Цього літа Каннський кіноринок Marché du Film другий рік поспіль випробовував своїх відвідувачів на міцність новим форматом проведення. Якщо 2020-го всім екстрено довелося перебудуватись на тотальний онлайн, то 2021-го - підлаштовуватися під гібридну програму: з 21 по 25 червня пройшли Pre-Cannes Screenings - попередні онлайн-покази, доступні всім зареєстрованим на Marché du Film баєрам, а із 6 по 15 липня, паралельно з кінофестивалем, відбулися офлайн-івенти.
На відміну від минулого року цього разу плутанини з двома ринками в Каннах не було, і Marche du Film, як і кінофестиваль, пройшов порівняно гладко - хоч і з купою обмежень, а також новою реальністю у вигляді центрів перевірки на COVID-19. І звісно, говорити про повернення традиційних фестивалю та ринку наразі не випадає. Деякі керівники великих студій так узагалі приїхали не продавати або купувати, а просто подивитись, що до чого, - але поїхали заряджені оптимізмом. І на щастя, зміна формату не позначилася на самому попиті баєрів: переговори відбулись, а угоди закрили. Про останні ми й поговоримо.
Лідер закупівель
Відеосервіс Mubi, доступний у 195 країнах, просто-таки агресивно скуповував фільми. Зокрема, до його каталогу пішли драма «Пам'ять» (Memoria) із Тільдою Свінтон, «Молитви за вкрадених» (Prayers for the Stolen), екранізація однойменного роману Дженніфер Клемент, документалка «Корови» (Cow), знята акторкою, а тепер і режисером Андреа Арнольд, драмеді «Острів Бергмана» (Bergman Island) Мії Хансен-Леве, детектив/містика «Ягня» (Lamb) Вальдемара Йоханнссона, мюзикл і за сумісництвом фільм-відкриття Каннського фестивалю «Аннетт» (Annette) Леоса Каракса, історична драма «Бенедетта» (Benedetta) Пола Верховена, драма «Велика свобода» (Great Freedom) Себастьяна Мейзе, а також «Священні узи» (Lingui, The Sacred Bonds) Махамата-Салеха Харуна. Нарешті, Mubi придбав російську драму «Разжимая кулаки» Кіри Коваленко для дистрибуції на території Північної Америки, Великобританії та Ірландії, Індії і країн Латинської Америки. Фільм переміг у конкурсі «Особливий погляд».
Важливо зауважити, що річ не лише в бажанні самої Mubi купувати, а й у загальній тенденції продавати контент онлайн-кінотеатрам. Позаяк світовий ринок кінотеатрального прокату ще не відновився (а в разі нових спалахів пандемії не відновиться ще роками), селери більше придивляються до онлайн-майданчиків для дистрибуції. Кінотеатри можна закрити, а онлайн-сегмент продовжить роботу.
Але є і зворотний бік медалі. В ОТТ- і VoD-сервісів часто куди більше грошей на закупівлю контенту, ніж у традиційного інді-дистрибутора. З огляду на це конкуренція не завжди має чесний вигляд. Утім, не всі хороші фільми мають потенціал для ексклюзивної онлайн-прем'єри, тому стверджувати, що стримери розполохали всіх, наразі зарано.
Найбільші угоди…
На цей час найпримітнішою угодою є придбання дистрибуційною та продакшен-компанією STX міжнародних прав на сиквел «Гренландії» майже за $75 млн у Anton. $25 млн із них - за територію Північної Америки.
STX, котру на світовому ринку зрідка називають мінімейджором, добре зарекомендувала себе як прокатник тієї самої «Гренландії», а також юридичної драми «Мавританець» (Mauritanian) і планує з лишком компенсувати витрати на другу частину. До речі, медіасервіс MEGOGO саме переуклав (через MEGOGO Distribution) контракт із STX на наступні три роки, тож із десяток багатообіцяючих релізів будуть і в Україні.
Водночас онлайн-гігант Netflix виклав згаданій Anton кругленьку суму за британський жахастик «Курсор» (CURS>R) про студентку, яка грає у відеогру, де ставка - її власне життя. Сума угоди не розголошується, але, кажуть, ідеться про семизначну суму.
…й угоди трохи менші
Баєри - Neon, A24, IFC і Sony Picture Classics - боролися за права на драмеді «Найгірша людина у світі» (The Worst Person in the World) на територію Північної Америки. У підсумку Mk2 Films продала права Neon, але майже за $750 тис., що має дрібнуватий вигляд на тлі згаданих вище сум. Крім того, Neon придбав у Mk2 Films північноамериканські права на фільм Йонаса Карпіньяно «К'яра» (A Chiara), який переміг у конкурсі «Двотижневик режисерів» (Directors 'Fortnight).
Metro-Goldwyn-Mayer придбала права на фільм Шона Пенна «День прапора» (Flag Day), що бере участь у головному конкурсі, але сума не розголошувалася. Крім того, студія придбала на дистрибуцію режисерський дебют Зої Кравіц «Острів кицьок» (Pussy Island) із Ченнінгом Татумом у головній ролі, зйомки якого стартують лише наступного року. Сума також не розкривається.
Компанія A24 теж купила фільм з основного конкурсу - драмеді «Червона ракета» (Red Rocket) Шона Бейкера. А Miramax придбала у FilmNation міжнародні права на драму «Ті, хто залишився» (The Holdovers) Олександра Пейна з Полом Джаматті в головній ролі.
Кілька днів тривала боротьба за фільм «Ворог» (Foe), переможцем з якої вийшла Amazon Studios. У науковій фантастиці знялися Сірша Ронан і Пол Мескаль.
Sony Pictures Classics забрала фільм «Купе номер шість» (Compartment No. 6) Юхо Куосманена - на територіях Північної та Латинської Америки, Східної Європи, Південно-Східної Азії і Близького Сходу.
Oscilloscope Laboratories купила права на драму «Клара Сола» (Clara Sola) Наталі Альварес Месен у Північну Америку. Фільм брав участь у конкурсі «Двотижневик режисерів».
IFC Films придбала вищезгаданий «Острів Бергмана» з Вікі Кріпс і Тімом Ротом. А також історичну драму «Бенедетта» Верховена.
А що ж українські проекти?
У головному конкурсі українські або створені в міжнародному копродакшені з Україною стрічки не брали участі. Але в межах ювілейного, 60-го «Тижня критики» премію Prix SACD одержала французько-швейцарська драма «Ольга», у виробництві якої брала участь українська компанія Pronto film (свого часу проект не зміг отримати фінансування Держкіно як офіційна копродукція України, але свої зобов'язання перед міжнародними партнерами Максим Асадчий і Ко виконали). А у програмі «Спеціальні покази» успішно пройшов фільм Сергія Лозниці «Бабин яр. Контекст», здобувши приз «Золоте око» (нагорода за найкращу документалку). На кіноринку ж були представлені українські проекти «Нижній горизонт» Жанни Озерної та «Ля Палісіада» Філіпа Сотниченка - остання отримала фінансову підтримку Goteborg Film Fund.
Про угоди щодо цих чотирьох фільмів наразі не повідомляється, але угоди з українського контенту точно були - взяти бодай спортивну драму «Пульс» виробництва KINOROB (входить до складу FILM.UA Group). Продажі підтвердив продюсер стрічки Єгор Олесов, хоча баєрів і країн не назвав.
І звісно, на Marché du Film працював український павільйон, що ледь не зірвався, організований спільними зусиллями вітчизняної індустрії та держави. Який він був, які заходи провів і чи був цікавий міжнародним гостям, ми розповімо геть невдовзі.