Натепер у світі не лишилося тих, хто не усвідомлює серйозності ситуації з пандемією COVID-19 (хіба що крім Олександра Лукашенка, який пропонує лікуватись від вірусу трактором). І поки люди в усьому світі прагнуть зробити все можливе, аби захистити власне здоров'я, представники індустрії розваг переймаються за майбутнє сфери. Що, втім, недивно: саме по цій галузі глобальний карантин завдав найболючішого удару, і вже немає сумнівів - його наслідки відчують геть усі.
Ми вже розбирались у тому, яким чином те, що відбувається сьогодні, змінить медіасвіт майбутнього. Проте часи нині такі, що й тижня досить для значного погіршення ситуації. Це, власне, і сталось. До питання про те, як продовження карантину та введення надзвичайної ситуації позначиться на українському медіаринку, ми ще повернемось, а наразі поглянемо на Захід. Видання Variety днями опублікувало великий аналітичний матеріал, присвячений майбутньому, в якому нам усім доведеться опинитись, коли пандемія закінчиться. Журналісти поспілкувались із безліччю аналітиків і експертів медіагалузі, щоби зрозуміти, до якого сценарію варто готуватись і працівникам сфери, і споживачам. Ми вибрали з нього головне, а тому не гайте часу та беріться до вивчення майбутнього ландшафту просто зараз.
Тепер, коли вплив пандемії на медіа став іще відчутніший, ніхто не сумнівається - індустрія розваг уже не буде колишня. На сьогодні перед її гравцями стоїть купа питань, котрі можна об'єднати у три умовні групи: наскільки болючим виявиться звільнення працівників індустрії з найнижчими зарплатами, як зростуть фінансові втрати і як бізнес впорається з безпрецедентним ефектом доміно традиційного голлівудського календаря.
Низка переносів і скасувань іще довго даватиметься взнаки й після 2020-го. Зараз ринок скутий - усі інвестиційні домовленості й угоди припинені, від чого страждають навіть великі гравці, а тим, хто поменше, особливо несолодко. Хоча ясності наразі небагато й ситуація змінюється щодня, практично всі опитані Variety топові виконавчі продюсери зізнаються, що розуміють одне: кризу зуміють пережити лише найсильніші, тоді як слабкому бізнесу, а також галузям, чий розквіт лишився далеко позаду, буде непереливки.
Один із найгірших сценаріїв, наприклад, передбачає кінець «золотої ери» телебачення, адже нині зупинене виробництво десятків серіалів, значна частка котрих - пілоти. Втім, у галузі є й ті, хто вірить у користь кризи і вважає, що телебачення зміниться та візьме на озброєння модель роботи стримінг-сервісів, але не помре.
Фото - Jeff Gritchen/MediaNews Group/Orange County Register via Getty Images
Значно менше сумнівів у експертів викликає масштаб шкоди індустрії масових розваг: першими почнуть страждати не компанії, а звичайні робітники - приміром, у тематичних парках і кінотеатрах. Якщо той самий Disney ще може дозволити собі утримувати тимчасово непотрібний персонал, то менші компанії вже зараз почали його позбавлятися - співробітники скасованого фестивалю SXSW у Техасі замість зарплат отримали повідомлення про звільнення. Кінотеатрам теж складно: на тлі їхнього зачинення без роботи лишились сотні людей, а якщо криза затягнеться, ситуація може погіршитись до катастрофи, і вона триватиме набагато довше за самий карантин.
Не менш гостро питання співробітників стоїть і для виробників контенту. Студії, кабельні мережі та стримінгові платформи, які зупинили всі процеси через карантин, досі не вирішили, що робити з персоналом, котрий не можна завантажити віддаленою роботою. «Ми можемо піти на лікарняний, та після нього нам не заплатять. У моїх босів ставлення до цього таке - твої проблеми, якщо ти захворів. І це під час пандемії!» - розповів Variety анонімний асистент одного з продакшенів.
З іншого боку, кризових труднощів вистачатиме й у креативних одиниць. За прогнозами експертів, продюсери, шоуранери й актори найближчим часом зіткнуться з хаосом перекроювання розкладів, і пережити його зможуть далеко не всі проекти. Багато фільмів та серіалів скасують, якісь - відкладуть на потім, а деякі попрямують на стримінг-платформи замість кінотеатрів. І якщо останнє видається вам радше благом, то це не зовсім так: коли реліз спершу готується для великого екрану, то й маркетинг із промо там на набагато серйознішому рівні, не кажучи вже про витрати на виробництво. Тож за допомогою стримінгів студії зможуть лише частково зменшити збитки, а не «заробити, але менше».
Фото - Ira L. Black/Corbis via Getty Images
Не варто розраховувати і на те, що одразу після закінчення пандемії життя повернеться до звичного темпу. Аналітики вважають, що, покінчивши з нею, ми зіштовхнемось із занепадом заходів, пов'язаних із медіаіндустрією. Церемонії нагородження, конференції, торгові виставки, великі фестивалі - постраждають усі. Вже точно відомо, що ані Каннський кінофестиваль, ані «Трайбека» не зможуть відбутися у заплановані дати та будуть перенесені, а івенти, нижчі за рангом, найімовірніше, взагалі скасують. «Під час рецесії учасники починають відсіюватись. Якщо ви не тентпол-івент чи щонайменше не перший-другий у своїй ніші - у вас будуть проблеми. Адже виникає логічне питання: ваш захід обов'язковий до відвідування або ж не зовсім?» - пояснює своє бачення аналітик компанії Tubular Labs Роб Гейбел.
На момент написання матеріалу Variety питання літньої Олімпіади в Токіо ще не було ухвалене остаточно, однак тепер відомо, що Ігри переїдуть на 2021 рік. Для медіа це загрожує справжньою катастрофою. «Коли майже кожний масштабний спортивний захід або скасували, або перенесли, ми ризикуємо побачити глобальний експеримент, який оголить проблеми застарілого телевізійного бізнесу», - вважає аналітик Barclays Каннан Венкатешвара.
Фото - Alessandro Di Ciommo/NurPhoto via Getty Images
Особливо боляче перенесення Олімпіади вдарить по мережі NBCUniversal, що належить компанії Comcast, - вона володіє правами на трансляцію Ігор до 2034 року. І річ навіть не у величезній кількості заздалегідь проданих рекламних блоків: корпорація поставила на Олімпіаду, розробляючи стратегію своєї стримінг-платформи Peacock. Сервіс має стартувати у США 15 липня, тобто за тиждень до раніше запланованого відкриття Ігор, і їхня трансляція була одним із ключових моментів у просуванні майданчика. Та тепер ситуація змінилася кардинально, і спостерігати за подальшими діями Comcast, котра вже зазнала колосальних збитків, буде дуже цікаво.
Стан справ у конкурентів Peacock також далекий від ідеалу. Якщо майданчик Comcast підкосило скасування Олімпіади, то запуск стримінгу HBO Max, наразі все ще запланований на травень, опинився під загрозою через стратегію материнської компанії AT&T - серед усіх великих медіахолдингів саме вона найбільше покладається на позики. «Проблема в тому, що вони не ростуть. Їхній бізнес скорочувався і без рецесії. А в умовах рецесії він, будучи дуже циклічним, найімовірніше, скорочуватиметься ще швидше», - каже аналітик із MoffettNathanson Крейг Моффет.
Звісно, глобальне перенесення прокату безлічі фільмів теж не додає оптимізму. Найочевидніші збитки стосуються маркетингу: багатомільйонні витрати на промо стрічок, релізи яких довелось посунути на півроку і більше, вже обернулись для студій на втрати. Лишається тільки здогадуватись, скільки MGM коштуватиме повторна рекламна кампанія 25-го фільму про Джеймса Бонда «Не час помирати», Universal - дев'ятої частини «Форсажу», а Disney - римейку «Мулан» і сольнику «Чорної удови». Ба більше, поки питання тривалості кризи лишається відкритим, кількість перенесених прем'єр у мейджорів зростає, і прикладів «злитого» в трубу промо теж більшатиме.
Фото - David M. Benett/Dave Benett/WireImage
Також аналітики хором закликають не забувати, що для великих студій давно стало звичним складати розклад прем'єр на рік-два наперед. Звідси - ще одна тривога як для ринку, так і для фанатів численних франшиз. Останнім уже зараз варто змиритися - через пандемію вчасно не вийдуть навіть ті стрічки, що від початку були заплановані на пізніші дати (приміром, осінь 2020-го), а першим - перекроювати графіки майбутніх релізів так, аби вони не конкурували з перенесеними з весни прем'єрами.
Утім, у мейджорів, на щастя, є доволі великий запас міцності, тоді як по меншим компаніям (на кшталт Lionsgate або А24) криза вдарить набагато болючіше. Нині ніхто не знає, коли знову відчиняться кінотеатри у Нью-Йорку та Лос-Анджелесі - двох найбільших ринках у США, і через це невеликі студії неминуче зіштовхнуться з провалом в обігу грошей і короткострокового прибутку. «Бізнес, зав'язаний на обігу, сподівається на ці гроші. І якщо вони раптом пропадають, компанії ризикують не сплатити свої боргові зобов'язання. Ви побачите ефект хвилі по всій економіці», - пояснює ситуацію професор фінансів в Університеті Джорджтауна Джеймс Енджел.
Немає сумнівів, що пандемія та викликана нею криза змушує компанії переглядати витрати на фестивалі, конференції, торгові виставки, рекламні заходи та маркетингове співробітництво. І все біло б нічого, але нещодавно медійна галузь у США пережила хвилю глобальних злиттів і поглинань (Disney та Fox, AT&T, Comcast) - відповідно, корпорації досі витрачають величезні кошти на реструктуризацію і погашення боргів. За словами експертів, криза може затягнути процес на довгі місяці, а в підсумку компанії будуть вимушені закривати навіть ті підрозділи, що раніше були в безпеці. «Думайте про це як про лісову пожежу, котра продовжує поширюватись. Усі умови створені, і в кінці економічного циклу лежить дуже суха гілочка», - говорить професор Енджел.
Особливо важко у теперішній кризі буде тематичним паркам та іншим розважальним напрямкам, пов'язаним з індустрією. Наприклад, парк розваг Universal Studios у Голлівуді зачинений для відвідувачів із 14 березня, а Disney довелося призупинити роботу «Діснейлендів» не лише у США, а й в усьому світі. Також на паузу поставлені круїзи Disney Cruise Line. Враховуючи, що торік цей напрямок загалом приніс компанії близько 45% прибутку, аналітики оцінюють кожний день простою бізнесу у $20-30 млн.
Опитані Variety аналітики одностайні - на сьогодні вже немає сенсу шукати відповідь на питання, чи очікує медіаіндустрію серйозна економічна криза: інтрига полягає лише в тому, коли це станеться. Адже, навіть якщо вийде оперативно взяти під контроль розповсюдження COVID-19, відчинити кінотеатри та поновити всі призупинені активності, декількох тижнів глобальної розгубленості достатньо, аби її відлуння було чути протягом наступних декількох років. «Ринки ненавидять невизначеність. А один коронавірус створює стільки глобальної невизначеності, скільки останні кілька десятиліть у сумі», - відзначає професор-асистент в Університеті Мічиганської бізнес-школи Ерік Гордон, і з ним складно не погодитись.
Фото - Noam Galai/Getty Images
В індустрії є ще один серйозний привід для тривоги: позаяк нинішня ситуація не має аналогів, експерти позбавлені впевненості у тому, як швидко до людей повернеться звичка без остраху виходити у світ і користуватись благами масових розваг. Навіть якщо вивести за дужки питання здоров'я, аналітики попереджають - в умовах глобальної рецесії цілком імовірна ситуація, коли у споживачів просто не залишиться грошей, котрі не шкода витратити, скажімо, на сімейний похід у кіно.
Безумовно, проблеми медіаіндустрії на тлі глобальної економічної кризи та проблем світу з охороною здоров'я здаються не дуже вагомими. Проте не варто забувати, що вона забезпечує роботою багато людей - і постраждають передусім вони, а не великі компанії й корпорації. І хоча аналітики, опитані Variety, малюють здебільшого похмурі картини майбутнього, позитив у всій цій історії теж є: можливо, криза посилить позиції не тільки креативних одиниць, але й інших працівників галузі, і в перспективі ми отримаємо світ, де корпорації рахуються з їхніми інтересами.
Хай там як, медіаіндустрії найближчим часом доведеться пережити суттєві потрясіння, які неминуче призведуть до масштабних змін. Це стосується не тільки Голлівуду, а й України, причому нашому ринку, що тільки-но зароджується, пристосуватись до нових реалій буде набагато простіше - нас не обмежують давні звички, традиції й алгоритми. Тож сьогодні важливо не проґавити шанс, консолідуватися та запастись терпінням. А першочергове завдання в нас уже є зусиллями Мінфіну, і розв'язувати його теж можна тільки об'єднавшись.