Минулого тижня Український культурний фонд публічно звітував за 2019 рік, зокрема про роботу в аудіовізуальному секторі. Захід тривав три дні та відбувався у форматі презентацій і публічних дискусій, а також виставки артефактів проектів, що були реалізовані за підтримки УКФ, - і триватиме вона до 15 січня.
Про програму «Підсилення потужності українського аудіовізуального сектора» звітувала Яніна Алєєва, яка в УКФ опікується аудіовізуальним мистецтвом.
Поточного року програма зосереджувалась на таких напрямках: девелопмент або підтримка на етапі сценарної розробки; освітні аудіовізуальні проекти; телепродукт; продакшен і постпродакшен ігрових, документальних та анімаційних фільмів; промоція національного аудіовізуального сектора.
Статистику озвучила менеджер програми Ольга Логвиновська: бюджет програми на 2019 рік складав 400 млн грн, загальна сума всіх поданих заявок становила 1,754 млрд грн, тобто перевищувала бюджет у чотири рази. Сукупна сума підписаних угод - 298 млн грн, і розподілилися вони так: фонд підтримав 69 проектів девелопменту сценаріїв, 17 проектів сектору освіти, 13 проектів телепродукту, 41 проект продакшену та 8 промопроектів.
За географічною статистикою зрозуміло, що децентралізація наразі не мала особливого впливу на галузь кіно. Регіон із найбільшими запитами і перемогами - Київська область (підтримані 39 заявок), на другому місці - Одеська (26 заявок). Фонд також підтримав 21 заявку від Львівської області, 18 - від Харківської, 16 - від Дніпропетровської.
Майже чверть загальної суми підтримки пішла на девелопмент (71 млн грн), найбільша частка - на продакшен і постпродакшен (172,6 млн грн). На телепродукт витратили 31,6 млн грн, на освітні проекти - 12,4 млн грн, на промоцію - 10 млн грн.
Загалом були укладені 148 угод. Найбільша кількість заявників - ФОП, із ними фонд підписав 80 договорів. На ТОВ припало ще 48, із громадськими організаціями підписали 13 угод, 3 - з приватними організаціями, 2 - з комунальниками. Одна угода була укладена з державною організацією і ще одна - з творчим об'єднанням.
Серед очікуваних результатів підтримки проектів - створення сценаріїв та їхніх ліцензованих перекладів іноземними мовами. Переклади особливо важливі з огляду створення міжнародних копродукцій. Підтримка на етапі девелопменту - це саме заслуга УКФ і унікальний досвід для України (який, до речі, високо оцінив ринок). Заявники також мали змогу створити індивідуальний презентаційний пакет майбутньої стрічки - тизер, кастинг головних героїв чи створення пілотної серії (втім, за даними MBR, єдиним проектом, що скористався нагодою зняти пілот, став серіал Андрія Бабіка та Андрія Забіяки «Поліціянтки»).
Цьогоріч підтримка формальної і неформальної освіти була для фонду одним із пріоритетних інвестувань, яке працює на сталий розвиток сектора. Результатами підтримки є розроблені майстер-класи, онлайн-програми або навіть короткометражні фільми, створені в межах навчання.
Підтримка телепродукту розрахована на наповнення ТБ національним контентом.
Хоча значна частина грошей була розподілена на продакшен і постпродакшен, менеджери програми стверджують, що це лише певний відсоток від усіх поданих на цей лот заявок. Порівняно менше заявок отримали на промоцію, але у фонді кажуть, що задоволені результатами підтримки кожної з них.
Далі менеджери представили рандомну добірку з результатами роботи деяких грантоотримувачів. Розпочали з проекту Ukraїner. УКФ цього року підтримав створення фільму Ukraїner, прем'єра якого відбулась одночасно в 11 містах. Також 2019-го гроші одержав проект «Бойові родини» - цикл документальних стрічок про військові династії.
Наступний грантоотримувач - анімаційний серіал «Книга-мандрівка. Україна», створений на основі українського бестселера. Проект подавався на підтримку не вперше - наразі вже готові три сезони серіалу. Усі 45 епізодів можна подивитись у вільному доступі на YouTube.
Фільм-концерт «Розділові Наживо» теж отримував фінансування від УКФ. Це екранізація перформансу «роздІловІ», прем'єра котрого відбудеться в Україні 11 грудня.
У лоті телепродукту був представлений телесеріал «Фермери». Це проект Рівненського телеканалу, створений також за підтримки уряду Канади.
Мок'юментарі-комедію «Онук» підтримали на стадії девелопменту, адже це актуальний тренд про боротьбу з фейками і протидію інформаційній агресії.
Для проекту «Колискова країна», що виробляє ТОВ «Тераса-Фільм», цьогоріч УКФ виділив грант на майже 3,5 млн грн. Наразі збірка налічує шість анімаційних фільмів-пісень, створених на базі народних колискових. Кожний трихвилинний ролик представлятиме культурну спадщину однієї з областей України. Днями був презентований «Колискова країна. Крим», в якому кримськотатарську колискову виконав актор і режисер Ахтем Сеїтаблаєв.
Мінісеріал «Часова варта», створення котрого теж відбувається за підтримки УКФ, зараз на стадії препродакшену: закінчується розроблення сценаріїв пілотних серій, зйомки тизеру, йде підготовка промо проекту для його подальшого виробництва.
Проект «Яків» компанії PRONTO FILM Яніна Алєєва назвала багатостраждальним, бо, попри підтримку УКФ, історії про виживання та взаємодопомогу у страшні часи Голодомору не поталанило з пітчингами Держкіно та підтримкою Мінкульта. Подаватися на пітчинг Держкіно з одним проектом можна лише тричі. Після перегляду результатів Одинадцятого конкурсу та одноразової відмови Мінкульта виходить, що «Яків» може податись на пітчинг востаннє. Пошук грошей для завершення проекту триває вже близько трьох років, але завдяки УКФ готовий увесь презентаційний пакет.
Роуд-муві «ДахаБраха. Шлях» від компанії Skydivefilm Production почали знімати ще в листопаді 2018 року під час туру гурту Україною і також отримали допомогу від фонду. Зараз його творці працюють над проектом у межах програми American Film Showсase у Лос-Анджелесі. Фільм орієнтовно має з'явитися на екранах 2021-го.
Наступний проект, реалізований за підтримки УКФ, - це документальна робота «Шелест кроків» режисера Ксенії Кравцової про київських художників-монументалістів Аду Рибачук та Володимира Мельниченка, авторів Стіни Пам'яті біля крематорію на Байковому кладовищі. Зйомки тривали майже рік. Загальна сума гранту на створення стрічки становила 520 млн грн.
Прикладом освітнього проекту, підтриманого фондом, став «Практичний лекторій зі створення короткометражного фільму». Крім теоретичної частини представили й практичні роботи залучених до зйомок студентів та молодих спеціалістів. У результаті роботи була створена короткометражка «Бульмастиф».
Далі менеджери програми розповіли про варіанти підтримки проектів наступного року. Треба зазначити, що 2020-го програма буде сфокусована не довкола підтримки кіно.
Нагадаємо, на наступний рік Мінкульт виділив УКФ такий самий бюджет, що й на цей - 700 млн грн. Однак розподілять його в інший спосіб. Усі гроші на фінансування кінопроектів мають сконцентрувати в Держкіно, тому фінансування аудіовізуального контенту в межах УКФ буде зменшене, а частка інших видів підтримки фонду - збільшена.
Тепер програма розвитку аудіовізуального сектора стосуватиметься новітніх мультимедійних технологій, телебачення та радіомовлення, промоції за кордоном. В її фокусі: науково-пізнавальний, культурно-мистецький і соціальний контент - наприклад, теми протидії фейкам та інформаційній агресії.
Подача проектних заявок на конкурс розпочалась 1 листопада і триватиме до 15 січня 2020 року. Конкурсний відбір триватиме по травень, а до 30 жовтня проект має бути реалізований.
Нова програма складається з п'яти лотів:
Лот 1 - Телепродукт;
Лот 2 - Радіопродукт;
Лот 3 - Мультимедійні технології;
Лот 4 - Відеоконтент для альтернативних медіаплатформ;
Лот 5 - Анімаційні та відеоігри, мобільні додатки.
Приміром, програма підтримує створення таких продуктів: телепрограма, соціальна реклама, радіовистава, радіопередача, подкаст, VR/AR-технології, 3D-мепінг, цикл інтерв'ю, медіаплатформа, анімаційна гра, мобільний додаток. Фонд може виділити гроші на зйомку відео, але воно не має бути представлене як кінофільм. Це можуть бути ролики для YouTube-каналу або телебачення.
Лоти «Телепродукт» і «Радіопродукт» здійснюють підтримку українських проектів на етапах девелопменту, препродакшену, продакшену, постпродакшену. Для першого мінімальна сума гранту - 500 тис. грн, максимальна - 3 млн грн; для другого мінімальна сума складатиме 50 тис. грн, максимальна - 1 млн грн.
Лот «Мультимедійні технології» підтримує проекти з мультимедійними й імерсивними технологіями на етапі розробки, реалізації та розвитку. Гранти дають на суму від 500 тис. до 8 млн грн.
Лот «Відеоконтент для альтернативних медіаплатформ» підтримує створення доступного (викладеного в інтернет) якісного сучасного відеоконтенту українською мовою на етапах девелопменту, продакшену та промоції. Розмір грантів цього лоту - від 100 тис. до 5 млн грн.
Лот «Анімаційні та відеоігри, мобільні додатки» сприяє створенню анімаційних або відеоігор, мобільних додатків, що мають культурно-мистецьке, соціальне, освітнє спрямування. Розмір грантів - від 500 тис. до 10 млн грн.
Програма триває з 1 листопада 2019-го по 31 жовтня 2020 року.
Тож, якщо плануєте отримати грант від УКФ цьогоріч, доведеться поміркувати над актуальним для програми форматом.