У квітні - коли більшість українських індустріальних івентів, що відбувались навесні, влітку та на початку осені, екстрено переформатовувалися з огляду на нові реалії - міжнародний медіафорум KYIV MEDIA WEEK мав вигляд чи не єдиного заходу, в якого є шанс пройти у традиційному форматі. Тоді його організатори, компанія Media Resources Management, розглядали декілька варіантів розвитку подій, але зрештою зупинились на стовідсотковому онлайні. 14 вересня на нашому сайті транслюватиметься KMW Global Marathon - онлайн-марафон, котрий охопить усі регіони світу й усі сфери сучасного медіабізнесу, а 15 вересня - додатковий івент KMW Special, більш прикладний і зосереджений на аналізі успішних кейсів за чотирма актуальними медіатемами.
Чому компанія ухвалила саме таке рішення, яким буде KMW-2020 і як воно - проводити захід, що від нього ринок очікує відповіді на головні питання нової реальності, ми поговорили з директором MRM Катериною Удут.
- Почнемо з очевидного: навесні ви розглядали варіанти гібридного формату KYIV MEDIA WEEK, та все ж таки вирішили переїжджати в онлайн. Чому?
- Передусім на рішення вплинула невизначеність, яка висіла у всіх нас над головою. Навіть за умов гібридного івенту частина секцій, запланованих в офлайні, була б під загрозою. Адже ми розуміємо: може прийти друга чи третя хвиля пандемії, певні обмеження щодо масових заходів тощо. До того ж велика частина аудиторії KMW - це іноземці. І певна річ, іноземні спікери й учасники цього року точно не приїдуть, навіть за найсприятливіших умов. Робити частину заходів онлайн, аби залучити міжнародну аудиторію, немає сенсу. А проводити форум в офлайні, перетворивши його на суто локальний івент, ми аж ніяк не хотіли. Плюс треба пам'ятати, що основою KMW завжди був (і, сподіваємось, залишиться у майбутньому) ринок контенту, а його цьогоріч організовувати недоречно.
- Але ж є успішні приклади проведення ринків контенту онлайн.
- Робити задля зробити, бо ми можемо та вміємо, зараз немає сенсу. Створено багато різноманітних платформ, котрі слугують майданчиком для комунікації безпосередньо продавців і покупців, - онлайн-формат дає можливість стати учасником процесу з будь-якого куточку світу. Об'єктивно щодо ринку, конкретно цього року, ми втратили конкурентну перевагу - опцію привезти унікальних байєрів, представників різних компаній і телеканалів нашого регіону до Києва, доступного всім географічно та фінансово, з традиційною осінньою атмосферою, можливістю спокійно побачитись, поговорити. Наразі такої опції немає, тому ринок відсутній. До того ж усі зсунули терміни. Якщо KMW відбудеться у традиційні дати, підв'язані під MIPCOM, решта івентів «в очікуванні дива» зсувались й інтенсивно відбуваються саме зараз - наприкінці літа та на початку осені. NATPE, низка інших - усі в онлайні, всі певною мірою між собою схожі, і розпочинається бійка за глядача.
- З ким через зсув дат KMW тепер конкурує? І чи обговорювали ви це заздалегідь, з огляду на те, що ви з усіма так чи інак спілкуєтесь, одне одного знаєте?
- Насправді конкуренція тут дуже відносна. Ми підсилюємо одне одного, з багатьма заходами в нас партнерські взаємини - допомагаємо розширювати аудиторію й обізнаність щодо програми. Наприклад, із NATPE маємо крос-промо, з Virtual Screenings від Prensario обмінюємося контентом - робитимемо для них спеціальну панель із представниками нашого регіону. Тобто це радше намагання підтримати одне одного. З іншого боку, така конкуренція йде на користь із погляду бажання зробити програму кращою, інтенсивнішою, цікавішою, більш прискіпливо ставитись до вибору тематик і потреб своєї аудиторії. А ще ж українські івенти - «Молодість», ОМКФ… Напевно, ми всі уважніше ставитимемось до наших учасників.
- Усі одностайно твердять про втому від онлайну - і глядачі, й учасники. Чи стикалися ви з цим під час підготовки KMW?
- Для нас головною складністю став період відпусток: із послабленням карантину люди дружно гайнули на найближчі та найдоступніші моря - і наші, й іноземні експерти, з якими ми комунікуємо. Автореплаї надходили щодня, тож довелось відстежувати, хто коли повертається з відпустки - у мене для цього навіть був окремий календар (посміхається).
А загалом фідбек від спікерів, партнерів здебільшого позитивний, ми всі на одній ноті. Я вдячна нашим давнім друзям і партнерам К7 Меdia, С21 Меdia, The WIT, Prensario International, Glance, Ampere Analysis за ентузіазм та готовність продовжувати співпрацю навіть у такому незвичному для нас усіх форматі - власне, вони займаються секціями KMW Global Marathon, котрі висвітлюватимуть особливості стану індустрії в кожному регіоні світу.
Другий момент: цьогоріч KYIV MEDIA WEEK є по суті некомерційним заходом. Завдяки підтримці Українського культурного фонду ми маємо можливість навіть у такий складний час розширити аудиторію, поговорити про важливі питання на безкоштовних засадах. Натепер у нас понад 1900 реєстрацій: більшість, звісно, українці, але також представники більш як 35 країн світу, що є доказом інтересу до нашого форуму.
- А зазвичай KMW скільки збирає?
- До тисячі «живих» учасників, однак треба розуміти, що це аудиторія чотирьох днів. Тисячу в одному місці в один час збирає хіба що вечірка (посміхається). Тобто цього року аудиторія форуму щонайменше подвоїться, близько 50% - це люди, котрі раніше на KYIV MEDIA WEEK не доходили. І ціна питання - мабуть, основний момент, який їх зупиняв. Форум має свою бізнес-схему та економіку, ми прив'язані до вартості вхідного квитка. Але 2021-го, навіть за умови, що все повернеться на круги своя, ми враховуватимемо запит аудиторії, котра зареєструвалась цьогоріч, аби зробити KMW доступним і для неї. Знову ж таки, подивимось, як усе мине, хоча на даному етапі ми чітко розуміємо, що інтерес до заходу є. Далі вже питання нашого скілу, всіх експертів, модераторів тощо: втримати цю аудиторію, щоби вона дослухала до кінця, запам'ятала і позначила собі у календарі на 2021-й. Або хоча б підписалася у фейсбуці, аби бачити, що планується.
«Ми зробимо все, щоби в аудиторії цьогорічного KMW не було відчуття «о боже, ще один онлайн-івент». Намагатимемося зробити його інакшим»
- Якщо говорити про географію реєстрацій, чи з'явились країни, котрих раніше на KYIV MEDIA WEEK не було?
- Радше ні. Адже географія KMW навіть у звичному форматі була доволі широкою - 30-35 країн, причому з найвіддаленішими від нас куточками світу. Австралія, Нова Зеландія, Азійський регіон, Непал, Південна Америка - весь спектр. Рік чи два тому приїжджала делегація з Нігерії, активні учасники всіх конференцій з кінобізнесу. Тож нічого незвичайного в плані географії цього року я не бачу, але інтерес є. Тенденція зберігається.
- Заявляючи програму, ви робили акцент на темах і компаніях, що надають свою експертизу за ними. Розкажи детальніше про спікерів форуму.
- Усіх імен наразі не можу розголошувати, та список віртуальних гостей поповнюється щодня. На учасників форуму чекає інтерв'ю з Наталі Вог, визнаного індустрією експерта у сфері ТБ і розважальних форматів. Вона мала безпосереднє відношення до запуску багатьох хітових міжнародних франшиз, а нині консультує медіагігантів ABC Studios, Fox, Canal+, RTL. Іще один спікер - Лукас Грін, директор з контенту Banijay Group - найбільшої зараз європейської медіакомпанії. Він візьме участь у панельній дискусії, присвяченій Центральній, Західній Європі і Великобританії. Потужна латиноамериканська панель - усі імена гучні, топи Caracol International, Mega Global Entertainment, найкрутіші латиноамериканські компанії. Ну й керівники аналітичних компаній та інформаційних платформ - Вірджинія Муслер, Ед Воллер, які модерують і курують регіональні секції KMW Global Marathon. Цих людей завжди можна побачити на найбільших світових конференціях на кшталт MIP Markets, й усі вони в нас. І вже багато років є партнерами KYIV MEDIA WEEK. Я цим дуже пишаюсь.
«Спікери говоритимуть про кіно, ТБ-контент, нові схеми та тренди фінансування, виробництва, дистрибуції - теми, цікаві тим, хто дивиться на індустрію комплексно й глобально»
- Цьогоріч на KMW немає традиційних конференцій, присвячених суто українському ринку, - «Телебачення як бізнес», антипіратська секція. Це було ваше рішення чи партнери відмовилися їх проводити?
- Це було радше рішення партнерів. Ми звернулись із запитом до всіх, але навіть коли KYIV MEDIA WEEK вже розкачався в повному обсязі, ініціативи з їхнього боку не отримали - відповідно, не тиснули.
- А як з'явились заходи KMW Special? Я так розумію, ви їх замислили пізніше...
- Ми відчули запит індустрії предметніше обговорити деякі теми, і це підтвердилося зацікавленістю організацій та агенцій, із якими ми так чи інакше співпрацювали раніше, зокрема в межах KYIV MEDIA WEEK. Це передусім UCBI (Ініціатива зміцнення громадської довіри), що фінансується USAID (Агентство США з міжнародного розвитку) - з ними 15 вересня ми організовуємо дві окремі секції. Перша присвячена фейкам і маніпуляціям у телевізійних новинах. Раніше ми не зачіпали цієї теми на KYIV MEDIA WEEK, але вона досить цікава і наразі дуже актуальна. Хочемо показати, що в новинах усе ж є місце позитиву, та поговорили, як його правильно подавати. Дискусію модеруватиме Павло Новіков, спікерів запрошують із найбільших новинних компаній Європи, що мають цікаві та корисні кейси. Друга - вже традиційна секція, присвячена соціально вагомому контенту: чи може він бути розважальним, який вплив має та яка відповідальність у його творців. Ми запросили представників чотирьох проектів, що впроваджують соціально важливі ідеї, мають певну місію і реально щось змінюють в Україні. Цікаво, що не всі вони створені за підтримки USAID, і це позитивний тренд - зрушення так чи інакше відбуваються у більшості медіагруп і продакшенів.
- Про які проекти мова?
- Йдеться про «Відважних» на каналі «Україна» виробництва FILM.UA - проект так потужно промотував телефон довіри для тих, хто зіткнувся з домашнім насиллям, що там на шалену кількість відсотків збільшилась кількість звернень реальних людей. Другий кейс - «Перші ластівки», гадаю, тут коментарі не потрібні. Третій - «Спіймати Кайдаша», про нього розповість Наталя Ворожбит. І четвертий - «Євродиректор», це єдиний та найсвіжіший із заявлених у панелі проект, створений за підтримки USAID. Це серіал про зміну «совкової» системи освіти, життя шкіл, і у розробленні сценарію брали участь експерти з Міносвіти. Модеруватиме панель Віра Костенко-Кузнєцова. Також USAID презентуватиме свої плани на майбутнє й озвучить найгучніші прем’єри осені.
Третій івент - про те, як працює глобальна індустрія візуальних ефектів та які є можливості для співпраці з Канадою, - організований за підтримки посольства Канади в Україні й Української кіноасоціації. Тут теж абсолютно зіркові спікери - представники SPINVFX, всесвітньо визнаного лідера з виробництва візуальних ефектів: президент компанії Нейшо Алі (працювала над серіалами «Гра престолів», «Академія Амбрелла», «Фарго», стрічкою «Вітаємо у Зомбіленді - 2» тощо) та VFX-супервайзер Веслі Сьюелл, у фільмографії якого проекти Marvel («Месники», «Тор» і «Залізна людина»). Четвертий івент (за підтримки нашого постійного партнера, Європейського союзу) присвятимо зміні парадигми споживання контенту. Соціальні медіа дали змогу людям ставати лідерами думок, створювати свій контент і конкурувати з потужними медіаплатформами та телеканалами, котрі раніше диктували, що і як дивитись. Поговоримо, якою мірою це все підсилилося у період ковіду і показало залежність усіх нас від світу digital. Зараз на стадії переговорів з учасниками: представниками європейських медіакомпаній та відомими блогерами.
- Як ці панельні дискусії будуть улаштовані технічно?
- Також онлайн, що транслюватиметься на платформі нашого інформаційно-аналітичного партнера Media Business Reports. Ведучі й модератори перебуватимуть у студії в Києві, а всіх експертів підключаємо за допомогою відеозв'язку.
- KYIV MEDIA WEEK завжди позиціонувався як захід, організований під запити ринку. Що зараз цікавить нашу індустрію?
- Великий запит від ринку - і нашого, і міжнародного, - як жити далі. Коли раніше вже на початку року з міжнародних конференцій, преси зазвичай можна було простежити, куди дує вітер і чим дихає глобальна індустрія (які круті проекти або технології з’явилися, нові тренди, злились чи розпались компанії), то 2020-го на ринку цілковите затишшя - всі чекають, хто перший покаже, куди всім бігти. Тому й формат нашого заходу досить загальний: як ми бачимо, у програмі немає суперконкретних прикладних питань. Спиратимемося на факти, аналітику, результати карантинного періоду, аби зрозуміти, як це вплинуло, в якій точці ми перебуваємо. А від представників найбільших компаній, лідерів думок, котрі насправді розуміють, чим дихає індустрія, ми сподіваємося почути, як виходити із ситуації, що склалась. Плануємо просто тримати руку на пульсі й спробувати запозичити щось корисне, аби імплементувати в нашу індустрію. Можливо, додаткову інформацію щодо запитів зможемо дізнатися завдяки нашому дослідженню про болі індустрії. Дуже сподіваюсь, що воно виявить цікаві теми, які непокоять представників українського медіабізнесу.
- Як у зв'язку зі зміною формату змінився бюджет KYIV MEDIA WEEK?
- Порахувавши бюджет цьогорічного KMW, ми зраділи, що він не став більшим (посміхається). У чому головна відмінність: попередніми роками нашими головними затратами були оренда приміщень і обладнання, вечірки, частково - привезення спікерів (більша частина зазвичай покривалася завдяки партнерам і спонсорам). Цьогорічна економіка кардинально інакша, адже KMW-2020 не зводиться в одну точку. По суті, проект стартував із середини літа в усіх куточках світу - ми замовили міжнародним партнерам великі аналітичні дослідження з фокусом на п’ять регіонів. Плюс - глобальні тренди теледивлення від The Wit, що спеціально створюється під KYIV MEDIA WEEK. І звісно, чотири дослідження з фокусом на Україну: всеукраїнське опитування «Як змінилися глядацькі настрої українців через пандемію COVID-19», аналітичний огляд «Вішліст українських мовників», онлайн-опитування «Актуальні проблеми та потреби української аудіовізуальної індустрії» і дослідження «Тренди теледивлення в Україні».
Це перша частина. Потім - власне захід, KYIV MEDIA WEEK. А після ми продовжимо опрацьовувати всю інформацію, яку отримуємо з цих досліджень і під час секцій KMW, й усе це буде зібране у постогляд-документі, який ми називаємо KMW Global Marathon White Paper. Він міститиме всі матеріали, професійно оброблені колегами з MBR і нашим аналітичним відділом у зручному форматі англійською та українською мовами. Всі учасники, що зареєструються на форум, отримають цей постогляд у жовтні. Тобто команда працює над проектом увесь цей період: затрати на нього ніби незначні, але «під капотом» робота триває давно й активно.
- Чи вплинула зміна формату заходу на взаємини з партнерами та спонсорами?
- Цього року нашим головним партнером став Український культурний фонд: минулого року він підтримував наш CoProduction Meetings, нині - весь захід. Більшість інформаційно-аналітичних партнерів - міжнародних платформ, агентств тощо, - які традиційно брали участь у KMW (це теж своєрідне спонсорство, але експертизою й аналітикою), сьогодні з нами, і ми це цінуємо. Вдячні телеканалу «Україна», що цьогоріч виступає генеральним партнером заходу. Раніше він підтримував серіальну секцію в межах KYIV MEDIA WEEK, а оскільки цього року розбивки на тематичні секції немає - підтримує захід загалом (експертизою, спікерами, промо й іншими засобами), адже розуміє важливість KMW. Взагалі ми не втратили жодного партнера, окрім деяких брендів.
- Бренди відмовилися через онлайн-формат?
- Це зрозуміло: для них важливо показати аудиторії свій продукт або сервіс, а онлайн-формат такого не дозволяє. Наприклад, цьогоріч немає ринку контенту - тож нам не потрібні 60 телевізорів, і LG чи Samsung, які традиційно були партнерами KYIV MEDIA WEEK, не беруть участі. Але всі інші технічні партнери - синхронний переклад, звук тощо - з нами. Щороку це ті самі люди, тому я не називаю їх підрядниками, вони вже партнери.
- Одна з цілей KMW - допомогти гравцям ринку в побудові стратегій на майбутнє. А які плани у MRM? Як змінився напрям роботи компанії, з огляду на те, що, наприклад, проводити масштабні івенти найближчим часом не вийде?
- Наша мета залишається незмінною - розвиток індустрії. А для того, аби представники наших медіакомпаній могли розвиватись і, відповідно, розвивали ринок, MRM доводиться адаптуватись та дещо змінювати свою бізнес-модель. Тож MRM шукає підтримку та можливість співпраці (з огляду на останні події робитимемо це активніше) з фондами й інституціями, що поділяють наші цілі, мають таке саме бачення розвитку країни і суспільства загалом (а медіа, як ми всі розуміємо, - дуже важлива його складова). Ми розробляємо освітні заходи, продовжуємо рухатися в бік пітчинг-івентів, які можуть потрапити до програм цих фондів й інституцій. Йдеться не лише про фінансову підтримку, а часто про експертну: можливість залучати цікавих людей, привозити до України корисні практики та вчителів, організовувати івенти для промоції України за кордоном. Це комплексна історія, тому ми більше робимо акцент на фонди. І насправді це добра новина для наших клієнтів, учасників ринку - для них усі програми будуть здебільшого безкоштовні.
Власне, плани MRM не розходяться з ділом: усі заходи KYIV MEDIA WEEK цього року геть безкоштовні для учасників. Потрібно лише зареєструватись і в потрібний час перейти за отриманим від організаторів посиланням. До зустрічі 14 та 15 вересня!