Останнім часом чи не щодня поширюється інформація, що за допомогою Facebook одна країна вплинула на вибори в інший. І на тлі скандалів, до яких за останні роки була так чи інакше причетна соцмережа, це вже нікого не дивує.
В Україні, на жаль, взаємодію користувачів із соцмережами в контексті новин поки не досліджують. А ось в США – цілком. Наприклад, Американська група з вивчення тенденцій Pew Research Center з 8 по 21 липня цього року провела дослідження, опитавши 5 107 дорослих американців.
Майже всі вони - близько дев'яти з десяти (88%) - визнають, що соціальні мережі мають хоч якийсь контроль над новинами, які бачать люди. І більшість американців вважають, що це проблема: близько шести з десяти (62%) кажуть, що соцмережі мають занадто великий контроль над новинами, які бачать люди, і тільки 21% впевнений, що контроль цей достатній.
Великі соцмережі керують контентом на своїх каналах за допомогою комп'ютерних алгоритмів, які ранжирують і розставляють пріоритети для постів та іншого контенту з урахуванням інтересів кожного користувача. Ці сайти дозволяють юзерам налаштовувати ці параметри, хоча попередні дослідження показали, що багато американців не розуміють, чому певні повідомлення з'являються в їхніх новинних стрічках на Facebook.
Компанії публічно запевняють, що регулярно борються з неправдивою інформацією та фальшивими акаунтами, проте багато американців вважають, що таким чином вони тільки погіршують ситуацію. Більшість (55%) кажуть, що роль соціальних мереж в поширенні новин призводить до погіршення їхньої якості. Лише невелика частка (15%) вважає, що це призводить до кращого поєднання новин, в той час як близько трьох з десяти (28%) вважають, що їхні зусилля не мають реального значення.
Багато опитаних кажуть, що соцмережі відносяться до деяких новинних організацій не так, як до інших. Широко поширена думка про те, що вони вважають за краще три типи: ті, які публікують статті, що привертають увагу (88%), ті, у яких велика кількість послідовників в соціальних мережах (84%), і ті, що мають певну політичну позицію (79%).
Не дивно, що домінуючим джерелом новин серед соцмереж є Facebook. Близько половини (52%) всіх дорослих в США отримують новини там.
Наступним за популярністю вважається YouTube (28%), потім - Twitter (17%) і Instagram (14%). Ряд інших соціальних мереж (включаючи Reddit і Snapchat) мають меншу аудиторію новин.