Останніми кількома десятиліттями на європейських ринках не було проблем із виробництвом контенту, однак із приходом пандемії COVID-19 і їхнім гравцям довелося вносити корективи у свою роботу. Країни одна за одною опинялись у локдауні, продакшени призупиняли та скасовували зйомки, а в керівників мовників у всьому регіоні напевне додалося сивини через тривоги, пов'язані з потенційним браком контенту. І хоча ситуація тут навіть у найгірші дні не була такою напруженою, як, приміром, у США, аналітики галузі констатують - правила гри змінюються в усьому світі, і Європа не лишиться осторонь.
Комплексному аналізу європейської медіаіндустрії на KYIV MEDIA WEEK Global Marathon була присвячена окрема секція, котру відкрив огляд ринків країн Центральної та Західної Європи, а також Великобританії від партнерів форуму - британської аналітичної компанії Ampere Analysis та її голови Гая Біссона (Guy Bisson). Під час презентації експерти не тільки розповідали про вплив пандемії на найбільші ринки регіону, але й спрогнозували зміни місцевого контенту і його ролі на світовій арені.
Пандемія - двигун прогресу
Перший і головний висновок, до якого нас підводять експерти, розмірковуючи про вплив коронавірусу на європейську індустрію контенту, - пандемія не стала причиною виникнення нових процесів, а лише прискорила зміни, що вже відбувалися. Серед найпомітніших трендів, що підтверджують цю думку, - ще активніше перетікання аудиторії з лінійного ТБ на стримінги, зростаюча популярність сегмента нон-скриптед і посилення копродукційних зв'язків.
Певна річ, не обійшлось без труднощів, особливо фінансових. Через пандемію так чи інак страждали всі країни регіону, а майже кожний сегмент індустрії опинився у програші, що в підсумку призвело до суттєвих змін уже існуючих прогнозів. Компанія Ampere Analysis, наприклад, переглянула свої очікування на наступні п'ять років у всіх нішах медіаіндустрії, і тільки щодо SVoD - у бік зростання.
У відсотках найбільше постраждав прогноз щодо розповсюдження контенту на фізичних носіях, а у грошах - очікування від ринку онлайн-реклами
Як бачите, стримінг-сервісам пандемія пішла на користь, що, на думку аналітиків, цілком природно. Великі студії Центральної та Західної Європи, як і їхні північноамериканські колеги, останнім часом активно переформатовують роботу на користь потокового мовлення, а коронавірус і локдауни, котрі його супроводжували, стали таким собі каталізатором.
В Європі, як і за океаном, відзначають посилення інтересу виробників контенту та мовників до сегмента нон-скриптед.
У березні випуск скриптед-контенту очікувано пішов на спад, а його місце в сітці посіли більш легкі у виробництві та за змістом телешоу і документалки
Змінилися й жанрові вподобання замовників: торік вони активно цікавились реаліті, науковою фантастикою та драматичними серіалами, а 2020-го - розважальними проектами, дитячим контентом і програмами, в яких так чи інак відображені поточні проблеми людства
Експерти відзначають, що небачену раніше популярність цьогоріч мають проекти з екологічної та політичної тематики, а також контент, котрий висвітлює проблеми ЛГБТ. І це безумовний плюс, адже і виробники, і споживачі контенту нарешті почали звертати увагу на те, що справді важливо.
Цікавою є й ситуація з аудиторією. Всупереч очікуванням, національні європейські мовники не втрачають глядачів через стримінги - в деяких вікових групах, навпаки, навіть збільшують.
Так, молодь продовжує віддавати перевагу потоковим майданчикам, однак люди середнього і старшого віку все ще дивляться лінійне ТБ
За словами аналітиків, ці процеси свідчать про те, що стримінги не прагнуть замінити лінійне ТБ у тому вигляді, до якого ми звикли, а, навпаки, хочуть стати майданчиками, де кожний сегмент аудиторії зможе знайти щось до смаку. 2020-й із його дефіцитом контенту демонструє інший цікавий тренд: якщо раніше виробники були готови активно ділитись зі стримінгами шоу і серіалами, то тепер вважають за краще берегти їх для себе.
Із тенденції вибивається хіба що сегмент романтичних проектів, загальний же тренд, на думку експертів, збережеться ще протягом року-двох
Мовний бар'єр зникає, а межі стираються
Суха статистика - це добре, але набагато цікавіше дізнатися, яка нині ситуація на конкретних європейських ринках і в конкретних європейських компаній.
Філіппа Валлестам (Filippa Wallestam), директор із контенту північноєвропейської компанії Nordic Entertainment Group (NENT), до складу котрої входять 30 продакшенів, а також нещодавно запущена онлайн-платформа Viaplay, підтверджує: інтерес до стримінгів злетів. На сьогодні компанія вже збільшила план зі зростання кількості підписників - до кінця 2020-го тут очікують досягнення планки у 600 тис. користувачів, хоча раніше не могли й мріяти про півмільйона.
Через карантин виробництво, звісно, переривалося, але в Nordic Entertainment не поспішають відмовлятись від допандемійних планів зняти до кінця року 30 нових тайтлів. Усупереч труднощам, серед яких не лише жорсткі обмежувальні заходи, але й примхи скандинавської погоди, що ускладнює пошуки локацій, тут покладають надії на винахідливість авторів, спрагу до розвитку та нові можливості для місцевих виробників, котрі відкрилися завдяки кризі. Філіппа передбачає, що найближчим часом на глобальному ринку ставатиме дедалі більше неангломовного контенту, і скандинавські студії це може привести до нового витка популярності.
Директор із контенту міжнародного виробника Banijay Group (базується у Франції) Лукас Грін (Lucas Green) підписується під іншим трендом - зростанням популярності нон-скриптед. За його словами, він і раніше відігравав на європейських ринках значну роль, але тепер, у кризу, виробники роблять ставку на контент, більш надійний та економічно вигідний за драматичні серіали. Крім того, у найближчому майбутньому Грін передрікає зростання популярності комедійних форматів і легких шоу, оскільки аудиторія втомилася від негативу і хоче розважального контенту.
Приклад - шоу Lodgers for Codgers, такий собі соціальний експеримент, де молодь і старше покоління намагаються звести разом - не в романтичному розумінні, а виключно в плані спільного проживання на умовах оренди. За словами Гріна, це дуже позитивний формат, який вдовольняє потребу людей в об'єднанні
Лукас, як і Філіппа, знаходить у пандемії дещо добре: прискорилось планування, стало набагато простіше спілкуватися з колегами з інших країн - для цього більше не треба летіти на інший край світу, достатньо лишень відкрити Zoom. Одним із найперспективніших ринків регіону Грін вважає Німеччину: якщо раніше країну сприймали здебільшого як місце, де адаптують контент інших країн, то тепер локальні виробники дедалі частіше вистрілюють оригінальним контентом.
Один із таких продакшенів - компанія NEUESUPER. Її виконавчий продюсер і сценарист Флоріан Камгубер (Florian Kamhuber) інтерес до свого регіону підтверджує, відзначаючи, що за теперішніх часів німецькомовному контенту стало набагато простіше пробитися на глобальний ринок. Іще кілька років тому виробник мав витратити місяці та створити дуже круту концепцію продукту, аби привернути увагу платформ і мовників, а тепер мова не є великою проблемою.
На думку Флоріана, найближчим часом і в глядачів, і у платформ буде запит на молодіжний контент, але не такий, як раніше, а більш глибокий. Наприклад - серіал Katakomben, що виробляє його студія
Окрім, власне, Німеччини перспективною з погляду виробництва оригінального контенту європейською країною Камгубер вважає Іспанію. Там, по-перше, останнім часом народжується багато креативних ідей (той самий «Паперовий будинок», який виходить на Netflix), а по-друге, іспаномовний контент можна продати на величезну кількість територій без адаптації.
***
Наостанок - бонус. Навіть у теперішні непрості часи європейські виробники примудряються розробляти нові проекти, причому як ігрові, так і нон-скриптед. Ось лишень частина шоу та серіалів, що отримали замовлення на виробництво під час карантину.
Як бачите, європейським продакшенам різних країн сумувати не випадає - невдовзі всі перелічені проекти вийдуть в ефір або на лінійному ТБ, або на онлайн-платформах.