Протягом усього 2020-го ми з вами щотижня спостерігали боротьбу мовників за увагу глядача - прийшов час підбити її підсумки. Рік виявився непростий і цікавий: наприкінці січня телеканали медіагруп нарешті закодували свій супутниковий сигнал, а навесні країну накрило першим локдауном, що вплинуло і на теледивлення, і на виробничий графік (а, відповідно, й сітки) каналів, і на процес переходу глядачів від безкоштовного супутника до інших типів прийому, і на фіналізацію переходу ефірного ТБ з аналога на цифру, яка так і не відбулась. Окрім того, більшість мовників телегруп втрачала аудиторію, але про це трохи згодом. А спершу дослідимо першу десятку. Та одразу домовимося - в усіх даних, наданих за однією аудиторією, йдеться про 18-54, 50+, якщо не зазначене інше.
ТОП-10
Лідером теледивлення 2020-го став ICTV, однак досягти такого результату допомогло не зростання показників (за рік мовник дещо розгубив), а просідання найближчого конкурента - каналу «Україна», котрий був першим протягом останніх трьох років і закінчив ці перегони на другій позиції. «1+1» лишився третім. «Новий», який завершив 2019-й на п'ятій сходинці, цього разу став четвертим, помінявшись місцями з СТБ. «Інтер», попри активні спроби «2+2» посунути його зі звичної позиції, залишився шостим. Володарі місць із сьомого по десяте не змінились.
Лідером у праймі (19:00-23:00) також став ICTV, посунувши з верхнього щабля «1+1». Канал «Україна» лишився третім. СТБ, який був четвертим, став п'ятим, помінявшись місцями з «Новим каналом». На дев'ятій і десятій позиціях відбулася рокіровка К1 і НТН. Місця решти мовників не зазнали змін.
«Велика шістка»
За рік загальна частка телеканалів ТОП-6 знову зменшилася - з 51,7% до 48%. За рік до того просідання було не таким драматичним - із 52,64% до 51,7%, а до цього, починаючи від 2016-го, «велика шістка» планомірно нарощувала частку, чому сприяла оптимізація вибірки (простіше кажучи, урізання панелі Nielsen). За підсумками 2020-го жоден із каналів ТОП-6 не подолав позначку у 10%, хоча лише рік тому - 2019-го - таких було одразу три.
Поступове старіння аудиторії (що, загалом, давно не є новиною для телевізійників) триває, і рекордсменом із нарощування пенсіонерів 2020-го став СТБ: канал набув близько 8% аудиторії віком від 56 років (включно з 1% глядачів 76+ - у решти мовників ця вікова група не збільшувалась), а за всіма іншими аудиторіями, починаючи від 10-18, губив. Канал «Україна» наростив глядачів 56-75 на 4% та втратив 1% аудиторії 46-55. «Інтер» на 2% наростив 66-75 і втратив 3% аудиторії 26-55. «1+1» також наростив 66-75 - на 2,5%, загубивши 3% аудиторії 19-35. ICTV майже на 4% збільшив аудиторію 56-75 і втратив близько 6% глядачів віком 26-55.
«Новий канал» губив дитячу (4-9), підліткову (18-10) та молодіжну (19-25) аудиторії, а група глядачів 56-62 збільшилася на 2%. Зазначимо, що тривалий час мовникові вдавалось утримувати та нарощувати молодих глядачів, але кілька років тому, з огляду на тенденції їхнього відтоку в діджитал, у StarLightMedia вирішили змінити конфігурацію аудиторії «Нового»: зараз канал рухається від 14-49 з ядром 14-30 до 18-49 з ядром 25-35.
У гендерному розрізі змінювались аудиторії п'яти мовників (крім «Нового»). Канал «Україна» збільшив жіноче дивлення на 1%, а решта наростили жінок рівно стільки, скільки втратили чоловіків: «Інтер» - понад 4%, СТБ - 2,5%, «1+1» і ICTV - по 1%.
Переходимо до теледивлення за типами прийому. Після кодування супутникового сигналу каналів телегруп найбільшу частку глядачів на супутнику (пропорційно) зберіг ICTV. В ефірній цифрі більше за всіх наростив СТБ, у цифровому кабелі - «Новий» і «1+1», в аналоговому - СТБ (цікаво, в яких іще операторів, окрім Triolan, лишаються аналогові мережі?). Частка Other, куди має входити дивлення ОТТ, показово зросла у «Нового каналу».
Позаяк супутниковий сигнал закодували в січні, пропонуємо порівнювати 2019-й і 2020-й без цього місяця, аби не змазувати картину всього року
А загалом супутник утратив 11% в усій Україні та лише 4% у містах 50 тисяч+. Інформація для прихильників конспірологічних теорій щодо врізання панелі для пом'якшення удару по рейтингах: цьогоріч панель справді неістотно зменшилася (на 2-4%), однак рівномірно у вибірках 50-, де сконцентрована супутникова аудиторія, та 50+.
До речі, від 7 лютого - через «значимі зміни у типі прийому супутникових домогосподарств, що зумовлені кодуванням супутникового сигналу» - вимірювач призупинив зважування панелі за типом прийому телесигналу. Оновити параметри зважування обіцяли після проведення установчого дослідження й наразі, судячи з усього, не оновили.
Ну й аби картина була максимально повною, розглянемо зміну типу прийому сигналу помісячно:
ICTV (1 - 2)
За рік канал, розгубивши близько 0,5% частки, вийшов на перше місце за аудиторією 18-54, 50+ із показником 9,95%. За молодіжною 14-49, 50+ частка мовника також несуттєво зменшилася - до 9,87%, але він зміг і тут стати першим, посунувши «1+1». До лідерства за активною ICTV ішов планомірно: якщо у першій половині року канал зміг очолити основний топ лише протягом семи тижнів (7-8, 11, 18-21), то у другій, починаючи від кінця серпня (34-й тиждень), мовник утримував лідерство щотижня, включно зі своєю першою перемогою новорічної семиденки.
Одним із драйверів успіху ICTV лишалося Dizel Show, завдяки якому канал більшу частину року лідирував у п'ятницю та зміг відбити у «Плюсів» новорічну ніч; хороші цифри демонстрували праймові серіали («Пес-6», «Нюхач-4», «Козаки. Абсолютно брехлива історія», «Дільничний з ДВРЗ»), а також новини (особливо підсумкові) і, звісно, кінопоказ, від успіху котрого так само залежать показники вихідних.
«Україна» (2 - 1)
За рік канал утратив 1,5% частки за аудиторією 18-54, 50+, спустившись на друге місце з показником 9,48%. За старшою 18+, 50+ мовник також губив (1,4% частки), однак залишився лідером, причому з великим відривом - частка 14,2%. За активною аудиторією він здебільшого лідирував у першій половині року (19 із 33-х тижнів), із 34-го тримався на другій-третій позиції, а з 43-го тижня спустився на четверту, періодично просідаючи до п'ятої. За аудиторією 18+, 50+ канал утримував першість протягом усіх тижнів року.
В ефірі «України» так само добре працювали ранкові й денні слоти, для яких мовник продовжує створювати спеціальний контент, у передпраймі успішно пройшли сорокасерійні детективи «Філін» і «Відважні», а от у праймі канал витримував конкуренцію переважно за старшою аудиторією (за активною зміг стати лідером тільки 22-го і 28-го тижня). «Україна» також лишається першою за кількістю прем'єрних серіалів (здебільшого чотирисерійок), із котрих найуспішнішими були «Встигнути все виправити», «Мій любий знайда», «Доньки», «Ніколи не здавайся», «Вірна подруга», «Поговори з нею». Непогані результати продемонструвала експериментальна для каналу 12-серійна історична драма «Сага».
Восени мовник зайшов на територію показу українських кінопрем'єр, запропонувавши своїй аудиторії історичні екшен «Захар Беркут» і драму «Ціна правди». А у другій половині року порівняно успішно транслював футбол: 8 матчів у середньому зібрали 10,1% та 11,6%.
«1+1» (3 - 3)
За рік «Плюси» розгубили 1,2% частки за обома аудиторіями. При цьому за 18-54, 50+ мовник лишався третім із показником 8,96%, а за 18+, 50+ спустився з другої позиції на третю з часткою 8,01%. Після перемоги новорічного тижня 2019-2020, канал зміг посісти перше місце за активною аудиторією лише тричі - третього, четвертого та 17-го тижня.
За рік канал закріпився у титулі головного за великими та успішними праймовими шоу, додавши до «Голосу країни» і «Танців з зірками» ще й скандальний «Маскарад» (утім, системно лідирувати у праймі за активною аудиторією вдалось тільки з першого по сьомий тиждень). Іще одна опанована мовником ніша - прем'єрний український кінопоказ: за рік «1+1» відкатав сім телепрем'єр вітчизняних фільмів, найуспішнішою з яких була комедія «Скажене весілля - 2», що стала найрейтинговішою подією 17-го тижня на українському ТБ (до слова, повтор стрічки 42-го тижня також був успішний, очоливши топ проектів за аудиторією 18-54, 50+ за показником частки).
Гумористичні проекти каналу поступово втрачають колишні позиції: прем'єрні випуски «Вечірнього кварталу» збирали на рівні 12-13%, «Жіночого кварталу» - дещо менше, «Ліги сміху» - на рівні середньої частки. Найкращою серіальною прем'єрою стала восьмисерійка «Найгірша подруга», проте загалом рік за серіалами не був надто вдалий, хоча мовник працював і з короткими мелодрамами, і з довгими (30-серійна «Доктор Віра»), і з комедіями. Варто зазначити, що підзвітного року канал запустив уже другу адаптацію російського формату - серіал «Рідня» за форматом СТС «Корни» (першою була комедія «СидОренки - СидорЕнки» за форматом «Ивановы - Ивановы»). А зберігати непогані цифри серіалопоказу «Плюсам» допоміг черговий повтор усіх сезонів нетлінки «Свати».
«Новий канал» (4 - 5)
За підсумками 2020-го мовник став єдиним із «великої шістки», що зумів протягом року наростити частку за аудиторією 18-54, 50+ - до 7,54%. І нехай зростання склало всього дві десяті відсотка, це вже результат - як і зміна місця у загальному топі з п'ятого на четверте. За молодіжною 14-49, 50+ канал лишився четвертим із часткою 8,23%.
Показники каналу й надалі чималою мірою залежать від західного кінопоказу, хоча більшість проектів з обойми власних шоу - нові сезоні «Хто зверху?», «Від пацанки до панянки», «Супер топ-модель по-українськи», «Діти проти зірок», «СуперІнтуїція», «Кохання на виживання» - пройшли доволі успішно. Із початком осіннього сезону на «Новий» переїхало тревел-шоу «Орел і Решка», котре близько десяти років виходило на «Інтері», та чи виграв мовник від цього - велике питання. Якщо для «Інтера» частка 6,5% була однозначно хорошим результатом, то 6,6% для «Нового» - показник нижче середнього, хоча йдеться про ранковий слот суботи (для порівняння взята середня частка всіх випусків проекту, які виходили в ефірі каналів 2020 року, за аудиторією 18-54, 50+). Пандемійного 2020-го мовник призупинив виробництво власних серіалів, зробивши виключення лише для другого сезону «Перших ластівок»: проект не виправдав сподівань в ефірі, проте окупився завдяки продажу на платформу sweet.tv.
СТБ (5 - 4)
За рік канал утратив лише пів відсотка частки за аудиторією 18-54, 50+, але втриматися на четвертій позиції не зміг - став п'ятим із часткою 7%. За старшою 18+, 50+ мовник зберіг п'яте місце, незначно збільшивши частку - до 6,39%. У щотижневому розрізі СТБ також був переважно п'ятий, періодично піднімаючись до четвертого місця, а найкращий результат продемонстрував наприкінці листопада - початку грудня, чотири тижні протримавшись на другому місці в топі за активною аудиторією.
Найліпшим проектом мовника, безумовно, стало дебютне шоу «Холостячка», кожний випуск якого збирав майже вдвічі вище за середню частку каналу. Також в ефірі успішно пройшли постшоу «Як вийти заміж», десяті сезони шоу «Холостяк» і «МастерШеф», «Екстрасенси», що не набридають глядачеві, та ток-шоу «Один за всіх», а також новинка - реаліті «Супермама». Ще один тренд цього року для СТБ - повернення знайомих форматів і облич: канал перезапустив проекти «Неймовірна правда про зірок», «Детектор брехні» та «Звана вечеря», повернув Оксану Байрак у ролі ведучої і навіть показував своїй аудиторії «Доктора Хауса».
Що ж до власних серіалів, то їх стало більше, а цифри (особливо наприкінці року) - вищі. Найуспішнішими з погляду теледивлення стали другий сезон мелодрами Оксани Байрак «Ніщо не трапляється двічі» та чотирисерійка «Життя прекрасне», а з погляду іміджу, «сарафана» й діджитал-потенціалу - 12-серійні україномовні драми «Спіймати Кайдаша» й «І будуть люди».
«Інтер» (6 - 6)
Стабільність лишалася головною рисою мовника навіть нестабільного 2020-го: все те саме шосте місце за аудиторією 18-54, 50+ і четверте за 18+, 50+ з майже незмінними частками - 5,07% та 7,38% відповідно. Успішний для «Інтера» був хіба що 19-й тиждень - точніше, конкретно 9 травня, коли мовник зміг стати лідером дня.
Порівняно непогано в ефірі продовжували збирати ранкові програми «Ранок» (будні) та «Готуємо разом» (вихідні), власні докудрами «Речдок. Особливий випадок» і «Речдок. Особиста справа», а також російська «Слідство вели». Тревел-шоу «Орел і Решка», що переїхало, майже з тими самими цифрами замінило прем'єрне «Інше життя», яке збирало трохи менше за активною, трохи більше за старшою, але в межах 1% частки.
Прем'єри власних серіалів можна перелічити на пальцях однієї руки, але подіями вони не ставали - крім воєнної драми «Ні кроку назад! - 2», що пройшла з показниками, порівнянними з каналами-лідерами. І навіть бокс, який традиційно забезпечував «Інтеру» непогане дивлення, цьогоріч цифрами не вражав: середня частка всіх трансляцій становила 4,6% та 6,3%.
Другий ешелон
За рік місця мовників другого ешелону в загальному топі не змінилися. Ледве помітним зростанням відзначились канали групи 1+1 media - «2+2» і ТЕТ, решта так само незначно втрачали.
Якщо говорити про прем'єрний контент, то найкраще себе показав «2+2», кожен із власних серіалів якого був успішний: «Карпатський рейнджер», «Відплата», «Дзвонар-2», «Булатов», «Брати по крові - 2», «Ангели». Крім того, в ефірі непогано збирали фільми документального циклу Акіма Галімова «Таємниці великих українців», а також футбол (канал транслював переважно матчі чемпіонату України).
В ефірі ТЕТ високі цифри продемонстрували нові сезони скетчкомів «Одного разу під Полтавою» та «Країна У 2.0», а також реаліті «Богиня шопінгу. Екстремальний сезон». Із трьох власних серіалів - «Євродиректор», «Батько рулить» (адаптація американського формату Man with a plan) і «Прибулець» - найкраще зібрав останній.
НЛО TV далі розважав глядачів гумором від «Мамахохотала», новими сезонами ситкомів «Дефективи» та «Суперкопи», серіалу «Швидка», а також продовжив на другий сезон тревел-шоу Check-in.
Битва титанів
У ніч із 28 на 29 січня чотири українські телегрупи закодували супутниковий сигнал 22 своїх телеканалів, від чого виграли мовники, що не вимірюються в панелі (Other TV). За рік показники, причому дуже незначно, змогла наростити лише StarLightMedia - і тільки за однією аудиторією (18+, 50+). Всі решта, зокрема SLM за іншими аудиторіями, помітно розгубили. Водночас варто відзначити, що показник Total TV (теледивлення загалом) за рік не змінився, а канали телегруп просіли як за часткою, так і за рейтингом (пропорційно), тож відтік аудиторії з великих мовників спричинений все ж кодуванням супутника. І так, у селах і маленьких містах, де глядачів супутника традиційно більше, зростання Other TV було відчутно вище.
Розстановка сил у топі телегруп не змінилася, за винятком аудиторії 18-54, вся Україна, за якою «Медіа Група Україна» змогла стати третьою, помінявшись місцями з Inter Media Group.
Other TV
Детальніше про те, як змінилось дивлення групи телеканалів, що не вимірюються в панелі (до неї, нагадаємо, входять не лише невеликі українські мовники, а й тематичні іноземні, а також російські - як дозволені, так і заборонені в нашій країні, що пробиваються з відкритого супутника). Так от, за рік сумарна частка цих каналів зросла в усіх без винятку регіонах: максимально (більш ніж на 13%) - у Східному та Західному, мінімально (на 9,5%) - в Центральному.
Дивлення «інших» каналів зросло в усіх без винятку областях, а також у Києві (в останньому - мінімально). Рекордсменами з нарощування Other TV стали Івано-Франківська та Вінницька області, на третьому місці - Харківська, що межує з Росією. Найменше зростання показали Чернівецька, Київська та Запорізька області.
Минулого року до «інших» телеканалів приєдналися «Київ» і «Малятко»: перший вийшов із панелі 1 лютого, другий - 19 лютого. Крім того, панельний кульбіт здійснив суспільний мовник «UA: Kультура», який почав вимірюватись 3 січня, але вже 5 липня відмовився від послуг Nielsen.
ТОП-15
ICTV завершив рік лідером за активною та молодіжною аудиторіями у великих містах, канал «Україна» - за рештою чотирма. Загалом же графік наочно демонструє зростання нішевих мовників на тлі просідання великих каналів телегруп.
Інформаційні канали
У цій ніші незмінний лідер декількох років - «112 Україна» - поступився колишніми позиціями за обома аудиторіями, опустившись на третє місце за активною та четверте за старшою (чому, зокрема, сприяла втрата ліцензій його п'яти регіональних компаній восени 2019-го). На перше місце за обома аудиторіями очікувано вийшов канал «Прямий», другим за активною став «24», який підтягся з четвертої позиції, другим за старшою - ZIK, що раніше також був четвертий.
Суспільне
Позаяк з усіх телеканалів Суспільного в панелі вимірюється лише флагман - «UA: Перший», про нього й поговоримо. За рік частка мовника за аудиторіями в містах 50+ не змінилась: 0,41% за активною та 0,68% за старшою. У вибірці «вся Україна» цифри трохи збільшилися: на 0,09% частки за активною (до 0,54%) і на 0,22% частки за старшою (до 0,93%). Втім, це не зовсім відповідає заявам Суспільного про зростання дивлення його телеканалів майже втричі.
За найзагальнішою аудиторією 4+, вся Україна, для якої теоретично і працюють суспільні мовники, також удалося трохи наростити - частка збільшилась на 0,21% (до 0,87%). Але з огляду на те, що максимальне зростання відбулось усе ж за 18+, вся Україна, напрошується висновок, що основна телеаудиторія Суспільного - пенсіонери в селах. Було би вкрай цікаво порівняти ці показники з демографією Суспільного в digital, де, судячи з заяв компанії, споживання контенту стрімко збільшується, але таких даних Суспільне не публікує.
Топ найуспішніших продуктів каналу «Перший» повністю корелює з графіком теледивлення: зростанню показників сьомого та восьмого тижня сприяли чемпіонат світу з біатлону - 2020 і Євробачення, трансляції великодніх богослужінь, футбол (Кубок України), а наприкінці року Кубок світу з біатлону - 2020/2021. Ці самі події допомогли мовнику увійти до ТОП-10 каналів за аудиторією 18+, вся Україна сьомого-восьмого, 16-го та 49-52-го тижнів.
ТОП програм, серіалів, новин
Різниця у вподобаннях активної та старшої аудиторій не змінюється з року в рік. Активні глядачі віддають перевагу розважальним шоу, новинам і фільмам,
пенсіонери - мелодрамам на каналі «Україна».
Для аудиторій у вибірці «вся Україна» цей тренд також характерний, але з більшим перекосом у бік «України». Мовник продовжує витісняти колишнього лідера регіонів - канал «1+1» - за активною аудиторією,
а за старшою втримує лідерство безальтернативно.
У топі розважальних телешоу продовжують змагатися канали «1+1» і СТБ.
У топі серіалів лідером лишається «Україна», але решта телеканалів не здаються. У цьому контексті варто окремо відзначити СТБ, що включився в серіальні перегони пізніше за всіх, та в підсумку став другим за кількістю тайтлів у першій десятці.
У ніші ранкових проектів абсолютним лідером за активною лишається «Снiданок з 1+1», за старшою перше місце розділили проекти «Інтера» (рейтинг) та «України» (частка).
У топі політичних ток-шоу «Свобода слова Савіка Шустера» отримала цілковите лідерство за пенсіонерами, а за активною аудиторією розділила перше місце з «Право на владу»: перше ток-шоу лідирує за показником рейтингу, друге - за часткою.
У ніші новин перші місця застовпили ТСН на «Плюсах» (за активною) та «Сьогодні» на каналі «Україна» (за старшою).
У топі підсумкових новин протистояння програм «ТСН-тиждень» і «Факти тижня» за активною аудиторією, що тривало весь рік, завершилося нічиєю: перша лідирує за рейтингом, друга - за часткою. За старшою аудиторією обійшлось без сюрпризів: на першому місці - «Сьогодні. Підсумки».
*Ці дослідження ТБ-аудиторії належать ІТК. Оператор панелі - Nielsen; моніторинг - Комунікаційний Альянс. Дані надані МРМ; розраховані для аудиторій 14-49, 18-54, 18+ (50 тис.+ та «вся Україна») з 1 січня по 31 грудня за показниками shr%. Детальніше про показники та цільові аудиторії - у глосарії ІТК