У традиційному огляді головних тенденцій року, що настав, відомий аналітик і медіаконсультант Фредерік Філлу (Frederic Filloux) назвав Quibi важливим трендом і дев'ятим вершником потокової війни. 2020-го на світовому ринку потокового відео будуть представлені вже вісім служб, які жорстко конкурують одна з одною: Netflix, Amazon Prime, Disney Plus, Apple TV Plus, HBO Max, Hulu, Peacock та CBS All Access. Тут і з'являється «дев'ятий вершник» під назвою Quibi, котрий може змінити все.
Що ж, саме час поговорити про нову платформу, запуск якої відбудеться вже у квітні цього року.
Що таке Quibi та хто її творці?
Quibi (скорочено від Quick bite) - це дітище голлівудського магната Джеффрі Катценберга. Свого часу він був генеральним директором The Walt Disney Company, а пізніше разом зі Стівеном Спілбергом і Девідом Геффеном заснував компанію DreamWorks SKG.
З 2016 року, після продажу DreamWorks Animation медіагіганту Comcast, сервіс Quibi став основною метою Катценберга. Його ідея полягала у створенні компанії, націленої виключно на випуск контенту для мобільних пристроїв. І в цю ідею повірив багато хто: Катценбергові вдалося залучити до проекту мало не всі медіа- (і не лише) корпорації. Хоча повний перелік інвесторів не розкривається, відомо, що в сервіс вклалися Disney, WarnerMedia, Viacom, NBCUniversal, Sony Pictures Entertainment, Alibaba Group та інвестиційний холдинг WndrCo.
Крісло генерального директора нового стримінгу Катценберг довірив бізнес-леді та політичній активістці Мег Вітман. На виборах у губернатори Каліфорнії 2010 року вона висувалася як кандидат від Республіканської партії, близько 10 років була президентом і гендиректором eBay, а потім перейшла до корпорації Hewlett-Packard. 2015-го вона очолила Hewlett Packard Enterprise. І вже 2016 року журнал Forbes назвав Мег Вітман дев'ятою у списку 100 найвпливовіших жінок світу.
Разом Катценберг і Вітман зібрали понад мільярд доларів на виробництво контенту й технологічні розроблення. Пізніше з'явилась інформація, що компанія залучила додатково ще $400 млн - на нові шоу та маркетинг.
Нині відеоплатформа налічує близько 230 співробітників, а весь її контент надходить від сторонніх компаній - сама Quibi не має жодної виробничої інфраструктури. Сервіс створює свою бібліотеку з нуля, тому має намір закуповувати від 20 до 30 одиниць контенту щодня.
Як це працюватиме?
На недавній конференції CES Джеффрі Катценберг і Мег Вітман оголосили про початок кампанії з публічного запуску Quibi, який відбудеться 6 квітня. Потоковий сервіс, що розроблявся протягом двох із половиною років, планує випуск 175 шоу першого року, а це майже 8500 роликів. З наближенням дати старту піар-кампанія посилюватиметься. А початок її покладений запуском сайту Quibi.com, де вже збирають електронні адреси майбутніх користувачів сервісу (тих, хто підписався на розсилку). Quibi планує показувати все: від ігрового контенту до новин, погоди, спортивних шоу та інших матеріалів, котрі пропонуватимуться як Daily Essentials.
Загалом Quibi орієнтується на три типи відеоформатів: «Фільми, що розказані в розділах» (історії у відеороликах тривалістю 7-10 хвилин); «Епізодичні та документальні» (аналогічно телевізійному контенту, який може містити що завгодно, від гумористичних шоу до програм про спорт або подорожі); Daily Essentials (новинні й інформаційні добірки по 5-6 хвилин).
Щодня сервіс планує випускати один епізод «Фільмів, що розказані в розділах», п'ять епізодів із серії «Епізодичні та документальні», а також 25 Daily Essentials. На день виходить понад три години оригінального контенту.
«Одна з речей, які нас хвилюють, - наскільки людям важливий свіжий контент, - зізнається Мег Вітман. - Наше дослідження показало, що користувачі у захваті від можливості отримувати три години свіжого контенту щодня, 52 тижні на рік».
Більшість шоу Quibi виходитимуть о 06:30 ранку за північноамериканським східним часом у день релізу, хоча деякі проекти отримають власний графік (наприклад, за випусками новинної програми виробництва BBC закріплений слот опівдні).
Спершу сервіс планувався як мобільний, але паралельно розглядали ідеї створити додаток для ТБ-пристроїв, що також зможе працювати на Apple TV та Xbox. Проте з часом від телевізійного Quibi вирішили відмовитись. Зараз стратегія - mobile only.
Головна особливість
Контент Quibi інтегрує функції смартфона й інтерактивні функції безпосередньо в сторітелінг. Позиція глядача під час перегляду змінюється залежно від того, як він тримає телефон: якщо вертикально - глядач бачить історію від особи персонажа, якщо горизонтально - збоку. Технологія отримала назву Turnstyle і, на думку компанії, є значною відмінністю Quibi від інших мобільних додатків, таких як Snapchat або Instagram. Природно, технологію Turnstyle відразу запатентували.
За словами головного спеціаліста з продуктів Quibi Тома Конрада, у багатьох випадках творці відео знімають один дуже широкий фрагмент матеріалу, а потім можуть обрізати те саме відео у два способи - за вертикаллю та за горизонталлю, аби потім їх можна було з'єднати для створення Turnstyle.
«Насправді ми зшиваємо ці два відео разом, використовуючи одну звукову доріжку, щоб не було проблем з аудіо», - розповів головний технолог Quibi Роб Пост. Акторам не потрібно придумувати щось особливе для таких зйомок, просто запис ведеться з різних точок.
Заявлені проекти
Що ближчий запуск, то більше з'являється і новин про жанрові проекти, які презентує платформа. Наприклад, серіальний survival-трилер Wireless спеціально для стримера підготують Зак Вехтер і Джек Зайдман під керівництвом виконавчого продюсера Стівена Содерберга.
У Wireless з'явиться зірка американських coming-of-age-історій Тай Шерідан. За сюжетом йому доведеться виживати в горах Колорадо. Опинившись після аварії у пастці власного автомобіля, герой шукатиме вихід із ситуації за допомогою смартфона, що швидко розряджається.
«Це геть нове середовище. Досвід перегляду дуже інтимний. Ви тримаєте пристрій перед собою. Більшу частину часу самі, поки дивитеся шоу... Розробка чогось спеціально для телефонів - це чудово», - вважає Зак Вехтер.
Стівена Спілберга запросили створити антологію жахів, її користувачі зможуть дивитися лише після настання темряви. Додаток матиме годинник зворотного відліку, що буде попереджати про захід сонця. Звідси і робоча назва проекту - Spielberg's After Dark. Контент обіцяють прив'язати до часових поясів і геолокації користувача, які визначатимуть смартфони. А зі сходом сонця доступ до серії зникне: якщо користувач проґавить епізод у нічний час, йому доведеться чекати до наступної півночі. Спілберг уже написав близько шести епізодів серіалу. Проект складатиметься з 10 або 12 серій.
За створення скриптового контенту для платформи взялись Кетрін Хардвік («Сутінки») та Антуан Фукуа («Падіння Олімпу», «Чудова сімка»).
«Я люблю великі проблеми, - заявляє Хардвік, - короткі епізоди змушують вас робити сцени по суті». Режисер візьметься за драму «Не дивись глибше», яка розрахована на 14 епізодів тривалістю до 15 хвилин. Цікавий нюанс: технологічні інструменти Quibi дозволили Кетрін відстежувати процес постпродакшену в режимі реального часу за допомогою потокового передавання через смартфон. «Я могла бачити етапи монтажу просто на своєму телефоні. Це дійсно допомагає зрозуміти, який усе матиме вигляд у результаті», - поділилася Хардвік.
Антуан Фукуа став виконавчим продюсером проекту #FreeRayshawn, у котрому йтиметься про ветерана війни в Іраку, що забарикадувався у квартирі зі своєю дівчиною та дитиною після того, як його підставили в історії з наркотиками. Він використовує телефон для спілкування з переговорником, якого грає Лоуренс Фішберн. «Немає жодного старого мудреця, котрий би прийшов і розповів вам правила виробництва, все доводиться напрацьовувати самому», - зізнається Фукуа.
Джаcтін Рoйлaнд, oдин із творців «Pіка та Mopті», працює нaд сценарієм нoвого мyльтceріaлу для cервіcу - Gloop World. Це іcторія дивного всесвіту aнтpoпoмopфних пyзиpів, створена в тeхніці плacтилінoвoї aнімaції. Головні герої, сусіди Бoб Payнді та Фaнзі, мандрують незвичайним світом. За словами Pойланда, він мріяв запустити прoект протягом останніх ceми років.
Над проектами для Quibi зараз працюють й інші імениті кінематографісти: Гільєрмо дель Торо, Сем Реймі, Даг Лайман. Також запланована до випуску восьмисерійка, присвячена трюкам за участі британця Ідріса Ельби. Загалом протягом першого року будуть випущені 26 серіалів - по одному що два тижні.
Окрім того, із сервісом співпрацює зірковий агент Джим Тот, а до ради директорів увійшли Меллоді Хобсон, президент Ariel Investments; Енн Дейлі, співзасновник WndrCo; Гаррі Бриттенхем, партнер-засновник Ziffren Brittenham LLP; Грег Пеннер, засновник Madrone Capital Partners; а також Роджер Лінч, генеральний директор Condé Nast.
Бізнес-схема
Quibi запропонує користувачам два варіанти підписки: версію з рекламою за $4,99 на місяць і версію без реклами за $7,99 на місяць. Кожний логін надає доступ лише одному користувачу. Сервіс орієнтується на аудиторію від 18 до 34 років.
Торік компанія оголосила про продаж реклами вже на $150 млн, зробивши сміливу ставку на те, що її оригінальний контент зможе залучити глядачів у потрібній для рекламодавців кількості. Серед майбутніх рекламодавців заявлені великі бренди - приміром, Google та P&G.
Катценберг і Вітман визнали, що за ними не стоять ані Disney, ані HBО, які сприятимуть набуттю підписників, тому вони прагнуть задіяти якомога більше зірок із шоу Quibi для промо в соцмережах. За словами Вітман, коли Кріссі Тейджен заявила про свою участь у комедійному шоу Chrissy's Court, близько 3 тис. користувачів залишили заявки на підписку протягом декількох хвилин.
Найближчим часом Quibi також запустить рекламу на основних цифрових платформах і традиційному телебаченні. Крім того, компанія має намір використовувати зовнішню рекламу.
Говорячи про стратегію трансляції, Вітман заявила: «Ми метатегируємо кожний фрагмент контенту, а потім використовуємо машинне навчання, аби отримати те, що, на нашу думку, ви хочете побачити. Що більше ви використовуватимете додаток, то індивідуальнішим він буде».
Рекламна стратегія передбачає опцію Quibi Insiders - рекламне членство, яке надає користувачам ексклюзивні покази нових шоу щосереди, аби зацікавити продуктом.
Партнерство
Компанія повідомила, що співпрацює з Google, використовуючи базу технологічного гіганта для забезпечення безперебійного передавання відеопотоку. А команда Google Pixel працює над оптимізацією сервісу під екрани смартфонів.
Новий стримінг також уклав партнерські угоди з T-Mobile: оператор включить Quibi до пропозиції послуги мобільного зв'язку для клієнтів. Президент і головний операційний директор T-Mobile Майк Зіверт пообіцяв, що клієнти дізнаються про Quibi через додаток T-Mobile, його роздрібних представників у мережі магазинів і через їхню програму лояльності.
Вибір телекомунікаційного партнера був обмежений для Quibi двома варіантами - T-Mobile та Verizon, але після провалу додатку Go90 керівництво Verizon, вочевидь, уникає ризиків. Інший американський телеком-конгломерат AT&T підтримує відеосервіс HBO Max, який готується до запуску.
Перспективи
Мег Вітман очікує, що Quibi стане прибутковим уже найближчими декількома роками. «Ми написали бізнес-план, котрий розроблявся інвесторами для реального отримання прибутку в недалекому майбутньому». Втім, наразі компанія не озвучує своїх цілей у конкретних цифрах.
Творці сервісу підкреслили, що, хоча Quibi - творчий продукт на основі потенціалу Голлівуду, він - щось більше за обслуговування користувачів чи кіностудію, орієнтовану на швидкий успіх і касові збори вихідних. «Ми - протилежність Disney», - заявив Джеффрі Катценберг.
Багато представників індустрії ставляться до Quibi як до азартної гри. У разі успіху проект може кардинально змінити ринок, а в разі провалу повторить долю попередників, зокрема мобільної платформи Verizon Go90, котра пропонувала трансляцію преміум-контенту. Verizon Go90 зазнала невдачі, коли не змогла залучити обсяг аудиторії, достатній для рекламодавців. Звісно, технологія Turnstyle вражає й видається чимось новим і незвичайним. Та чи достатньо цього, аби змусити користувачів платити за відеосервіс?
Керівництво Quibi вважає, що попит на додаток буде значним, позаяк люди проводять дедалі більше часу у своїх мобільних телефонах. А от високий інтерес до мобільного контенту на безкоштовних платформах, як TikTok, у випадку з Quibi - не показник, адже такі сервіси напряму залежать від контенту користувачів.
Мег Вітман переконана - перегляду трьох відеороликів платформи на день уже буде досить, аби вважати глядача постійним. Оцінюючи цю інформацію, варто враховувати, що лише 10% підписників Netflix, Amazon та Hulu дивляться свій контент на мобільних телефонах, а продукти Quibi будуть доступні виключно на мобільних.
І ще: коли порівнювати Quibi з провальним Go90, то в компанії інша бізнес-модель (платні підписки і рекламна підтримка), інша механіка й інакший підхід до створення та якості контенту.
У компанії сподіваються зайняти порожню нішу між безкоштовними платформами, куди користувачі завантажують власні відеоролики (наприклад, YouTube), і витратними професійними сервісами (Netflix, Hulu).
Наразі Катценберг шукає авторів контенту для свого сервісу серед перших облич Голлівуду, пропонуючи їм принципово новий формат сторітелінгу, а не нарізку довгого кінотвору на епізоди. У Quibi обіцяють гідні гонорари та чималі бюджети.
Ще один бонус для творців контенту - компанія надасть їм фінансовий контроль над своїми творами. Quibi ексклюзивно ліцензуватиме контент у формі коротких серій протягом семи років, але після двох років роботи на сервісі автор шоу (і студія, що стоїть за ним) зможе змонтувати епізоди в один безперервний проект і продавати права на глобальну аудиторію.
«Я не можу уявити кращої ситуації. Quibi платить за фільм, і через декілька років ви стаєте його власником. Це неймовірно», - зізнається Фукуа.
«Під час великого контент-буму ми спостерігаємо, як платформи намагаються стати студіями, а студії прагнуть стати технологічними компаніями. Ми ж робимо те, чого ніхто не робив», - підсумовує Вітман.
Творці дивляться з оптимізмом на розширення ринку потокового контенту за час їхньої роботи над Quibi.
«Я у захваті від того, що ми обрали саме цей шлях, - заявив Катценберг на конференції CES. - У міру того як наша індустрія нарощує темпи в боротьбі за користувачів та залучення, зі збільшенням усіляких нових пропозицій я щасливий, що ми обрали власний шлях і стали першопрохідниками в мобільній сфері. Йдеться про те, чи доможемося ми успіху, а не про те, зробимо це ми або хтось інший. І мені це до вподоби».
Цілком імовірно, Quibi таки здійснить революцію в подачі контенту. Короткі епізоди тривалістю до 10 хвилин сам Катценберг називає розділами, порівнюючи формат зі структурою бестселерів - якщо книжку з 500 сторінок поділити на розділи, вона читатиметься легше та швидше. Джеффрі стверджує, що з незвичайним форматом Quibi намацав унікальну нішу і не боїться грати на полі з великими гравцями, такими як Disney, Apple, WarnerMedia та NBCU, які щойно запустили або запускають нові стримінгові платформи найближчим часом.
Фото: Michael Loccisano/Getty Images for Foundation for the National Archives, Martina Albertazzi/Bloomberg via Getty Images, Kyle Grillot/Bloomberg via Getty Images, Phillip Chin/Getty Images
Rafael Henrique/SOPA Images/LightRocket via Getty Images, Denise Truscello/Getty Images for Quibi (3)