У другій частині інтерв'ю з керуючим директором «Нового каналу» Ольгою Задорожною, що відбулося в межах підготовки аналітичного огляду «Вішліст українських мовників», говоримо про запуск спінофів «Ревізора», нову серіальну лінійку, співпрацю з ОТТ-платформами та інвестування в українське кіно. Нагадаємо, розмова відбулася на старті осіннього сезону, й відтоді статус деяких проектів змінився.
- Ви згадували про запуск повноцінного серіального слота. Коли він з'явиться?
- Не скажу (посміхається).
- Це буде о 22:00, як раніше?
- З листопада розпочнеться промо - побачите.
- Виходить, перший продукт у цьому слоті стартує взимку?
- Так.
- У новому році чи до?
- Ще не вирішили (на презентації StarLightMedia було озвучено, що «Новий» запустить лінійку комедійних серіалів навесні, у слоті 18:00. - MBR).
- Чи правильно я розумію, що на новий сезон ви продовжуєте два серіали - «Будиночок на щастя» і «Перші ластівки», а решта тайтлів будуть нові?
- Так.
- Тоді почнімо із продовжених. Чи зміниться мова персонажів у третьому сезоні «Будиночку» з огляду на те, що норма закону про мову, котра регулює серіали, набрала чинності?
- Ми готуємо дві версії третього сезону: 50х50, яким «Будиночок» був завжди, і повністю україномовну.
- Прем'єра запланована вже навесні?
- Так.
- Канал має бачення, яким буде третій сезон «Перших ластівок», є історія, і ви розпочнете виробництво, «якщо все складеться». Що має скластися - творча складова чи економічна?
- І те і те. З творчого боку маємо вже не одну версію розвитку цієї історії, а дві. І коли ми ще місяці зо три подумаємо, то й третій варіант придумаємо (сміється). Потрібно зупинитися та вибрати. З економічного - працюємо над пошуком партнерів, щоб цей сезон відбувся таким, яким ми хочемо його бачити.
- Говорячи про партнерів, ви маєте на увазі платформу чи спонсорів?
- ОТТ-платформу. Спонсорство в «Перших ластівках» з огляду на тематику серіалу - це дуже складно.
- У «Нового» був добрий кейс із другим сезоном «Ластівок», котрий ви продали платформі Sweet.tv, окупивши виробництво. А за певний час серіал повернувся до вас і наразі доступний на сайті «Нового каналу». Що виходить вигідніше: виробляти разом із платформою і, відповідно, ділити права та показ чи як із «Ластівками» - виробити, продати діджитальний ексклюзив, а потім повернути права собі?
- Щоразу потрібно дивитися по грошах, які вкладає кожна зі сторін.
- Тобто оптимальної моделі не існує?
- Ні, і на цьому етапі вона не може з'явитися. Вона може виникнути, коли стабілізовані всі ринки: ОТТ, ефірне телебачення. Та однаково однозначних форм співробітництва не буде - будуть моделі. Загалом напрацюванням можливих моделей співробітництва ми наразі й опікуємося, намагаємось оцінити обсяг прав, які отримає кожна зі сторін. І добре, що партнери зацікавлені в такому обговоренні, йдуть на певні домовленості й цих домовленостей дотримуються.
- Із серіальних жанрів вас цікавлять комедії та драмеді. «Перші ластівки» - це єдиний виняток чи канал готовий працювати з іншими жанрами, якщо раптом трапиться суперсильна історія?
- Скажу чесно: не хочеться закриватись від класних історій. Але з огляду на кількість прем'єрного продукту, що треба просунути в ефір, боюсь, у нас просто забракне маркетингового ресурсу, аби якісно зробити ще щось окрім «Ластівок». Навесні - три нові проекти та повний запуск серіальної лінійки. Восени - продовження лінійки і два нові продукти. Нам би впоратись і ніде не помилитись. Тому ані цього, ані наступного року я про це не думатиму. Але якщо хтось принесе Саші Ткаченко (генпродюсерці кіно-серіального департаменту «Нового каналу». - MBR) справді дуже якісний контент, у котрий - найголовніше - по-дорослому і свідомо вірять творці, я гадаю, що ми відмахуватися не станемо та знайдемо, за яких умов це може бути реалізовано.
- Серед анонсованих нових проектів - серіал «Полкан». Одна з трьох прем'єр про собак (дві з яких говорять), що готуються на ринку. Як ви вважаєте, це тренд? Це ідеї витають у повітрі? Це якийсь особливий запит аудиторії на собак?
- Не можу сказати, що це перший випадок у світовій практиці (сміється). Пригадаймо бодай історію появи «Максима Перепелиці» та «Солдата Івана Бровкіна», коли дві студії були жодним чином не конкуренти і це була одна велика тоталітарна держава. І досі не зрозуміло, чия ж історія крутіша.
Я знаю, що наші з «1+1» собаки та наші історії відрізняються. Далі розсудить глядач. Так вийшло, що на ринку буде чотири собаки. Чий собака крутіший - той і отримає продовження.
- Ну, один собака вже отримав багато продовжень.
- Цей собака вже заслужив на любов глядачів. І його авторитет непохитний. Тому у нас не самець (сміється). І взагалі не мужній пес.
- На початку цього року «Новий канал» шукав довгий ситком, а нещодавно анонсував, що адаптуватиме формат Younger. Це те, що ви шукали?
- У межах цієї історії, але пошуки не зупинені, переговори не зупинені, ми рухаємось у тому самому напрямі. І крім Younger, дай боже, буде ще.
- Власного виробництва?
- Розкривати подробиці зарано. Матимемо контракт на столі - поговоримо.
Адаптацією формату з робочою назвою «Юна» опікується Art Forms Production
- Ще один новий серіал ви розробляєте спільно з MEGOGO. Можете поділитися подробицями?
- Це серіал «Люба» про тричі розлучену матір трьох дітей, яка вбивається на двох роботах і мріє про власне житло. Несподівано їй за заповітом переходить квартира, з котрої вона гордо пішла 20 років тому, бо її мати не прийняла чорношкірого сина Люби. І ось тут розпочинається все найцікавіше.
- В якій конфігурації ви працюєте: MEGOGO інвестує у виробництво чи бере на себе лише діджитал-маркетинг?
- Копродакшен передбачає, що «Новий канал» забирає ТБ-права, платформа - діджитал. Також на MEGOGO планується передефірна (рання) прем'єра для передплатників.
- А хто до кого прийшов з ідеєю?
- Ми профінансували пілот. Тобто підготували історію, зробили якісно й показали партнерам. MEGOGO зацікавилися і сказали: «Летімо!»
- Повернімося до шоу. Навесні 2022-го адаптація формату «На ножах» запускатиметься чи вже вийде в ефір?
- Вийде в ефір.
- Улітку 2020-го ви говорили, що погані ресторани вбила криза, тому канал відклав проект. Тепер ви його повертаєте. Чи це означає, що за минулий рік ресторанний сегмент настільки відновився, що з'явилися навіть погані заклади?
- Що відбулося за цей рік? Відкрився той, хто зміг вижити. Але перед ними поставлені нові завдання: якщо раніше були проблеми, то тепер вони стали ще більшими. І для нашого Шефа це додатковий виклик: Алексу доведеться рятувати ресторани та показувати свої бізнес-здібності з огляду на проблеми, котрих він сам зазнав як успішний ресторатор. Спочатку ми запустили кастинг - щоб подивитися, яка проблематика є. Шеф сказав: «Тут можу, тут знаю». Тобто всі рухи ми робитимемо разом з Алексом Якутовим - аби проект вийшов максимально трушний.
- Виходить, ви додаєте формату новий елемент - як працювати під час пандемії.
- Так. Ми ще не розпочали зйомок, але від цього стало трохи страшніше. З іншого боку, ніхто не порівнюватиме (посміхається).
- Форматники, мабуть, у захваті? Вони ж люблять, коли хтось привносить у їхнє шоу свіже дихання.
- Це вимушений гвинтик, не вигаданий нами. Якщо в тебе немає доставки, якщо ти не зробив віконця для видачі, якщо не адаптував меню до вимог пандемії та не продумав іще 250 речей... Це вимога часу, і в нас з'явилися такі елементи. Але ми вигадали ще кілька «фішок»: наприклад, як боротися з епохою споживання. Що робити з величезною кількістю відходів, котрі залишаються в ресторанах. Тож у проекту буде ще й певна соціально відповідальна місія.
- Все, ви мене вже купили. Я хочу дивитися це шоу.
- Це порив команди, що йде від душі: зробити у кожному ресторані якусь «фішку». І Шеф нас дуже підтримав у його реалізації.
- А чому ви називаєте «На ножах» спінофом «Ревізора»?
- Бо той самий принцип: професіонал приходить до закладу. Тільки якщо в «Ревізорі» він діяв із погляду споживача («Хочу знати, чим мене погодують, як воно зберігається, адже я заплатив за це гроші»), то у «На ножах» - із погляду бізнесу («На що ви витратили гроші, чим годуєте людей, як зробити так, аби вони повернулися до закладу»).
- Ну й одразу про «Ревізора». Офіційна причина призупинення проекту - карантин. Але якщо все настільки відновилося, що можна запускати «На ножах», то чому не «Ревізора»? Мабуть, проект вичерпався?
- «Ревізор» існував із 2011-го, і за цей час порядку в країні точно побільшало. Принаймні ми розповіли споживачеві про його права та нагадали бізнесам про їхні обов'язки перед клієнтами. Я вдячна всім творцям проекту за всі роки, але, здається, ми знайшли всі помилки закладів - вони вже повторюються. Влаштовувати провокації? Усі, гідні з погляду споживача, вже зроблено. Ми виступали як найпримхливіший споживач… Отже, нехай поки що полежить.
Найцікавіше в «Ревізорі» - це готелі й ресторани, тому ми запускаємо два нові проекти: про ресторани - «На ножах», про готелі - «Ревізори на порозі» з Анною Жижею (робоча назва - «Заброньовано». - MBR). Прем'єритимемося навесні.
- Це власна розробка?
- Так, движок «Званої вечері», «Битви салонів» тощо.
- Тобто готелі змагатимуться між собою?
- Ходимо один до одного в гості, перевіряємо за кількома категоріями, виставляємо оцінки. На вході в готель господар попереджає: «Мій номер коштує стільки-то». Після ночі й проведеного дня два готельєри, що приїхали, залишають стільки грошей, скільки вважатимуть за потрібне. У кого більше грошей, той і переміг. Усе просто, зрозуміло і дуже смішно.
- Готельєри смалять?
- Так! Вони ж б'ються за свої готелі кров'ю і потом. Іще один параметр оцінювання - проведення часу. В обов'язковому порядку готельєри представляють не лише свій заклад, а й свій регіон. Ми хотіли показати країні, чому готель виник саме у цьому місці.
- Тобто ви даєте ще й контекст.
- У нас у пілоті було місто Олешки, це на Херсонщині. Виявилося, що там поряд приголомшливий каньйон. Неймовірно красивий! До Олешків приїхала пара з Полтави. Стоїть наша улюблена [учасниця] Ісааківна й каже: «В Ісландії були, у Норвегії були, у Швейцарії були, а в рідній неньці… Боже, як мені соромно». А ти дивишся і думаєш: «Мені теж...»
- Виходить іще й потужний соціальний меседж.
- Ми хотіли занурити глядача в контекст, аби він з іншою цікавістю дивився програму, а вийшов - ви маєте рацію - якийсь такий соціальний аспект.
- Ще один новий проект - «Пара на мільйон» - виходитиме замість «Від пацанки до панянки». Чому?
- Не продовжувати «Пацанок» для нас радше питання демографії: учасниці дуже юні, проект приваблює аудиторію, що взагалі не вмикає телевізора, а споживає контент у діджиталі. Зі скасуванням «Пацанок» весняний сезон залишається без стосунків, хоча вони - просто в центрі ядра нашого бренду. І ми перейнялися проектом про стосунки, в якому знову ж таки стикаються два світи.
- Віта Шульженко (генпродюсер департаменту виробництва програм. - MBR) запропонувала об'єднувати в пари дівчат-інстаграмниць та хлопців - їхню цілковиту протилежність. Дівчата заробляють величезні гроші, але вони самотні й нещасні, бо не вміють будувати стосунки. Вони хочуть адекватного чоловіка поруч із собою, а який нормальний мужик терпітиме життя напоказ 24 години на добу? Коли показати збоку, який це має вигляд, можливо, такі самі дівчата трохи по-іншому подивляться на своє життя. З іншого боку - хлопці, що дуже успішні в роботі. Їм хочеться бути з цими дівчатами - такими красивими, такими сексі. Але вони бояться до них підійти, тож закриваються та сублімують у роботі.
- З опису формату я не зрозуміла, у чому суть пар? Вони все-таки будують стосунки чи заробляють мільйон?
- Мета проекту «Пара на мільйон» - правильно соціалізувати учасників. Тому що в одних соціалізація зашкалює, а особистого простору взагалі немає. І повага до особистого простору також відсутня. Інші ж такі замкнуті й настільки не вірять у себе з погляду стосунків, що їм потрібно надати рух грошима. Тобто ми запроваджуємо змагання за грошовий приз, аби пари рухалися далі разом. Якщо у когось складеться кохання - чудово, ми будемо тільки щасливі. Але основна мета проекту - все ж таки показати зворотний бік медалі та рольові моделі, у котрих багато хто зможе впізнати себе.
- Скільки епізодів планується?
- Чи то 12, чи то 13 - повний сезон. Зніматимете, як і «Екси», StarLight Production.
- «Орел і Решка». Чи задоволені ви цифрами та чи були задоволені на початку?
- На самому початку була дуже задоволена. Потім відбулося зниження.
- Чим ви його пояснюєте? Здається, це ідеальне влучання в аудиторію каналу.
- Коли ми поставили проект у горизонт, було мало нових випусків - тобто той самий глядач дуже часто контактував із тим самим епізодом. Зараз ми накопичили бібліотеку, підшаманили слот, завели нову пару ведучих - це Мішель [Андраде] і Кирило [Макашов]. Ми шукали тих, хто буде обличчям «Нового каналу» з погляду цінностей «Нового каналу».
- Зважаючи на умови виробництва «Орла і Решки», епізоди з цими ведучими робилися спеціально під вас?
- Знаєте, чому мені дуже до вподоби працювати з TeenSpirit? Вони чудово розуміють, що потрібно «Новому каналу».
- Ви вже почали шукати щось на заміну «Орлу і Решці»? З одного боку, програма виходить 10 років і, здається, вони вже все об'їздили багато разів. З іншого - з 2024 року всі шоу будуть україномовні, а «Орел і Решка» таким не може бути з огляду на особливості виробництва.
- Коли закон набуде чинності, старі епізоди будуть продубльовані, а з новими вирішуватимемо - наразі 2024-й за межами поточних домовленостей із TeenSpirit. Коли настане час домовлятися, обговорюватимемо варіанти.
- Судячи з усього, законодавчі зміни, що набули чинності 16 липня, вплинули на «Новий» найменше - у вас небагато архівного контенту, котрий потрібно перекладати українською. Це серіали «Будиночок на щастя» (половина героїв) і «Подорожники» (ще менше), а також російськомовне тревел-шоу «Орел і Решка». Здається, все?
- Так, у нас практично всі проекти україномовні.
- Ви вже дублюєте перелічені проекти?
- Всі українською мовою.
- Переходимо до діджитал-проектів. Ви продовжуєте працювати із перетіканням аудиторії з ТБ на YouTube і назад. Цього сезону вона має ходити з «Пекельної кухні» до «Предметки»?
- Так.
- А запущений напередодні проект «Прожарено» - це про перетікання чи про спонсорство?
- Це - ютубу ютубове, щоб на YouTube тривала якась парасолька. Ми не пушимо «Прожарено», а збільшуємо впізнаваність Шефа.
- Тоді повернімося до перетікання. Які ще проекти на це заточені?
- «Краш-тест» та «Екси». Є ідея постшоу «Пара на мільйон», діджитальна. Хочемо попрацювати з тим, що не увійшло до проекту «Ревізори на порозі»: глядач отримуватиме відповіді на питання, що з'являтимуться під час перегляду шоу. Для реаліті «На ножах» також уже придумали кілька дуже симпатичних ідей.
- Для яких майданчиків: YouTube та сайт каналу чи щось іще?
- YouTube та сайт каналу - це «Предметка» і «Краш-тест», що тривають, хочемо завести два додаткові канали. А якщо домовимося, замість YouTube будуть ОТТ-платформи.
- На що працює таке зв'язування телевізійних проектів із діджитальними - збільшує аудиторію, знання аудиторією бренду?
- Цілком правильно. На знання брендів і на те, що ти можеш на зручній тобі платформі знайти «Новий канал». І це ще не говорячи про проекти, котрі ми робитимемо в соцмережах.
- Розкажете докладніше?
- Мені б хотілося трохи більше доопрацювати ці ідеї. Гадаю, про них ми розповімо десь наприкінці наступного місяця.
- Тоді давайте про ваш другий вебсеріал.
- Я гадаю, буде правильно, щоб про вебсеріали розповідала [маркетинг-директор] Оля Балабан - це її ідеї, її творіння. Її та її команди. Я тут тільки спостерігаю.
- Тоді загалом: що дають каналові вебсеріали?
- Впізнаваність бренду, донесення до аудиторії його цінностей.
- Чи правильно я розумію, що кінопоказу в ефірі стане трохи менше, зважаючи на запуск серіальної лінійки та нових проектів?
- Так, згодом.
- А в осінньому сезоні?
- Обсяг не зміниться.
- З огляду на те, що цифри кінопоказу повсюдно знижуються, вас не турбує, що від нього залежать показники вихідного дня?
- Турбує. Працюємо.
- А чи є у вас пояснення, чому кінопоказ падає?
- Штук п'ять різних факторів. Це і відсутність прем'єр, і технологічність фільмів, що споживаються у кінотеатрах IMAX та не підходять для телебачення. Це піратство - безпардонне, безсовісне й геть неприховане. Якщо раніше, аби знайти піратську копію фільму, потрібно було хоч трохи напружитися, то тепер напружуватися не потрібно. Це доступність ОТТ-платформ з дуже розширеними передплатами: те, що має бути платним, у них доступне в передплаті. Ці речі мають розводитися законодавчо, ми з ними не можемо разом існувати в умовно безкоштовному просторі… Ну й ще кілька факторів.
- Набір зрозумілий. Ви оголосили про партнерство з двома українськими фільмами - «Стоп-Земля» і «Смак свободи». В чому воно полягає?
- Це медіапідтримка та підтримка дуже талановитих, чудових людей. Дуже хочеться, аби бренд «Нового каналу» асоціювався з ними.
- «Стоп-Земля» - це ж драма, не ваш профіль.
- Так, фільм невеселий, але позитивний.
- Бо світлий фінал?
- Дуже світлий фільм, дуже чесна робота, де показані сучасні молоді люди. Телевізійний бренд «Нового каналу» - це про «все буде добре».
Ми ж нормативні. А нормативні люди переймаються, хвилюються. І це фільм про те, що відбувається з добрими нормативними хлопцями й дівчатами, коли вони молоді. І як про цих прекрасних молодих хлопців і дівчат турбуються їхні батьки. І як переймаються хлопці й дівчата. Тобто сім'я. Це теж про бренд «Нового каналу», але те, про що не говорять.
- З фільмом «Смак свободи» також медіапартнерство чи заходитимете у виробництво?
- Ні, тільки медіа.
- Ну а взагалі є такі думки? У «Нового» ж був кейс із «Самотній за контрактом». Чи вам поки не до цього?
- Для цього має бути рекламний ринок, що зростає. Тоді ми були стурбовані тим, що вкладаємо у голлівудське кіно величезні гроші, отримуючи мінімальну кількість прав. Це було бажання вкласти сумірні гроші на ринку, котрий зростає, і отримати щось, що можна забрати назавжди. Тепер це неможливо - ринок оновлюється. І поки не сформуються грошові потоки, гадаю, говорити про інвестування в кіно зарано.
- Тоді останне запитання: що у вішлісті «Нового каналу» на триваліший термін?
- Реалізувати задумане. Головне - встигнути реалізувати задумане.
- Встигнути в якому розумінні? До чого встигнути?
- До свого бажання піти на пенсію (посміхається).
- І багато задуманого?
- Так.