Піти з великого телевізійного продакшену, аби працювати з YouTube, - таке кардинальне рішення наприкінці минулого року ухвалила Мартіна Макєєва, тоді ще креативний продюсер і керівник проектів Friends Production. На телебаченні Мартіна пропрацювала 17 років, пройшовши шлях від журналіста до продюсера. Її проекти ви добре знаєте: «Дивовижні люди» для «України», «Подіум» для «Нового каналу», «Відпустка за обміном» для ICTV, «Найкращий ресторан» для «Плюсів» і багато-багато інших.
Нещодавно Мартіна повідомила, що без діла після звільнення не сиділа - весь цей час вона готувала до запуску свою компанію Here Action Production, яка створюватиме проекти для YouTube. Як прийшло рішення проміняти ТБ на діджитал, що на це сказав Олексій Гончаренко, хто став першими замовниками продакшену - все це і багато іншого Мартіна розповіла нам в інтерв'ю.
- Мартіно, розкажіть спершу, з чого почалась історія вашого продакшену. Судячи з усього, з роботи над Win Win Show для Василя Хмельницького?
- Так. До речі, зауважте, я сьогодні вся у Win Win - футболка брендована, чохол для телефону. Бо це справді знаковий проект у моїй кар'єрі. Все почалося взимку минулого року: о 9-й ранку задзвонив телефон. Телефонувала приймальня Хмельницького - мене запросили на зустріч. Від того дзвінка до запуску проекту минуло дуже багато часу. І мені треба було повністю перекроїти свої мізки, бо ТБ і YouTube - геть різні речі. Через 17 років на телику мені довелося вчитись знімати по-іншому, але... мені сподобалось!
Мені часто казали: «Мартіно, ти вже так довго на ринку, тобі час робити свій продакшен». У мене ж таких планів не було. Та знайомство з Василем Хмельницьким усе змінило. На першій зустрічі ми обговорювали молодих підприємців, які мали стати героями шоу. І він сказав: «Слухай, ти така яскрава, може, прийдеш учасницею? Немає свого бізнесу? То буде!» Він пожартував, я навіть не звернула уваги на цей жарт. Але зараз розумію: він передбачив, що станеться.
- Яким був порядок дій? Спочатку пішли з Friends Production, а потім виникла ідея, або навпаки?
- Спершу було рішення піти з ТБ, а потім усе сталося випадково. В мене не було жодного плану-урагану, як підкорити YouTube. Моя колега Альона - шеф-редактор Win Win Show, моя soul sister - одного разу сказала, що придумала назву для нашого продакшену. Тобто спочатку з'явилась назва, а потім плани, не навпаки. Вона вирішила, що він називатиметься «Херакшн продакшн» (сміється). «Яяяяк?!» - «Ні, на оформленні ми підпишемо красиво - Here Action Production» - мовляв, тут екшен (мотор). А російською ось так звучить (сміється). У березні ми спільно з Хмельницьким робили вечірку для Win Win, і нас так і представили зі сцени. Зал засміявся, всі запам'ятали. Тієї миті я зрозуміла, що не помилилась, назвавши так компанію. Загалом, коли мільярдер сказав, що назва добра, то треба залишати.
- З Friends Production ви пішли у грудні, а в березні робили захід для Хмельницького. Тобто переманили його як клієнта?
- Це було моє особисте замовлення. Компанії UFuture мене рекомендував її маркетолог, друг моєї родини - я прийшла до нього четвертою та чесно виграла тендер. Це моя ідея і домовленість, тож моє сумління чисте.
- Не страшно було так різко змінювати своє життя? Все ж таки стільки років на телебаченні.
- Взагалі ні. Мені не страшно, бо я вмію заробляти гроші, вони до мене липнуть. За час карантину я консультувала як нумеролог, уявляєте? І заробила більше, ніж заробляю як продюсер, сама шокована (сміється). В мене не було відбою від клієнтів, по чотири консультації на день. Та й на поезії я заробляла: за один концерт іноді більше, ніж на ТБ. Я точно знаю, що не пропаду в цьому житті. Гроші - скрізь, їх потрібно просто взяти. А познайомившись із підприємцями, зрозуміла, що знайти інвестора - це як клацнути пальцями. Коли я сказала, що створюю свій продакшен, одразу з'явилися троє бажаючих стати інвесторами. Бо люди знають: я експерт у своїй справі. Й усе, що запускаю, злітає.
- Згадаймо про ваше звільнення з Friends Production. Я правильно розумію, що ви пішли заради створення власного продакшену, чи були інші причини?
- Мене там давно не тримало нічого, крім самого Льоші Гончаренка. Ми з ним дуже близькі. У продакшені часто жартували, що ми як брат і сестра, в нас багато спільних спогадів: разом літали у відрядження, полюбляємо шопінг, смачно поїсти, він радився зі мною про безліч питань. Щодо роботи... Ну от Льоша, наприклад, уважає, що крутий формат - це те, що має «запалювати» співробітника. Але після створення 24 проектів «запалити» мене ідеєю вкрай складно. Єдиний формат, який я мріяла знімати як продюсер, - «Холостяк». Та й було це років із десять тому. Зараз мене запалює лише ідея побудувати свій бізнес.
- Як пояснили все Гончаренку? І як він відреагував, ураховуючи ваші взаємини?
- Я собі придумала так: треба ввійти в новий рік вільною. І просто зателефонувала Льоші, дізналася, в якому він ресторані, приїхала та сказала: «Я йду». До речі, вісім років тому він брав мене на роботу в тому самому ресторані, за тим самим столом, і було це теж у грудні. Він відповів: «Мартіно, це були прекрасні вісім років». Льоша мене зрозумів - зрозумів, що я мушу йти вперед, реалізовувати свої таланти. Ну й, погодьтеся, сенс працювати, якщо тебе тримають лише добрі взаємини із шефом? Єдине, що могло б мене втримати, - якби він запропонував партнерство, відсоток у компанії. Зараз, спілкуючись із бізнесменами, я часто чую: коли людина сильно виросла, єдине, що може її втримати, - зрівняти зростання компанії та співробітника.
- Ви йому про це говорили?
- Сказала лише нещодавно.
- А він?
- Це до його планів не входило. Але він зі мною домовився так: коли з'явиться проект, у котрому я буду зацікавлена, - Льоша мене запросить. Якщо шоу «Холостяк» дадуть знімати Friends Production, то я повернусь, аби закрити свій гештальт (сміється).
- Як відреагувала команда?
- Хтось сильно здивувався. Хтось сказав: «От ти смілива!»
- Повернімося до продакшену. Ви створювали його самостійно?
- Стратегію я розробляла зі своїм чоловіком, він керує бізнес-школою, тож уміє рахувати та прогнозувати. Ми з ним розрахували, скільки каналів у YouTube мені потрібно одночасно продюсувати, аби, заробляючи потроху, вийти на те, що приносив один телевізійний проект.
- Коли з'явилися перші замовники? І хто вони?
- Я пішла у грудні, в лютому виникла ідея, в березні в нас було вже три замовники, що збирались знімати проекти для YouTube. Два бренди та людина, яка замовила канал для себе. Навіть публічно не заявивши про свою компанію, на моїх особистих зв'язках ми отримали кілька клієнтів. Але потім почався карантин, і все скасували. Один із замовників - величезна компанія, що опікується івентами. Сфера, котра померла, на жаль. Хтось геть скасував, хтось переніс на пів року. Другий сезон Win Win Show теж заморозили. Я інвестувала свої гроші в купівлю монтажок, у техніку, зняла офіс на Мечникова, бо це найфартовіша вулиця в Києві (сміється). Але вийшло все не так, як ми планували.
- Зараз клієнти є? Ви в соцмережі писали про «Нову пошту»...
- Вчора отримала від них негативну відповідь. Я так засмутилась, що пів дня навіть не розмовляла. Ми придумали п'ять чудових форматів, створили стратегію, але тендер виграв хтось інший. З тих, хто пішов до карантину, ніхто не повернувся. Та ми сподіваємось, що другий сезон Win Win усе ж таки буде. Буквально цього місяця до України знову заходить гральний бізнес, чекаємо ухвалення закону. Казино будуть у багатьох п'ятизіркових готелях. От у мене вже є один такий клієнт - готує ґрунт до повернення на ринок. Він уже дав грошей (сміється). Також я роблю канал для ведучої проекту «Подіум» Наталії Гоцій, вона - найвідоміша українська модель (і моя подруга). За п'ять днів від запуску каналу «Бути Гоцій» у нас 3,5 тис. підписників і понад 20 тис. переглядів кожного відео. Якщо коротко, то це дуже круто - ми вже можемо монетизуватись. Загалом хочу собі в кейс бізнес (і він у мене вже є), лайфстайл, розважальне шоу, б'юті-блог, дитячий канал, щось про психологію та канали для брендів.
- Якою мірою робота з YouTube відрізняється від створення проектів для телебачення?
- Перше - на YouTube немає жодних сезонів. Немає такого, що ти зайшов, зняв 10-20 серій і пішов у відпустку. Твій проект просто вмирає в такому разі. Потрібно заходити на пів року, а краще на рік або на роки. Це головна відмінність. Друге - це недорогий контент, тобто потрібно навчитися знімати дешево. Я - творча, але відсотки віднімати в голові вмію. І коли бачу якусь картинку на ТБ, то можу відразу сказати бюджет цієї програми. Я дуже добре рахую та знаю, де можна скоротитися. Загалом, прийшовши на YouTube, я відразу зрозуміла, де можна, наприклад, зняти на телефон, а де економити не можна. Там немає великих грошей, до яких звикли продакшени, що працюють на ТБ. Може, тому великі продюсери туди й не заходять: їм простіше зняти для телебачення, коли серія коштує $40 тис. YouTube - це про серію за $4 тис. у найліпшому разі.
Ще одна відмінність - «трушність». «Непластмасовість». Те, чого немає на телику, дозволене для YouTube. Брудні склейки, відсутність цензури. Ну й головне - на YouTube на відміну від ТБ успіх не такою мірою залежить від драматургії.
- Поговорімо про вашу команду. Хто до неї входить?
- Виконавчий продюсер Таня Олефіренко, яка працювала зі мною на Friends Production. Вона ж мій концертний директор, вона ж продає мої книжки, друкує їх, організовує всі зйомки, загалом, розв'язує всі проблеми. Вона отримує від усієї моєї діяльності відсоток. Є ще Альона Кучернюк, ми теж працювали на «френдсах». Вона відповідає за весь креатив - пише презентації зі швидкістю звуку, а ми їх останнім часом штук 50 зробили. Ще в команді адміністратор, він же водій, є технічний директор, режисер монтажу. Ну й багато-багато хто на фрілансі. Також ми працюємо з компанією Be True - вони опікуються нашим просуванням на YouTube: оптимізують відео, роблять клікабельні обкладинки, графіку, налаштовують таргет.
- Багато довелося інвестувати у продакшен на старті? І чому не взяли грошей інвесторів?
- А навіщо? В мене наразі свої є (посміхається). Інвестиції потрібні були б, якби я захотіла знімати серіали або інші масштабні проекти. Нещодавно ми зняли шоу, хочемо запустити канал за свої гроші, аби розкрутити його та вийти на самоокупність, а потім заробляти на ньому. Тестуємо механізм!
- Якого формату шоу?
- Воно називається «Не жени». Про те, що не заведено обговорювати в суспільстві. У програмі зустрічаються два антиподи, які обговорюють, чи нормально: не народжувати дітей, видавлювати прищі хлопцю, голити ноги його бритвою, чистити зуби його щіткою, курити при дітях тощо.
- За яким принципом працюєте: пропонуєте проекти клієнтам чи вони на вас виходять?
- На мене виходять замовники, а далі як у всіх: ми даємо кошторис, періодичність виходу й отримуємо від них гроші. Все те саме, тільки гроші інші (сміється). Коли ж клієнт заходить на постійній основі - буде вже щомісячний платіж. Щодо монетизації YouTube - це індивідуально. Іноді я просто підрядник: зробила проект і віддала. Коли ж я розумію, що не заробляю на виробництві, то отримую відсоток від рекламної інтеграції, наприклад. Але в перспективі ми хочемо бути не продакшеном, а digital-агентством повного циклу.
- Про інтеграції. Якими вони мають бути, аби привернути увагу глядача?
- Варіантів - море. Наприклад, Юра Дудь неправильно робить рекламу, як мені видається. Він розриває контент найцікавішої миті: так можна робити на телебаченні, аби глядачі повернулись після реклами, та не на YouTube. Тут її можна перемотати. А от Дурнєв робить суперінтеграціі, дуже ненав'язливо. Щодо брендів, то YouTube полюбляє пряму рекламу. Статистика говорить, що 53% українців купують товар після того, як подивляться на YouTube відео з його використання. Тому в ROZETKA крутий канал. Класно заходить на YouTube, коли ти розумієш, що твоєму бренду він потрібен. Але буває, звертаються ті, кому це геть не треба. От нещодавно я відмовила дорогій клініці пластичної хірургії: їхні клієнти не дивляться YouTubе, тому не бачу сенсу. А я не хочу негативних кейсів.
- Як коронавірус і карантин уплинули на ваші плани? Три місяці було не до зйомок...
- Ну є така прикмета: що запустилось у кризу, стає успішним. Так, утратила гроші, які пішли на офіс, але нічого. Повернемося в інший - повертатись на Мечникова грошей немає (сміється). Головне, аби це був не стандартний офіс, а коворкінг, нам потрібні люди, рух, бо наша команда молода та модна.
- Коли ви повноцінно зайдете в роботу, які це будуть дії та як вони коригуватимуться, враховуючи ситуацію з пандемією?
- Зараз ми готуємось до другої хвилі й ураховуємо це, ведучи переговори. Плануємо зняти все до 15 вересня та піти в постпродакшен, перечекати цей період, якщо він таки буде. Та й YouTube дозволяє працювати дистанційно: от Федорів зробив геніальний формат, в якому він бере онлайн-інтерв'ю, Дурнєв зробив «Карантин Дурнєва». YouTube дає цілковиту свободу дій. Інша річ, що в людей грошей не буде. А технічно взагалі не проблема. Ми дуже гнучкі, тому прорвемося!