Поки весь світ святкував настання нового, 2024 року та запускав у небо салюти, українська ППО відбивала найбільшу за час повномасштабної війни атаку росії на українські міста. І відбила успішно, на щастя. Тож для українців підсумок 2023-го простий: вижили – і вже гаразд. А весь наш рік добре охарактеризує аналогія з емоційними гойдалками: від стану «буде гірше» до стану «буде краще».
Та поки у нас триває велика війна, світ продовжує жити своє життя, і медійна його частина 2023 року була доволі насиченою. Перший за 60 років спільний страйк Гільдії кіноакторів і Гільдії сценаристів Голлівуду, розквіт технології штучного інтелекту, яка інтегрувалася буквально в усе, та, звісно ж, «Барбігеймер». Є що згадати. Сподіваюся, ви вже повернулися до звичного робочого режиму, тож пропоную подивитися підсумки 2023-го від найбільших медіакорпорацій.
Розпочати варто з гіганта Google. У грудні пошуковик традиційно поділився найбільшими трендами пошуку, і в Україні до топу запитів увійшли «карта повітряних тривог», «графіки відключення світла» – одне слово, які часи, такі й запити.
Але не обійшлося без позитиву: до першої десятки в категорії «Фільми» потрапили українські стрічки «Мавка. Лісова пісня» та «Люксембург, Люксембург», а серед топ-10 серіалів опинився новоканальський «Будиночок на щастя – 4», а до «Визначальних моментів року» поруч із Євробаченням, яке Україна проводила у Великий Британії, потрапив ChatGPT.
Крім того, 2023 року Google виповнилося 25 років, і найбільший пошуковик підійшов до цієї дати креативно, опублікувавши замість традиційного Year In Search відео 25 Years In Search. З нього ми дізналися про найпопулярніші запити за весь цей час – від іграшки (лялька Барбі) до спортсмена (Кріштіану Роналду).
У переліку найпопулярніших тем на YouTube теж фігурували Барбі та штучний інтелект, але також у ньому знайшлося місце палестино-ізраїльській війні. Цікавіші тренди зазначає рекламний звіт платформи, що 2023-го була найпопулярнішим потоковим сервісом в Америці (за даними Nielsen): переглядаючи довготривалий контент на телевізорах, глядачі віддають перевагу згрупованим оголошенням, а не розподіленим по всьому відео (саме так, як це відбувається в класичному ТБ-ефірі); перегляди коротких відео YouTube Shorts у всьому світі продовжують зростати – 2023-го цей показник тільки на телевізорах збільшився на понад 100%; залучення штучного інтелекту до процесу розміщення реклами робить цю рекламу ефективнішою, наприклад Warner Brothers Korea, що використовувала Video view campaigns (VVC) – побудований на ШІ інструмент від YouTube – для промо фільму «Разом з кістками» (Bones and All), збільшила перегляди на 33%, водночас скоротивши витрати на 36%.
А ще 2023-го Google оголосила про припинення підтримки Google Podcasts наступного року, тож не забудьте перенести свої підписки з Google Podcasts на YouTube Music (або інші платформи, що працюють із подкастами).
Якщо ж говорити про стримінг як такий, то 2023-й став роком відмови від політики залучення передплатників за будь-яку ціну, а натомість зосередження на прибутковості та зменшенні відпливу. Втім, про це ми з вами поговоримо окремо.
Головний інформаційний сервіс про кіно – IMDb – вирішив цього року не фокусуватися лише на фільмах, дібравши найвизначніші моменти в усій попкультурі: тут і про манію за Педро Паскалем, яка охопила інтернет після виходу серіалу «Останні з нас», і про популярність мультивсесвітів, і про страйк сценаристів, і багато про що ще.
Переглянути цей допис в Instagram
Після цього варто переглянути сумніший ролик від IMDb – In Memoriam: про зірок, які померли 2023 року. Всіх шокувала смерть Меттью Перрі з «Друзів». Хтось особисто сприйняв смерть Андре Брауера, відомого за роллю капітана Реймонда Холта в серіалі «Бруклін 9-9». Але померло й багато інших відомих акторів та акторок.
В Україні ж, на превеликий жаль, продовжують збільшуватися списки журналістів, кінематографістів та інших медійників, загиблих унаслідок війни. І нам, на жаль, потрібно повсякчас нагадувати про це світові.
Таким, наприклад, було нагадування команди фільму «Ля Палісіада» на Міжнародному кінофестивалі у Сан-Себастьяні
Підбила цього року підсумки й найбільша онлайн-енциклопедія Wikipedia. Вона опублікувала перелік статей, які набрали найбільше переглядів, і перше місце посів ChatGPT – понад 49 млн. До речі, в топі знайшлося місце і кіно: на пʼятій позиції за популярністю – стаття про фільм «Оппенгеймер» (понад 28 млн переглядів).
Соціальна мережа Instagram пішла ще далі й провела ціле дослідження покоління Z (люди, що народилися з 1997 по 2012 рік) – аби спрогнозувати, які тренди на нас очікують 2024-го. Наприклад, у моді sustainable та вінтаж, а один із топпріоритетів – ментальне здоровʼя та більше подорожей (як цього досягти, маючи схибленого сусіда, незрозуміло, але творцям контенту така інформація, ймовірно, зайвою не буде).
Звісно ж, підсумки року не обійшлися без Pornhub: 2023 року Україна опинилася на 14-му місці серед країн, які найбільше відвідували цей ресурс.
Як видно з графіку, проти минулого року позиція Україна покращилася на один пункт
Запит на російський контент замінюється запитом на український і тут, хоча, очевидно, не такими темпами, як хотілося б
І ще кілька підсумкових відео за 2023 рік. Інформаційна компанія Vox змонтувала семихвилинний ролик, в якому переказала основні події за минулий рік. Тут згадали й про те, що 2023-й видався найспекотнішим за всю історію метеорологічних спостережень, і про атаку ХАМАС на Ізраїль, і про Україну також не забули.
TikTok також уже став невідʼємною частиною нашого життя: цього року корпорація змонтувала коротенький ролик з уривками з найпопулярніших відео на платформі та передових трендів.
Шкода, що у відео команда TikTok не згадала про те, як платформу намагаються забанити в усьому світі через імовірний витік персональних даних до Китаю
Reddit пішов іронічним шляхом і замість Recap 2023 виклав відео про всесвітню загадку бананів. Не питайте, чому саме бананів, – у мене немає відповіді. Мабуть, це має бути смішним для аудиторії сервісу.
Хоча краще б Reddit розповів про протест користувачів, який виник у середині минулого року, та про те, як найпопулярніші гілки для обговорень нічого не публікували на знак незгоди з планами керівництва Reddit брати гроші зі сторонніх компаній і розробників за доступ до даних і використання API сервісу
Видання TIME також змонтувало ролик про головні події року, що минув, назвавши його 2023 Year of Disruption.
Ось таким вийшов 2023 рік: неспокійним, тривожним, складним. У всьому світі вибухають нові конфлікти (не без допомоги росії напевно), людство з цікавістю та з острахом дивиться на технології штучного інтелекту, а в різних країнах світу набирають популярності крайні праві популісти, багато з яких толерують дії русні. Хотілося б думати, що 2024 рік буде легший. Але судячи з того, що вже восени наймогутнішу країну світу може очолити президент-расист, сексист і популіст, глобальному людсту все ж загрожує падіння у прірву «темних часів».