Випустивши «Брандашмиг» - інтерактивний епізод серіалу «Чорне дзеркало», глядачі якого можуть самостійно вибирати сценарії розвитку подій на екрані, Netflix обіцяв збільшити виробництво подібного контенту «в найближчий рік чи два», але втілювати обіцяне в життя поки не поспішає. А тим часом прямо у нього під носом з'явився конкурент, якому аналітики пророкують велике майбутнє.
Кілька років тому естонський режисер Яанус Юсс почав розробляти технологію, що дозволяє глядачам безпосередньо впливати на сюжет театральної постановки, що їм показують. Але коли весь світ заговорив про фільм «Брандашмиг», Юсс зрозумів, що нова форма інтерактивної розповіді буде куди більш затребувана серед аудиторії відеоконтенту. І вирішив створити застосунок, що дозволяє користувачам разом дивитися фільм і вирішувати, як розвиватиметься історія.
Застосунок отримав назву Whatifi - від «What If?» («А що, як?») - питання, котрим задається глядач, обираючи новий сюжетний поворот історії. Його суть у тому, що користувач ніколи не вгадає, чим закінчиться розповідь, оскільки в будь-який момент може її змінити, вибравши один із запропонованих варіантів сценарію. Як кажуть творці, завдяки інтерактивності Whatifi перетворює перегляд відео в телефоні на активний досвід, що більше нагадує гру, ніж пасивний перегляд кіно. І це головна причина, за якої новинка може досягти успіху, обійшовши своїх менш щасливих конкурнтов серед мобільних відеостартапів.
Минулого тижня застосунок став доступним на iPhone. Зареєструвавшись по телефону, в Whatifi можна запросити до дев'яти друзів, щоб дивитися контент разом. У момент, коли потрібно вибрати варіант розвитку історії, кожному глядачеві надається можливість проголосувати - і фільм продовжиться лише тоді, коли буде ухвалене одностайне рішення. Щоб досягти консенсусу, користувачам пропонується обговорити рішення в спеціальному чаті, не виходячи з програми.
Поки що в Whatifi є всього два інтерактивних фільми, але в них, на хвилинку, 80 варіантів розвитку сюжету. На думку творців, саме це має утримувати користувачів у застосунку: на ранніх етапах тестування продукту в Новій Зеландії, Швеції та Сінгапурі 90% глядачів, завершивши перегляд, починали заново - за новим сценарієм. У середньому один користувач подивився чотири різних фінали кожного фільму.
Компанія також відкриває відділ розробки і виробництва контенту - Whatifi Studios, який співпрацюватиме з кінематографістами. Студія планує проводити пітчинги, переможцям яких запропонують по $35 тис. за сценарій і по $200 тис. на покриття виробничих витрат. За словами творців стартапу, кращі ідеї надходять від незалежних режисерів, тому перевага віддаватиметься саме їм.
На початковому етапі застосунок отримав $10 млн інвестицій, у тому числі від колишнього фінансового директора Netflix Девіда Велса, гендиректора Supercell, співзасновника Paypal й інших людей, які знаються на технологіях. Творці програми запевняють, що їм не потрібно багато грошей, аби розповідати гарні історії, і це дозволяє аналітикам прогнозувати Whatifi швидку перемогу над головним конкурентом - Quibi, котрий крокує іншим шляхом (залучення величезних грошей і голлівудських зірок), але на старті абсолютно не виправдав очікувань.