Продовження великого інтерв'ю з керуючим директором ICTV Анастасією Штейнгауз, яке відбулось у межах створення аналітичного огляду «Вішліст українських мовників». Це та інші дослідження, підготовані для KYIV MEDIA WEEK 2021, можна отримати, зареєструвавшись тут. А сьогодні говоримо про серіальні плани, сміливі експерименти, мультиплатформовий контент, про фільми, що втрачають рейтинги, і популярність собак, що набирає обертів.
- Поговорімо детальніше про серіальну лінійку. На новий сезон подовжені «Пес», «Юрчишини», «Дільничний з ДВРЗ», «Розтин покаже»…
- Ні, другий сезон «Розтин покаже» ми відкатали навесні, й поки пауза - розмірковуємо над спінофом. Іще з подовжених - «Коп з минулого» (адаптація німецького формату The Last Cop), Pro TV для нас робить. Він уже відзнятий, зараз у постпродакшені. А також «На трьох», але це скетчком. Решта - нові тайтли. Пануємо цієї осені відкатати четвірку: детективний бойовик «Брюс» (вийшов у День Незалежності; нагадаємо, від моменту нашої розмови статус декотрих проектів устиг змінитися. - MBR), коктейль екшена та гумору «Морська поліція. Чорноморськ» (уже в постпродакшені), кримінальна драма «Круті міри», який ми виробляємо зі Star Media, і серіал «Штурм» - зі SFERA FILM.
Крім того, восени ми зі StarLight Production зайдемо ще в один іронічний детективний екшен - «Гарячий коп». А також у воєнний мінісеріал «Табун». Розглядаємо варіант серіалу з Pro TV… Ну й багато чого пишемо: є й кримінальні, і комедійні задуми, детективні історії, є пригоди, котрі ми розробляємо з різними авторами та продакшенами.
- Розкажіть детальніше про «Штурм». Виходячи з опису, готується просто суперекшен. Чи правильно я розумію, що це, попри маскулінність історії, все ж таки експеримент?
- Це експеримент не з погляду вибору історії (вона однозначно маскулінна, одним із референсів був американський серіал S.W.A.T.), а з погляду виробництва. Доволі складний продукт, багато екшена, тому лише чотири серії - ми ж не Голлівуд, адже платимо все одно як український канал. Плюс для нас це експеримент з погляду роботи зі SFERA FILM.
- До цього вони виробляли лише для «2+2». Продакшен прийшов до вас із проектом чи ви до них звернулись?
- Вони до нас приходили з різними проектами, ще коли були RunGo. Ми їх, грубо кажучи, забрифували. Вони пішли писати та ось зайшли у зйомку. Зі Стрельниковим (посміхається). Виходить цікавий продукт: процедурал, дуже action-packed and action-driven, як кажуть наші іноземні колеги. У цьому насправді головна складність: коли у тебе є певна операція, котра в реальному світі триває хвилини три, а історію треба захопливо розповідати 45 хвилин. Ми довго його писали, довго шукали персонажів, утім, що особливо приємно, коли в підсумку дали почитати консультантам від СБУ, вони сказали: «Так, у нас реально так трапляється». Вони нас консультували у всьому, щодо одягу та зброї включно, дали дозвіл на зйомку в різних місцях, де ніхто ніколи не знімав. Тому ми сподіваємось, що глядач оцінить.
- Коли плануєте прем'єру? Навесні?
- Теоретично встигаємо до кінця року, але в цьому разі поспішати немає куди. Нехай краще буде на весну ляля.
- Переходимо до публіцистичної лінійки, яка поповнилась проектом «Прихована небезпека» з Олексієм Душкою. Він до вас сам прийшов чи з командою?
- Він - молодець: постукав до мене у фейсбук, запропонував кілька ідей, я його скерувала до продюсера, відповідального за напрям шоу. У підсумку народився концепт, що потім як продюсер із досвідом і командою взяв під себе Андрій Слободян - керівник проекту «Ранок у великому місті» й один із шоуранерів внутрішнього продакшена StarLight News. Олексій залишився ідейним натхненником, ведучим і головним редактором проекту, а команду зібрав уже внутрішній продакшен. Це команда, котра робить «Ранок у великому місті» для ICTV і «Неприховану правду про зірок» для СТБ.
Іще ми плануємо спеціальний проект із Романом Бочкалою.
- У чому полягає його спеціальність? Він буде короткий?
- Спробуємо спершу коротку версію недовгого циклу.
- Щось про війну?
- Про різні складні точки на мапі світу, скажімо так. Зараз, приміром, Роман бере ексклюзивне інтерв'ю у керівника руху «Талібан».
- Звучить дуже цікаво. А в бік тревела ви ще дивитесь?
- Аж так, щоби перебирати кожний формат, не дивимося. По-перше, глядач явно перегодований. По-друге, в нашому холдингу є зрозумілий хіт «Орел і Решка». Тому просто так лізти в категорію тревела ми не хочемо і зараз радше дивимось на авторські проекти. От спецпроект із Бочкалою - взагалі не тревел, але коли є автор, є ідеї - це цікаво.
- Добре. «Свобода слова» повертається без змін?
- У нас нова сучасна студія, нова сценографіка і, відповідно, редакторський підхід, нові фішечки. Та це, як і раніше, політичне ток-шоу на телеканалі ICTV, ведучим котрого лишається Вадим Карп'як. Плануємо кілька експериментів: частина дебатів транслюватиметься винятково для інтернету, частина - винятково для ефіру. Ну й після оновлення гості не повернуться до студії, а братимуть участь віртуально.
- Із погляду цифр, схоже, проект потребує якогось свіжого дихання.
- Насправді команда ще минулого сезону внесла зміни, що не очевидні глядачеві. Однак усі ці проекти (політичні ток-шоу. - MBR) так чи інак залежать від політичної адженди. Який порядок денний - такі й цифри. «Свобода слова» матиме дуже модний, свіжий, стильний вигляд, туди приходитимуть усі топові люди політикуму країни - а показники однаково залежатимуть від порядку денного.
- Але ж є ще цифри конкурентів.
- Шустера? Не називатимемо його програму «Свободою слова» (сміється).
- Радше програми «Право на владу».
- Усі ефіри «Право на владу», які зібрали реально високі показники, не пов'язані з журналістською проробкою. Це просто дуже емоційні гойдалки, що на «1+1» вписуються, а у нас - ні.
- За минулий календарний рік на ICTV істотно збільшився кінопоказ: із майже 22% до майже 30%. Це було тимчасове рішення, з огляду на складний період, чи частина довгограючого плану?
- Кіно на ICTV завжди було багато. Та якщо влітку 2019-го ми суттєво змінили сітки, подекуди перенесли кінопоказ, і деякі пізні слоти змінились на денні, то 2020-м логіка кінопоказу загалом не зазнала змін. Були періоди, коли кінолінійка на два-три тижні додавалася до певних слотів, аби, грубо кажучи, перекрити дірку в ефірі, якщо ми не встигали з виробництвом.
- А далі кінопоказу буде так само багато і він залишиться орієнтовно в тих самих слотах?
- Протягом найближчих року-двох точно залишиться. Є зафіксовані слоти кінопоказу, а є вакантні, що за певних обставин можуть заповнюватись фільмами. Тож буде плаваючий обсяг.
- А не бентежить вас, що за такого…
- Що він падає?
- Я хотіла інакше сформулювати: що цифри, особливо вихідними, дуже залежать від кінопоказу.
- Вони однаково від чогось залежать. Зараз ми, на жаль, спостерігаємо тенденцію зниження показників у кіно. В чому причина - точніше, який із факторів є основним, - сказати складно. Але гіпотези є, зокрема - зростання Other TV. Окрім цього, зараз ми падаємо до так званої пандемічної ями.
- Коли немає прем'єр?
- Так, і не просто немає в нас, а їх узагалі не існує. Це, звісно, погіршує ситуацію на всьому ринку.
- А версію посилення конкуренції з діджиталом розглядаєте? Ті самі фільми можна знайти на VoD-платформах, не кажучи вже про піратські сайти.
- Це гіпотеза. З одного боку, глядач усе ж таки лінивий, і якщо він потрапляє на класний фільм по ТБ, то вже не хоче нічого шукати. З іншого боку, він має вибір. І якщо дев'ять із десяти дивитимуться телик, то щодесятий піде шукати те, чого хоче, в інтернеті.
- На ТБ фільм можна подивитися безкоштовно - це важливий чинник?
- Я переконана, що культури платити за контент у нашій країні особливо немає. Це радше піратство. Плюс [незакодований] супутник. Загалом, кількість пропозицій така, що, коли ти хочеш дивитись кіно - якесь (може, не саме те, що хотів), ти подивишся. І це так чи інакше від'їдає певний шматок пирога.
- Ви показуєте чимало українського прокатного кіно. Чи не маєте планів заходити у співпрацю зі студіями-виробниками, що вже роблять інші телеканали?
- У нас є кілька ідей, розроблених у межах каналу, які нам дуже до вподоби і слушніші для повного метра, а не мінісеріалу. Сподіваємося, що всі зірки стануть - ми знайдемо і гроші, і партнерів, аби реалізувати це як кіно. Але чогось просто в роботі, на жаль, немає.
- У межах прем'єр до Дня Незалежності ви показали експериментальний спецпроект «Велика Україна»: загальнонаціональний канал дав в ефір контент, котрий створювався для YouTube. Чи правильно я розумію, що для ефіру просто перемонтували частину скетчів, які виходили на YouTube-каналі «Наші без Раші»?
- Так і є. Для нас це був експеримент.
- Чому канал на нього пішов і як ви оцінюєте результат?
- Особисто я вважаю, що результат очікуваний. З одного боку, ми хотіли зробити контент під День Незалежності - щось нове, але відповідне запитові у цю дату. А у Kolegi Studio багато скетчів. І ми попросили їх змонтувати один великий фільм із тих, що присвячені Україні майбутнього. У їхніх скетчах це країна, до якої всі хочуть поїхати, всі хочуть отримати не грінкарту, а жовто-блакитну, і найкращі готелі - звісно ж, у Карпатах, і всі про це знають. Тобто є лейтмотив, що за 20-30 років Україна - це просто рай на землі, до якого всі хочуть потрапити. Нам здалося, що це крута ідея: не про журбу, а позитивний і веселий запит на майбутнє. Тому вирішили спробувати. Плюс для нас це експеримент із погляду іншого типу гумору, якого немає ані на ICTV, ані взагалі на телебаченні. Тут інше подання, взагалі по-іншому все. Водночас якість самих скетчів доволі висока.
Ми розуміли: якщо це «вистрілить» - то покажемо ще раз на День Незалежності. А коли не «вистрілить» - то не «вистрілить». Через те що гумор специфічний і висока конкуренція, проект зібрав нижче за середню частку каналу.
- Але знов-таки це цифри не у вакуумі. І низька частка не завжди означає неуспіх.
- Сто відсотків. Та ми бачили криву, демографію, глядацький профіль… Kolegi Studio - безумовно, талановиті хлопці, й у них є дуже смішні елементи, слушні скетчі. Але наш глядач, певне, до такого не готовий. З іншого боку, ми отримали дуже позитивний відгук у соцмережах. Люди ж добре рідко пишуть, а тут - купа коментарів: «які ви молодці», «щиро дякую», «отакої», «я взагалі не думав, що таке покажуть за мого життя на ТБ».
- Виходить, проект спрацював радше на імідж?
- Я гадаю, що певна категорія глядачів - молодша, до 35 - була просто в захваті.
- Минулого року ви говорили про відкладені через коронакризу плани розвивати денні слоти. Чи вдалося повернутись до цих планів?
- Проблема денних слотів у тому, що країна бідна. Точніше, це проблема не лише денних слотів, але вдень просто геть туга. І річ не так у пандемії, як в економічному стані й ринку реклами, котрий лімітований і не зростає так, як ми б хотіли. Але! Попри це, ми нашкребли по засіках, переконали менеджмент групи і скрутили колобка - зараз у нас у продакшені перший сезон серіалу «Слідаки». Його робить StarLight Production саме для денного слота.
- Що це буде? Процедурал?
- Так. Народно-іронічний детектив із дуже затишним поданням.
- Саме серіал? Не докудрама?
- Ну, щось між скриптом і серіалом.
- Скільки вічнозелених історій - таких як ваш «Пес» - потрібно телеканалу, аби почуватися впевнено? І чи є у вас зрушення у цьому напрямі?
- Ми завжди у пошуках другого «Пса» (сміється). Але на те він і хіт, як і інші хіти у світі: здається, ось рецепт - повтори, і буде така сама страва. А так не відбувається.
- Але ж ви бачите, що відразу два канали цього сезону…
- Мені здається, навіть три. Я знаю трьох нових собак в обличчя.
- Вас це лякає?
- Ні. Одну історію я знаю дуже добре, бо вона виходить на «Новому каналі». Я розумію, в чому відмінності, хоча там теж собака. Та звісно, читаючи синопсис, а потім бачачи фотографії з тарілки вже одягненого у костюм головного героя серіалу «Топтун»… З одного боку, я розумію, що ми б так само дивилися на успішний кейс, але так би не копіювали. Ми б собі не дозволили. Починаючи від етичних причин і закінчуючи тим, що глядач не дурень, і, коли ти даєш йому бліду копію, він, найімовірніше, буде засмучений.
Чи шукаємо ми процедурали? Так, шукаємо. У нас вони, власне, є в роботі. Але наші процедурали - й у запусках, і у зйомках, і у пості - не такі, як «Пес». Там завжди є якийсь харизматичний персонаж або родина персонажів, але другого собаку ми наразі не запускали.
- Я первісно мала на увазі не саме собаку, а якийсь вічнозелений проект, що міг би, як і «Пес», дуже довго працювати.
- Франшизу хочуть усі: на телеканалах, на стримерах, у всьому світі. Бо люди живуть із цими героями. І якщо можна жити сто серій, а не шість - це класно. Історії, яких ми шукаємо, завжди передбачають продовження. За рідкісним винятком. Наприклад, «Брюс» - це «четвірка», горизонтальна історія, але якщо вона зайде, то сам персонаж може стати франшизою. Це можуть бути окремі мініфільми.
Наші «Гарячий коп» і «Штурм» - теж процедурали, але вони інші. У них більше екшена, менше детектива. І ми сподіваємось, що у «Штурма» буде другий сезон, а у разі «Гарячого копа» навіть не сумніваємося. Там добрий сценарій, комбінація іронії з криміналом та екшеном - те, що у нас добре працює. Секретів успіху багато. Насправді серіал «Пес» розпочинався з чотирисерійної історії.
- Так, я пам'ятаю.
- І вже на перших серіях було видно результат. Але от саме собаки на ринку… Ми навіть жартували, що на місці «2+2» зробили б серіал «Кіт». У цьому бодай є гумор.
- Друге питання, що походить із кейсу «Пса». Спершу виробник успішно продав його на російський канал, потім - на російську платформу. В Україні ж серіал доступний безкоштовно на «Телепорталі», на сайті «Серіал ICTV» та YouTube. Чи є у вас думки про монетизацію проектів на кшталт «Пса» у діджиталі не лише у безкоштовній моделі з рекламою, а й у платній? Я періодично користуюся «Телепорталом» і залюбки заплатила б за перегляд без реклами, щоб він був технічно зручний. Звідси природне питання: чи є якийсь рух у цей бік? Чи масовий глядач не платитиме?
- Стратегія групи з розвитку напряму SVoD у роботі. Це великий проект, інвестиції. А з «Телепорталом», мені видається, є технологічні проблеми.
- Його треба переписувати.
- Він має працювати швидше, краще, легше. Діджитал-департамент, у віданні якого він перебуває, опікується удосконаленням. Як мовник ми розглядаємо різні сценарії, зокрема продаж контенту. Наприклад, була угода зі Sweet.tv: на платформі лежав другий сезон «Перших ластівок», другий сезон «Розтин покаже» - це зі свіжого. Українські платформи у нас купували і «Пса», і «На трьох», і Dizel Show, але не ексклюзивно. Їх улаштовує контент, що паралельно існує на наших каналах або на сайтах.
- А пропозицій викупити контент, що лежить на YouTube, і забрати ексклюзивно до себе в бібліотеку не надходило?
- Були якісь пропозиції пакетних угод. Але ціни… Хоча ми розуміємо, що територія України не може приносити якісь колосальні доходи. Платформи не можуть собі дозволити заплатити нам стільки, скільки ми хотіли б. Тому, мабуть, не приходять. Інакше їм доведеться розстатись із дуже великою кількістю грошей, а вихлоп - сумнівний.
- Останнє питання - власне вішліст. Які напрями плануєте розвивати найактивніше, куди вкладати найбільші бюджети, про який контент мрієте?
- Наш основний вектор, наша фішка - це серіали. Тому всі плани, мрії та брифи радше зосереджені навколо серіальної лінійки. Хочемо більше успішних вертикальних довгограючих франшизних серіалів. Але також хочемо іноді додавати складніший продукт, назвемо його подієвим: найімовірніше, горизонтальний, малосерійний, стильний і що привертає аудиторію, яка зазвичай не вмикає лінійного телебачення, а приходить на спеціальні продукти. Крім того, ми розробляємо кілька пригодницьких історій, котрі дуже хочемо реалізувати. Дуже різні пригоди - і на тлі історичних подій, і сучасні. Будь-який адвенчер із погляду виробництва найскладніший у світі жанр. Ну й дуже дорогий. Тож пригоди - це з того, що складно досягається. Ну а так, кримінал із комедією - наш основний напрям.
- Говорячи про подієвий продукт, ви маєте на увазі мультиплатформний контент, що можна показати і на ТБ, і в діджиталі? Такий, для створення якого колись задумувався StarLight Originals?
- Проекти у них дуже різні, тож важко сказати, яке завдання було первісно, а яке зараз. Але загалом так, стратегія Originals - бути певним, грубо кажучи, ексклюзивним продюсером контенту, в котрому будуть зацікавлені і платформи, і телеканали. Але передусім усе ж таки платформи. Ми не зможемо ставити в ефір ультраплатформні продукти категорії 18+. Тому я радше кажу про продукт, що потребує від глядача більшого залучення та уваги, який не можна дивитися фоном. І можливо, де картинка буде стильніша, але темна.
Зараз ми зі Star Media працюємо над горизонтальною кримінальною драмою - це не платформа, але цілковито експеримент для нас. Вона класна, але через те, що глядач дивиться стихійно (не щодня і не всю серію), такі продукти виходять доволі експериментальними. З іншого боку, треба давати глядачеві різний продукт, аби він усе ще вірив у телебачення. Інакше буде та сама катеринка - й Other TV зростатиме в рази швидше. Для іміджу, очікування бренду важливо створювати складніший продукт. Ми точно не збираємось цькувати бідолашного глядача нуаром, що виходить окремою лінійкою весь рік. Але...
- На свята.
- Так, на свята. Навпроти «Скаженого весілля».