Цього тижня в чеському місті Брно проходить Міжнародний фестиваль серіалів Serial Killer. В його межах, зокрема, відбулися перші чотири івенти цьогорічного мандрівного медіафоруму KYIV MEDIA WEEK, про які поговоримо трохи згодом. А сьогодні хочу розповісти про зустріч із Анною Наглер (Anna Nagler), головою виробництва Netflix Originals у регіоні Центрально-Східної Європи.
Анна – польська продюсерка із величезним досвідом. Серед її проектів, зокрема, одні з найвідоміших у світі польських серіалів – «Ватага» (Wataha; HBO, 2014) та «У густому лісі» (The Woods; Netflix, 2020). «Я була продюсеркою-фрілансеркою, працювала з бродкастерами в Польщі, також працювала для HBO Poland, відтак маю експертизу різного профілю. Але за освітою я… фармацевт», – з такого несподіваного зізнання почала зустріч Анна. І продовжила: «17 років тому, після смерті тата я вирішила слідувати за своєю мрією – і пішла до кіношколи. Майже рік моєю роботою було просто приносити гарячий чай відомому польському режисеру та слідкувати за його стільцем на знімальному майданчику. Одного разу ми той стілець загубили – моя провина! – і через це ледь не зірвалися зйомки. Ось так я починала. А зараз я в Netflix».
І не просто «в Netflix»: Анна відповідає за весь регіон Центральної та Східної Європи, а це, проміж іншим, 28 країн. То що ж Netflix шукає у цьому (нашому з вами) регіоні? Чого очікує від локальних продюсерів? Про це та інше – слово очільниці регіонального original-виробництва. Тож, Анна Наглер…
… про дитинство за «залізної завіси»
– Я родом із 1970-х. Народилася й виросла в Польщі за «залізною завісою». І підлітком я росла на чехословацькому контенті. Добре пам'ятаю чехословацькі телесеріали того часу. Коли я була малою, моїм улюбленим серіалом була «Арабелла» (чехословацький дитячий серіал початку 1980-х, події якого відбуваються між світом Країни Казок і звичайним світом людей. – МН). Вибачте мені, іноземиці, такі слова, але тоді я «підсіла» на абсурдність чеського гумору. Цей гумор є дуже специфічним, абсолютно унікальним. Іноді ми в Польщі кажемо про абсурдну ситуацію – «це як у чеському кіно».
… про новий офіс Netflix для Центральної та Східної Європи у Варшаві
– Netflix існує 25 років. Ми – представництво в Центральній та Східній Європі – існуємо з 2016-го. Відкриття офісу у Варшаві 5 вересня цього року – це нова важлива глава історії нашої компанії та всього регіону. Тому що локальний контент дуже важливий для Netflix: наша ключова модель – local-to-global (робити локальне глобальним). Цей хаб працюватиме не лише з польською індустрією, але також із чеською та румунською. Однак нам потрібен час, аби познайомитися з місцевою специфікою, з локальними продакшен-командами й талантами. 2016-го з'явилися перші Netflix-субтитри польською. А чеською – 2019-го. Перший польський Netflix original вийшов 2018 року. Так, ми йдемо в Європу повільно, але – впевнено.
… про цілі та стратегії у регіоні
– Наша стратегія – розважати світ. І бути «рефлективними» в тому, що ми представляємо: відбивати реальність в локальному контенті. За моделлю local-to-global наші польські тайтли дуже відрізнятимуться від чеських. Адже попри те, що Польща та Чехія сусіди, ми не однакові: наприклад, в нас різний гумор, і чехи, на відміну від поляків, дуже прагматичні. Я до того, що все дуже залежить від специфіки країни. Відтак моя задача – створювати контент, котрий відображатиме, що ми за люди, якими ми є. Ціль – розширятися, давати все більше й більше місця для представлення локальної специфіки. Всім відомо: люди хочуть бачити на екрані себе. А ще люди люблять пісні, котрі вони чули раніше. Тож ми хочемо дати їм щось вже знайоме, але водночас розширяти горизонти, додаючи щось менш знайоме.
… про адаптації
– Від 2016-го ми діяли дуже активно як у напрямку локального оригінального виробництва, так і локального ліцензування. Відтоді випустили понад 500 тайтлів. Один з них – чеський серіал World Under Head (Svět pod hlavou), що став одним із найбільших хітів Netflix із центрально-європейського регіону. І це – адаптація британського формату (йдеться про серіал ВВС «Життя на Марсі». – МН). Та давайте згадаємо, що «Картковий будинок», який 2013-го став першим суперхітом Netflix, – це також адаптація (однойменного мінісеріалу ВВС, знятого за романом Майкла Доббса. – МН). Тож не має значення, чи це оригінальна історія, чи формат, адже і з адаптації можна зробити діамант!
… про (не)важливість продюсерського досвіду для співпраці з Netflix
– Різноманітне портфоліо продюсера – це дуже важливо, але не є вирішальним моментом для роботи з нами. Насамперед цінуються бачення та історії. Ми тут заради історій. І чим більш вони захоплюючі, тим краще.
Ми готові працювати з дебютантами – всі колись починали. Та й, насправді, іноді навіть найдосвідченіші потребують допомоги. Але якщо йдеться про дебютанта, то важливо, аби він мав поруч досвідчених колег. Нам потрібні сильні команди. Ми [Netflix] будемо поруч на етапі препродакшену, та коли ви заходите в зйомки – нас там не буде. Так, нам можна написати, зателефонувати, але на майданчику ви самі. Тож потрібні люди з досвідом.
… про те, як зацікавити Netflix своїм проектом
– Крім офісу у Варшаві, ми маємо офіси у Мадриді, Парижі, Стокгольмі, Берліні, Римі, Стамбулі – ми відкриті для ідей. Ці ідеї мають бути у вигляді добре пропрацьованого пітча (нагадаю, колись я вже розповідала про те, як розробити пітч для Netflix. – МН). Ми працюємо з агентами, літературними агентами, продюсерами, продакшен-компаніями та, на жаль, не приймаємо проекти безпосередньо від сценаристів. Окрім того, що ідеї мають бути гарно презентовані, всі права на них мають бути легальними – ми дуже прискіпливо ставимося до дотримання авторських прав.
Для початку перемовин не потрібен повністю написаний сценарій, не потрібен продакшен-драфт – це може бути просто невеликий пітч, який представить нам ідею проекту та повне уявлення про бачення його авторів. Іноді достатньо лише двох слайдів презентації, щоб розказати, про що ця історія.
Netflix існує для того, аби розважати світ. До нас приходять дуже різні люди, кожному цікаве щось своє – і ми хочемо розважити кожного. Відтак ми працюємо з усіма програмними категоріями та жанрами: комедії, кримінальні історії та навіть заграємо з хорором і потойбічними історіями, si-fi. Ми тестуємо: намагаємося з'ясувати, до чого в наших локальних глядачів є апетит.
Тож мисліть local-to-global: думайте про історію, яку хочете розказати «своїм» людям, але водночас пам'ятайте, що вона має також бути цікавою решті світу. Ми не казатимемо вам «приходьте з кримінальною історією», «приходьте з історією, заснованою на реальних подіях», «приходьте з історією, де провідною є роль жінки», «приходьте з історією на певну кількість епізодів»: ми так не робимо. Ми хочемо, щоб ця історія була органічно вашою. Ми даємо творцям, які працюють з нами, креативну свободу (про те, наскільки великою ця свобода може бути, можна прочитати тут – з особистого досвіду продюсерки Йоханни Шиманської, котра робила польський Netflix original, серіал «Операція «Гіацинт». – МН). Ми партнери, ми підтримуємо продюсерів, але це ваша історія.
… про нові польські тайтли
– Продовжуючи тему наявності чи відсутності досвіду, хочу згадати про комедійний польський серіал The Green Glove Gang про трьох злодіїв, що ховаються в будинку для людей похилого віку: він вийде на Netflix у листопаді. Тут якраз продюсери і сценаристи – дебютанти. Досвід є лише в режисера, але невеликий: до цього проекту він зробив один фільм.
Також в нас є Dark Stories: режисери досвідчені, Гжегож Ярошук і Якуб Пйонтек, але це проект продюсерки-студентки другого року навчання в Warsaw Film School. Отримавши це шоу, вона була на першому році. І так, вона працює в команді з досвідченим продюсером.
А якщо казати про дуже досвідчені команди, то така, наприклад, робить серіал «Висока вода» (High Water), що вийде 5 жовтня. Він заснований на реальних подіях: великій повені 1997 року у Польщі та Німеччині. Його робить провідний польський продакшен Telemark. Це шестисерійна драма, авторка ідеї та продюсерка – Анна Капмінська, котра була свідком тих подій. Анна – досвідчена продюсерка, що працювала зі мною на проекті HBO. Також тут досвідчений сценарист Каспер Байон і двоє досвідчених режисерів – Як Холобек і Бартоломей Ігнатюк (загалом на цей рік Netflix анонсувала 18 польських original фільмів і серіалів. – МН).
… про процес прийняття рішень
– Ми маємо репутацію дуже швидких. Якщо проекту дають добро, ви дізнаєтеся про це за два тижні. Але наразі можливі певні затримки. Цього року в роботі перебувало кілька тайтлів в Росії, з деякими ми мали заходити в постпродакшен. Але тепер вони на паузі, і ми були зайняті фіналізацією цих процесів. Окрім того, офіс у Варшаві потребує багато уваги. Тож можливо зараз ви не отримаєте відповідь за два тижні, але все одно швидко. Ми намагаємося відразу казати, хочемо робити проект чи ні.
Сам процес затвердження є різним для різних країн: що пройде, а що ні, залежить від специфіки регіону. Ми дивимося, що наразі створюють інші виробники контенту в регіоні. Прагнемо відрізнятися від них, вносити різноманітність. Уявімо, ви – продюсер і прийшли до мене з кримінальною історією. Я кажу: «Вона чудова, але я вже маю ще п'ять кримінальних історій у плані. Тож ми можемо її зробити через два роки, але я не хочу вас затримувати. Відтак, якщо ви знайдете іншого партнера – вперед. Якщо не знайдете – повертайтесь до нас». Ми намагаємося завжди пояснювати своє рішення.