Вчора ми розпочали складну, але цікаву розмову про те, як пандемія та глобальний карантин вплинули на індустрію українських івентів. Судячи зі свідчень очевидців і безпосередніх учасників, від весняного сезону в цьому плані вже ніхто нічого не очікує. Хоча на ринку вистачає фестивалів й інших медійних заходів, для котрих спекотний час настає влітку або восени, - а цьогоріч, враховуючи кількість потенційних і реальних перенесень, їх може істотно побільшати. Поки влада думає, чи варто послаблювати карантинні заходи, ми з допомогою гравців вітчизняного івент-ринку спробуємо розібратись, коли фестивальне життя в наших краях знову завирує.
Найімовірніше, жорсткий карантин до літа не триватиме - такого українці не можуть собі дозволити ані з економічного, ані з будь-якого іншого погляду. Та це аж ніяк не означає, що заходи даного періоду убезпечені. Наразі ніхто не може спрогнозувати, коли відкриють кордони і поновлять пасажирські авіаперевезення, а саме це для багатьох організаторів є головною перепоною.
Наприклад, кінофестиваль «Відкрита ніч. Дубль 23» за планом має відбутись у ніч із 22 на 23 червня, та чи вдасться втілити його в життя у зазначені дати - ще питання. «Оскільки ситуація незрозуміла - а саме, коли закінчиться карантин і як ми з нього будемо виходити, - команда фестивалю «Відкрита ніч» розглядає варіант перенесення заходу. Наразі це все ще обговорюється», - кажуть у пресслужбі огляду. Поки організатори притримуються початкових термінів: прийом заявок закінчиться 15 травня.
«Відкрита ніч» щороку стикається з викликами, - кажуть організатори, відповідаючи на питання про те, як карантин і пандемія впливають на підготовку. - У нас команда однодумців, ми всі вболіваємо за проведення фестивалю та оперативно реагуємо на виклики сьогодення. Звичайно, доводиться розглядати альтернативний час і формат заходу, адже передусім наша мета - зберегти здоров'я людей, аби здійснити головну місію - задовольнити смакові потреби наших глядачів якісним українським кіно».
Робити якісь прогнози щодо аудиторії форуму його організатори відмовляються: «Зараз про це важко сказати, проте «Відкрита ніч» - нестандартний фестиваль. Наша основна аудиторія не в Києві, а на понад сотні майданчиків в Україні та світі, від найменшого міста до мільйонників. Сподіваємось, що любов глядачів приведе їх до екранів фестивалю. Чи буде це фізична присутність на заході - залежить від ситуації з поширенням вірусу».
Підрахунок фінансових витрат теж лише попереду. «Авжеж, криза, пов'язана з коронавірусом, впливає. Передусім нашим партнерам стало важче підтримувати «Відкриту ніч». Але вони пережили з нами не один рік, фестиваль став частиною соціальної відповідальності їхніх компаній. Тому всі наші партнери вже підтвердили готовність підтримати форум, однак у якому форматі та обсязі - ще визначається», - кажуть у пресслужбі форуму, додавши, що остаточне рішення залежатиме від загальної шкоди, завданої пандемією.
Одеський міжнародний кінофестиваль планує приймати гостей від 10 до 18 липня - поки ці дати лишаються без змін. Проте генпродюсер огляду Юлія Сінькевич оцінює обстановку реалістично, а тому команда ОМКФ готується до різних варіантів розвитку подій. «Наразі ситуація дуже непрогнозована. Ми розглядаємо декілька варіантів проведення, зокрема і перенесення дат. Зважаючи на те, що Каннський кінофестиваль переніс проведення на невизначений термін, під питанням формат проведення кінофестивалю у Карлових Варах, те саме стосується Венеціанського кінофестивалю, - ми розуміємо: доведеться підлаштовуватись у процесі. Декотрі події вже перейшли в онлайн-формат - як, приміром, Міжнародний фестиваль документальних фільмів у Копенгагені CPH:DOX чи фестиваль телеконтенту Series Mania, що запустив онлайн-платформу Digital Forum. Усі шукають вихід із ситуації, як і ми. Тому Одеському міжнародному кінофестивалю бути, питання лише в датах та форматі», - каже вона.
За словами Сінькевич, уже зараз організаторам зрозуміло: навіть якщо карантин знімуть у травні, ОМКФ у липні все одно залишиться під великим питанням. Передусім це пов'язане з міждержавними кордонами, які напевне будуть закриті. Що, своєю чергою, ставить під загрозу приїзд гостей, членів журі та творчих груп. «Зазвичай ми займаємося питаннями бронювання квитків для гостей за три місяці до фестивалю, тобто вже зараз. Але зрозуміло: з об'єктивних причин це стало неможливим. Щодо програми - ми отримали чимало заявок на участь у конкурсі від багатьох країн. Але крім міжнародного та національного конкурсів у нас є паралельні програми, де зібрані найкращі фільми з найбільших форумів. Із них відбувся лише Берлінале. Тому це теж є невирішеним питанням, яке залежить від загальної ситуації у світі», - зазначає Юлія.
Підготовка до наступного Одеського міжнародного кінофестивалю розпочинається буквально одразу після церемонії закриття попереднього, тож до березня, поки не стали зрозумілими масштаби і серйозність обставин, вона відбувалась у звичайному режимі. А тепер, за словами генпродюсера, замість того аби взятися до активної підготовки огляду, команда зайнята перемовинами та обговоренням ситуації з пандемією, її впливу і наслідків, причому не лише негативних. Приміром, оцінюючи майбутню аудиторію, Сінькевич наголошує: «Ми сподіваємось на лояльність наших глядачів. Зважаючи на обставини, аудиторія може навіть збільшитися, якщо ми оберемо, наприклад, онлайн-формат. У попередні роки не в усіх бажаючих виходило поїхати влітку до іншого міста, та ще й не на один, а на дев'ять повноцінних фестивальних днів. Онлайн-формат дає більші і ширші можливості залучення глядача до перегляду контенту. Крім того, за моїми відчуттями, люди захочуть соціалізації, реальних вражень після того, як проведуть стільки часу в ізоляції».
Втім, знайти аналогічні приводи для оптимізму в питаннях фінансових збитків у Юлії не виходить. «Карантинні заходи, безумовно, вплинули на всіх. Це більшою мірою стосується контенту та можливості масового зібрання. Але витрати ОМКФ планово «розбиті» на весь рік. Три місяці до кінофестивалю - найгарячіша стадія підготовки, коли бронюються готелі, купуються авіаквитки для гостей. На ці опції ми не витрачаємо бюджет, тому тут збитків немає. До того ж в угодах завжди прописуються форс-мажорні ситуації, хоч і не завжди під них потрапляє те, що відбувається зараз. З іншого боку, зменшення ризиків, зокрема фінансових, це те, над чим ми зараз активно працюємо. Усі перебувають у підвішеному стані - планувати щось неможливо. Хоча ми шукаємо нові можливості, комбінації та розглядаємо всі варіанти, базуючись на досвіді колег і на власному досвіді. Зараз немає сенсу покладатися на підтримку спонсорів, які так само опинились у безвихідному становищі. Тому єдина надія на державне фінансування, особливо для такої молодої в Україні галузі, як кіно», - резюмує Сінькевич.
Завдяки часу проведення - середині вересня - найбільший медіафорум Східної Європи KYIV MEDIA WEEK має непогані шанси відбутися в традиційному форматі. Але, беручи до уваги всі ризики, організатори - компанія Media Resources Management - розглядають і альтернативні шляхи проведення заходу.
Перший виходить із таких передумов: на час проведення KMW карантинні заходи, що зараз існують, не зняті. У такій ситуації івент повністю переходить в онлайн-режим. Другий варіант: карантин скасований, проте діють обмеження за кількістю людей на масових зібраннях і кордони все ще закриті. Рішення за таких умов - комбінований формат: офлайн-форум для дозволеної кількості учасників, доповнений паралельною онлайн-трансляцією всіх його секцій. І нарешті, третій варіант: карантин в Україні повністю скасований, масові заходи дозволені без обмежень, однак закриті кордони (або нашої країни, або країн проживання зарубіжних спікерів та учасників), через що іноземні гості не можуть потрапити до Києва. Тоді KMW відбувається в традиційному форматі за онлайн-участі міжнародних гостей.
Утім, є й інший фактор, здатний вплинути на формат проведення заходу. В разі глобального зняття карантинних обмежень цієї осені, ймовірно, рахуватимуть не лише курчат, а й івенти, які «переїхали» з весняних і літніх дат. Рахуватимуть - і знатимуть їм ліку. Тоді спікери та звичайні гості зіштовхнуться з проблемою: якщо все відбувається одночасно, то як скрізь встигнути? Варто враховувати і можливий вплив масового поновлення призупинених через карантин зйомок, а як наслідок - підвищену зайнятість потенційних учасників форуму.
Дбаючи про комфорт учасників і гостей KMW, у MRM усі ці фактори розглядають комплексно: моніторять у динаміці, аналізують - аби в підсумку обрати формат проведення, максимально адекватний ситуації і такий, що відповідає потребам та можливостям ринку.
На останньому директор MRM Катерина Удут особливо акцентує, позаяк очевидно, що після пандемії аудіовізуальний ринок - як, утім, і вся індустрія розваг, та й увесь світ - буде вже геть інший. Зміниться баланс сил гравців ринку, способи та умови їхньої взаємодії в нових реаліях, зміняться поведінкові паттерни глядачів - і, відповідно, бізнес-моделі виробництва та дистрибуції контенту.
«Про все це ми й говоритимемо на KMW-2020 із провідними міжнародними та українськими експертами індустрії. Зараз, коли через наслідки пандемії індустрія - і глобальна, і локальна - зіштовхнулася з необхідністю розробки нових коротко- і довгострокових стратегій, нової системи координат, нових форматів роботи за кардинально змінених умов, проведення KMW актуальне як ніколи. І ми намагатимемось зробити все, аби цього року форум не просто відбувся, а пройшов у найбільш зручному та корисному для всіх учасників форматі», - підкреслює Удут.
Також на вересень запланований щорічний Форум Креативних Індустрій, організацією якого займається Асоціація креативних індустрій України. Зараз видається - вже до того часу все остаточно заспокоїться і повернеться до норми, проте, за словами голови правління Асоціації Костянтина Кузнєцова, ймовірність, що офлайн-частину заходу доведеться перенести, досить велика. «Як і в багатьох інших, дане питання поставало кілька місяців тому, коли всі були дещо оптимістичніші, але конкретних прогнозів із виходу з глобального режиму пандемії ще ні в кого не було. Саме тоді ми вирішили, що готуватимемось до проведення важливих заходів у гібридному форматі, а до середини літа ухвалимо остаточні рішення. Ми змінили пріоритети, переоцінили терміни й етапи підготовки, провели певну оптимізацію. Зараз вивчаємо досвід колег. Деяким форматам, на жаль, пощастило трохи менше - нам довелося відкласти всі виступи, заплановані в межах Creative Intelligence Series (нового формату професійних мікроівентів асоціації CIAU), і перенести «Шедеври Cannes Lions», котрі ми разом із партнерами плануємо поновити, щойно ситуація зміниться на краще. Щодо Форуму Креативних Індустрій робота над цим проектом не вщухала жодного дня», - каже він.
Пандемія внесла корективи у підготовку форуму, хоча впливає на неї менше, ніж на ті самі кінофестивалі. «Дати заходів зафіксовані, основні теми окреслені. Зараз триває вивчення попиту з питань і напрямків, які за півроку стануть актуальними в умовах кризи. Очевидно, можливе виникнення певних складнощів у майбутньому, проте наразі нам вдалося взяти ситуацію під контроль. Переговорні процеси суттєво розтяглись у часі. На мою думку, всі намагаються адаптуватись до нових умов. Але позаяк Форум Креативних Індустрій завжди був і лишається партнерською історією, ми фіксуємо квоти для партнерів та допоможемо інтегруватись до програми у комфортний для кожного з них час. Решта гравців ринку, якщо матимуть бажання, можуть долучатися до процесу підготовки вже зараз», - пояснює Костянтин.
Кузнєцов зазначає, що коронавірус цього року також перекроїв процеси ухвалення рішень: більше відповідальності лягає на плечі середнього менеджменту, а власникам і партнерам доводиться дедалі частіше покладатись на власну та колективну інтуїцію. «Ми вносили зміни у нашу бізнес-модель практично з коліс. Навіть онлайн-заходи, які не мали постраждати через обмеження, відчувають наслідки паніки окремих осіб, котрі прагнуть потішити себе й інших поганими прогнозами для ринку. Ми ж навчилися ухвалювати рішення і трансформуватись швидше, діяти рішучіше та досягати несподівано приємних результатів. Наприклад, важливим досягненням уже стало те, що, попри скасування фестивалю Cannes Lions, локальний конкурс Young Lions Competitions в Україні цього року все ж таки відбудеться, а наступного ми зможемо провести конкурс у додаткових категоріях і відправити більше людей на міжнародний фестиваль до Канн. Сподіваюся, така перспектива стане однією з тих хороших новин, що дадуть позитивний імпульс для розвитку індустрії креативних комунікацій іще до того, як ситуація зміниться», - каже Костянтин.
Робити якісь прогнози щодо майбутньої аудиторії заходу Кузнєцов не береться. «Поточного року ми поставили за мету зібрати 102 команди для участі в конкурсі молодих креаторів - це дасть можливість акумулювати призовий фонд для відправлення всіх трьох команд-переможців на міжнародний фестиваль 2021 року. За місяць ми просунулись на третину. Зробили невелику паузу. Попереду - ще рівно два місяці. Сподіваюся, вигребемо. Запланований на вересень Форум Креативних Індустрій теж відбудеться, щоправда, у гібридному форматі», - пояснює він, додаючи, що питання залучення онлайн-аудиторії організатори обговорюють уже декілька років, і за поточних умов за допомогою такого кроку івент може стати навіть більш відвідуваним.
Щодо фінансової складової Костянтин чесно зазначає - загроза збитків існує. «Та оскільки Асоціація Креативних Індустрій і Представництво Cannes Lions в Україні є неприбутковими організаціями, ми акцентуємо увагу на досягненні цілей із великою ефективністю за співставних витрат. Цілі та модель партнерства в нашому випадку досить прозорі: якщо ринку буде корисне і цінне те, що ми робимо, зуміємо заплановано вийти в нуль», - каже він.
Складні часи вимагають складних рішень, і за наших обставин головне - аби організаторів не підвело чуття, а ставка в підсумку виявилися виграшною. Їхні настрої наводять на думку про те, що навіть після зняття карантину фестивальне життя не завирує одразу. Тож просто зараз починайте готуватись до того, що сезон весна-літо - 2020 (можливо, й осінь) доведеться провести в онлайні, а зустрічі з колегами, знайомства з кумирами й інші принади медійних тусовок або відкласти до 2021 року, або ж довірити Zoom. Обидва варіанти такі собі, але нехай думка про те, що рано чи пізно вийти в люди все ж таки вдасться, допоможе вам це пережити.