Тим, що формат подкастів має величезний попит у всьому світі, сьогодні навряд чи когось здивуєш. На їхнє виробництво та поширення покладають надії як маленькі студії, так і величезні корпорації на кшталт Apple і Spotify, а тренд зростаючої популярності не лише звичайної балаканини, а й аудіосеріалів уже докотився і до України. Але поки ми тільки вчимося споживати художній контент через навушники, на Заході накреслилась чергова нова тенденція - продовжувати життя відеоконтенту за допомогою аудіо. Хто вже спробував свої сили на цій ниві, які серіали встигли розжитися такою «доданою вартістю» та чому вітчизняним виробникам варто придивитись до нового формату - спробуємо розібратися разом.
Подкаст як дієвий спосіб розширити всесвіт хітового проекту
Мабуть, найяскравішим і найзнайомішим у наших широтах прикладом колаборації відео- й аудіоформатів став серіал НВО «Чорнобиль» і супутній йому подкаст із невигадливою назвою Chernobyl Podcast. Як і телешоу, що перевершило всі рекорди, додаток вийшов 2019-го та складався з п'яти випусків - по одному під кожну серію. Його автором виступив творець серіалу Крейг Мейзін, який протягом 45 хвилин пояснював деталі окремих епізодів проекту - від вибору сюжетних ліній і реквізиту до місць зйомок.
Відтоді спливло багато води, але звичка постачати серіали такими подкаст-продовженнями прижилася. Той самий НВО почав провертати це з багатьма гучними проектами, причому не лише ігровими, а й документальними. Наприклад, восени 2019-го Мейзін став автором іще одного подкасту, який цього разу супроводжував серіал «Хранителі». Попри те що до самого шоу Крейг стосунку не мав, до нього щовипуску приєднувався шоуранер телекоміксу Деймон Лінделоф, котрий розкривав таємниці залаштунків проекту та ділився враженнями від виконаної роботи.
Також власним подкастом Lovecraft Country Radio розжилось шоу «Країна Лавкрафта», і для нього це виявилося більш ніж вдалим рішенням. По-перше, як зізналась одна з ведучих подкасту (і за сумісництвом сценарист серіалу) Шеннон Х'юстон, «у шоу порушується стільки важливих тем і відбувається стільки дивних речей, що звичайні рекапи не змогли б усього пояснити». По-друге, Х'юстон разом зі співведучою Ешлі С. Холл справді не просто обговорювали кожен епізод стрічки, а й поміщали її у глибокий контекст досвіду афроамериканців на американському Півдні - як із містичного, так і з цілком побутового погляду. Навряд чи щось таке можна було б зробити в якомусь іншому форматі.
Ще один приклад - зі свіженького і, як було анонсовано, документального. У лютому 2021-го на платформі НВО Max вийшов мінісеріал «Аллен проти Ферроу», в котрому автори-документалісти Кірбі Дік і Емі Зірінг розповідали про особисте життя Вуді Аллена, його колишньої дружини Міа Ферроу та прийомної дочки Ділан, якої режисер нібито домагався, коли тій було лише сім років. Наразі важко сказати, чи поховав цей серіал кар'єру Аллена, натомість користь подкастів-додатків на його прикладі можна довести з легкістю. Річ у тому, що паралельно з прем'єрами епізодів Зірінг і Дік запустили Allen v. Farrow Podcast, де не лише представили інсайдерський погляд на власне розслідування, а й забезпечили його новими фактами. Коли стрічка вже була змонтована та готова до ефіру, на зв'язок із Зірінг вийшов ключовий свідок - колишня няня Ділан Елісон Стрікленд, що перебувала в будинку Аллена й Ферроу в той час, коли режисер робив свої брудні справи. За словами Емі, додавати її інтерв'ю до серіалу було вже пізно, але на допомогу прийшов формат подкасту та розмова з жінкою перекочувала туди. В результаті аудіододаток сам собою став хітом, посівши друге місце в чартах Apple.
Поки НВО має вигляд передовика виробництва подкастів «за мотивами», але його конкуренти теж не дрімають. Стримінг-сервіс Netflix, наприклад, оцінив потенціал нового напряму ще 2019-го: в липні цього року платформа запустила свій перший офіційний подкаст Behind The Scenes, в якому на сьогодні налічується вже п'ять сезонів, і кожен із них присвячений окремому проектові - від «Дивних див» і «Відьмака» до «Академії «Амбрелла» й «Тіні та кістки». Ведучі подкасту змінюються щосезону, а виробник - студія Pineapple Street Media - лишається незмінним.
Інший свій офіційний подкаст - The Crown: The Official Podcast, що, як неважко здогадатись, присвячений серіалу «Корона», - Netflix продюсує самостійно, але в компанії студії Somethin’ Else, котра спеціалізується на цьому форматі, а також британського продакшена Left Bank Pictures, що працює над оригінальним шоу. Перший сезон подкасту вийшов одночасно з третім сезоном «Корони», а його ведучою стала британська журналістка Едіт Боуман. І певна річ, щовипуску не обходиться без зіркових гостей - від шоуранера проекту Пітера Моргана до його зірок Олівії Коулман, Джилліан Андерсон, Хелени Бонем-Картер та інших.
Компанія Apple, будучи не тільки глобальним виробником відеоконтенту, а й власником одного з найбільших подкаст-майданчиків, теж не могла проігнорувати новий тренд. Щоправда, у гру купертіновці вступили набагато пізніше за конкурентів, лише в лютому 2021-го, коли відбулася прем'єра дебютного подкасту платформи For All Mankind: The Official Podcast. Його реліз приурочили до виходу другого сезону серіалу «Заради всього людства», а ведучою стала Кріс Маршалл, що виконує у проекті роль командира Даніель Пул. Подкаст складається з розмов Маршалл із творцями шоу, колегами по майданчику, різними експертами, а також колишніми астронавтами - ті, зокрема, діляться подробицями перебування у справжньому космосі. Шоу створене у співпраці з компанією At Will Media.
І хоча на сьогодні цей подкаст лишається єдиною пробою пера в Apple, на досягнутому компанія напевно не зупиниться, а такі аудіододатки до серіалів стримінг-сервісу Apple TV Plus стануть серйозною підмогою в конкуренції зі Spotify.
Чому це працює?
Не секрет, що успішніше кожен конкретний серіал, то більше люди про нього говорять і то більше шукають пов'язану із шоу інформацію. Це підтверджує й директор напряму подкастів у НВО Майкл Глюкштадт: «Люди хочуть витрачати більше часу на роздуми та розмови про шоу, які вони дивляться, незалежно від того, чи дивляться вони їх запоєм або раз на тиждень. Історії не виходять у них із голови, а тематичні подкасти доповнюють їхній глядацький досвід».
Марія Цукерман, глава американської кінокомпанії Topic Studios («Мавританець», «Пральня»), яка також опікується розвитком подкастингу, певна, що самими лише серіалами справа в найближчому майбутньому не обмежиться: «Кожна компанія, що опікується виробництвом контенту, хоче захопити якнайбільшу частку ринку та транслювати свою продукцію всіма можливими способами». Крім того, шлях виробництва додаткового контенту до вже існуючих тайтлів, на думку Цукерман, не лише логічний, а й виправдовує себе з фінансового погляду. «У вас уже є фанатська база, що прагне дедалі більше продукції на свою улюблену тему. За допомогою подкастів ви можете запропонувати аудиторії глибше занурення або інший погляд», - зазначає вона.
Крім того, експерти погоджуються, що довше подкасти з нами, то більше люди звикають споживати аудіоконтент, і згодом аудиторія цього формату лише зростатиме. До того ж подкасти на відміну від самих серіалів можна слухати коли та де завгодно, тож у теорії продюсери можуть робити так, аби їхній глядач був занурений у всесвіт проекту мало не цілодобово.
Щоправда, є одне вагоме але. На сьогодні виробники західних проектів опікуються подкастингом, як кажуть, на голому ентузіазмі: продюсерам не доплачують за успіхи аудіоформатів за їхніми серіалами, а створення подкастів часто входить до первісного договору з тією чи іншою платформою як частина промокампанії. Втім, експерти певні, що в міру розвитку жанру це зміниться.
Чи варто пробувати такий трюк в Україні?
Якщо коротко, то так, безперечно варто. Коли ж довше, то на це є щонайменше три вагомі причини. По-перше, подкасти - це порівняно недорого, для їхнього виробництва не потрібна велика команда та купа техніки. По-друге, навіть українська аудиторія поступово звикає до споживання аудіоконтенту - наприклад, MEGOGO Audio динаміки зростання вистачило для того, аби почати створювати фікшен-подкасти, хоча конкретних цифр платформа так і не розкрила. Ну й, по-третє, на нашому ринку вже вистачає якісних проектів, яким додатковий контент геть не завадив би. Ви напевно не відмовилися б послухати подробиці залаштунків «Перших ластівок», «Кріпосної» або «Спіймати Кайдаша», чи не так?