З настанням 2021 року багато хто видихнув із полегшенням: мовляв, 2020-й з усіма труднощами лишився позаду, а отже, далі буде лише краще. Можливо, для когось це так, але тільки не для українських кінотеатрів, які першими ж тижнями з'ясували: рік, може, й новий, а проблеми в ньому - старі. 8 січня в Україні оголосили черговий локдаун, і кінотеатри, не встигнувши до пуття відкатати зазвичай «хлібну» новорічну програму, попрямували на сімнадцятиденний карантин.
Завершення другого локдауну геть не означає, що в бізнесу з'явилися хоч якісь гарантії та сподівання на стабільність: влада не приховує, що чергові жорсткі обмеження можуть запровадити будь-якої миті. До того ж не варто забувати, що український кінопрокат не річ у собі. Навіть коли припустити, що в Україні не грянуть нові локдауни, проблеми браку великих релізів (які, схоже, і 2021-го будуть у дефіциті), а також засилля стримінг-сервісів (як легальних, так і не дуже) це не позбавляє.
Інакше кажучи, є підозра, що для кінотеатральної індустрії новий рік буде не легший за старий - а в чомусь, можливо, і складніший. Чи так це насправді, ми вирішили з'ясувати безпосередньо у представників галузі. Спікерами в першій частині матеріалу виступили глави найбільших в Україні мереж - їм слово.
Дмитро Деркач, співвласник мережі «Планета Кіно»
- Як ви оцінюєте перспективи українського кінопрокату на 2021 рік - і загалом, і «Планети Кіно» зокрема? Є якийсь загальний план дій чи ухвалюватимете рішення залежно від ситуації?
- Лютий - травень будуть дуже важкі для нас, на рівні серпня 2020-го. Студії все ще не дають очікуваних фільмів, продовжують переносити дати прем'єр. Ми, як і весь ринок кінопрокату, максимально залежимо від очікуваних стрічок. Так, зазвичай на рік кінотеатр може показувати до 250 фільмів, але 20 із них приносять до 60% доходу. Так от, зараз практично всіх цих топових стрічок студії нам не дають. Планувати щось дуже важко, адже наші плани будуються на списку релізів. Раніше ми чітко знали, коли виходять очікувані фільми та будували прогнози на рік із точністю до 98%. Зараз графіка прем'єр немає, ми дізнаємося репертуар за тиждень-два до прокату. І просто чекаємо, що нам дадуть, що перенесуть.
- Як пандемія вплинула на домовленості вашої мережі з дистрибуторами? Можливо, нині вони укладають договори за кожним релізом окремо, а не як раніше - на лінійку від студії?
- Щодо відносин усіх учасників ринку нічого не змінилося.
- Минулого року ви казали, що одним із «рятівних» релізів став «Тенет». На які фільми розраховуєте цьогоріч? Чи вистачить, за вашими оцінками, анонсованих західних блокбастерів, аби український кінопрокат утримався на плаву?
- На плаву, з мінімальними збитками ми зможемо триматись, якщо не буде чергових локдаунів, карантинів вихідного дня або інших таких дурниць від держави. Коли нам не заважатимуть працювати - ми намагатимемося виживати. Найближчими місяцями найбільше розраховуємо на те, що Warner Bros. готові випускати фільми «Дюна» та «Матриця-4» в кінотеатрах і одночасно на VOD-платформі HBO Max. Оце нам має допомогти виживати.
- Чи плануєте якісь додаткові заходи, що допоможуть в умовах невеликої кількості прем'єр?
- Звісно, ми активно шукаємо права на різні незалежні фільми, концерти, спектаклі, спортивні заходи, кіберспорт та інший нестандартний контент.
- У грудні ви розповідали про компенсації від держави, що стали хоч і недостатньою, та все ж підмогою. Чи є такі домовленості цьогоріч?
- Наразі нічого такого на цей рік не чули. Для нас важливіше, аби нам не заважали працювати та не закривали більше. Фінансова допомога - дуже добре й важливо, але нам дуже важко закривати і потім знову відкривати ці махини: в кінотеатрі може працювати до 100 осіб, вони не можуть сидіти без роботи, ми починаємо втрачати людей, дедалі складніше відкриватися після чергового локдауну.
- Як ви оцінюєте вплив січневого локдауну на ваш бізнес? І ще цікаво, якою мірою, за вашими оцінками, галузь готова до можливих карантинів протягом усього року (умовно, скільки тижнів локдауну ви могли б витримати)?
- Пощастило, що нам дали відпрацювати останній тиждень грудня та перший тиждень січня, а також виплатили допомогу компанії і співробітникам. Також студії нам дали фільми «Диво-жінка 1984» та «Душа», які успішно пройшли у прокаті. Це допомогло протриматись під час січневого локдауну. Боюся, чергового локдауну ми вже точно не переживемо, хоча я те саме говорив до січневого карантину, а ми все ще якось існуємо (посміхається).
- На західних ринках студії дедалі активніше працюють над скороченням кінотеатрального вікна. Чи позначиться це на українському кінопрокаті?
- У перспективі 5-10-20 років - можливо. Зараз для нас важливо на будь-яких умовах отримувати очікувані блокбастери. Кінотеатри - це не просто перегляд нового кінофільму, це місце відпочинку, мікровідпустка, вихід у світ. Людям треба соціалізуватися, вони не хочуть увесь час сидіти вдома та витріщатись у гаджет або телевізор. До того ж ми робимо кінотеатри «Планети Кіно» незвичайними, використовуємо круті технології (IMAX, 4DX), відкриваємо кіноресторани, кіномаркети, створюємо класну атмосферу відпочинку. Все це викликає бажання у клієнтів дивитись фільми саме в наших кінотеатрах, а не онлайн. Я певен, що кінотеатри продовжать успішно існувати, коли ситуація стабілізується та студії почнуть випускати у прокат очікувані фільми. Навіть якщо вони виходитимуть одночасно на онлайн-платформах. Насправді поява нових закритих/ексклюзивних платформ (наприклад, Disney Plus), посилення існуючих майданчиків очікуваними блокбастерами - це більше удар по платформах на кшталт MEGOGO, sweet.tv, Divan.TV, в яких мало ексклюзивного контенту, і в них з'являються дуже сильні конкуренти. А люди зазвичай готові платити не більше, ніж за два-три онлайн-кінотеатри.
Роман Романчук, генеральний директор мережі Multiplex
- Як ви оцінюєте перспективи українського кінопрокату на 2021 рік - і загалом, і мережі Multiplex зокрема? Є якийсь загальний план дій чи ухвалютимете рішення залежно від ситуації?
- Певні, що 2021-й для нас буде кращий за 2020-й, але далекий від звичайного нашого стану справ. Зараз оцінюємо перспективи прибутковості 2021-го як такі, що будуть удвічі вищі за минулий рік. Але з урахуванням падіння доходів за минулий рік на 60% це далеко від ідеалу. На позитивні зміни вплине скорочення локдаунів і поліпшення якості контенту - наприклад, коли студії почнуть випускати блокбастери.
- Як пандемія вплинула на домовленості вашої мережі з дистрибуторами? Можливо, нині вони укладають договори за кожним релізом окремо, а не як раніше - на лінійку від студії?
- Робота з дистрибуторами ведеться в колишньому режимі за старими домовленостями. Договори завжди укладались на кожен окремий фільм: лінійку у студії бере дистрибутор, а ми - щоразу окрему стрічку.
- Минулого року багато представників галузі казали, що одним із «рятівних» релізів став «Тенет». На які фільми розраховуєте цьогоріч? Чи вистачить, за вашими оцінками, анонсованих західних блокбастерів, аби український кінопрокат утримався на плаву?
- Розклад релізів на цей рік має вигляд однозначно кращий за попередній. Для відновлення повноцінної роботи цього недостатньо, але вже непогано. Варто зазначити, що розклади вкрай нестійкі - студії продовжують екстрено переносити та скасовувати релізи.
- Чи плануєте якісь додаткові заходи, що допоможуть в умовах невеликої кількості прем'єр?
- Зараз ми намагаємось відновитися після кризи, спричиненої локдаунами й епідеміологічними обмеженнями. Працюємо за стратегією виживання плюс помірного інвестування в нові проекти. Наприклад, незабаром ми відкриємо новий кінотеатр у Харкові - в ТРЦ «Нікольський». Певні, він буде одним із топкінотеатрів у країні.
- Минулого року у вас був досвід показу серіалу - «Абсолютно брехливої історії» від ICTV. Чи вдався цей експеримент - чи є сенс робити щось таке в Україні?
- Наша мережа активно підтримує українське кіно, і показ «Козаків» не передбачав великих заробітків, ми переслідували інші цілі. Можна сказати, це був пілотний показ серіалів у кінотеатрі, і завдяки цьому ми змогли отримати безліч інсайтів. Збори були невеликі, проте ми запустили новий формат у кінотеатрах і підтримали вітчизняне кіновиробництво. Плануємо продовжувати такі ініціативи і в майбутньому, а також пропонувати глядачеві нові серіали - вже з огляду на отриманий досвід.
- Минулого року держава обіцяла компенсації для бізнесу, зокрема й кінотеатрів. Чи отримали ви їх і чи в достатньому обсязі? Чи є якісь такі домовленості цьогоріч?
- Наші співробітники (ті, хто підходив під критерії) отримали фінансову допомогу 8 тис. грн. На цьому все.
- Як ви оцінюєте вплив січневого локдауну на ваш бізнес? Якою мірою галузь, за вашими оцінками, готова до можливих карантинів протягом усього року (умовно, скільки тижнів локдауну ви могли б витримати)?
- У період локдауну ми зазнавали 300-400 тис. грн прямих збитків на день. До того ж наші колеги працювали у стресовій ситуації, в нестандартному режимі, а відвідувачі за час карантину забувають про походи до кінотеатрів, і нині ми змушені наново вибудовувати з ними комунікацію. Найгірша ситуація для нас - коли про локдаун попереджають не завчасно, оптимальна - за 4-6 тижнів до закриття. За нашими даними, в усій Україні протягом 2020 року щомісяця закривалися по два-три невеликі кінотеатри.
Скільки мережа Multiplex могла б витримати в закритому стані, сказати складно: запасів уже немає, все тримається на домовленостях із кредиторами. Якщо раптом хтось із них вимагатиме екстреного повернення грошей - це може бути критично для нас.
- На західних ринках студії дедалі активніше працюють над скороченням кінотеатрального вікна. Чи позначиться це на українському кінопрокаті?
- Позначиться. До того ж в Україні дуже розвинене піратство й дуже висока толерантність до перегляду піратського контенту. Якщо фільм потрапляє в мережу на піратські сайти - до кінотеатру люди вже не йдуть.
Як бачите, попри складні часи, великі мережі не втрачають стриманого оптимізму. А як ідуть справи в менших кінотеатрів, ми розповімо завтра у другій частині матеріалу. Не перемикайтеся, буде цікаво.