Воєнний час триває, телеканали продовжують нести інформаційну варту, проте й у цьому напрямі життя потроху вертається у звичне русло. Приблизно із середини квітня медіагрупи поступово почали відновлювати «цивільне мовлення» на деяких каналах, зазвичай лишаючи марафон «Єдині новини» в ефірі флагманів. Утім, нинішнє програмування має чимало особливостей, а виробництво нового контенту зі зрозумілих причин майже зупинено. Ми розпочинаємо дослідження того, як функціонують найбільші українські мовники на третій місяць воєнного стану, й сьогодні поговоримо про канали групи Starlight Media.
ICTV лишається на варті, СТБ вдається до «гуманітарного програмування»
З перших днів повномасштабного вторгнення до інформаційного марафону, який згодом дістав статус «Єдиних новин», приєднались одразу два канали SLM – ICTV та СТБ. Відповідно, до його підготовки залучили редакційні команди суспільно важливих програм групи, котрі, як зазначають у холдингу, зосередили всю свою діяльність на правдивих та експертних новинах. Інші мовники холдингу, хоч і не підключилися до єдиної всеукраїнської трансляції, також зазнали суттєвих змін у програмуванні: «Новий канал» зосередився на кінопоказі, M1, скасувавши розважальні хіт-паради та програми, – на кліпах українських виконавців, а «ОЦЕ ТБ» наповнили «гуманітарним» змістом (докладно про це – нижче).
Сьогодні команда «Вікна-новини» від СТБ продовжує працювати у межах марафону (ведучі – Яна Брензей та Орест Дрималовський, головний редактор – Володимир Павлюк), проте його цілодобова трансляція лишилася тільки на ICTV. СТБ ж починаючи з 18 квітня вдався до того, що у групі назвали гуманітарним програмуванням – наповнення сітки контентом, який «допомагатиме українцям ставати сильнішими, працювати і перемагати». Зокрема, в ефірі знову з'явився слот серіалів, а також дайджест «Все буде добре!», про повернення котрого у трансформованому вигляді мовник думав іще торік. «Підтримка мирного населення, хоч би де воно було – у тилу, на волонтерському фронті чи в гарячих точках, – не менш важлива, ніж забезпечення передової. Від початку війни на всіх майданчиках ми дістаємо потужний фідбек: глядачі діляться вражаючими історіями, власними проблемами й очікуваннями, розповідають, чим живуть щодня, що їх засмучує, надихає та заспокоює у непростий час. Це свідчить про те, що гуманітарне програмування українцям сьогодні важливе й рятівне», – зазначають щодо цього у SLM.
Про те, чому нинішнє програмування СТБ саме гуманітарне, говорять рубрики, що зараз входять до дайджесту «Все буде добре!»: це «Ми з України», «Надійні поради» з Надією Матвєєвою, «Допомога психолога», «Неймовірна правда про українців». У групі розраховують, що кожна з них буде корисною та мотивуючою для глядачів. Крім того, в ефір каналу повернулися повтори проектів власного виробництва: «Сліпа» і «Супермама» у будні, «Супербабуся» і «Таємниці ДНК» у неділю та інші. У праймовому ефірі (пн. – чт. о 20:15) СТБ відновив серіальний показ, і першим вийшов «Спіймати Кайдаша», що його так полюбляють українці. Ну а повернення розважального контенту та великих шоу СТБ заплановане вже після перемоги.
Кінопоказ на «Новому» зберігається й сьогодні. «Ми ретельно відбираємо фільми, аби глядачам було безпечно і комфортно з нами. Це передусім позитивні сімейні пригодницькі стрічки, що можуть емоційно підтримати глядачів», – кажуть про наповнення сітки мовника у групі, додаючи, що також дбають про дітей: спеціально для них в ефірі щодня о 17:00 транслюється лінійка мультфільмів.
Значні зміни відбуваються і з ефіром каналу М1. Крім скасування розважального контенту, котрий в SLM наразі вважають недоцільним, мовник суттєво оновив «зовнішній вигляд»: кольори його логотипу стали суто українськими, з'явилася графіка на підтримку ЗСУ від команди M1 Design, замість рядка караоке – рядок із головною інформацією про події в країні, а серед музичного контенту чітку нішу здобув гімн України. «Коли українські канали стали доступними через супутник для всього світу, ми активно залучили «зірковий фронт». Так, у нашому ефірі замість рекламних блоків з'явилися звернення наших артистів до світової спільноти, російських та білоруських колег; відео з підтримкою від закордонних селебрітіз, записи з мітингів і концертів в інших країнах. Ми стали головним музичним рупором свободи! Коли такого контенту стало дуже багато, ми запустили щоденну програму «Пряма мова Байрактара». Вона виходить щогодини. Підводки до неї наші ведучі записують дистанційно, кого куди закинула ситуація... Також ми «переодягли» проект webкамера: зараз він показує стисло все, що відбувається у світі», – зазначають в SLM.
Кліпів закордонних виконавців в ефірі М1 сьогодні немає, лише український музичний продукт. «Іншої позиції зараз, гадаємо, не може бути. Якоїсь миті ми переживали, що «музичний фронт» зупиниться, але щодня нам надходять дедалі новіші відео: й авторські треки від артистів-початківців, і кавери... Війна – з усіма втратами, болем і жорстокістю – виявила в українцях потужну спільність і творчу енергію. Деякі відео – як, наприклад, крик усьому світу від дітей-учасників «Чорноморських ігор» із проханням закрити небо – неможливо переглядати без сліз», – кажуть у групі. До того ж завдяки підтримці світових колег М1 дістав можливість показувати благодійні концерти, що відбуваються не в Україні, але заради України й українців: «Особлива гордість – трансляція з Бірмінгема за участю Еда Ширана, Каміли Кабельйо, Тома Йорка, Джамали… Вийшов неймовірно зворушливий і душевний концерт».
Ще один мовник SLM, «ОЦЕ ТБ», з початком повномасштабної війни також змінив сітку. По-перше, на каналі зібрали всю необхідну інформацію про допомогу в усій Україні. «Так була реалізована ініціатива «ОЦЕ допомога», завдяки якій понад 17 тис. людей дістали підтримку в пошуку необхідної гуманітарної допомоги. Проект готовий продовжити свою роботу та розвиватися завдяки залученню партнерів», – зауважують у групі. По-друге, з наповнення каналу прибрали гумористичні програми, а ще там стало менше розважального контенту й більше контенту публіцистичного характеру.
Виробництво великих шоу на паузі, але робота департаментів SLM кипить
Щодо внутрішніх процесів у групі, то, за словами операційного директора та члена правління Starlight Media Віталія Гусєва, усі департаменти з перших днів війни працюють і виконують свої завдання настільки, наскільки це взагалі можливо у воєнний час. «З початком війни був змушений призупинити діяльність лише Starlight Production – один із найбільших українських продакшенів у складі групи, що створює шоу та серіали для телебачення й інтернету. Йдеться про знімальний процес розважального контенту», – зазначає він.
Проте нещодавно і ця компанія відновила роботу, зосередившись на постпродакшені вже відзнятих проектів. «Ми розробили загальну технологію роботи постпродакшена в нових нелегких умовах та окремо налаштовуємо роботу кожного проекту. На сьогодні всі продути, котрі були зняті до початку війни, перебувають у монтажі. Starlight Production вірить, що після завершення війни зможе повернутися до розважального контенту, тому вважає доцільним уже зараз підготувати програми для ефіру», – каже Гусєв, додаючи, що таких проектів наразі 18, і це відповідає практично всьому обсягу нормального весняного періоду.
Централізованої релокації співробітників із Києва група не робила та не планує. Проте, за словами Віталія, ще до початку війни SLM створила координаційний центр, який наразі дозволяє ефективно виконувати функції з підтримки, допомоги співробітникам щодо питань, котрі виникають через війну. «Звісно, як і в інших компаніях, деякі працівники задля власної безпеки були змушені залишити Київ і переїхали до інших міст чи за кордон. Кожен із них долучається до роботи наскільки це можливо», – говорить Гусєв.
Водночас іще до початку війни група підготувала на Заході України додаткову локацію для мовлення новин – туди з Києва перевезли все необхідне для повноцінної роботи обладнання, облаштували студію. «Тож за потреби ми у будь-який час можемо розпочати мовлення з резервної локації. Однак щиро віримо у швидку перемогу нашої країни й повернення до мирних умов праці», – зазначає Віталій.
Багато уваги в SLM приділили організації віддаленої роботи та дистанційного виробництва – на адаптацію цих процесів пішов увесь березень. Коли ж питання було розв'язане, вже згаданий Starlight Production, що був змушений зупинити виробництво великих шоу, зосередився на створенні актуального контенту. Передусім це, звісно, дайджест «Все буде добре!», але, за словами Гусєва, у команди є ідеї переформатування й інших проектів відповідно до нинішнього часу. Серед них – ток-шоу «Один за всіх».
Крім того, режисери монтажу Starlight Production активно включились у спільну роботу з маркетингом і діджиталом SLM. «Разом вони створюють ролики, які своїм духом та енергією захоплюють й українців, й увесь світ! Від початку війни зроблені понад 150 роликів», – підкреслює Віталій, додаючи, що без певних втрат таки не обійшлося. «За поточного стану виробництво телешоу неможливе. Продакшен знімає малою мобільною технікою та сильно зменшеною командою – за похідних умов, а не у спеціальних декораціях і залитих світлом студіях. Через це без роботи лишилися оператори, стилісти, гримери, декоратори, освітлювачі та інженери».
Курс на мультиплатформність, діджитал і доречність
Попри воєнний стан і дефіцит ресурсів, питання виробництва неновинного контенту у SLM називають дуже актуальним. «Ми відчуваємо, якою мірою змінилось життя, як змінюється країна, з'являються нові герої та нові історії. І маємо це відобразити – як у розумінні актуального запиту глядача, так і в новій чутливості й підходах. Уже зараз ми займаємось розробкою нових продуктів – серіалів та шоу», – підкреслюють у групі. Крім того, у Мовленні сформований окремий напрямок роботи з документальними проектами – Starlight Doc, котрий очолила виконавча директорка ICTV Анастасія Штейнгауз. У роботі вже є й власні проекти, і ті, що створюються за запитом європейських продюсерів та реалізовуватимуться в кодевелопменті й копродакшені.
Украй активною у напрямку генерування ідей та роботи на всіх доступних майданчиках є команда маркетингу. Вона, як кажуть у SLM, дуже швидко адаптувалась до нових умов, і нині працює не лише віддалено, а й з огляду на різні часові пояси: «Команда координується в чаті, який називається «Мотор!», і функціонує 24/7. У мирний час це була група для обговорення новинок індустрії та ідей. Зараз «Мотор!» працює для новинного марафону, проектів Starlight Media, створення контенту для всіх майданчиків і широкої географії». Крім ефірних роликів, про котрі ми вже згадували, ця команда, наприклад, створила більше як 200 відео лише для TikTok, зібравши понад 40 млн переглядів.
Маркетинг Starlight Media також використовує свою експертизу й потужності в адаптації рекламних роликів для комунікації брендів у часи війни. «Відновлення рекламного ринку – стратегічне завдання, – зазначають у групі. – Не тільки для підтримки креативної індустрії та нашої здатності до створення важливих національних історій. Це питання відновлення української економіки, яка має працювати для нашої перемоги. Разом із партнерами-рекламодавцями, що продемонстрували лідерство в цьому процесі й повернулися до ефіру, ми об'єднуємо зусилля у цій меті».
За час воєнного стану силами співробітників SLM були зроблені кілька спеціальних мультиплатформних проектів. Серед них, наприклад, Never Again, розроблений групою міжнародних істориків і журналістів Starlight Media з метою демонстрації критичної схожості між діями рф та путіна і нацистської Німеччини та Адольфа Гітлера.
Проект закликає до допомоги Україні через показ реальних ризиків для безпеки всієї Європи та світу. Інший приклад – мультимедійний проект «Медіа Меморіал», що реалізується у партнерстві та за підтримки Latvijas Radio, Балтійського центру розвитку ЗМІ й НСЖУ. Це проект вшанування пам'яті колег, українських та іноземних журналістів, які віддали життя, розповідаючи світові правду про військові злочини росії в Україні. Проект збирає кошти для підтримки сімей загиблих медійників. Важливо, що географія аудиторії проектів виходить за межі України, і створені вони трьома мовами – українською, англійською та російською.
Іще один активний напрям роботи SLM у воєнних реаліях – розвиток YouTube-каналів мовників групи. Наприклад, команда «Нового» запустила там свіжу рубрику «Досьє», у межах якої розповідає про героїв нашого часу. Перші випуски проекту присвячені Віталію Кіму та Олексію Арестовичу, і з їхньою допомогою підписники «Нового» можуть дізнатись усе про біографію, кар'єру, особисте життя, психологічний портрет і навіть астрологічний прогноз майбутнього своїх улюбленців. На YouTube-каналі почав виходити проект «Україна на зв'язку» з Оксаною Гутцайт, що передбачає інтерв'ю з різними людьми – гостем першого випуску став Сергій Притула. У SLM зазначають: цим вони не обмежаться, і нові діджитал-проекти, зокрема від каналів ICTV та СТБ, уже перебувають у виробництві.
Крім усього, що перелічене вище, група працює над розвитком міжнародних партнерств із метою збільшення ресурсів і можливостей для розробки нових проектів, копродакшену, а також використання маркетингових, технічних, продакшен-сервісів SLM та потужностей із виробництва реквізиту.
Окремо варто зауважити, що сьогоднішній підхід до відбору контенту, який потрапляє в ефір, значно відрізняється від довоєнних реалій. Наприклад, серіали тепер потрібно перевіряти не лише на наявність акторів із чорного списку, а й на те, чи ніхто з касту не висловився на підтримку агресії рф проти України. Власне, телеканал СТБ пішов навіть далі. «Крім акторського складу оцінюється доцільність жанрів, ризики ретравматизації, безпекові фактори. Для комплексної експертної оцінки канал залучив до консультацій юристів і психологів. Наразі створений внутрішній документ, яким СТБ керується при відборі контенту», – кажуть у SLM.
У групі зазначають, що багато раніше створених проектів сьогодні не актуальні. До цієї категорії, наприклад, потрапляє продукція з великою часткою гумору: «Мовлення каналу зараз повністю спрямоване на підтримку людей, і є розуміння запиту на контент, який допоможе відволіктись. Але комедії в одному програмуванні з хвилиною мовчання є етично несумісними».
Існують і приклади більш глибокого пропрацювання контенту – оцінка з погляду ризиків для безпеки країни: не можна показувати стратегічні споруди, вокзали, залізничні вузли, огляди згори, що можуть потенційно бути використані ворогом. Інший важливий блок – психологічна та емоційна чутливість. Багато проектів каналу були зняті в Бучі та Ірпені, супроводжувались кадрами красивих будинків і вулиць. У SLM розуміють: показ такого бібліотечного контенту може бути травматичним для людини, яка втратила свій дім. Із цієї причини відкладені й проекти, зняті у Маріуполі.
Як бачите, життя хоч і змінилось, але мовники намагаються втримати руку на пульсі та відповідають духу часу. І це не лише про Starlight Media – найближчим часом обговоримо воєнне життя каналів 1+1 media й «Медіа Групи Україна».