Навесні минулого року Французький національний центр кіно CNC (Centre national du cinéma et de l'image animée) й інші члени Європейської кіноасоціації EFAD (European Film Agency Directors association) започаткували Європейський фонд солідарності з українськими фільмами (European Solidarity Fund For Ukrainian Films; ESFUF) – ініціативу, що покликана допомогти українським кіновиробникам пережити складні часи, а індустрії – не зупинитися за умов відсутності державного фінансування кіновиробництва. На сьогодні ESFUF об'єднує 16 партнерів із 13 країн.
Загалом про Європейський фонд солідарності з українськими фільмами, умови надання фінансової допомоги та перших переможців його конкурсу ми вже детально розповідали. Та можливість поставити організаторам додаткові запитання, аби розібратися в нюансах ініціативи, зʼявилася тільки минулого тижня: в межах 20-го Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA сесію Q&A від імені українських кіновиробників провела продюсерка Юлія Сінькевич, а відповідала на них керівниця ESFUF Манон Дюверже.
За даними гості, загальний бюджет інституції на 2023 рік становить 1,2 млн євро. Виробникам одинадцяти українських стрічок, що перемогли у першому конкурсі на фінансування, виділено 523 тис. євро. Наразі в організації зʼявилися два нові донори, тож бюджет для другого конкурсу становитиме вже 725 тис. євро. А тепер – відповіді на всі важливі запитання про роботу ініціативи.
Чи буде Європейський фонд солідарності з українськими фільмами розширятися?
Так. Фонд залишається повністю відкритим для нових учасників. Зустрічі з потенційними донорами відбуваються два рази на рік у межах EFAD, асоційованим членом котрої Україна (в особі Держкіно) стала минулого року. Фонд шукає нових донорів, аби допомогти якнайбільшій кількості українських продюсерів, утім, кожна країна має власні правила й обмеження. Тому, наприклад, Польський кіноінститут не зможе долучитися до фінансування Фонду. Натомість у нього є свої програми допомоги українським кіношникам.
Чи обовʼязково мати іноземного копродюсера, щоб подати заявку на фінансування ESFUF?
Саме заявку український продюсер може подати й без іноземного копродюсера, але Фонд не зможе заплатити йому напряму. За правилами угоду треба укласти з іноземною продакшен-компанією, тому на момент отримання грошей іноземний копродюсер має бути. Ба більше: краще мати іноземний продакшен уже на момент подання заявки, позаяк це один із критеріїв (хоч і не найголовніший) під час добору переможців.
За сьогоднішніх умов знімати документальне кіно потрібно дуже швидко. Чи планує Фонд стати гнучкішим і виділяти фінансування для документального кіно швидше ?
На думку організаторів ініціативи, має бути справедливість щодо всіх заявників: усі рівні. До того ж є певні бюрократичні процеси, які неможливо оминути. Всі адміністративні процеси забирають місяць-півтора. Після визначення переможців у другому конкурсі Фонд постарається прискорити процеси погодження та фінансування.
Чи буде виділена окрема секція для дебютних проектів і режисерів-дебютантів?
Мета Європейського фонду не полягає в заміні українських інституцій, відповідальних за фінансування кінематографа. Його завдання – компенсувати тимчасову нестачу фінансування, тому тут немає ресурсів для розвитку спеціального фінансування дебютних фільмів. Але це не означає, що Фонд не підтримає дебютних проектів, такого не зазначено у критеріях. Тож дебютні проекти можуть подаватися на фінансування разом з усіма іншими.
Чому українські експерти не беруть участі у доборі переможців конкурсів Європейського фонду?
Не призначати українських експертів вирішено через можливий конфлікт інтересів. Але Фонд планує проведення консультацій з українськими професіоналами кіноіндустрії перед проведенням другого конкурсу, позаяк зауваження, відгуки та конструктивна критика українців могли б покращити роботу ESFUF.
Чи можуть українські продюсери подаватися на другий конкурс, якщо не перемогли в першому?
Так, це навіть заохочується. Але обовʼязково треба зазначити, що змінилося в проекті від проведення першого конкурсу. Якщо були враховані зауваження членів журі, у вас є шанс на отримання фінансування.
Якщо проект отримав підтримку Держкіно України, але тільки на папері, чи може він подаватися на конкурс ESFUF?
Звісно, може. У Фонді розуміють, що в Україні зараз надзвичайна ситуація. Тому, якщо у майбутньому кінопродюсерові вдасться отримати ще й фінансування Держкіно, він зможе просто витратити на виробництво свого кіно більше.
Чи підтримує Фонд фінансування анімаційних серіалів?
Серіали – ані художні, ані анімаційні – не мають права на фінансування ESFUF. Тут акумулюються гроші лише для проектів, які в майбутньому вийдуть у кінотеатрах. Але це не означає, що Фонд зовсім не фінансує анімації: у першому конкурсі журі підтримало один анімаційний проект, оскільки той був вище за рівнем проти інших анімаційних проектів, які подавались. У другому конкурсі всі анімаційні проекти, що створюються для кінотеатрів, можуть подаватися на фінансування.
Чи потрібно додавати візуальний матеріал (наприклад, тизер) до подання заявки на фінансування проекту?
Тизер не є обовʼязковим, оскільки деякі проекти, що подаються на фінансування, перебувають на ранній стадії розвитку. Але сама Манон Дюверже радить усе ж додавати до заявки тизер, якщо є така можливість: для деяких членів журі це може бути переконливим фактором.
Чи виключає співпраця з ESFUF у разі перемоги проекту можливість отримати кошти від інших європейських інституцій?
Абсолютно ні. Якщо продюсер хоче, він може подаватися на різні програми фінансування до різних закордонних інституцій. Наприклад, у Франції є Cinema du Monde, у Німеччині – Фонд світового кіно, в Нідерландах – Нідерландський кінофонд для іноземних режисерів тощо.
Як довго Європейський фонд солідарності з українським кіно продовжуватиме свою діяльність?
На момент запуску ESFUF планувалося функціонування протягом року. Наприкінці 2023-го відбудеться велика зустріч з усіма партнерами та донорами проекту – тоді й буде вирішено, чи продовжувати діяльність Фонду далі. Це залежить від багатьох факторів, зокрема й від ситуації в Україні.
Якщо режисер або продюсер отримав підтримку в першому конкурсі, чи може він податися на підтримку з іншим проектом в іншій категорії у другому конкурсі?
Так. Ще один допустимий варіант: якщо продюсер отримав грант на розроблення й етап розроблення вже завершився, можна податися з цим проектом на фінансування для фіналізації. Продюсер також може подати кілька проектів або просто податися ще раз на конкурс із новим проектом.
Чи співпрацює Європейський фонд солідарності з Державним агентством України з питань кіно?
Ні. ESFUF контактує з Держкіно, позаяк агентство є асоційованим членом EFAD, але воно не бере участі в усіх зустрічах. Наприклад, представники Держкіно не змогли приїхати до Канн, тому не брали участі в останньому засіданні правління Фонду. Втім, фідбек Держкіно дуже важливий для розвитку ініціативи. ESFUF може також ділитись із Держкіно результатами добору або певною статистикою.
Яке загальне враження про рівень українських проектів, поданих на фінансування, склалося в експертів?
Члени журі першого конкурсу зазначили, що документальні фільми були вищі за рівнем, ніж художні стрічки. Загалом було подано понад 50 заявок на фінансування: з них багато проектів, цікавих за задумом, але цього, на жаль, недостатньо для отримання гранту. Часом журі доводилося робити справді важкий вибір, і дискусії на тему, кому все ж віддати фінансування, тривали доволі довго.
Другий конкурс проектів на фінансування від Європейського фонду солідарності з українськими фільмами розпочнеться наприкінці червня та завершиться наприкінці вересня.