27 травня одна з найбільших в Україні IT-компаній - GlobalLogic - провела онлайн-конференцію Made in Ukraine by GlobalLogic: Media 2.0, присвячену тенденціям у сегменті ОТТ-сервісів із погляду технологій. Обговорювали не контент, його якість і розмаїття, а те, як українські ОТТ-платформи відстають та чи відстають від міжнародних конкурентів. І що робити для втримання існуючих глядачів і залучення нових. Про це ми й розповімо.
Юзабіліті не менш важливе за контент
Сьогодні багато українців уже розуміють, що ОТТ дозволяє дивитися телебачення зокрема і відеоконтент загалом де й коли заманеться. Та ще й практично на будь-якому пристрої. Потрібний лише хороший інтернет, проблем із котрим зазвичай немає.
Проте інтернет із доброю швидкістю, пристрій для перегляду і цікавий контент - далеко не все. Наявність трьох факторів приводить до появи четвертого - юзабіліті. Інакше кажучи, простота використання сервісу кінцевим користувачем. Від того, як спрацьовує саме цей, четвертий фактор, часто-густо і залежить майбутнє відеосервісу.
Існуючі українські сервіси хороші у плані інтерфейсу та функціонала. Але західні їх наразі випереджають. Чим саме? Розберімося.
Меню з трейлерами
Як справедливо зазначив один із слухачів конференції, переважна більшість ОТТ-сервісів спершу занижують вартість і на час набору абонентської бази йдуть у мінус, аби потім, за досягнення певного порога, підвищити ціни. Притому ані стартапи, ані бувалі ОТТ-гравці не хочуть утрачати вже залучену аудиторію. І впливає тут не лише ціна, а й той самий інтерфейс: зрозумілий, простий, логічний.
З проблемою вибору контенту, ймовірно, стикались 99% усіх, хто хоч раз наважувався подивитись фільм чи серіал через ОТТ або в інтернеті взагалі. Кортить щось переглянути, та що саме? Розпочинаються пошуки, які за часом іноді більші за хронометраж епізоду серіалу. Припустімо, визначились із жанром - перед вами відкривається довжелезний список стрічок. І добре, якщо кожна назва супроводжується бодай абзацом опису сюжету. Однак, на жаль, зазвичай це дійсно список і треба клікати кожний окремий тайтл, аби дізнатись, про що він.
На Заході такий підхід верстки сторінки намагаються використовувати дедалі рідше. Навпаки, до кожного тайтлу «прикручують» трейлер: коли користувач наводить курсор, на екрані з'являється відео. Це набагато більше привертає увагу та підвищує ймовірність, що глядач знайде відповідний тайтл іще до того, як докрутить до кінця першої сторінки списку.
Джерело (тут і далі): GlobalLogic
Утім, Денис Ткачов, молодший віцепрезидент GlobalLogic за напрямом інжинірингу, зауважує, що таке меню передбачає «високе технологічне навантаження на боці поставника послуги». А отже, і грошові витрати.
Зручний пошук
Тут криється дещо більше, ніж просто правильно налаштовані фільтри. Чи доводилось вам шукати фільм за назвою - і не знаходити? Та вже напевне. Але головне, що відображалося на екрані після невдалого пошуку. Найімовірніше, пропозиція змінити запит, яка з'являлась на порожній сторінці із самим лише хедером.
Просунуті платформи - навіть якщо не заглиблюватись у персоналізацію, про що нижче, - завжди пропонують список рекомендованих стрічок. Це може бути просто топ найпопулярнішого контенту або останні надходження в найкращій якості.
Персоналізоване оформлення сторінок
Обираючи тайтл у каталозі одного з українських відеосервісів, глядач найчастіше бачить сторінку з постером, синопсисом, екраном відеоплеєра та відгуками. Притому тло сторінки копіює головну сторінку сервісу. А за кордоном дедалі частіше практикують варіант оформлення сторінок у стилі тайтлів, що на них відображаються. Це ніби персоналізує інтерфейс, робить його привабливішим для глядача, особливо коли йдеться про серіал, на який абонент заходить протягом певного періоду часу. Приклад тому - оформлення серіалу «Нарко» на Netflix:
«І не забувати про групування за типом жанрів тощо», - резюмує Ткачов. Фільтри ніхто не скасовував. Зокрема, й ті, що враховують топ популярних фільмів/серіалів у місті/країні користувача (за геоприв'язкою).
Профіль користувача та збір аналітики
Пригадайте періодичні заяви Netflix щодо популярності його контенту - часто загальні фрази і скупа на цифри статистика. Особливо коли не надто прозора та зрозуміла методологія розрахунку контенту як «переглянутого». Це, зокрема, ставили за провину і YouTube, котрий зараховує перегляд лише після 30 секунд відео.
Та це аж ніяк не означає, що відеосервіси не збирають точної статистики. Якраз навпаки, збирають і аналізують геть усе. «Західні ОТТ-сервіси розуміють: удома живуть кілька людей - чоловік, дружина, дитина, - каже Ткачов. - І в кожного різні вподобання. Різні профілі на тому самому сервісі». Відповідно, ОТТ збирає аналітику не просто пошуку чи перегляду, а дані: приміром, вік дитини, якщо був приєднаний профіль із соцмереж, її вподобання.
Усе це потім можна використовувати для власного маркетплейса, якщо ОТТ-сервіс згодом захоче продавати товари - сам або в партнерстві: «Уявіть, що ви дивитеся футбол і тут іде реклама - просто зараз ви можете замовити м'яч з автографами гравців улюбленої команди. Оплачуєте через прив'язану до профілю банківську карту, і м'яч за два дні у вас».
Жодної реклами під час перегляду
Здавалося б, як це - жодної реклами у відео на ОТТ-платформі, котра заробляє за моделлю AVoD? Виявляється, цілком можливо!
Ні для кого не секрет, що реклама дратує. А та, яка з'являється просто під час перегляду, виводить із терпцю. Але на ній заробляють, і відмовитись, якщо ти не SVoD-сервіс, ніяк не можна. Тому декотрі західні ОТТ-сервіси знайшли компроміс: ввели додаткову послугу, коли користувач може переглянути всі рекламні ролики залпом. Потім же - дивитись відео без жодної врізки.
Іноді сервіси пропонують можливість пропустити вступні титри/інтро відеофайлу, яке часом може бути досить довгим і не нести жодного смислового навантаження.
Додаткові сервіси
Коли сервіс хороший, глядач задоволений. Однак коли сервіс пропонує щось більше, ніж спершу передбачалося, - це величезний плюс у втриманні та залученні споживачів. До таких «плюшок» належать додаткові сервіси.
І йдеться не про локалізацію, субтитрування контенту, а, наприклад, аудіокнижки та подкасти або голосову інтеграцію, коли глядач може управляти сервісом за допомогою голосу - задавати пошук, включати відео, ставити на паузу і відновлювати перегляд наступного дня. Сюди ж можна віднести функцію запрограмованого запису (Cloud DVR): коли глядач перебуває на роботі й не має можливості подивитись серіал або фільм, той записується у «хмару» і доступний для перегляду в будь-який час. Відображення місцевих новин або прогнозу погоди з прив'язкою до геолокації - теж плюс.
Утім, Ткачов зазначає, що українські відеоплатформи теж пробують свої сили в цьому сегменті. «Один з українських ОТТ-сервісів (йдеться про Megogo. - MBR) вже додав прослуховування аудіокнижок і подкастів до преміум-пакета», - каже він.
Чи буде в Україні свій Netflix?
Для тих, хто працює у сфері українського ТБ та ОТТ, не новина, що розмови на ринку про можливий запуск послуг такого формату медіагрупами ведуться вже щонайменше років зо три. Але до спільного знаменника все ніяк не дійдуть. Причин тому багато. Зокрема, те, що медіагрупи розглядають одна одну як конкурентів, а не партнерів, по-різному оцінюють якість свого та чужого контенту, мають різну аудиторію тощо.
«Років зо два тому до нас [у GlobalLogic] приходили, - зізнається Ткачов. - Однак тоді не бачили, що за ОТТ майбутнє. Зараз, я гадаю, вони вже все зрозуміли та пробуватимуть. Бо це як потяг: хто не встигне на нього сісти, лишиться позаду».
Та й без цього Ткачов уважає: наша відповідь Чемберлену Netflix цілком може з'явитись за років зо два. Хоча, з іншого боку, що цілком логічно, а чим той самий Megogo - не наш Netflix? Сервіс успішно працює в кількох країнах, кількість передплатників зростає, обсяг споживаного контенту під час карантину збільшився.
Варіантів, що саме українським ОТТ-сервісам додавати до інтерфейсу і функціонала, - безліч. Та от хто на що наважиться найближчим часом, незрозуміло. Чи з'являться нові гравці, теж невідомо. Очевидно одне: в ОТТ величезний потенціал і сьогоднішній стартап може виявитись лідером українського ринку вже за кілька років, посунувши нинішніх гігантів.