Майже всесвітній локдаун привів до того, що люди змінили звички споживання відеоконтенту: деінде маленькі діти й старше покоління стали більше дивитися лінійне ТБ, але в цілому ця тенденція виявилася розмитою на тлі істотного зростання перегляду відео за запитом і ОТТ. Це простежується і в нас, і за кордоном. Але, схоже, що в США традиційне платне ТБ постраждає сильніше, ніж у багатьох інших країнах.
Ми часто чуємо про американську модель (там за кабель завжди платили, і платити чимало) на яку варто рівнятися. Український ринок телевізійної реклами просто не «витягує» всі канали, він занадто маленький за обсягом, через що раніше від медіагруп можна було почути, що потрібно закрити частину каналів. На що, звичайно, ніхто не йшов. Платити за супутник жителі України не звикли, і навіть після кодування база платного супутникового ТБ зросла лише трохи. А в сегменті кабельного підняти ціни і збільшити ARPU теж не видається можливим: частий демпінг, річні «акції» і нечесна конкуренція тому не сприяють.
Але ось і в США, де все йшло відносно непогано, настав переломний момент: за даними Leichtman Research Group, за перший квартал поточного року від платного ТБ відмовилися 2,067 млн абонентів. Якщо ж брати до уваги підсумки другого кварталу 2019-го, то вийде, що пішли майже 3 млн. А це дорівнює майже всій торішній абонбазі платного ТБ в Україні.
Ринок платного ТБ США за топ-операторами, тис. абонентів
| 2 кв. 2016 | 2 кв. 2017 | 2 кв. 2018 | 2 кв. 2019 | 1 кв. 2020 |
Частка на ринку | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Кабельні компанії |
| ||||
Comcast | 22 396 | 22 516 | 22 121 | 21 641 | 20 845 |
Charter | 17 312 | 17 071 | 16 682 | 16 320 | 16 074 |
Altice |
| 3 463 | 3 350,9 | 3 276,5 | 3 137,5 |
Cox* |
|
| 4 065 | 3 940 | 3 820 |
Mediacom | 842 | 829 | 808 | 747 | 693 |
Cable ONE | 339 | 297,99 | 340,112 | 308, 493 | 303 |
Atlantic Broadband** |
|
|
| 307,261 | 306,252 |
Приватні кабельні компанії | 4 330 | 4 245 |
|
|
|
Всього | 48 857,974 | 48 421,99 | 47 367,012 | 46 540,254 | 45 178,752 |
Оператори прямого супутникового ТБ (DBS) |
| ||||
DirecTV | 20 454 | 20 856 | 19 984 | 17 901 | 15 136 |
Dish Network | 13 593 | 11 892 | 10 653 | 9 560 | 9 012 |
Всього | 34 047 | 32 748 | 30 637 | 27 461 | 24 148 |
Оператори телефонного зв'язку |
| ||||
Verizon FIOS | 4 637 | 4 666 | 4 560 | 4 346 | 4 145 |
AT&T U-verse | 4 869 | 3 853 | 3 680 | 3 704 | 3 440 |
Frontier | 1 340 | 1 007 | 902 | 738 | 621 |
CenturyLink | 6 108 |
|
|
|
|
Windstream | 1 120,8 |
|
|
|
|
FairPoint | 317,1 |
|
|
|
|
Cincinati Bell | 275,1 |
|
|
|
|
Всього | 10 846 | 9 526 | 9 142 | 8 788 | 8 206 |
Оператори інтернет-послуг |
| ||||
Sling TV |
| 1 440 | 2 344 | 2 472 | 2 311 |
Hulu + Live TV |
|
|
|
| 3 300 |
DirecTV Now |
| 491 | 1 809 | 1 340 |
|
AT&T TV NOW |
|
|
|
| 788 |
Всього |
| 1 931 | 4 153 | 3 812 | 6 399 |
Загалом абонентів: | 93 750 974 | 92 626,99 | 91 299,012 | 86 601,254 | 83 931,752 |
*приблизна оцінка; **звіт публікується на місяць раніше від інших операторів, тож реальна цифра могла бути меншою; AT&T публікує дані U-verse і DirecTV разом, цифри окремо - приблизні; ****не враховуються Hulu Live TV, YouTube TV, PlayStation Vue й інші, хто не публікує дані про абонентів
Джерело: Leichtman Research Group, Inc., травень 2020 року
Якщо порівняти останні три квартали, вийде, що найбільший відтік - не лише за звітний період, а й взагалі за всю історію дослідження американського ринку платного ТБ - був саме на початку пандемії коронавіруса. Тобто в той момент, коли, в теорії, воно мало наростити базу. Але ситуацією скористалися ОТТ- і VoD-платформи, зокрема Netflix і Disney Plus, який тільки-но стартував. Ті, хто казав про спад місцевого ринку платного ТБ, мали рацію. Тим же, хто все заперечував, варто поглянути на цифри.