Ми продовжуємо публікувати інтервʼю топ-менеджерів найбільших національних телеканалів, що стали основою аналітичного огляду «Вішліст українських мовників», із котрим ви зможете ознайомитися незабаром: він буде опубликований у постогляд-документі White Paper за підсумками KMW Global Marathon (отримати можна за умов регістрації). Нагадаємо, цього року через карантинні обмеження огляд замінив однойменну панельну дискусію, що відбувалася в межах KYIV MEDIA WEEK - на ній традиційно обговорювали програмні стратегії каналів ключових вітчизняних медіагруп та актуальні тренди українського телеринку з погляду контенту. Власне про це сьогоднішня розмова з директором каналу «Україна» Вікторією Корогод.
- Вікторія, як за період карантину змінилося теледивлення каналу «Україна», та як це вплинуло на формування сіток нового сезону?
- Якщо говорити про цифри в період жорсткого карантину, то дивлення очікувано зросло, а після скасування обмежень - повернулося до колишнього рівня. Якщо ж дивитися на продукт, то ми гостро відчули запит глядача на контент, здатний відволікти від повсякденних проблем, якісні серіали та яскраві розваги. Власне, під час найжорсткішого карантину ми й ухвалили фінальне рішення про купівлю формату The Masked Singer, над адаптацією котрого канал наразі активно працює.
- Запускаючи «Маску», ви хочете завоювати аудиторію «великих шоу», яких канал поки не має, або це скоріше іміджева історія?
- Так, звісно, ми хочемо завоювати аудиторію таких проектів, хочемо переманити глядача - зрозуміло, що каналу-лідеру потрібні різні формати та максимальні охоплення. Ми досить довго придивлялися до різних напрямків великих розважальних проектів, оскільки хотіли запропонувати глядачеві щось нове, чого ще не було на нашому ТБ. І у форматі The Masked Singer якраз є все, що ми шукали: новизна, успішність, позитив, свято.
Це велика праймове шоу вихідного дня: такі проекти - за замовченням іміджева історія, як і наші концерти до Дня Незалежності, як той же фільм «Захар Беркут», що його ми покажемо 14 жовтня. Але ми не виробляємо іміджевих історій без заявки на успіх глядачів і високий рейтинг. Тому я б не ділила іміджевість та захоплення аудиторії.
- Що ще робить канал, аби привернути увагу нових категорій глядачів?
- Складність у тому, що ми хочемо залучити молодшу аудиторію, а її в телевізорі все менше і менше. Вона йде до діджиталу. Основний акцент ми робимо на спільному перегляді, а також залученні глядачів 35-40 років, тому що аудиторія 40+ традиційно проводить свій час з каналом «Україна».
- Під час жорсткого карантину приклад окремих продакшенів показав, що контент можна робити силами меншої кількості людей. Чи це працює для «України»? Чи зменшилися знімальні групи проектів каналу або підрядників, із якими ви працюєте над виробництвом серіалів?
- Я не знаю прикладів продакшенів, які можуть дозволити собі зменшити групи без шкоди для якості. Під час карантину - безумовно, дотримуючись усіх обмежень - ми внесли зміни до виробничого процесу окремих проектів. Ті самі ток-шоу «Говорить Україна» та «Свобода слова Савіка Шустера» знімаються без глядачів у студії. Для частини проектів ми змінили КПП - аби знімати у павільйонах, з малою кількістю людей на майданчику лише окремі сцени. Але загалом знімальні групи наших проектів не зменшилися.
- Які оптимізаційні процеси викликала пандемія: чи скорочували співробітників, чи зменшували бюджети, можливо, вигадали певні лайфхаки, аби безболісно зменшити витрати?
- Так, ми оптимізували певні виробничі процеси. Частину співробітників перевели на віддалену роботу, тому змогли більш раціонально використовувати площі, що звільнилися. Ми оптимізували бюджети, перенесли частину проектів та частину платежів на наступний рік. Водночас практично нікого не скорочували, оскільки збереження команди для нас є дуже важливим: співробітники - одна з наших головних цінностей.
- В ефірі каналу немає готового закупного контенту, та, можливо, криза підштовхує до того, аби до нього придивитися?
- Ні, не підштовхує. Українського закупного контенту, який би продакшени робили не на замовлення мовника, у нас на ринку практично немає. Тому що за нинішніх економічних умов ніхто не може собі дозволити зайти у виробництво без розуміння, хто показуватиме продукт, без домовленостей, без спільного з мовником фінансування. Якщо ж говорити про західний контент, то навряд чи він буде затребуваний широкою аудиторією загальнонаціонального каналу.
- Який із проектів в ефірі «України» є найбільш ефективним у співвідношенні витрати/дивлення?
- Праймова лінійка серіалів. Так, це високобюджетне виробництво, але цей продукт високоглядабельний, він добре ротується, витримує кілька показів і має високий потенціал для міжнародної дистрибуції.
- У березні стало відомо, що «Україна» закриває проект «Реальна містика» - чому ухвалили таке рішення? Ще якісь проекти можуть закритися найближчим часом - як через карантин, так і з інших причин?
- Ми не закрили «Реальну містику», а перезапустили - 14 вересня стартував новий сезон. А новина про фінальну серію - це був такий маркетинговий хід (посміхається). До речі, ми отримали в соціальних мережах величезний відгук на цю новину, просто хвилю прохань не закривати проект. Щодо інших проектів, наразі таких планів немає.
- Судячи з сітки та анонсів, ви продовжуєте робити ставку на серіали власного або спільного з іншими продакшенами виробництва. Чи змінилася стратегія щодо них? Минулоріч Юлія Гатітуліна говорила, що глядачі хочуть «більше драми у мелодрамах», а Наталія Стрибук зазначала, що просто мелодрами недостатньо, вона має поєднуватися з детективом...
- 2019-го відмова від довгих «мильних» мелодрам стала одним із ключових рішень для канала. І цьогоріч у нас стало значно більше детективів, драми, кримінальної драми. Весною було кілька успішних прем'єр: «Зречення», «Консультант», «Відважні», «Філін». Осінній сезон відкрило продовження кримінальної мелодрами «На твоєму боці» (адаптація турецького формату «Ціна пристрасті») та третій сезон детектива «Виходьте без дзвінка». У жовтні ми показуємо історичну костюмовану драму «Сага», що розповідає про століття історії України (1914 - 2014) через історію родини. Це новий для нас напрям. Серіал був одним із переможців «патріотичного пітчингу» 2018 року, і його реалізація стала можливою зокрема завдяки підтримці Міністерства культури.
Для нас дуже важливий соціально вагомий контент, здатний у чомусь змінювати людину та суспільство. І тут скажу про знакові для нас серіали «Відважні» та «Виклик». «Відважні» піднімають важку та сильно табуйовану в нашому суспільстві тему домашнього насильства. Створюючи цей серіал, ми співпрацювали з громадською організацією «Ла Старда - Україна», давали телефон їхньої гарячої лінії, і за час, поки проект йшов в ефірі, кількість жінок, котрі звернулися до них за допомогою, суттєво зросла. «Виклик» розповідає про щоденний героїзм рятувальників, його виробляємо за підтримки Державної служби з надзвичайних ситуацій. Обидва серіали зняті на основі реальних історій, і обидва говорять глядачеві, як знайти вихід із страшних життєвих обставин, як не потрапити в певні просто небезпечні для життя ситуації, що здаються дуже далекими, але можуть статися буквально з кожним, як діяти, коли біда все ж трапилася. І знаєте, показники перегляду завжди важливі, але якщо наші історії допоможуть комусь врятувати життя, то це вже результат зовсім іншого порядку. До того ж, «Виклик», на мою думку, - абсолютна новинка для нашого ТБ. Та й проблематика «Відважних» до нашої прем'єри не була так прицільно й масштабно представлена на загальнонаціональному каналі. Драма «Відважні» вийшла у квітні, і ми готуємо другий сезон, прем'єра «Виклику» запланована цієї осені.
- Ви такод почали експериментувати з жанром «ліричної комедії». Як оцінюєте реакцію глядачів на цей продукт, та чи є ефективною загалом співпраця зі студією «Квартал 95», враховуючи, що їхні проекти мають власне «обличчя», котре відрізняється від проектів «України»?
- Співпраця з «Кварталом» для нас є ефективною, тому що це один із найкращих продакшенів країни, репутація та затребуваність продуктів якого підтверджені високими показниками перегляду на різних каналах. Наразі ми оцінюємо реакцію глядачів, бачимо фактичні дані дивлення. Минулого грудня у нас була прем'єра чотирисерійного серіала «Сім'я на рік», і він став одним із найбільш рейтингових. Ба більше, у повторі показники були такими ж високими. Тому цього року «Квартал» знімає для нас чотири ліричні комедії.
- Чи вплинула пандемія на виробництво серіалів: чи змінилися бюджети, чи є проблеми з локаціями, масовкою тощо?
- Звісно, вплинула. На час жорсткого карантину зйомки зупинялися, і зараз ми намагаємось надолужити втрачений час, частина проектів наздоганяє КПП, частину проектів перенесли на кінець цього або взагалі на наступний рік. Чи змінилися технології виробництва? Ні, карантин не надихнув нас на їхнє створення. Бюджети також принципово не змінилися.
- У складні часи канали вважають за краще користуватися послугами інхаус-продакшенів, а не залучати компанії збоку. Чи це так у вас?
- Ми користуємося інхаус-продакшеном у дуже великому обсязі незалежно від того, чи є криза. Наш продакшен повністю закриває слот буднів з 09:00 до 15:00. До 09:00 виходить проект «Ранок з Україною», який ми також знімаємо самотужки, а після 15:00 - великий обсяг інформаційного мовлення власного виробництва.
- За рік, що минув, канал зайшов до сегменту показу українського прокатного кіно. Наскільки виправдалася ставка на цей напрям і чи продовжуватимете роботу в ньому?
- Минулоріч ми показували фільми «Дике поле» та «Позивний Бандерас», цієї осені будуть телепрем'єри стрічок «Захар Беркут» і «Ціна правди». Плануємо й надалі надавати медійну підтримку знаковим кінопроектам, повноцінне партнерство та участь у виробництві також плануємо. Зараз перебуваємо в активній розробці першого прокатного фільму у партнерстві з компанією FILM.UA, що має досвід зйомки масштабних і затребуваних у глядача стрічок. Однозначно, лідер кіносеріального виробництва має бути й лідером показу прокатного кіно в ефірі та заходити на територію виробництва. Це наша стратегія.
- А чи є у вас стратегія щодо «цифри»? Спочатку давайте поговоримо про показники в діджиталі.
- За останній рік спостерігаємо суттєве зростання всіх наших майданчиків у діджиталі. Канал «Україна», як і у ТБ, залишається лідером із перегляду серіального контенту на YouTube, а наші майданчики в соцмережах, присвячені серіалам (Instagram, Facebook), лідирують за кількістю підписників і зростають дуже динамічно. Що, безперечно, говорить про затребуваність нашого телеконтенту у диджитальної аудиторії.
- Чи плануєте створювати контент безпосередньо для цифрових майданчиків, чии для вас це поки просто «другий екран»?
- Спеціальний контент для діджитала канал наразі не виробляє, але в нас точно є такі плани. І так, у сокладі медіагрупи є ОТТ-платформа OLL.TV - вона також розглядає питання виробництва оригінального продукту. Тут важлива рентабельність, але я вірю, що найближчими роками наша ОТТ-платформа розпочне таке виробництво.
- Якщо зростають перегляди - чи збільшується дохід від діджиталуа?
- Так, перегляди зросли, особливо у розпал карантину, але про доходи цього сказати не можна.
- А як змінилися доходи від реклами? Та чи позначилися ці зміни на контенті?
- Цього року прибутки очікуються на рівні 2019-го. Великі спонсорські очікування на 2020-й у нас були пов'язані з трансляцією Євро-2020, але через перенесення чемпіонату на 2021-й мігрували й раніше підтверджені клієнтами спонсорські бюджети. В іншому ж у нас немає проектів, скасованих або закритих через відмову спонсора.
- «Медіа Група Україна» активно бореться із піратством. Чи успішна ця боротьба загалом та які конкретні результати ви бачите для групи та каналу «Україна»?
- Виробництво контенту завжди було пов'язане з ризиками піратства, але ми готові та вміємо з цим боротися. Все частіше зарубіжні партнери перед покупкою нашого контенту дивляться на доступні піратські копії, вимагаючи участі групи у їхньому видаленні. Я вважаю, що це слушно. Більше того, у захисті контенту мають брати участь усі учасники ринку, котрі його дистрибутують, а не лише первинний правовласник. Тільки єдність ринку щодо цього питання повністю мінімізує ризики неправомірного використання контенту.
За три квартали 2020-го виявлено 73 факти незаконної ретрансляції телеканалів МГУ у мережах провайдерів інтернету та провайдерів програмної послуги. З кожним порушником проведено переговори, провайдери уклали договір чи припинили піратити. Щодо деяких зібрано матеріали та направлено заяви до Нацполіції. Щорічно нами виявляється понад 120 тис. випадків незаконного використання контенту власного виробництва та понад 400 тис. випадків - закупівельного. Близько 75% піратських копій в інтернеті ми видаляємо, решту ж прибираємо з пошукової видачі.
Якщо ж говорити про футбол, то глядача цікавлять не тільки прямі трансляції телеканалів «Футбол 1,2,3», а й перегляд записів гольових моментів (highlights), про що свідчить статистика піратських копій відео матчів, котрі виявляються - понад 50 тис. на рік. Сумарно на сьогодні за заявами МГУ ініційовано та супроводжується 88 кримінальних проваджень за фактом незаконної ретрансляції телеканалів і використання VoD-контенту.
- На проекти яких форматів та жанрів, на вашу думку, відстежується тренд на українському ТБ 2020-го?
- Я би назвала масштабні студійні шоу, гумор, звісно ж, серіали та тревел. Ми самі до тревела пригляжаємося, та поки рішення немає.
- Які напрями канал «Україна» планує розвивати найактивніше, куди вкладати найбільші бюджети? Можливо, є щось, чого хотілося б, але зараз не вистачає ресурсів?
- Найближчим часом серіали залишаються основою нашої сітки - відповідно, вони й будуть найємнішою статтею бюджету. Розвивати більш активно плануємо напрямок масштабних форматних шоу. Ну, і як я вже сказала, ми хотіли б тревел, але поки не вистачає ресурсів.
- Не секрет, що телебачення в Україні - це інструмент впливу на власників каналів. Чи бачите передумови для того, щоб телебачення стало повноцінним бізнесом? Коли, за вашими прогнозами, це може статися?
- Я в індустрії 20 років і всі 20 років вірю, що займаюся бізнесом (посміхається). У нас є чіткий та зрозумілий бізнес-план, ми працюємо в системі KPI, на першому місці в якій - фінансові показники та показники частки. На мій погляд, це і є бізнес-критерії нашої роботи.