Новий рік - нові пітчинги. Наприклад, із грудня приймають заявки на конкурс соціально вагомого контенту PITCH UA 4 (податися можно до 24 cічня отут), а Держкіно вже анонсувало свої конкурсні відбори, що відбудуться 2022-го: Вісімнадцятий (приймання заявок із 24 січня до 23 лютого), Дев'ятнадцятий (з 25 лютого до 27 березня) та Двадцятий (з 25 березня до 24 квітня). В одному з них - Дев'ятнадцятому - крім іншого, можна буде подавати серіали: ігрові, неігрові й анімаційні. Чому я окремо акцентую саме серіали? Бо нещодавно мені до рук потрапила дуже цікава презентація - мануал Netflix із пітчингу серіалів, у котрому детально розписано, яким має бути проект, аби зацікавити платформу. Ознайомившись із нею, я вирішила поділитися ключовими моментами з вами: адже коли проекти, що презентуються за цими принципами, здатні зацікавити одного зі світових лідерів серіального виробництва, то для Держкіно й інших грантодавців в Україні такий підхід, імовірно, підійде.
У Netflix розробили простий алгоритм із семи кроків із навідними питаннями: якщо його дотримуватися, пітчинг і супроводжуючі його документи будуть лаконічні, логічні та зрозумілі. Саме це потрібно, аби добре представити добру ідею (ну, коли вона, звісно, є - і справді добра).
Крок 1: Історія
Ми звикли відштовхуватися від сюжету, але в Netflix пропонують ставити на чільне місце героїв, позаяк саме з ними - не із сюжетом! - у глядачів виникає емоційний зв'язок, а отже, й залученість: «Залученість залежить від того, чи відчувають глядачі зв'язок із героями і чи зрозуміла їм їхня мотивація. Якщо герой не видається цікавим, глядачам байдуже, чи отримає він те, чого хоче». Тобто з нецікавими героями навіть цікавий сюжет не спрацює. Але як «оживити» своїх героїв? Для цього пропонують відповісти - насамперед самому собі - на низку питань, і саме ці відповіді мають стати драматичною основою всього серіалу. Отже:
- Хто ці герої?
- Чого вони хочуть?
- Чому вони цього хочуть?
- Як вони збираються це дістати (цього досягти)?
- Який центральний конфлікт?
- Що на кону?
- Які теми порушуються в проекті?
Детально відповівши на ці питання, можна сформувати не «пласку», а «тривимірну» картину свого проекту та чітко виокремити його особливості, які варто акцентувати в пітчингу.
Крок 2: Огляд
Коли результати першого кроку - переважно для внутрішнього використання, то другий - це вже те, що презентується зовнішньому світу: синопсис і аргументована відповідь на питання, котре у Netflix коректно сформулювали як Why this series?.
Головне правило на цьому етапі - стислість, сестра успішного пітчингу.
Ви напевно знаєте чи то билицю, чи то легенду про те, як Ернест Хемінгвей заклався, що зможе написати найкоротше оповідання, здатне зворушити будь-кого. І виграв суперечку з цим текстом: «Продаються дитячі черевички. Неношені» (For sale: baby shoes, never worn). Сказати правду, за довгі роки моніторингу пітчингів Держкіно я начиталася різних заявок і можу дійти експертного висновку: зі стислістю справи у багатьох конкурсантів чудові, але далеко не всі з них - Хемінгвеї. За деякими синопсисами, що фактично є не синопсисами, а слоганами (на кшталт «Ми за все добре і проти всього кепського!»), на жаль, геть не збагнути, про що конкретно проект.
Що ж пропонує Netflix? Не намагатися грати в старого Хема і вмістити все в одне речення, але вкластися в один абзац. І відповісти в ньому на три головні питання, що перегукуються з питаннями з першого кроку:
- Хто ваші герої та чого вони хочуть (але без передісторії, як вони дійшли до такого життя)?
- Чому вони хочуть цього саме зараз і що станеться, коли вони не дістануть бажаного?
- У чому центральний конфлікт?
Написали синопсис? Переходимо до пункту Why this series. До нього в Netflix теж підготували список навідних питань, відповіді на які допоможуть у процесі особистої презентації проекту. А саме:
- У чому оригінальність/свіжість історії?
- Чи порушує вона якісь актуальні питання та проблеми?
- Чи особиста вона?
- Детальніше розповісти про ключові теми проекту.
Крок 3: Світ
Тепер граємо у «Що? Де? Коли?». Питання ставить анонімус із Netflix. Отже:
- Де ваш світ?
У цьому разі йдеться про те, що локації проекту - це не просто локації, а також його герої: і ставитися до їхнього опрацьовування потрібно з неменшою повагою, щоб вони теж допомагали розповідати, емоційно підживлювати історію, а не просто правили за тло.
- Коли ваш світ?
Тут до нашої тривимірної картини додається четверта розмірність - час. Якщо у вас науково-фантастичний або фентезі-проект - продумайте історію світу, в котрому відбувається дія (особливо коли немає літературного першоджерела, де все придумане за вас). А якщо йдеться про «реальну реальність» - чітко окресліть період та його особливості, аби надати проектові історичної перспективи.
- Що за професія?
Аби бути достовірними й такими, які викликають співпереживання, герої мають розв'язувати ті самі проблеми, що й глядачі. Зокрема, на що жити. Тому критично важливо вирішити, за що саме ваш умовний Відьмак отримує свою карбовану монету, і зробити це щось частиною вашого серіального світу.
Крок 4: Колористика
Нашим кінематографістам робить честь те, що під час пітчингів Держкіно вони дедалі частіше акцентують цей момент, намагаючись за допомогою референсів показати, який же вигляд матиме історія, яке буде її колірне рішення і як це вплине на сприйняття глядачів. У принципі, мануал Netflix у цьому кроці говорить про те саме, особливо наголошуючи, що під час пітчингу важливо розповісти про потенційного оператора та стиль зйомки і що не потрібно соромитися використовувати чужі фільми, серіали й фото як візуальні референси для свого проекту.
Крок 5: Герої
Повертаємося до напрацювань із кроку №1. Тепер настав час написати детальний портрет ваших героїв - із акцентом на трьох ключових моментах.
- Backstory: інформація про їхнє минуле, що пояснює їхні бажання, мотивацію та вибори, які вони роблять у теперішньому.
- Риси: їхні цінності, фізичні й особистісні характеристики, що допомагають побачити у героях реальних, живих людей.
- Арка: як герої емоційно змінюватимуться протягом серіалу.
Щоб успішно впоратися з останнім, дуже важливим пунктом, можна скористатися оцим детальним чек-листом (клацніть на картинку, аби відкрити її в повному розмірі).
Але це ще не все. Де є люди - там є стосунки, і їх теж пропонують розписати окремим пунктом. Які взаємини у головного героя з другорядними? А коли в центрі історії відразу група людей, то як вони взаємодіють, конкурують одне з одним?
«Герої, які йдуть до однієї мети, але з різними мотиваціями, формують конфлікт, а отже - чудову драму», - визначають у Netflix одну з формул потенційного успіху. І дають кілька рекомендацій щодо стратегії формування акторського ансамблю:
- Починайте серіал, представляючи героїв за їхньою важливістю. Таким шляхом ішли, наприклад, творці «Пуститися берега», де ансамбль сформувався лише до другого сезону.
- Оберіть героя, який буде «очима та вухами» глядача у вашому світі. Він може бути кимось, хто ставить «дурні питання». Або навпаки - експертом-усезнайкою. Але так чи інакше завдяки йому глядачі знайомляться зі світом.
- Не намагайтеся «увіпхнути» в кадр усіх і відразу: адже це серіал - у вас є час.
Крок 6: Огляд сезону
Розпочинати цей крок у Netflix рекомендують таким чином: не зосереджуватися на окремих епізодах, а дивитися на історію цілком - на весь сезон як єдиний твір із триактною структурою. І водночас наголошують, що щось принципово важливе та яскраве має відбутися на перших 20 сторінках сценарію - 10 хвилинах першого епізоду: за оцінками Netflix, саме за цей час глядачі ухвалюють рішення, чи будуть вони далі дивитися серіал.
Огляд шляху героя за сезон має містити в собі головні емоційні сюжетні повороти, які допомагають розповісти історію. Причому такий огляд - на одну-півтори сторінки щонайбільше - пропонується робити для всіх ключових персонажів.
Але коли на історію як таку все ж таки зручніше дивитися за схемою «зав'язка - конфронтація - розв'язка», то арку героя можна сегментувати та «зациклувати», як пропонує американський сценарист і продюсер Ден Хармон («Рік та Морті»). В основі «кола історії Хармона», котре показує еволюцію характеру, можуть бути дві ключові передумови: герой іде, аби знайти щось, що йому потрібно; герой повертається таким, що змінився. «Коло» дозволяє будувати сценарій, виходячи з емоційного стану героя; змушує героя бути проактивним; фокусується на базових людських мотиваціях, діях та їхніх наслідках.
Отак «коло історії Хармона» накладається на класичну триактну схему
А отак цей метод можна простежити на прикладі героїв «Пуститися берега»
У Netflix звикли жити по-багатому та пропонують пітчити їм серіали вже разом із пілотом, особливості якого також розписують у цьому пункті мануалу. Так, наприкінці пілотного - найважливішого - епізоду серіалу глядач має чітко розуміти: хто герої і чого вони хочуть, центральний конфлікт, ключову динаміку взаємин, базові правила світу та жанр. Що ж, навіть коли пілота ви не зніматимете, як чек-лист для першого епізоду будь-якого проекту дуже навіть годиться.
Крок 7: Поепізодник
Його теж пропонують робити лаконічним: щонайбільше пів сторінки тексту на серію. Але водночас мають бути чітко прописані початок, середина й кінець історії - з ключовими сюжетними поворотами.
Щоепізоду сюжет і герой мусять розвиватись. Аби сформулювати шляхи цього розвитку, можна використовувати навідні питання:
- Які маленькі кроки герой має зробити, яких маленьких/другорядних цілей досягти, щоб за допомогою цього наблизитися до головної мети?
- Як зробити, аби для героя це було максимально важко?
Другорядні цілі формують сюжети епізодів і дають герою можливість просуватися вперед у великій сюжетній лінії сезону. Ну і так, наприкінці кожної серії глядач повинен мучитися питанням «Що ж буде далі?», як же без цього - тож не забуваймо про кліфхенгери: як сюжетні, так і емоційні.
Загалом, такий ось алгоритм, за результатами якого у вас має вийти пітчинг-документ на 5-10 сторінок: із чіткою структурою, що чіпляє описом героїв, історії та ідеї, візуальними референсами і поепізодником. В ідеалі - ще й з пілотом, але не будемо про сумне. А так - бери, пітчи та знімай!