Минулого тижня Львів став українським трендсетером актуального всесвітнього руху - повернення автокінотеатрів. Коли масові зібрання й близькі контакти заборонені, а фільми хочеться дивитись не тільки вдома на дивані, drive-in cinema стають дієвою альтернативою, що набирає у світі дедалі більшої популярності. Й Україна не лишилась осторонь. Звісно, автокінотеатри були в нашій країні і раніше, та, здається, найближчим часом їх більшатиме.
14 травня у Львові на паркінгу №2 «Арени Львів» розпочав роботу автокінотеатр Kinolife, що позиціонується організаторами, компанією Kinolife Distribution, як початок цілої мережі, котра включатиме також Київ, Харків, Дніпро, Одесу, Маріуполь і Суми.
А напередодні, 13 травня, на даху ТВК «Південний» припаркувалась найперша за фактом ластівка львівського drive-in cinema руху. Наразі в неї немає імені: просто автокінотеатр на даху. Але є продумана репертуарна політика - з акцентом на сімейну аудиторію - та співпраця з кінотеатром Lviv Film Center, що допомагає цю політику реалізовувати. А головне, є енергійний організатор, Ярослав Микитин. Для нього кіно просто неба стало абсолютно новим «антикризовим» бізнесом, ідея якого з'явилася на початку карантину. Отже, слово Ярославу, котрий написав для MBR колонку про те, як це - рухатись уперед, коли весь світ наче зупинився.
«Кіно - це той самий івент: тільки замість сцени та музикантів - екран і фільм»
Не буде перебільшенням сказати, що серед усіх креативних індустрій галузь івентів - концертів, фестивалів, різноманітних форумів тощо - постраждала через коронакризу чи не найбільше. Адже масові зібрання заборонені - крапка. А я багато років працюю саме в івентах, у компанії Gastroli.ua.
Думати, що робити далі, почав, тільки-но оголосили карантин. Не хотілося принципово змінювати сферу діяльності, тож я шукав щось більш-менш дотичне до івентів. Також було бажання допомогти не лише собі, але й за можливості забезпечити роботою працівників і партнерів. Виходячи з цього, з'явилася ідея автокінотеатру - майже миттєво, сама собою.
Як на мене, організація кінопоказів - це той самий івент: із такими самими процесами у ньому й довкола нього. Тільки замість сцени та музикантів - екран і фільм. Але, звісно, є своя специфіка. Мені довелось розбиратися в ній з нуля, та не самотужки.
Криза - час для партнерства, взаємодопомоги і синергії різних індустрій та інституцій. Гуртом не лише батька добре бити, як каже прислів'я, а й коронавірус також. І мені пощастило мати друзів і партнерів, котрі з радістю долучилися до втілення ідеї автокінотеатру.
Одним із напрямів роботи нашої компанії є продаж квитків на події на ресурсі Gastroli.ua. Серед наших надійних клієнтів - Lviv Film Center. Це львівський кінотеатр нетипового формату: відновлений на руїнах радянського кінотеатру «Орльонок» у парку «Горіховий гай», він має сучасний кінозал, а також влаштовує покази на даху просто неба. Директор Lviv Film Center - мій давній друг. Коли я прийшов до нього з цією ідеєю, він радо її підтримав, і Lviv Film Center став співорганізатором проекту автокінотеатру.
Головна цінність партнерства для запуску нового бізнесу - тобі не треба перевчатися, опановувати щось із нуля. Просто правильно розподілити обов'язки та зони відповідальності. Ми зробили саме так.
Lviv Film Center має угоди з усіма дистрибуторами, тож їхнє завдання - контент, а решта - івентна частина, якою займається наша компанія.
Ми визначилися з форматом, із партнерами - мали обрати локацію. І щиро кажучи, це виявилось чи не найважчим та забрало багато часу. Ми об'їздили буквально весь Львів - дивилися всі можливі варіанти. Хотіли бути оригінальними, ексклюзивними, тож звичайні «приземлені» майданчики нас не влаштовували. Аж тут ідея автокінотеатру розвинулась: зробімо не просто drive-in cinema, а перший автокінотеатр на даху! Ми почали розглядати локації з цього боку - і знайшли верхній рівень паркінгу ТВК «Південний», що ідеально для цього підійшов.
Максимальна місткість парковки, котра слугує нам за глядацький зал, - 68 авто на один сеанс. У день відкриття ми провели три сеанси, на яких показали мультик «Казки магічного міста», а також два дорослі фільми - «Зелену книгу» і «Джентльменів». Загалом на три сеанси зібрали близько 120 автівок. Непоганий старт, як на мене.
Здебільшого глядачі приїжджали по дві людини в одному авто, за винятком сеансу, коли демонструвалася анімація, - тоді разом із батьками були й діти.
Вартість перегляду фільму - 200 грн з автівки; в ній може бути стільки людей, скільки є посадкових місць. Прораховуючи економічну обґрунтованість проекту, дійшли висновку, що це мінімальна сума, від котрої можна прогнозувати заробіток у тривалій перспективі.
Перший сеанс ми провели 13 травня - на наступний день після того, як на державному рівні був пом'якшений карантин. Насправді ми були давно готові, але чекали дозволу.
Про запуск проекту оголосили у квітні - і майже наступного дня адміністрація міста Львова виступила з офіційною заявою, що це буде порушенням карантинних вимог. Відтоді ми з міськрадою перебували у постійному діалозі, і після оголошення пом'якшення карантину нам дали зелене світло.
Зараз усе гаразд: ми діємо відповідно до інструкцій, дотримуємось усіх правил безпеки. Квитки купують безконтактно - на нашому сайті - і так само безконтактно скануються. Проводимо скринінг температури співробітників, вони працюють у спецзасобах. Правилами майданчику, які ми перед показами щоразу виводимо на екран, заборонений, зокрема, вихід із машини до, під час чи після сеансу - також аби уникнути небажаних соціальних контактів.
Глядачі дотримуються вимог та ставляться до них із розумінням. Відгуки ми переважно отримуємо в соцмережах, і вони дуже позитивні. Гадаю, це багато в чому зумовлене нашою репертуарною політикою.
Під час її формування ми керувалися наступними принципами:
- Врахувати інтереси сімей і наймолодших глядачів, саме тому перші сеанси щодня - для родин із маленькими дітками. Це мультфільми та сімейне кіно.
- Другий сеанс має охоплювати найширшу аудиторію, тож у цей час ми показуємо найрейтинговіші стрічки.
- Останній, найпізніший сеанс відбувається для поціновувачів креативного кіно і романтичних побачень в автокінотеатрі.
Саме так ми змогли охопити інтереси та вподобання максимально широкого кола глядачів.
А ще бачимо зацікавленість глядачів в українському кіно і плануємо активно працювати в цьому напрямі. Зокрема, ми чули про ініціативу FILM.UA Distribution надавати українські фільми для повторного прокату, не претендуючи на свою частку від проданих квитків, і обов'язково з ними зв'яжемося. Адже хочемо до репертуару автокінотеатру на даху круті національні стрічки: «Сторожова застава», «Викрадена принцеса: Руслан і Людмила», «Захар Беркут», «Ціна правди», «Скажене весілля» й «Скажене весілля 2». Річ навіть не у роялті, а в бажанні показувати наше кіно, адже воно в нас є!
Загалом цей проект - антикризова ініціатива, що дала нам роботу, а глядачам - позитивний досвід, якого так бракує у теперішні емоційно складні часи. І нас насправді тішить, що ми не єдині гравці на ринку: до будь-яких проявів конкуренції ставимось максимально позитивно, позаяк вони стимулюють покращення сервісу та якості послуг для кінцевого споживача.
Чи думаємо розвивати проект? Звісно. Але як саме - поки зарано казати. Для стратегії розвитку потрібен час і статистика. Ми маємо певні думки на перспективу, проте наразі не хочемо їх анонсувати.
Хоча серед іншого є ідея організовувати на цьому майданчику крім показів фільмів також автовечірки й автоконцерти просто неба. Тим паче попереду літо. Одним словом, show must go on - навіть тоді, коли всі шоу заборонені!
Події останніх місяців та їхні наслідки кардинально змінюють правила гри, а можливо, й саму гру. Як у неї грати, щоби виграти? Чи бодай не програти ще на старті? Про це спецпроект MBR «Зняти корону» - особистий досвід представників української аудіовізуальної й медіаіндустрії, компаній і окремих людей, які зуміли швидко зорієнтуватися у змінених через коронакризу умовах. Реальні та вже реалізовані адаптаційні кейси кіно, ТБ, реклами й інтернет-медіа - з перших вуст.