тренд на обілення контенту в діджиталі: люди дедалі частіше віддаватимуть перевагу легальному продуктові над піратським. А от чого нашій індустрії бракує, то це консолідації - гравці, мовляв, можуть ефективно об'єднуватися тільки перед обличчям загроз (як уже згадана спроба заборони реклами фарми), а от у мирний час кожен сам за себе. Щодо держрегулювання, то тут Євген висловив побажання, аби з держскарбниці фінансували не лише виробництво фільмів, а й серіали - гірше від цього точно не буде.
Кінотеатрам минулого року було дуже нелегко, та, за словами Романчука, в Multiplex часу не гаяли. «Для нас той період був чимось на кшталт хакатону, коли ми були закриті, але пробували різні шляхи. Генерувалися нові рішення, придумувались стартапи, були експерименти з контентом - наприклад, ми показували на великому екрані серіал «Козаки. Абсолютно брехлива історія». Також ми зрозуміли, що за умов, коли голлівудські мейджори скасовують релізи, нам бракує українських прем'єр. Тому почали самі інвестувати в такий контент», - пояснив Роман, додавши, що кінотеатри сьогодні конкурують не зі стримінгами, а з іншими видами дозвілля.
Коли всі висловилися, Вікторія запропонувала від підсумків перейти до очікувань, і тут думки теж розділились
Пахольчук, наприклад, чекає, що інвестиції держави у виробництво фільмів і серіалів наступного року становитимуть аж $100 млн (або 2,5 млрд грн, якщо бажаєте). А Созановський не хоче сподіватися тільки на держкошти та закликає, по-перше, акумулювати всі можливі засоби (наприклад, продакт-плейсмент), а по-друге, повірити нарешті, що гравці ринку перебувають не з різних боків барикад, а пливуть в одному човні. Крім того, глава FILM.UA чекає виходу на український ринок міжнародних ОТТ-платформ (це, мовляв, посилить конкуренцію), а ще - злиттів і поглинань.
Богуцький також чекає допомоги від держави у виробництві контенту, але його особистий пріоритет - інвестиції в партнерство. «Я справді вважаю, що нам потрібно змінювати парадигму відповідальності, ми самі собі будуємо майбутнє, і воно - за партнерством», - наголосив він. Також Олександр уважає, що українським медіагрупам час нарешті взяти на озброєння міжнародну практику й обзавестися активами за кордоном. Юлія Трибушна і Євген Бондаренко у своїх очікуваннях виявилися солідарними - це передусім ухвалення закону про медіа, щоб для всіх гравців працювали єдині правила, а Романчук знову вказав на необхідність консолідації індустрії.
«Іноді складається враження, що ми говоримо лише про майбутнє, а досягнень у нас немає. Але це не так: усі з тих, хто сидить тут, уже домоглись дуже багато чого - і поодинці, й у партнерстві одне з одним», - вирішив наостанок додати позитиву Созановський, зазначивши, що головне - не боятися ризикувати та впроваджувати нові рішення.
За таку фіналочку й руку не шкода потиснути!
Сподіваюся, слова про консолідацію та партнерство не лишаться просто словами, і найближчого року ми побачимо це на ділі. А там, можливо, «Плюси», «Україна» й FILM.UA об'єднаються не тільки заради спільного кадру
Ну а вам раджу не перемикатись: KYIV MEDIA WEEK завершився, але на моїх сторінках усе лише розпочинається.