Відкриваючи case study серіалу «Схованки» в рамках KYIV MEDIA WEEK 2019, модератор івенту Алла Преловська підкреслила, що вперше за всю історію медіафоруму в його програмі виділена окрема секція для одного-єдиного українського серіалу. Чим «Схованки» це заслужили? Насправді багато чим.
«Схованки» (Hide and Seek) виробництва FILM.UA Group - це перша багатосерійна українська нуарна кримінальна драма: раніше в цьому суперпопулярному в європейської та світової аудиторії жанрі у нас просто нічого не знімали.
Візуальна естетика «Схованок» створює радше «скандинавське» враження, ніж «українське»
Також «Схованки» стали першим українським серіалом (і другим східноєвропейським), котрий потрапив до каталогу німецького медіагіганта ZDF Enterprises. Можна сказати, що ця німецька компанія вивела на глобальний ринок скандинавський нуар як жанр, адже саме вона представила світові такі проекти, як «Вбивство» (The Killing) і, звичайно ж, «Міст» (The Bridge), що став справжнім каноном нуарних серіалів.Іще один прорив «Схованок» - проект виявився першим українським серіалом, який пройшов відбір на MIP Drama Buyers Summit 2019, престижний скринінг контенту для міжнародних баєрів, котрий щорічно проходить у Каннах у межах найбільшого кіноринку MIPTV. «Схованки» брали участь у скринінгу поряд із серіалами Netflix, BBC та інших світових компаній. А після Канн кейс серіалу був презентований на таких значних галузевих івентах, як The Great Series Summit (Колон, Німеччина), Series Series (Фонтенбло, Франція), Serial Killer (Брно, Чехія).
«Ані творці серіалу, ані український бродкастер проекту, канал ICTV, не розраховують на рекордні рейтинги «Схованок» у нашій країні. «Україна та нуар... Вони дещо розходяться», - витончено пояснює Анастасія Штейнгауз, керуючий директор ICTV
Але попри всі вражаючі «вперше», ані творці серіалу, ані український бродкастер проекту - канал ICTV, в ефірі якого наприкінці жовтня має відбутися світова прем'єра «Схованок», - не розраховують на рекордні рейтинги в нашій країні. «Україна та нуар... Вони дещо розходяться», - витончено пояснює цей парадокс одна зі спікерів case study «Схованок» Анастасія Штейнгауз, керуючий директор телеканалу ICTV. І підкреслює при цьому, що бродкастер свідомо йде на певний ризик, адже «Схованки» для нього - іміджевий проект: «Приємно, коли в нас у лінійці є те, чим можна пишатися».
Секція «Схованок» на KMW зібрала багато охочих послухати про нетиповий український серіал
Ключовим для творців «Схованок» є не український, а світовий ринок - і це ще одне «майже вперше» серіалу. Чому «майже»? Бо дорогу «Схованкам» проклав «Нюхач» (The Sniffer) виробництва тієї самої FILM.UA Group, який був проданий у понад 60 країн і куплений для адаптації у Франції та Японії.
Сьогодні всі причетні до створення та дистрибуції «Схованок» сподіваються, що проект наздожене і пережене «Нюхача». І для таких сподівань є підстави. «Під час виходу на міжнародний ринок все впирається в історію, - каже ще один спікер case study, копродюсер серіалу Катерина Вишневська, керівник відділу розробки та копродакшена FILM.UA. - Це має бути історія, яка все-таки цікава для локального ринку, але при тому в ній має бути щось таке, що працюватиме на ринок міжнародний та на медійному жаргоні називається «глокал». І цей перший базовий тест «Схованки» пройшли на ура. А також, безумовно, дуже допомогло те, що «Схованки» - це кримінальна драма. Як показує міжнародна практика - і наш досвід виробника та дистрибутора, - кримінальна драма подорожує більше і краще, ніж багато інших жанрів».
Але з чого ж почалася велика подорож «Схованок»? Розберімося.
Ідея
За словами ще одного спікера case study Олесі Лук'яненко, креативного продюсера серіалу та креативного продюсера FILM.UA Group, вперше про «Схованки» вона дізналася під час конкурсу ідей, який проводила компанія FILM.UA. На сцену вийшов тоді ще мало кому відомий автор Симор Гласенко (Олександр Процюк) - сценарист «Схованок» - і розповів історію.«Її дуже легко переказувати - це ідеальний проект для короткого пітчингу, - каже Лук'яненко. - Отже, батько та дочка приходять додому, замикають квартиру на ключ і починають грати в хованки. Батько заплющує очі, рахує до десяти, розплющує очі, намагається знайти дівчинку - а її ніде немає. Коли чуєш цю історію, в голові відразу народжується низка питань. Як можна зникнути із зачиненої квартири? Це містична історія? Або кримінальна? Що взагалі сталося? Де дівчинка?»
Для такого проекту надзвичайно важливо, як саме він знятий. «У жанрі та стилістиці нуара є неоднозначність, загадка, півтони - те, що потрібне «Схованкам», - пояснює креативний продюсер Олеся Лук'яненко.
Пізніше, у процесі роботи над сценарним матеріалом, жанр проекту визначився чіткіше - детектив. Але детектив незвичайний. «Ми зрозуміли, що тут є потенціал для підняття низки важливих гострих соціальних тем: недієздатність законів у нашій країні, складні сімейні ситуації, психологічні драми, зламані долі тощо. Одним словом: розбираючи історію, ми усвідомили, що це той випадок, коли детектив поступово обростає характеристиками складної психологічної драми», - згадує Лук'яненко.
Зникнення дітей - соціальна проблема, що зрозуміла у будь-якій країні
У результаті було вирішено включити історію в певний моральний контекст, котрий розкриває її неоднозначність і моральну проблематику. І цієї миті творцям серіалу стало очевидно, що для такого проекту надзвичайно важливо, як саме він знятий. «Ми зрозуміли: коли знайти для такої історії відповідну візуальну мову, то всі її теми заграють по-іншому. І вирішили, що це має бути нуар. Бо в цьому жанрі та стилістиці є неоднозначність, загадка, півтони - те, що потрібне «Схованкам», - пояснює Олеся.
Девелопмент
Перетворення нехай і дуже цікавої, але сирої ідеї на проект, готовий до презентації на міжнародному ринку, - процес тривалий, складний та захоплюючий.
Насамперед Олеся Лук'яненко мала отримати добро від студії. І це, за її словами, вдалося зробити на подив легко.
«Мабуть, тому, що в нашої групи вже був досвід «Нюхача» та бажання вийти на міжнародний ринок, - каже вона. - І хоча ця історія складна для українського ринку, нетипова, в ній закладено багато ризиків - нас одразу підтримали». «Схованки» від самого початку вирішили розробляти, орієнтуючись передусім на міжнародний ринок. «Компанія FILM.UA свідомо, методично та вже досить давно й успішно працює з міжнародним ринком. Ми виросли за межі українського ринку - як із погляду його економічних та фінансових можливостей, так із погляду амбіцій: тому що економіка ринку диктує ті жанри, ті формати, з якими можна працювати», - підкреслює Катерина Вишневська.
- Команда
Крім Олесі Лук'яненко та Симора Гласенка на старті до проекту приєдналися режисер Ірина Громозда й оператор Сергій Крутько. «З Іриною ми давно знайомі, багато працювали разом - починаючи з проекту «Метелики», де вона була другим режисером. А Сергій Крутько, на мою думку, сьогодні один із найсильніших операторів в Україні і, можливо, за її межами», - відрекомендувала Лук'яненко ключових гравців креативної команди «Схованок»
- Перший драфт та віжуали
Наступним етапом девелопменту став підбір акторів на головні ролі двох слідчих, котрі ведуть справу про зникнення дівчинки. «Ми розуміли, що успіх цієї історії багато в чому залежить від акторів, яких ми виберемо. І дуже швидко з ними визначилися», - розповідає Олеся. На роль слідчого Варти Наумової покликали Юлію Абдель Фаттах, а на роль її напарника, слідчого Максима Шумова - актора Петра Рикова. «Для проб ми запросили їх до нас, взяли професійну камеру, світло та записали проби, що були максимально наближені до справжніх зйомок», - акцентує креативний продюсер
- Кастинг
Наступним етапом девелопменту став підбір акторів на головні ролі двох слідчих, котрі ведуть справу про зникнення дівчинки. «Ми розуміли, що успіх цієї історії багато в чому залежить від акторів, яких ми виберемо. І дуже швидко з ними визначилися», - розповідає Олеся. На роль слідчого Варти Наумової покликали Юлію Абдель Фаттах, а на роль її напарника, слідчого Максима Шумова - актора Петра Рикова. «Для проб ми запросили їх до нас, взяли професійну камеру, світло та записали проби, що були максимально наближені до справжніх зйомок», - акцентує креативний продюсер.
- Тізер
«Коли ми готувалися до проб, зрозуміли, що коли в нас уже є необхідні ресурси, то чому б не зробити ще й якийсь mood-тізер», - розповідає Лук'яненко. І хоча ресурси справді були, використовувати їх довелося дуже економно. Вклалися в один знімальний день, фільмували самостійно, дозволивши собі лише кілька стокових кадрів. Оскільки це був тізер для «внутрішнього користування» й у відкритому доступі його немає, як звукову доріжку взяли музику та діалоги з трилера HBO та BBC «Одного разу вночі» (The Night Of). Крім іншого, в тізері «обкатали» зачіску головної героїні: в кадрі вона з'являлася то з прямим, то з кучерявим волоссям. У підсумку саме через тізер Варту вирішли зробити кучерявою.
«Наявність тізера стала переломним моментом для позиціонування проекту на міжнародному ринку, - підкреслює Катерина Вишневська. - Спочатку було очевидно: проект мало того що дорогий для українського ринку, так він іще й дуже нішевий. Якщо з погляду бюджету «Схованки» можна порівняти з тим самим «Нюхачем», то аудиторія «Схованок» на українському ринку набагато обмеженіша. Відповідно, аби математика якось працювала, нам потрібна була фінансова допомога, що в ідеалі могла прийти з міжнародного ринку».
Тому робота з міжнародними дистрибуторами велася від самого початку. Проблема полягала в тому, що зазвичай жодний міжнародний дистрибутор не готовий платити мінімальну гарантію на етапі девелопменту за український контент: ніхто не хоче купувати кота в мішку - всі хочуть дочекатися, поки проект буде готовий. А «Схованки» - це був кіт у мішку в квадраті: не лише тому, що не було, приміром, «пілота» для показу, а й узагалі будь-яких референсів нуара українського виробництва. І з цього погляду наявність mood-тізера зробила мою роботу з презентації проекту потенційним міжнародним партнерам набагато легшою».
Міжнародна дистрибуція
«Тізер був вирішальним моментом, - підтверджує ще один спікер case study Мірела Настасе, керівник ZDFE.Drama. - Коли вам показують таке, залишається тільки сказати: «ОК, ви продали - ми купуємо!» Хоча, звичайно, не все було так просто». Говорячи загалом про стратегію дистрибуції ZDF, Настасе розповіла, що протягом багатьох років зі зрозумілих причин компанія переважно концентрувалася на німецькому та північноєвропейському контенті. Менше - на продукції інших західноєвропейських країн, а також Австралії та Великобританії. Але близько трьох років тому було вирішено переглянути цей підхід, аби диверсифікувати каталог. І саме тоді, три роки тому, до команди ZDF приєдналася Мірела. В її віданні були продажі контенту на франкомовні території, а також моніторинг східноєвропейського ринку.
Настасе підкреслила, що ZDF як міжнародний дистрибутор давно стежить за досягненнями FILM.UA, зокрема - за успіхом «Нюхача». «Ми були готові до копродукції та дистрибуції проекту FILM.UA, але чекали слушного моменту. І цей момент настав - «Схованки». Проект ідеально підходив для експертизи нашої команди, вписувався в головний жанр, яким відома компанія, - crime drama. І в результаті ми аніскільки не розчаровані», - розповідає Настасе.
Для ZDFE.Drama «Схованки» стали другим східноєвропейським серіалом у каталозі після польського проекту Wataha. «У нас немає великої експертизи в дистрибуції східноєвропейського продукту. Але ми б не зайнялися ним, якби не були готові докласти додаткових зусиль», - каже Мірела Настасе.
Вона підкреслила, що німці дуже раціональні й ухвалюють рішення на ґрунті розрахунків, а не емоцій. «Я румунка: ми більше довіряємо почуттям, інстинктам. І «Схованки» мене вразили», - з посмішкою згадує Настасе. За її словами, наявність тізера дуже допомогла в просуванні ідеї проекту всередині компанії. Мірела розробила стратегію участі ZDF у проекті «Схованки» таким чином, щоби включити дистрибутора в процес виробництва. «Причому не лише в самому кінці: ми брали участь у всіх стадіях девелопменту та продакшена», - акцентує вона.Для ZDFE.Drama «Схованки» стали другим східноєвропейським серіалом у каталозі після польського проекту Wataha (2014-й - теперішній час). «У нас немає великої експертизи в дистрибуції східноєвропейського продукту. Але ми б не зайнялися ним, якби не були готові докласти додаткових зусиль, - розповідає Настасе. - Я виступила практично як продюсер у цьому проекті. Протягом року ми займалися стратегією дистрибуції, маркетингу, продажів, роботою з пресою. Можна сказати, що ми дуже контролювали реліз проекту. Готували базу для міжнародної прем'єри, яка відбудеться в Україні. На початку 2019 року фестивалі билися за право першими представити «Схованки» міжнародному ринку. Ми спочатку показали їх у Каннах. Далі - у Франції, в Німеччині, в Італії. Робили приватні перегляди, випустили багато пресрелізів і зробили промо у пресі - як до представлення в Каннах, так і до прем'єри в Україні. Ми нічого не пустили на самоплив».
Мірела Настасе резюмує: «Схованки» з'явилися в потрібний момент для компанії. Можливо, якби це сталося 4-5 років тому, такої кооперації не відбулося б. Все завжди - про правильний час, правильний проект та правильних людей, які ним займаються».
Дистрибуція в Україні
У каналу ICTV давні та плідні робочі взаємини з FILM.UA. Зокрема, саме в його ефірі виходив той самий «Нюхач». Тож працювати з «ризикованим» продуктом ICTV не звикати.
«Серіал виділяється з нашої лінійки - ми це розуміємо, - каже Анастасія Штейнгауз. - І щоби залучити іншу аудиторію, котра має полюбити цей продукт, ми будемо його промотувати і таргетувати не як серіал, а як кіно. У нас є лінійка «оскарівських» фільмів, ми показуємо їх раз на рік - ближче до церемонії. І - інший досвід показу продукту на кшталт цього. У таких випадках ми говоримо глядачеві, що пропонуємо йому мегаскладний, але крутий проект, - і це працює. Аналогічний підхід перенесемо на «Схованки» і сподіваємося на успіх. Навіть якщо наша звичайна аудиторія не сприйме його, то прийде нішева аудиторія, котра якраз має скласти проекту належну ціну». Чи спрацює - дізнаємося зовсім скоро: українська - вона ж світова - прем'єра «Схованок» має відбутись на ICTV наприкінці жовтня.