Цього тижня відбувся одинадцятий за рахунком міжнародний медіафорум KYIV MEDIA WEEK, організований компанією Media Resources Management. І хоча пандемія другий рік поспіль заважає івенту розвернутися на повну (замість призначеного тижня його знову щільненько упакували у два дні), цього разу до набридлого індустрії онлайну додався довгоочікуваний офлайн. Це означає, що медійники, які встигли скучити одне за одним, з'їхались до Києва, багато спілкувалися й обіймались, але головне - змогли нарешті наживо обговорити зміни, котрі стрясали світ протягом останніх півтора року.
Водночас усе було максимально безпечно: соціальної дистанції дотримувалися, а гостей пускали або з підтвердженою вакцинацією, або після тесту на COVID, який можна було зробити безкоштовно просто на місці - одним із партнерів KMW виступила мережа лабораторій Synevo
Передбачувано червоною ниткою крізь усі заходи медіатижня пройшла тема стримінгової експансії, а другого дня їй навіть присвятили окрему панельну дискусію, сфокусовану на українських реаліях, - «Український ринок VoD: динаміка, тенденції, готовність до виробництва originals». Її організували за підтримки видання MBR, а передувало розмові масштабне галузеве дослідження, з результатами якого ви зможете ознайомитися трохи пізніше в KYIV MEDIA WEEK White Paper. Ну й, позаяк про український стримінг у таких масштабах на форумі заговорили вперше, сьогодні я хочу розповісти вам про це докладніше. Тим паче що модератором панелі виступив не хто-небудь, а Сергій Созановський, який в одній особі представляв усіх українських виробників контенту.
Представник компанії K7 Media , що приїхав на KMW із Великої Британії, надів навушники, аби точно нічого не пропустити. Поліна Толмачова, попри те, що Рада з держпідтримки кінематографії не має справи зі стримерами, також тут
Євген Тунік приготувався слухати, Олексій Гончаренко - записувати, а Олексій Гладушевський зайняв місце, вже озброївшись інсайдами
За кілька хвилин до початку він був помічений у товаристві двох спікерів панелі - Юлії Трибушної та Федора Гречанінова. Секретики вивідував, не інакше!
Отже, глядачі в залі приготувалися слухати на всі вуха,
а учасники панелі, серед яких крім Трибушної та Гречанінова, що представляли OLL.TV і напрям Pay TV «Медіа Групи Україна» відповідно, також були Іван Шестаков із MEGOGO, Олександр Резунов зі SWEET TV і Анастасія Риженко з Volia, - розповідати
Першим на правах модератора слово взяв Созановський.
Пригадавши, як раніше («за часів великого кабелю») ніхто й подумати не міг, що стримінги в Україні набудуть такої ваги, що почнуть не лише заробляти, а й інвестувати у створення контенту, співзасновник FILM.UA запропонував присутнім коротко сформулювати, чим ОТТ-платформи є для ринку сьогодні - новою надією чи прихованою загрозою.
Я, сказати правду, чекала, що Іван Шестаков продовжить аналогію з «Зоряними війнами» та скаже щось на кшталт «війна клонів» (як і Созановський, судячи з виразу його обличчя), але ні. На думку Івана, однозначної відповіді на це немає, а в MEGOGO цим опікуються тому, що вірять: за стримінгами - майбутнє.
Юлія Трибушна загалом із колегою згодна: для когось, як для традиційних операторів, стримінг може бути загрозою, для користувачів - надією, а для українського медіаринку загалом це однозначно величезна можливість створювати більш кращий (с), дорожчий і конкурентніший контент.
Федір Гречанінов думає майже так само
Як і Анастасія Риженко, що керує у Volia департаментом медіаконтенту
Солідарний з колегами Резунов додав іще одну важливу думку: стримінг - це не лише цікавий, а ще й шляхетний бізнес, адже завдяки йому користувач звикає комфортно споживати легальний контент і відучується від піратства. Ліпше й не скажеш.
Позаяк на цей час спікери трохи розслабилися, наступне питання Созановського було трохи більш провокаційне. Знову провівши паралель із кабелем, він порушив тему андерепортингу: з кінотеатрами, мовляв, у питанні звітності є чіткі маячки (кількість глядачів і проданих квитків), а стримінгові платформи - наразі явище нове, і єдиної системи у гравців щодо цього поки немає.
Звідси й питання: чи потрібно ОТТ-платформам робити результати своєї діяльності публічними?
Шестаков питання похвалив, а по суті відповів, що звітність, на його думку, має бути в усіх, але тільки перед партнерами - в MEGOGO вчиняють саме так. А от на ринок дані видавати не квапляться, позаяк розкривати карти перед конкурентами не хоче ніхто.
«Але ж іноді хочеться й похвалитись?» - провокував Созановський.
Іван на провокацію не піддався: «Потрібно відокремлювати задоволення від бізнес-необхідності»
Юлія від імені OLL.TV колегу підтримала: питання звітності перед партнерами для майданчика навіть не стоїть - вона має бути. Інакше, на думку Трибушної, довірчих відносин вибудувати не вдасться, а успішного бізнесу без них не буває.
Гречанінов також відзначив репутаційну важливість звітності перед партнерами, а щодо конкурентів вирішив зазирнути в майбутнє: «Це питання часу. Одного разу настане мить, коли всі ми зрозуміємо, що є сенс розкривати карти - рано чи пізно з'являться завдання, які будуть того варті».
Водночас Федір цілком згоден з Іваном: робити комерційні секрети надбанням громадськості просто заради хвастощів точно не варто. «А для розв'язання спільних проблем - так!» - додав Шестаков.
Не полюбляєте хвалитись - і нехай, ніби каже Созановський
Volia, за словами Анастасії, не лише зацікавлена, щоб усі були максимально відкриті, але почала це робити, ще коли була в компанії кабельників. Ба більше, Риженко нагадала присутнім, що в багатостраждальному законопроекті про медіа, котрий ніяк не можуть ухвалити, є пункт про те, що всі платформи мають звітувати регулятору, і це піде всім на користь - і стримінгам, і правовласникам.
Коли черга дійшла до Резунова, він погодився, що потрібна звітність перед партнерами, а заразом поскаржився на невдале місце в панелі - поки, мовляв, до нього доходить черга, решта вже озвучує всі слушні думки.
«Ну коли так, тоді першим на наступне питання відповідати вам», - парирував Созановський. А полягало воно в тому, чи готовий український ринок до приходу міжнародних стримінг-гігантів і як цей прихід уплине (або вже вплинув) на вітчизняні ОТТ-майданчики.
У цьому моменті спікери також виявили завидну єдність. По-перше, на думку Резунова, говорити про міжнародну присутність на українському ринку наразі зарано: навіть Netflix, який доступний у нас із початку 2016 року, не береться до уваги, позаяк у маркетингову боротьбу сервіс так і не вступив. Ну а в майбутньому, що неминуче настане, й Олександр, і його колеги бачать у приході таких майданчиків лише позитив: здорова конкуренція ще нікому не шкодила.
Але й без потенційних мінусів не обійшлося. Анастасія, наприклад, гадає, що тоді доля українських компаній стане складніша, адже фінансові показники якого-небудь Disney Plus просто непорівнянні з тією самою Volia. Виходом може стати надання бандлів, коли доступ до міжнародних платформ пропонуватиметься в пакеті ще з чимось, що є у наших майданчиків, - наприклад, лінійним ТБ. Гречанінов же додав: аби всім було добре, світовим стримінг-гігантам потрібно буде виставити ті самі умови, на яких працюють українські сервіси.
А Трибушна зайшла на відповідь з погляду виробництва контенту. «З одного боку, наша індустрія загалом, звісно, виграє від того, що тут повноцінно працюватиме Netflix. З іншого - уявімо ситуацію: FILM.UA отримує купу замовлень від Netflix із відповідними бюджетами. Студії буде добре, але в OLL.TV більше не буде шансів до вас пробитися», - справедливо зауважила Юлія.
«Але ж ми патріоти, не все можна купити за гроші!» - обнадіяв її Созановський.
«Запам'ятаймо всі цей момент», - про всяк випадок уклинився Гречанінов. Федоре, я все запам'ятала та навіть записала!
Шестаков же додав, що до конкурентного протистояння з глобальними гравцями MEGOGO готується давно. «Ми диверсифікуємось і розвиваємо нішеві продукти, а завдяки тому, що об'єднуємо їх у загальну екосистему, технічно вже стали десь удвічі складніші, ніж Netflix. Тож це наша броня», - певен Іван.
Коли вже Федір порушив питання регулювання, Созановський вирішив розвинути цю тему докладніше. «На відкритті KMW один молодий чоловік (хто саме - я розповім вам пізніше, ну або спробуйте самі здогадатися. - МН) сказав, що сьогодні в Україні телебачення та стримінгові платформи за єдиними правилами не грають. Що можна одним, не можна іншим: це і квоти, і мовний закон, і контент 18+ тощо. Чи згодні ви з цим твердженням?» - звернувся Сергій до присутніх.
Практично всі спікери заявили, що, хоч окремого законодавства для ОТТ-платформ і немає, норм здорового глузду та загального закону України дотримуються всі - наприклад, інвестують в український дубляж, не тримають у бібліотеці заборонених законодавством фільмів і серіалів тощо. Але з тим «молодим чоловіком» учасники нинішньої панелі все ж не згодні: різниця в регулюванні лінійного ТБ і стримінгу має бути, адже часто останні можуть розв'язати багато питань за допомогою технологій.
«Так, у разі з мовою платформи перебувають там само, де й телеканали. Але коли йдеться, наприклад, про трансляцію контенту 18+ у денний час, питання, щоб його випадково не побачили діти, в ОТТ розв'язується за допомогою функції «Батьківський контроль», - пояснив стан справ Гречанінов і закликав включати здоровий глузд у підходах.
Юлія теж проти регулювання заради «тотальної зрівнялівки» - воно передусім необхідне, аби захистити український ринок і дозволити йому відбутися. Вона також нагадала, що OLL.TV - це єдина ОТТ-платформа в Україні, яка добровільно отримала провайдерську ліцензію, але бажаного результату не було. «Ми це зробили для того, аби держава звернула увагу на нішу, котра потребує правил гри. Але за два роки, що минули відтоді, нічого так і не відбулося - тобто нині держава нас підштовхує до того, аби від цієї ліцензії відмовитись», - констатувала вона.
Цікаву думку висловив і Іван Шестаков. За його словами, регулювання - це завжди другий крок, а перший - можливість самого контролю. І якщо другого немає, то перше втрачає будь-який сенс. «Згоден із колегами, що ОТТ потрібно регулювати не так, як лінійне ТБ, але дивно, що я від жодного не почув про іншу проблему - про піратів. Вони не регулюватимуться ніколи. Та й міжнародних гравців теж навряд чи вийде контролювати так само, як локальних - інакше вони просто не вийдуть на наш ринок. От і виходить, що регулюватимуть тільки нас. Моя думка - регулювання у нішах, котрі розвиваються, взагалі не має бути. Певна річ, водночас потрібно дотримуватися загального законодавства, держава повинна карати за злочини, коли вони є. Але в нашому разі що зарегульованіший буде легальний сегмент, то краще почуватиметься нелегальний - пірати», - пояснив свою позицію Іван.
Говорити про майбутнє українського стримінгу, як виявилося, можна нескінченно, але час панелі невблаганно добігав кінця.
Тому наостанок Сергій Созановський запропонував спікерам відкрити третє око і дати двійко-трійко прогнозів на 2025 рік
Глядачі в залі завмерли в очікуванні
«Гадаю, сегмент ОТТ зросте втричі», - почав відповідати Резунов. На питання Созановського, а який він зараз, Олександр винахідливо відповів: «Утричі нижчий». І не посперечаєшся.
Федір з оцінкою Резунова згоден, але додав у бесіду кілька цифр: сьогодні в країні майже 2 млн передплат на ОТТ-платформи (саме передплат, а не абонентів - адже останні можуть бути клієнтами двох, трьох і навіть чотирьох сервісів), а середня їхня вартість - 130-150 грн. Також у прогнозі Гречанінова - скорочення числа великих українських стримінг-сервісів до трьох, а кількості передплат на одного абонента - до 1,3-1,5 у середньому. Ну а сегменту ОТТ загалом Федір пророкує безхмарне майбутнє: він, на його думку, стане цілковитим лідером за кількістю абонентів на ринку Pay TV. Юлія Трибушна з цим згодна, але додає: головна конкурентна боротьба між великими гравцями вестиметься в царині контенту, а дрібніші гравці підуть або в ніші, або з ринку взагалі.
Анастасія до сказаного додає ще й те, що до 2025 року рівень піратства в Україні стане менший - завдяки тому, що зросте свідомість споживачів.
А от Шестаков певен, що особливих змін за наступні три-чотири роки не відбудеться, але ті тенденції, які намітились сьогодні, продовжать посилюватися.
«Резюмуючи, можна сказати, що майбутнє в української стримінг-індустрії є і воно втричі прекрасніше, ніж сьогодення!» - весело завершив панельну дискусію Сергій Созановський.
У кулуарах, природно, спілкування тривало,
а Іван Шестаков ішов разом із шоломом
На цьому завершую і я, але не перемикайтеся: попереду ще дуже багато цікавих подробиць із KYIV MEDIA WEEK 2021.