Ще до повномасштабної війни росії проти України вітчизняна медіасфера переживала не найкращі часи – взнаки давалися наслідки пандемії. А з початком воєнної ескалації ситуація погіршилася: багато хто, втративши джерела фінансування, мав виживати. Дехто зміг трансформуватися. Хтось, особливо серед невеликих регіональних медіа, був вимушений просто закритись.
За таких умов роль певного помічника в медійній сфері взяв на себе Львівський медіафорум (LMF) – екосистема людей, організацій та проектів, що розробляє комплексні рішення для медіа. Саме вони в перші дні російського вторгнення відкрили у Львові шелтер, куди приймали журналістів, що евакуювалися з різних куточків України. Пізніше LMF допомагав журналістам із забезпеченням – від касок і шоломів до професійної техніки – а також підтримував редакції фінансово. Зараз у Львові замість шелтеру діє коворкінг, де можуть працювати медійники – наприклад, якщо їхня редакція евакуювалась, а власного офісу поки немає. Тут журналісти, котрі потребують робочого місця з Wi-Fi, знайдуть усе необхідне.
На початку жовтня Львівський медіафорум зробив іще один крок для допомоги українському медіаком'юніті: запустив застосунок Nibly. За словами творців, це перший український застосунок для журналістів, у якому можна шукати роботу, підрядників, грантові програми, освітні можливості тощо. Він може допомогти:
- знайти всіх спеціалістів, необхідних для проекту, в одному застосунку;
- зібрати нову команду віддалено або посилити теперішню в іншій країні;
- миттєво контактувати з підрядниками в чаті;
- спілкуватися з іноземними колегами, щоб обмінюватися досвідом;
- працювати з тими, хто підходить найкраще, завдяки культурі відгуків.
Поговоривши з менеджеркою продукту Nibly Наталією Болібрух, ми відповідаємо на головні питання, що можуть виникати у потенційних користувачів застосунку.
Для чого створений Nibly? Та чому саме зараз?
«Після 24 лютого ми отримували дуже багато дзвінків міжнародних журналістів – усі вони намагалися знайти контакти. І ми зрозуміли, що є потреба конектити іноземних медіапредставників і журналістів з України», – пояснює Наталія.
Ще одна мета творців застосунку – допомогти журналістам знайти нову роботу замість утраченої. За два місяці після початку повномасштабної війни LMF зробив дослідження локальних медіа та з'ясував, що багато з них були вимушені закритись або виїхати зі своїх міст, де проводились активні бойові дії. Водночас вітчизняні й іноземні компанії надають медійникам стипенції та інші можливості для роботи, тож у LMF вирішили поєднати всіх учасників ринку в одному місці.
Чи є аналогічні застосунки в світі?
За словами Наталії Болібрух, певним прикладом для них є Linkedin. Але він працює повільніше. «Спочатку ти маєш законектитися з ейчаром, пройти співбесіду, потім – іще одну, з топменеджментом. Це забирає дуже багато часу. Ми хочемо, аби через наш застосунок люди конектилися миттєво. Для цього зроблено внутрішній чат, де можна відгукнутися на вакансію, що вже опублікована. Або написати людині безпосередньо, не додаючись до друзів. Наша мета – зробити Nibly застосунком, яким користуватимуться щодня та який миттєво конектить і закриває потребу в працівниках», – каже менеджерка.
На англомовному ринку є кілька вебпорталів, де можна знайти роботу чи опублікувати вакансію для медіа. Але аналогічних мобільних застосунків немає.
Чому вирішили створити саме додаток, а не, наприклад, телеграм-канал?
Створення додатку обумовлене всесвітнім трендом – mobile first. За словами Болібрух, мобільні застосунки – це швидше. На відміну від телеграм-каналів, де однаково спочатку треба подати своє резюме та чекати, поки його перевірять і відправлять далі.
Чи перебувала ідея Nibly в розробленні до 24 лютого?
«Раніше ми проводили брейнштормові сесії. Були розмови, що це має бути додаток, який конектить між собою міжнародний ринок та вітчизняних медіаспеціалістів. Та коли про це йшлося, не було розуміння проблеми, котре з'явилося після російської ескалації – коли сюди хлинула маса людей [іноземців], які не знають мови та не дуже розуміють, що відбувається», – згадує Наталія.
Хто працював над створенням застосунку та скільки часу забрало його розроблення?
Розроблення тривало майже п'ять із половиною місяців, підрядником виступила компанія Element agency, з котрою Львівський медіафорум співпрацював на вебпроектах. Утім, це їхній перший спільний mobile-проект. «Розробників у команді до п'яти. Разом із дизайнеркою. Окремо у нас є підрядники, що опікуються SEO, таргетингом. А з команди Львівського медіафоруму – я (проджект-менеджерка), продакт-менеджерка, ком’юніті-менеджерка, часом підключаються й інші члени команди, коли є потреба у їхній експертизі», – додає Болібрух.
Чи консультувався LMF із медійниками, створюючи Nibly?
Ще до 24 лютого було проведене невелике опитування української медіаспільности, аби визначити, чи є потреба у застосунку та яким його бачать медійники. Долучали також представників іноземних громадських організацій і медіа. Згодом, під час тестування, прототип застосунку показували журналістам, а перед офіційним запуском був контрольний тиждень, коли додаток тестувало 20 людей з команди Львівського медіафоруму.
«Зараз фідбеки надходять щотижня – отримуємо від трьох до п'яти листів. Люди пишуть, якого функціоналу бракує, що не працює», – каже Наталія та додає, що застосунок постійно вдосконалюється. Наразі команда розробників планує впровадити зовнішні сповіщення, адже системи повідомлення користувача про те, що відбувається у застосунку (наприклад, появу нових вакансій), поки немає.
Як Nibly просуватиметься на західному ринку?
«Зараз є два основні канали виходу на іноземну аудиторію. Перший – це реклама у соцмережах, google-реклама. Другий – донори й міжнародні організації, котрі є партнерами Львівського медіафоруму. Ми налагоджуємо з ними комунікацію, щоб вони розповідали про наш застосунок», – ділиться менеджерка. Також планується залучення мікроінфлюенсерів із медіасфери. Але повноцінні алгоритми розвитку та просування додатку на іноземну аудиторію ще належить побудувати – для цього команда проекту збирається провести стратегічну сесію та залучити сторонню експертну допомогу.
Компанії можуть самостійно розміщувати вакансії у застосунку – чи здійснюватиметься модерація оголошень?
Пропозиції роботи – єдиний контент, який користувачі застосунку можуть постити самостійно. І він уже відстежується модераторами. Контент в інших розділах («Можливості» та «Блог») поки що публікує лише команда застосунку. Втім, згодом до блогів планують залучати інші компанії. У Nibly є можливість поскаржитися на публікацію або компанію, коли модератор щось пропустив. А з обмежень, які вже є у затосунку, – неможливість зареєструватися з території білорусі та рф.
Як у Nibly зберігаються та захищаються особисті дані?
«Нас консультувала британська security-компанія, – запевняє менеджерка. – Ми з ними розробили кілька шляхів захисту особистих даних, вони провели перевірку коду та надали свої рекомендації».
Застосунок реалізовано за підтримки Європейського Союзу за програмою House of Europe – чи є в проекті ще якесь фінансування?
Коштом грантової програми House of Europe було проведено розроблення та запуск інформаційної кампанії, а пошук подальшого фінансування в процесі. Мета LMF – зробити Nibly самоокупним, для чого потрібно зробити застосунок технічно довершеним та збудувати навколо нього ком'юніті. Цілі заробляти на Nibly у творців немає.
Скільки зареєстрованих користувачів уже має застосунок?
Майже тисяча двісті.