Поки стрімінги змагаються між собою у створенні нових фільмів і серіалів, телекомпанії в усьому світі роблять те, у чому в них немає та у найближчому майбутньому не буде конкурентів - створюють формати телешоу на будь-який колір і смак. На KYIV MEDIA WEEK цьому напрямку традиційно приділили багато уваги: по-перше, відбувся огляд свіжих-гарячих проектів із різних куточків планети, а по-друге, свої найуспішніші напрацювання показали компанії з Китаю та Кореї.
Певна річ, нічого з цього я проґавити не змогла, тому сходила на всі тематичні заходи. А тепер, коли пристрасті вщухли й інформація переварилася, ділюсь знаннями з вами. Тож влаштовуйтеся зручніше, починаємо.
Спершу розповім про скринінг, який, усупереч традиціям, провела не Катерина Удут, а її колега за MRM Павло Лінєвич. Утім, присутніх заміна не розчарувала: Павла вони слухали з таким самим інтересом, як і Катерину рік тому
Не відставатимемо і ми, тим паче що попереду багато цікавого.
Five Guys A Week
У цього шоу є багато спільного зі звичайними дейтінгами: мета головної героїні - пошук свого єдиного, а рушійна сила сюжету - поява великого і світлого почуття. Втім, творці підійшли до справи з фантазією, і тому все набагато складніше, ніж здається на перший погляд: спочатку дівчина обирає на сайті знайомств п'ятьох хлопців, а потім кличе їх до себе в гості, аби протягом тижня жити з учасниками під одним дахом. Серед «випробувань», через які доведеться пройти кандидатам, - знайомство з подругами, родинна вечеря і т. ін. Щовечора героїня прощатиметься з одним із хлопців, хто дійде до фіналу - той і переміг.
Couples Therapy
Якщо є ті, хто тільки шукає кохання, десь неодмінно будуть і ті, в кого стосунки вже склалися. Та, як відомо, у пар теж багато труднощів, і формат пропонує шляхи до їхнього вирішення. Родзинка проекту полягає в тому, що пари-учасники - справжні, а отже, на глядачів чекають сеанси сімейної терапії. Шкода, що в нас цей інститут не надто розвинений, але хтозна: якщо такі розбірки показувати по телевізору, можливо, люди почнуть замислюватися про користь психологів.
Born Famous
Після того як кохання знайшлося й оформилося у стосунки, у людей зазвичай з'являються діти. Отож, далі ми поговоримо про них. Приміром, цей формат розповідає про нащадків знаменитостей: батьки колись самостійно пройшли шлях нагору із самих низів, а їхні спадкоємці народилися вже в багатих сім'ях. Так було в родині Гордона Рамзі, і один із випусків шоу присвячений його синові. Йому запропонують пожити в бідному районі, де колись ріс сам Гордон, і на власній шкурі відчути, що слава та багатство не даються легко. А що, класний спосіб боротися з мажорами.
Train Your Baby Like A Dog
Та є й альтернатива: щоби діти росли слухняними і тямущими, автори цього формату пропонують виховувати їх за принципом дресирування собак. Рекомендується людям, на чиїх спадкоємців не діють інші методи: можливо, коли-небудь вдасться домогтись того, що вони почнуть приносити вам капці.
When I Grow Up
Підозрюю, що метод виховання з попереднього формату влаштує не всіх, і нікого засуджувати за це не збираюся. Менш сумнівним виглядає спосіб, покладений в основу даного шоу: дітям від 7 до 9 років пропонують нетривалий час пожити в дорослому світі. Звісно, з усіма можливими наслідками: на них чекають справжня робота, обов'язки і відповідальність. До речі, для участі в шоу беруть дітей із різних верств суспільства, і їм треба буде навчитися взаємодії та порозумінню. Чудова ідея - з ранніх літ доносити, що у людей незалежно від кольору шкіри та соціального статусу набагато більше спільного, ніж здається на перший погляд.
21 Again
У цьому випадку теж ідеться про дітей, але вже дорослих (точніше, 21-річних), а у фокусі - одвічний конфлікт поколінь. Мамам, донькам яких виповнився 21 рік, пропонують певний час пожити їхнім життям: потусуватися у клубах, походити на побачення тощо. Головне завдання - ніхто не повинен здогадатися про реальний вік жінок. А глобальна мета формату - допомогти мамам краще зрозуміти своїх уже повнолітніх дочок.
Drag SOS
Чесно кажучи, такий формат складно уявити на якомусь українському телеканалі, проте менш яскравим він від того не стає. Дуже популярний у Британії дрег-колектив вирушає в тур країною, щоби відшукати людей, котрим з якихось причин не подобається їхнє життя, і за допомогою перевдягань та звичайного для дрега балагану це виправити. Звичайно, у нас про це можна лише мріяти, але уявіть, як було би круто, коли б таке провернула, скажімо, травесті-діва Монро. Впевнена, десь у селі під Житомиром її б зустрічали з відкритими обіймами.
The World According To Jeff Goldblum
Формат створений для стримінгу, та це не головне. Головне - щоб у вас була зірка на кшталт Джеффа Голдблюма, готова на власній шкурі спробувати все на світі: від колекціонування кросівок до ювелірної справи. У до знемоги прекрасного актора це виходить так органічно, що шоу хочеться дивитись без перерв. Цікаво, чи вийде у когось відтворити проект з іншим головним героєм?
The Roelvinkjes Look After The Store
Іще один формат із залученням знаменитостей, але тепер - родом із Нідерландів. Місцева селебріті-сім'я шукає в соцмережах людей із проблемами, а потім поспішає їм на допомогу. Наприклад, хтось не може впоратися з керуванням пекарнею: в такому разі герої на тиждень заходять у бізнес, аби розібратись, що з ним не так. І ви навіть не уявляєте, скільки сюрпризів на них чекає!
High School Lunch Cook-off
Згадайте час, коли ви навчалися у школі. Напевно однією з головних проблем тоді були шкільні обіди, самі лише спогади про які досі змушують вас тремтіти. У творців формату явно були схожі труднощі, тому в своєму шоу вони пропонують куховарити обіди самим школярам. До речі, мотивація тут набагато більша, ніж просто нормальне харчування під час навчання: тому, хто впорається із завданням краще за всіх, світить солідна грошова винагорода.
Pitch The Dish
Цей формат продовжує тему їжі, але в ньому все перевернуте з ніг на голову. На самому початку учасник демонструє членам журі вже готову страву та розповідає, як її придумав. А куховарити починають лише в середині та лише коли герой переконає суддів, що його їжа гідна ефірного часу.
Beat The Chef
Є формати, котрі можна описати одним реченням, і цей якраз із таких. У шоу кухарі-аматори змагаються з ресторанними шефами, і той, кого журі визнає найкращим, перемагає. Якщо ви - український телеканал і зараз у пошуку чогось про їжу, раджу придивитися: кажуть, що простіше описати формат, то успішніший він буде.
The Restaurant That Makes Mistakes
Жодний скринінг форматів не обходиться без шоу, в основі яких - важливі соціальні експерименти. Так сталося і в даному випадку: до ресторану взяли працювати людей, що страждають на деменцію, аби вони знову відчули себе повноцінними членами суспільства. Чесно кажучи, тут неважливо, чи добре герої впораються з поставленими завданнями. Головне - їхня соціалізація, і це, повірте, дорогого вартує.
Awake: The Million Dollar Game
Самими скріптед-форматами ситий не будеш, тому за виробництво ігрових шоу взялися і на Netflix. По суті, це звичайний квіз, однак є нюанси: перед тим як розпочати участь у вікторині, учасники мають за добу перерахувати мільйон доларів дрібними грошима. Притому не можна спати, записувати і користуватися підручними засобами - все потрібно тримати в голові. Як думаєте, після 24 годин у такому режимі ви б змогли відповідати на запитання ведучого? Але ж гра того варта - переможцю дістануться всі гроші.
The Family Brain Game
У цьому форматі запитання вікторини змішуються з завданнями на спритність, витривалість й іншими фізичними випробуваннями. Брати участь пропонують цілими родинами, і творці впевнені, що під час боротьби родичі не посваряться, а, навпаки, згуртуються.
Hey Tracey
Запитання до власників техніки Apple: чи часто ви звертаєтесь по допомогу до Сірі? Якщо часто, формат, безумовно, вам сподобається, адже в його основі - таке саме спілкування з віртуальним помічником, якого звуть Трейсі. З ким сходити на побачення? Який ресторан обрати для вечері? Ось і дізнаємося, чи вийде у творців шоу конкурувати з дітищем Стіва Джобса.
Thank For The Music
Якщо квіз можна міксувати зі змаганнями та підрахунком грошей, то і в компанії складових талант-шоу вікторина почуватиметься чудово. За умовами цього формату учасникам спершу потрібно вгадати зашифровану в емодзі пісню, а потім якомога краще її заспівати. Одне слово, шанувальники месенджерів, приготуйтесь: можливо, формат сподобався комусь в Україні і невдовзі у вас буде можливість монетизувати свої таланти.
Songland
У шоу-бізнесі є безліч людей, які завжди залишаються в тіні, і сонграйтери - якраз із таких. Проте й вони хочуть слави - цей формат і покликаний їм допомогти. Задум тут також змагальний, а саме шоу більше схоже на пітчинг: автори пісень виборюють одне в одного право написати хіт для відомого виконавця.
Game Of Talents
Цей формат напевне нагадає вам «Суперінтуїцію», що вже багато років виходить на «Новому каналі». У будь-якому разі суть у них однакова, а відмінності незначні: пара учасників, один із котрих - звичайна людина, інший - знаменитість, намагаються вгадати приховані таланти 11 осіб, які стоять перед ними. Різниця ж у тому, що у фінальному раунді пара роз'єднується і грає одне проти одного. Відповідно, хто вгадає більше, той і переміг.
Masters Of Renovation
Назва проекту говорить сама за себе: його учасникам доведеться змагатись у вмінні давати друге життя старим речам. Навичками ремонту та декору міряються члени родини, а оцінюють їх професійні дизайнери й архітектори. Добре було б запустити щось схоже і в нас: я точно знаю, ви можете творити дива з мотлоху, що зберігається на балконі та в коморі.
Holey Moley
Найімовірніше, такий формат в Україні не прижився б, адже в його основі - гра у мінігольф, яка в нас попиту не має. Втім, у всьому світі повно шанувальників цієї гри, тож обійти проект увагою не можна. Він передбачає суперництво 12 учасників, і кожному з них треба проявити себе якнайкраще. Ну а на переможця, звісно, чекає солідний грошовий приз.
Spy Games
Складно знайти людину, котрій не лоскочуть нерви шпигунські ігри, й автори формату вирішили цим скористатися. Задум такий: десяти учасникам шоу доведеться за допомогою шпигунських хитрощів з'ясувати секрети своїх суперників. Вони, певна річ, не лежать на поверхні, тому кожному конкурсантові доведеться неабияк потрудитись. До речі, оцінюватимуть їх справжнісінькі розвідники, тож формат можуть сміливо брати на олівець українські спецслужби. Ну щоб було куди піти працювати після звільнення.
Savage Builds
На фінал я приберегла для вас проект, що не потребує рекомендацій. Пам'ятаєте, як екс-ведучий «Руйнівників легенд» Адам Севідж зробив майже справжній костюм Залізної Людини? Так от, було це саме в шоу, котре передбачає створення різних дивних, але цікавих (а іноді й корисних!) штук. На нашому телебаченні, до речі, шоу теж мало би цілком доречний вигляд: українці, як ніхто, полюбляють майструвати механізми з палиць і... Ну ви зрозуміли.
***
Як я й казала на самому початку, формати були презентовані не тільки на скринінгу, а й ще на двох івентах - китайському та корейському. Пропоную поговорити про кожний із них докладніше.
Представники китайської делегації одразу ж повідомили: на виробництво нових форматів у Піднебесній дуже впливає стрімкий розвиток інтернету. Місцеві виробники прийшли до того, що сьогодні глядачам потрібні ще цікавіші та практичніші шоу, ніж раніше, а довести це були покликані чотири формати - два документальні та два ігрові, які вони привезли із собою.
Перший із них - «Лікарня для тварин». Це документальне шоу, більше схоже на реаліті, адже зйомка в ньому ведеться 24 години на добу. Героями виступають п'ять лікарів-ветеринарів, які, до речі, вже встигли прославитися на весь Китай завдяки проекту.
Загалом, нічого несподіваного в проекті немає: люди приносять до лікарні пацієнтів, а лікарі розбираються, що з тваринками не так і як їх треба лікувати. За словами творців, шоу покликане продемонструвати - кожна жива істота заслуговує турботи - і, схоже, чудово з цим справляється.
Друга документалка називається «Смак кантону», і це, як ви, мабуть, здогадалися, кулінарний проект. Його ведучий подорожує різними куточками Китаю, прагнучи зрозуміти, як кухня того чи іншого місця пов'язана з місцевою культурою. «Ми розповідаємо історії за допомогою їжі», - кажуть про проект творці.
Проект «Чарівні китайські ієрогліфи» - це, по суті, вікторина, під час котрої учасників перевіряють на знання, хай як це дивно, ієрогліфів. Утім, автори відзначають, що завдання квізу стосуються також ідіом, різних висловів й інших словесних конструкцій, за допомогою яких можна зрозуміти не лише рідну мову, а й культуру та історію своєї країни. «У Китаї кажуть, що вчитися потрібно через веселощі й насолоду», - підкреслюють автори формату. А він, своєю чергою, цілком відповідає цьому нехитрому девізу: суперництво між двома командами організоване таким чином, що їхні члени (а заразом і глядачі) справді дізнаються нову інформацію на куражі.
А от шоу «Мелодія часу» б'є по інших емоціях - ностальгії. У кожній країні в кожної нації є відомі музичні хіти, що переходять із покоління до покоління. Китайські виробники вирішили поєднати це явище з історіями людей - як творців композицій, так і їхніх виконавців із різних епох. За словами авторів, у шоу немає конкуренції: глядачі просто слухають давно знайомі естрадні хіти, а також дізнаються якісь цікаві факти про них. Усе супроводжується тематичними антуражем: наприклад, сцену декорують у стилі того часу, коли та чи інша пісня була популярною. Це поглиблює і без того ностальгічну атмосферу, тому не дивно, що проект викликає просто-таки річки глядацьких сліз. Співробітники «Інтера», занотуйте!
Щодо корейської делегації, то вона із собою привезла три цікаві формати, один з яких виявився серіалом. Із нього і почнемо.
Doctor Prisoner - медична драма про лікаря, якого спершу незаконно засудили, а потім, розібравшись, відпустили. Але, побувавши у в'язниці, герой не має наміру так просто про це забувати. Він повертається туди вже на посаді тюремного лікаря, маючи дві мети: по-перше, допомогти ув'язненим поліпшити здоров'я, а по-друге, знайти того, хто допоможе йому помститися кривдникам.
Якщо ви уважно читаєте матеріал, то помітите, що проект Oops! We forgot your order, наче брат-близнюк, схожий на британське шоу The Restaurant That Makes Mistakes. Його герої - теж люди, які страждають на деменцію, і вони теж працюють у закладах громадського харчування. Різниця полягає лише в тому, що тут у проекту є ведучий - відомий комік. І це, знаєте, зайве підтвердження того, що ідеї витають у повітрі. Причому, як бачите, кордонів і відстаней для них узагалі не існує.
Ну і, нарешті, третій проект під назвою Follow me демонструє, як можна оновити звичайне ток-шоу за допомогою сучасних технологій.
Його творці розробили спеціальний додаток, що має ось такий вигляд
Завдяки йому взяти участь у проекті може кожний охочий: потрібно лише встановити додаток на смартфон, а потім за його допомогою підключатися до обговорення спірних питань, якими переймаються гості в студії. Крім того, програма передбачає глядацьке голосування й інші інтерактивні плюшки. В Україні таке б теж стало у пригоді: ви ж знаєте, як усі в нас люблять висловлювати свою думку з кожного приводу.
Загалом, форматний улов цього року вдався. Тепер чекаємо появи котрогось із перерахованих шоу на українському телебаченні. Як гадаєте, в кого найбільше шансів?