Нам пощастило жити в такий час, коли новий контент з'являється практично щохвилини. І якщо раніше головним питанням життя, Всесвіту і всього такого був «Що подивитися?», то сьогодні він стрімко трансформувався в насущніший - «Як устигнути подивитись усе, що хочеться?». Виробники конкурують один з одним за вільний час користувачів, і щодня ця конкуренція стає дедалі жорсткіша. Здавалося б, вдіяти з цим нічого не можна, та медіасервіс MEGOGO знайшов рішення - популярне у світі, але в українських реаліях наразі втілене не на повну силу: робити ставку не на відео, а на аудіо.
Хід пояснюється просто: такий формат не претендує на увагу споживачів цілком, лишаючи їм можливість паралельно робити щось іще, але водночас свою головну функцію - розважати - виконує на відмінно. Експерименти в цьому напрямі майданчик розпочав іще наприкінці 2019-го, коли в нього з'явився розділ MEGOGO Audio з розмовними подкастами й аудіокнижками. А тепер іде ще далі й запускає свій перший аудіосеріал. Проект, прем'єра якого відбулась 23 лютого, присвячений найвідомішій техногенній катастрофі Києва - Куренівській трагедії, а MEGOGO за його допомогою сподівається розпочати українську еру наративних подкастів. Як і навіщо компанія в це вплутується - ми сьогодні й розберемось.
Судячи з того, що в день релізу проекту сервіс затіяв цілу презентацію, на нішу він робить велику ставку. Що, загалом-то, обґрунтовано: формат аудіосеріалів у світі розвивається давно й успішно. Ви напевно чули про найвідомішого представника жанру, подкаст Serial, в основі якого - реальні журналістські розслідування і який, стартувавши 2014 року, існує донині. У MEGOGO певні: в Україні в такого продукту теж є майбутнє, і попит на розмовні подкасти й аудіокнижки це лише підтверджує. Власне, вперше про цікавість до фікшен-подкастів головний маркетинг-стратег компанії Іван Шестаков говорив іще під час запуску аудіонапряму, тож поява першої ластівки в цій галузі була питанням часу.
Строго кажучи, слово «фікшен» у визначенні дебютного аудіосеріалу MEGOGO не зовсім справедливе: він ґрунтується на реальних подіях 60-річної давності, а сценарій створювався за спогадами очевидців та офіційними документами того часу. Але на відміну від розмовних подкастів тут є акторський склад і режисер, персонажі й інші художні складові - майже як у радіовиставі «Війна світів», що наприкінці 30-х років минулого століття дуже налякав американців. Шестаков в аналогіях іде ще далі: за його словами, у слухачів старшого віку проект може викликати ностальгію за казками й виставами на платівках, популярність яких із поширенням телебачення (а з ним і відео як головної форми контенту) зійшла нанівець. Сьогодні, певен Іван, аудіосторітелінг переживає ренесанс, і компанія MEGOGO не має наміру втрачати можливість узяти в ньому участь.
Тепер поговорімо докладніше про сам серіал, що дістав промовисту назву «Куренівка. Історія київського потопу». Він розбитий на шість невеликих (щонайбільше - 16 хвилин) епізодів, аби зручно було слухати частинами, не руйнуючи сторітелінгової магії. За режисуру та сценарій відповідає постановник фільму «Поїзд «Київ - Війна» Корній Грицюк, який зазначає, що, хоч для нього створення аудіосеріалу й було новим досвідом, до справи він підійшов максимально серйозно. «Ми зробили точно такий самий саундпродакшен, як у кіно. Під час запису ми імітували різні звуки, що додають сюжету динаміки та створюють слухачеві атмосферу радянської реальності», - пояснив він.
За словами Грицюка, для серіалу він провів масштабний ресьорч, а ще в роботі брали участь учені й, мабуть, найвідоміший дослідник трагедії Казимир Брамський. На основі спогадів очевидців та архівних записів автори створили історичні реконструкції подій, а потім запросили професійних акторів, аби ті все це озвучили. До речі, не дивуйтеся, почувши знайомі голоси: у проекті взяли участь Римма Зюбіна й Андрій Куликов.
З боку MEGOGO створенням першого аудіосеріалу опікувалася глава MEGOGO Audio Катерина Котвіцька. За її словами, ще наприкінці минулої осені в компанії розпочали переформатування власного виробництва подкастів, вирішивши зосередитися на наративних форматах.
«Нам цікаво працювати з історіями та робити цілісний аудіопродукт, який захоплює не темою окремого випуску, а історією загалом», - каже Катерина. Вона зазначає, що від задуму до втілення був пройдений чималий шлях: спершу в MEGOGO формували команду та досліджували нішу, а потім улаштували цілий пітчинг тем, які було б цікаво почути аудиторії майданчика. «Зараз головний виклик - працювати з різними жанрами, підходами й форматами. Тому ми задіяли ще більше ресурсів: до команди приєдналася продюсер напряму Юлія Білоус, котра й надалі розвиватиме аудіосеріали MEGOGO», - розповіла Катерина.
Крім Юлії та Корнія, який також приєднався до команди восени 2020-го, в роботі над дебютним аудіосеріалом узяла участь компанія 4EARS Production та її звукорежисери Василь Явтушенко й Ася Федоськіна. З ними ж, за словами Котвіцької, майданчик уже працює над кількома наступними проектами того самого жанру. Загалом же у планах MEGOGO майже десяток аудіосеріалів, які протягом року представлять слухачам. Серед них чимало цікавого: це і проект на основі листування Лесі Українки, й історія про подорож до Антарктиди, а також документалка до річниці катастрофи на Чорнобильській АЕС, історії за мотивами оповідань Ірени Карпи тощо.
Наповнивши подкасти наративом, MEGOGO змінив і формат їхньої дистрибуції: поепізодний вихід лишився в минулому, й аудіосеріали перейшли на модель Netfix, коли проект випускається весь і відразу. Логічно, що для нового напряму потрібні були великі фінансові вливання - конкретних цифр представники майданчика не розголошують, але підкреслюють, що контент у них високої якості (Катерина називає це «кіно в навушниках»), а тому і витрати на нього відповідні. Згодом, за словами Шестакова, в компанії подумають над монетизацією напряму, та перший і найближчі аудіосеріали будуть для користувачів безкоштовні.
В усьому цьому є лише одна невелика ложка дьогтю: коли ви звикли слухати розмовні подкасти виробництва MEGOGO, то доведеться відвикати. Як розповів Шестаков, за майже півтора року роботи в цьому напрямі майданчик переглянув пріоритети й нині зосередиться тільки на виробництві аудіосеріалів. «В Україні є досить велика кількість команд, що вже виробляють якісні розмовні подкасти, але наративних серед них практично немає. Наше ж завдання - заповнювати порожні ніші, аби ринок розвивався, й аудіосеріали - крок у цьому напрямі», - підкреслює Іван.
Тепер у любителів контенту в усіх його проявах є ще один продукт, на який вони можуть «підсісти», а в MEGOGO - ціле поле для досліджень українського слухача. От і дізнаємося, чи припаде новинка йому до вподоби.