Розповідати про те, як минув 11-й міжнародний медіафорум KYIV MEDIA WEEK можна нескінченно, тож не втомлююся знайомити вас із його подробицями. Сьогодні на черзі - звіт із мого, мабуть, улюбленого заходу - скринінгу свіжих телеформатів з усього світу.
Щоправда, пандемія і цього сегмента індустрії не оминула, тому модератор скринінгу Павло Ліневич одразу зізнався: сформувати нинішню добірку було складно. Коли протягом минулих років недоліку в суперсвіжих форматах (які або вийшли не більш ніж за два місяці до заходу, або тільки з'явилися в каталогах дистрибуторів і ще перебувають у виробництві чи навіть на папері) не було, то нині організаторам довелось як слід постаратися, щоб їх знайти. Втім, на якості матеріалу це жодним чином не позначилось - як і на очікуваннях глядачів, що так і казали: придбати «живу» участь у KMW варто було принаймні заради того, аби побачити скринінг, недоступний глядачам онлайн-трансляції. Тож не зволікатиму і перейду до головного - трендів у телеіндустрії та свіжих шоу, які їх відбивають.
Давнє кохання не іржавіє, тому пристрасть форматників до різноманітних талант-шоу не згасне, напевно, ніколи. Але щороку в їхньому арсеналі з'являється дедалі більше інструментів, котрі здивують навіть найвибагливішого глядача, й один із таких - доповнена реальність.
У форматі The extraordinary evening (виробництво DMLS TV), який почав виходити на французькому каналі М6 у червні 2021-го, її використовують для того, щоб «перенести» учасників до різних екзотичних місць - наприклад, ліс, замок або навіть Великий каньйон. Утім, суті це не змінює: змагатися їм потрібно в умінні співати - адже шоу вокальне.
Ще далі пішли творці формату Alter ego (дистрибуція Fox), що має вигляд позашлюбного сина доповненої реальності й шоу «Маска». Учасники тут теж зберігають інтригу та співають інкогніто, а судді намагаються вгадати, кому належить голос. Але якщо в «Масці» зірки ховалися під власне масками, то тут фізичне навантаження куди нижче: учасників приховують за анімованими аватарами, котрі імітують усі емоції своїх прототипів. Прем'єра проекту на Fox відбулася буквально днями - 22 вересня.
На тлі попередніх талант-шоу формат Mystery duets (дистрибуція Can't stop media) має менш технологічний вигляд, але інтрига є і в ньому. Полягає вона в тому, що учасники мають заспівати в дуеті, але до останнього не в курсі, хто стане їхнім напарником. Готується кожен конкурсант самостійно, та й протягом виступу таємниця зберігається - впізнати партнера можна лише після того, як спільна пісня доспівана. В ефірі шоу вже обкатали - воно вийшло в лютому 2021-го на французькому каналі TF1. Крім того, проект може похвалитися продажами в усьому світі: від США та Європи до сусідніх із нами країн. Не здивуюсь, якщо незабаром його адаптують і в Україні.
А от у форматі Make up your mind (дистрибуція Fremantle) складне екіпірування нікуди не поділося: у ньому зірковим учасникам потрібно ходити подіумом, танцювати і співати, а суддям - угадувати, хто ховається за образом розкішної дрег-квін. Цей проект родом із Нідерландів і вийшов на місцевому каналі RTL 4 у травні.
Автори формату Go-Big show (дистрибуція Turner Broadcasting System) вирішили нагадати: таланти бувають різні й не обмежуються вмінням співати і танцювати. Тут конкурсантам пропонують показати себе в тому, що вони можуть найліпше (навіть коли це керування монстр-траками або їзда верхи), а головний приз становить аж $100 тис. Проект виходить у США на каналі TBS із січня 2021-го, а серед суддів оригінальної версії - актриса Розаріо Довсон, рестлер Коді Роудс і репер Снуп Догг.
Ще одна незгасна пристрасть форматників усього світу - пошук кохання. Вони не втомлюються вигадувати нові підходи, аби дейтинг-шоу мали максимально свіжий вигляд, і найдієвіший з них - зіткнення з колишніми.
Цим шляхом пішли, наприклад, творці корейського формату Exchange (дистрибуція CJ ENM), що дебютував на місцевому каналі TVING у червні 2021-го. Тут до одного будинку заселяють вісім хлопців і дівчат, аби вони розбилися на пари. От тільки серед учасників є як раніше незнайомі люди, так і ті, хто колись перебував у романтичних стосунках. А давні зв'язки за умовами проекту потрібно приховувати від інших учасників.
Якщо попереднє шоу видається вам трохи збоченим, то приготуйтесь: формат You, me and my ex (дистрибуція TLC) дивує ще більше. Тут автори на прикладі п'яти пар показують, що може статися, коли нове кохання прийшло, а давнє ніяк не хоче йти: в одному разі закохані живуть разом із колишньою дружиною чоловіка, а в іншому - нинішнє подружжя не може розібратися зі своїми експоловинами, а тому проводять багато часу вчотирьох. Цей проект теж уже вийшов - у червні 2021-го на американському TLC.
Деякі моменти представлених дейтингів напевно доводять глядачів до сліз, але були на скринінгу формати, від яких хочеться сміятись.
Один із таких - The silent show (дистрибуція Stuk TV) з Нідерландів, що вийшов на екрани у травні поточного року. Його учасники протягом 15 хвилин мають видавати якнайменше шуму, хай там що з ними відбувається. А стається багато чого: комусь видирають волосся з грудей за допомогою пластиру, когось змушують нюхати чужі шкарпетки або навіть пити воду, в якій ці шкарпетки замочували. І коли вам здається, що все це звучить як нова інкарнація Jackass, то вам не здається.
Ще один кумедний формат під назвою Squeaky Clean (дистрибуція Roku) цікавий не лише змістом, але спершу розповім саме про нього. Троє одержимих чистотою учасників змагаються в тому, хто краще впорається з прибиранням, а ведучий у цей час відчайдушно жартує. На все про все дається 10 хвилин. А цікаво те, що спочатку формат розроблявся для платформи Quibi Джеффрі Катценберга. Проте після того, як стримінг спочив, шоу (і ще кілька десятків інших форматів) викупив сервіс Roku, де воно й вийшло в серпні нинішнього року.
Ну а любителів «веселих стартів» цього разу неодмінно потішить формат Frogger (дистрибуція NBCUniversal), який вийшов у вересні на стримінгу Peacock. Витоки шоу лежать в однойменній грі-аркаді, де жабі потрібно було дістатися з одного кінця екрану в інший, минувши всі перепони і не впавши у воду. Тут усе те саме, але замість комп'ютерної жаби - живі люди.
Змагальний елемент стає головним рушієм багатьох шоу, але сам собою він уже не дивує.
Інша річ - змусити змагатися сусідів у тому, хто з них крутіше облаштує бар на власному задньому дворі. Так зробили автори формату Backyard bar wars (дистрибуція WBTVD), який вийшов у липні на американському кабельному каналі TruTV. Цікаво, що на створення бару учасникам виділяють по $250 тиc., а приз переможцю - лише $10 тиc. У принципі, можна й не будувати нічого.
А ще можна зібрати молодих і перспективних дизайнерів вуличного одягу та змусити їх змагатися в умінні створювати хайп своїми роботами. Це роблять у форматі The Hype (дистрибуція HBO), який вийшов на HBO Max у серпні 2021-го. До речі, тут на кону не лише солідний грошовий приз ($100 тиc.), а й визнання в модній індустрії.
Жоден скринінг форматів не обходиться без блоку реаліті, а цього разу він вийшов особливо змістовним.
Автори формату Well Done With Sebastian Maniscalco (дистрибуція Discovery), що вийшов на Discovery Plus у серпні, схрестили реаліті з кулінарією. Ведучий шоу, відомий комік Себастьян Маніскалко, через свою пристрасть до смачної їжі вивчає культуру цієї самої їжі, а також кулінарний етикет. У пошуках до нього приєднуються не лише члени родини, а й колеги - інші коміки й актори.
А у форматі Crime scene kitchen (дистрибуція Propagate) схрестили кулінарію з детективом. Учасники шоу потрапляють на кухню, де панує безлад, і, включивши внутрішнього Шерлока, мають здогадатися, приготування якої саме страви стало причиною розрухи. І звісно, їм потрібно буде повторити процес власноруч. Цей проект вийшов у травні 2021-го на американському Fox.
Головний герой формату The Сhoe show (дистрибуція Disney, FX Network, Hulu) - американський художник Девід Чо. Спершу до нього в гості приходить яка-небудь зірка, потім вони спілкуються (як на сеансі у психолога), а у фіналі Чо малює портрет свого співрозмовника. Виходить щось на кшталт дуже красивої і пізнавальної арттерапії. У США проект вийшов на каналі FX у червні.
Формат Clarkson's farm (дистрибуція Expectation entertainment и Con Dao Productions) побудований на спостереженні за звичайним фермерським життям однієї людини. Тільки от людина ця - ведучий Top Gear Джеремі Кларксон, що миттєво додає проекту кілька сотень очок шарму й чарівності. Адже що, врешті-решт, може бути ліпше, ніж слухати жарти Кларксона про овець? Не вірите мені - перевірте самостійно: проект вийшов на Amazon Prime в червні 2021-го.
Ну й наостанок розповім вам одразу про дві платформні документалки, що потрапили до скринінгу цьогоріч.
Перша - The Year Earth Changed від Apple TV+. Вона ідеально пасує до довгих осінніх вечорів принаймні з трьох причин: по-перше, наратором тут виступає сер Девід Аттенборо (тому дивитися рекомендую в оригіналі), по-друге, розповідає він про дику природу, а по-третє, центральною темою проекту став локдаун - точніше, його вплив на навколишній світ.
Другий документальний проект підійде любителям спорту без забобонів. Він називається Steelers: the World's First Gay Rugby Club (дистрибуція Republic film Distribution) і розповідає про першу (чи навіть єдину) у світі гей-команду з регбі. Історія спортивного клубу показана очима ексжурналіста, який багато років боровся з депресією і лише за допомогою регбі та нових друзів позбувся хвороби. Прем'єра шоу відбулась на Amazon Prime у квітні.
Останні два проекти адаптувати навряд чи вийде, але на решту форматів у світі вже полюють. Як гадаєте, чи приєднаються до перегонів наші мовники й кому яке шоу припаде до душі?