Сказати, що коронавірус завдав школи світовій кіноіндустрії, - не сказати нічого. Заморожені зйомки, хаос у плані виходу проектів, втрата робочих місць, поставлений на паузу маркетинг тощо. Але ж і фільми, які вже зняті, в кіно не покажеш. Карантин.
Такого в історії Голлівуду ще не було. Кінотеатри застигли в очікуванні відмашки, коли їм скажуть: «Можна!» Та лишень що брати? Що показувати? Де взяти гроші? Що робити, з огляду на втрату цілого півріччя? Нумо розбиратися.
Як на «Тенет» та й кінотеатру нема
На початку липня керівники українських кінотеатрів зізнавались: уся надія - на свіжі релізи, передусім «Тенет». Бо ж фільм американського виробництва, бо ж Нолан. Це у 99% випадків успіх, особливо коли частину глядачів від походу в кіно втримує саме відсутність прем'єр.
Та є одне але.
Реліз фільму Крістофера Нолана «Тенет» постійно зсувався, і у США (за винятком декотрих міст) точної дати старту взагалі не називали. І традиційну модель цього разу не використовуватимуть. Зазвичай стрічки американського виробництва (або у копродакшені зі США) спершу виходять у прокат на батьківщині, а вже потім у решті світу. Трапляється навіть так, що в Америці прокат закінчений, коли в деяких країнах іще й не стартував. Творцям же «Тенет» доведеться випустити фільм спершу на міжнародному ринку - там, де більш-менш оговтались від пандемії, і лише згодом - у США, де на той час відновиться робота кінотеатрів. Це може зіграти на руку нашим кінодемонстраторам, підвищивши (з невеликою ймовірністю) відвідуваність за рахунок того, що «умільці» не встигли перекласти й розтиражувати у російськомовному сегменті мережі піратські копії, завантажені в інтернет у США мало не у день прем'єри. От лишень Америці це і не свербить, і не болить.
Спершу «Тенет» мав вийти 17 липня. Нолану запропонували посунути дату на 7 серпня: стабільніша ситуація, більше глядачів, більший дохід і менше втрат. Нолан погодився перенести на два тижні, але не через гроші - режисер хотів, аби його стрічка була своєрідним променем надії, одним із перших фільмів-тягачів, які поновлять прокат. Однак наприкінці червня ситуація з коронавірусом у США загострилася, тож вирішили - нехай уже промінь засвітить пізніше, проте яскравіше. І «коли це безпечно» - так заявили у Warner Pictures Group.
Підвищена увага до «Тенета» цілком зрозуміла - Нолан приніс Warner Bros. низку прибуткових проектів: «Темний лицар» (The Dark Knight, 2008) - $1 млрд, «Початок» (Inception, 2010) - $829 млн, «Дюнкерк» (Dunkirk, 2017) - $526,9 млн. Крім того, сам режисер - прибічник перегляду фільмів у кінотеатрі, тож імовірність первинного онлайн-прокату навіть не розглядається.
А що ж «Мулан»?
Так, на фільм від «Мишачого дому» теж роблять ставку. Хоча б тому що це: а) Disney, б) римейк анімації, в) в пам'яті жевріє нещодавній успіх римейку «Король Лев», через що очікування від нових релізів студії вже напевне зросли.
Утім, і «Мулан» перенесли: спочатку з 27 березня на 24 липня, потім - на 21 серпня, згодом - на невизначений термін, а у підсумку на частині територій прем'єра відбудеться онлайн.
Цікаво, що сиквели нашумілого та колись найкасовішого кінофільму в історії кіно - «Аватар» - теж посунулись, хоча зв'язок цієї пертурбації з коронавірусом не такий очевидний. «Аватар-2» переїхав із 17 грудня 2021-го на 16 грудня 2022-го, «Аватар-3» - із 22 грудня 2023-го на 20 грудня 2024-го, «Аватар-4» - із 19 грудня 2025-го на 18 грудня 2026-го, а «Аватар-5» - із 27 грудня 2027-го на 22 грудня 2028-го.
Без хітів
Враховуючи все сказане, американський ринок очікує ще один прецедент: уперше від 1975 року, коли вийшли «Щелепи» Спілберга, в літньому сезоні не буде жоднісінького блокбастеру. Так, приміром, минулий літній сезон, який неофіційно стартує 1 травня і закінчується на День праці (що його святкують першого понеділка вересня), приніс індустрії $4,35 млрд або 38% загального бокс-офісу США за 2019 рік.
Літній сезон і бокс-офіс США у 2010-2019 рр.
Середній бокс-офіс 2010-2019 рр., $ |
Середній бокс-офіс літнього сезону 2010-2019 рр., $ |
Середня частка літнього сезону від загальнорічного бокс-офісу 2010-2019 рр., % |
Середня частка літнього сезону від загальнорічного бокс-офісу 2019 р., % |
10 984 720 604 |
4 335 581 386 |
39,5 |
38 |
Джерело: Comscore
За умови, що середній прем'єрний вікенд фільмів Нолана у США заробляв $56 млн, «Тенет», на думку американських аналітиків, міг би принести $30 млн. А загалом у світі стрічці треба зібрати бодай $400 млн, аби вийти в нуль з урахуванням маркетингу, який, найімовірніше, забрав іще $120-140 млн. Тут мається на увазі суто арифметичне співвідношення витрат на виробництво та рекламу і бокс-офісу, тоді як насправді ми знаємо: для окупності продюсерам треба зібрати касу рази в три більшу, ніж витратили.
Крім Warner Bros. та Disney релізи переносять Universal і Sony. Перша посунула анімацію «Посіпаки: Становлення лиходія» (Minions: The Rise of Gru) та F9, черговий сиквел франшизи «Форсаж» (Fast and Furious). А друга прибрала з графіка 2020 року сиквели «Венома» (Venom) й «Мисливців на привидів» (Ghostbusters).
У Техасі все велике
На початку травня у штаті був прецедент - маленька за американськими мірками мережа Santikos Entertainment, котра керує дев'ятьма кінотеатрами, на час локдауна залишила відкритими три. За умови заповнюваності не більше як 25% залів, мережа принесла 57% тижневого бокс-офісу всієї Америки. Однак при цьому навіть не потрапила до переліку п'ятнадцяти найпопулярніших кінолокацій тижня - ними виявились кінотеатри під відкритим небом.
Наразі мережа справляється, втім, у керівництві визнають: «Бути відкритими зараз - трохи ліпше, ніж закритись зовсім». Без нових релізів не обійтися.
Прем'єри допомогли б наповнити зали бодай наполовину - місцева влада підвищила поріг відвідуваності до 50%. «Проте ми навіть близько не підступили до цього показника за весь час», - кажуть у Santikos Entertainment. Нескладно вгадати, на які стрічки покладають надії…
1/6
У США налічують майже 6 тис. кінотеатрів. Станом на 30 червня велика частина - за дотримання певних заходів безпеки - могла відчинитись у 42 штатах Америки. Але не у Лос-Анджелесі або місті Нью-Йорк. А це два найбільші локальні кінопрокатні ринки, тут розташовані ключові кінотеатри найбільших мереж, які без двох міст не готові відчинятися взагалі. 6 липня у штатах Нью-Йорк, Північна Кароліна, Меріленд, Нью-Мексико та Нью-Джерсі відчинили церкви. Однак не кінотеатри. Понад 5 тис. наразі закриті.
Міжнародний кінопрокатний ринок
Америка - не єдина країна-заручниця ситуації з коронавірусом. У Китаї й досі зачинені понад 12 тис. кінотеатрів, а у Бразилії та Мексиці, де могли б очікувати хороші цифри від прокату фільмів «Тенет» і «Мулан», - геть зле з пандемією.
Причому не скрізь серйозно ставляться до маскового режиму й інших вимог. Наприклад, у тій самій Америці вже був скандал, коли виконавчий директор AMC Theatres Адам Ерон (Adam Aron) заявив - у кінотеатрах мережі масок не буде, позаяк він не хоче «лізти в політику». Частина кінематографістів, зокрема режисер «Доктора Сон» (Doctor Sleep) Майк Фленеган, заперечили: «Маски - це не політика». Протягом доби в AMC Theatres змінили думку. Втім, це свідчить про відсутність єдності навіть у США. Не кажучи вже про інші ринки.
Онлайн-прокат як альтернатива
Тут одразу пригадується ще один прецедент (цьогоріч їх аж гай шумить) - коли у NBCUniversal заявили про готовність випустити фільм на преміум-сервісах відео за запитом замість традиційного прокату в кінотеатрах. Останні, зокрема британська мережа Odeon, влаштували бойкот.
Проте NBCUniversal це не зупинило: у квітні студія випустила в онлайн-прокат «Тролі-2: Світове турне» (Trolls World Tour) на умовах сплати за оренду тайтла на 48 годин. Точної цифри не називають, але у Wall Street Journal проскочила інформація, що digital-дистрибуція принесла близько $100 млн.
І це був лише початок. «Мишачий дім» запустив на своїй платформі Disney Plus кіномюзикл «Гамільтон» (Hamilton), Warner Bros. - «Скубі-Ду!» (Scoob!) на HBO Max, а Paramount відправила у digital-дистрибуцію анімацію «Губка Боб: Втеча Губки» (The SpongeBob Movie: Sponge on the Run). Нарешті, Sony продала сервісу Apple TV VoD-права на показ воєнної драми «Грейхаунд: Битва за Атлантику» (Greyhound).
Що могли зробити кінотеатри? Що запропонувати натомість? Вони так і залишились зачиненими…
А коли кінотеатри відчиняться, буде пізно, адже парадигма дистрибуції вже змінилась. Студії зрозуміли - випускати фільми в онлайн можна, це приносить гроші.
Сезон осінь-зима - 2020
В оптимістів є надія, що осінь і зима компенсують літо: частково тому, що глядачі скучать за відвідинами кіно, а також тому, що деякі гучні тайтли залишаються. Приміром, «Тихе місце - 2» (A Quiet Place Part II) - 4 вересня, «Диво-жінка: 1984» (Wonder Woman 1984) - 2 жовтня, «Чорна вдова» (Black Widow) - 6 листопада, «007: Не час помирати» (No Time to Die) - 20 листопада, «Душа» (Soul) і «Кращий стрілець Меверік» (Top Gun: Maverick) - 23 грудня.
Усе це прямо позначиться і на українському кінопрокатному ринку. Але, як то кажуть, що було - бачили, а що буде - побачимо.