У першому матеріалі спецпроекту «#StandWithUkraine. Як працює аудіовізуальна індустрія України під час війни» ми із CEO FILM.UA Group Вікторією Ярмощук говорили про те, як від 24 лютого функціонує найбільша українська кіностудія. А як щодо незалежних продакшенів, котрі не мають запасу міцності великих медіагруп і студій?
«Звісно, незалежні продакшени від початку війни не мають змоги працювати в Україні взагалі», – каже Євгенія Яцута, співвласниця й виконавчий продюсер українського продакшену Radioaktive Film, що брав участь у створенні 20 міжнародних фільмів і серіалів – від сатири Армандо Іаннуччі «Смерть Сталіна» та документальної стрічки «Нурєєв» для Universal Pictures до «Бюро легенд» для Canal+ та «Чорнобиля» для HBO. А також виробив сотні рекламних роликів (у тому числі для Apple, Sony, Nike, Audi й інших брендів) і безлічі музичних кліпів для світових зірок: зокрема Coldplay, Twenty One Pilots, Hurts. До речі, прем'єра знятого Radioaktive кліпу King для гурту Florence + The Machine відбулася 23 лютого – за день до початку війни.
Ось це пронизливе, тривожне та дуже красиве відео
За словами Євгенії, наразі співробітники Radioaktive Film – чоловіки призивного віку – перебувають в Україні: вступили до ЗСУ або беруть активну участь в ТРО. Кого ще не взяли до ТРО – працюють у різних волонтерських організаціях чи приватним чином збирають кошти на допомогу державі. Щодо решти співробітників, то тим, хто хоче та має право виїхати на безпечні території, компанія допомагає це зробити. «Ми маємо офіс у Варшаві – відкрили його кілька років тому спільно з європейськими партнерами, компанією Twentyfour Seven, що працює в Іспанії, Португалії, Польщі та Чилі. І наразі в нас у Варшаві така собі опорна база, звідки ми координуємо волонтерську діяльність: допомагаємо доправляти допомогу через український кордон із найбільших складів Польщі – як те, що необхідно армії, так і ліки, гуманітарну допомогу тощо», – розповідає Яцута.
На жаль, серед колективу Radioaktive є такі, хто фізично постраждав від ударів російської армії: їм компанія допомагає в лікуванні на території України, оскільки ці люди наразі у критичному стані та їх неможливо вивозити за кордон. Також серед співробітників є ті, кого ще не визволено з тимчасово окупованих територій.
Дехто зі співробітників Radioaktive Film пережив багатоденну окупацію. Зокрема – кастинг-директор і фотограф Сергій Рістенко
Водночас, попри важку ситуацію, польській офіс не припиняє роботи як продакшен: там є незалежні від київського офісу продакшен-команди, до яких у міру можливості зараз долучаються українські співробітники. Крім того, керівництво компанії активно допомагає їм знайти роботу на інших проектах. «Співзасновник Radioaktive Дарко Скульський веде активні перемовини з нашими міжнародними замовниками про те, щоб співробітники продакшену, котрі були вимушені поїхати з України, мали змогу долучитися до роботи на європейських проектах: працювати та підтримувати свої сім'ї», – ділиться Євгенія.
За тим, як українські співробітники Radioaktive долучаються до роботи у Польщі, можна слідкувати в Instagram компанії (натисніть на скрін)
Наразі подакшен майже призупинив роботу над власними великими проектами – зокрема, над повнометражною драмою Mr. Helicopter про видатного українського авіаконструктора Ігоря Сікорського. Інші проекти відійшли на другий план, позаяк є нагальніші вектори докладання зусиль.
«Від самого початку війни ми розгорнули масштабні PR-кампанії – з залученням ресурсів Міжнародної федерації асоціацій продюсерів (FIAPF), різноманітних медіаресурсів, на яких раніше публікували наші рекламні проекти, – з меседжем про те, що всі кошти, котрі ми зараз заробляємо у Польщі, витрачаються на гуманітарні ініціативи, допомогу Україні й українцям», – розповідає Яцута.
Співробітники департаменту освітлювачів, що дивом виїхали з окупованої Бучі, котра стала місцем нелюдських злочинів російських військових, наразі опікуються доставлянням гуманітарної допомоги
За словами продюсерки, дуже багато закордонних партнерів написали Radioaktive буквально в перший день війни з питаннями про те, як і чим вони можуть допомогти Україні. «Наші партнери розгорнули в багатьох країнах масштабні ініцативи підтримки – зі збору гуманітарної допомоги та коштів: армії, дітям, біженцям – всім-всім-всім, – каже Євгенія. – Ми координуємо ці зусилля: допомагаємо спрямувати енергію партнерів у корисні русла на території України, зв'язуємо їх із благодійними фондами чи організаціями в Україні, яким ми довіряємо, – щоб ця допомога потрапила саме туди, де її потребують. Відгукнулися геть усі – байдужих немає. Власники однієї нашої компанії-партнера з Німеччини мало того, що збирають гуманітарну допомогу – вони самі сідають за кермо мікроавтобусів і везуть це все на кордон із Польщею. А звідти забирають біженців».
Також, за словами Євгенії, компанія дістає багато запитів щодо допомоги в отриманні прескарт для роботи в гарячих точках. «Багато хто з іноземних документалістів зараз їде знімати до України. І до речі, багато українських кінематографістів, що раніше робили художні проєкти, наразі перекваліфікувалися, – розповідає Яцута. – І ті й інші звертаються до нас: допоможіть отримати прескарти, щоб ми могли потрапляти в гарячі точки, ми хочемо свої творчі ресурси пустити на те, аби правду про війну дізналося якнайбільше людей в усьому світі».